EURÓPSKY PARLAMENT SCHVÁLIL TRETÍ BALÍK NARIADENÍ, KTORÉ ZVYŠUJÚ PRÁVA CESTUJÚCICH

Za meškanie vlakov budú pokuty

Ak železničná spoločnosť spôsobí meškanie vlaku, bude musieť od roku 2010 vrátiť časť cestovného. Pri vnútroštátnych linkách to bude o dva roky neskôr.

Ak navrhované zmeny schvália európski ministri dopravy, cestujúci môžu v budúcnosti očakávať za meškanie vlakov kompenzácie.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Európsky parlament schválil posledný septembrový týždeň tretí železničný balík, ktorý má liberalizovať železničnú dopravu v únii. Nové pravidlá majú zatraktívniť železničnú dopravu, ktorá prepravuje každý rok menej cestujúcich. Jej hlavným konkurentom sa totiž stala lacná letecká doprava, ktorú prevádzkujú níz­konákladové spoločnosti.

Najprv medzinárodné, potom národné

Nové pravidlá sú súčasťou rozsiahlych zmien, ktoré Európska únia odštartovala v roku 2001. Ak konečnú verziu tretieho železničného balíka schvália ministri dopravy členských krajín, za meškanie v medzinárodnej i vnútroštátnej doprave budú musieť železničiari platiť. Rovnako to platí aj pri leteckých spoločnostiach. Kompenzácie sa však budú týkať iba meškaní, ktoré spôsobia priamo železničné spoločnosti.

„Nás sa toto rozhodnutie nejako významne nedotkne, pretože meškania nad jednu až dve hodiny sú ojedinelé,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Miloš Čikovský. Podľa neho v zimnom grafikone meškali iba tri vlaky zo sto, v letnom to bolo päť až šesť vlakov zo sto. „V tom sú však zahrnuté aj krátke, napríklad päťmi­nútové meškania,“ povedal Čikovský.

Nové pravidlá by mali v medzinárodnej doprave platiť od januára 2010. V prípade vnútroštátnej dopravy to bude od januára 2012.

„Rozhodnutie Európskeho parlamentu umožňuje odklad týchto termínov, ale my máme záujem o cestujúcich, preto predpokladám, že o odklad nepožiadame,“ povedal Čikovský. Členské štáty budú môcť na určitý čas vyňať z rozhodnutia parlamentu diaľkové vnútroštátne linky. Kompenzácie za meškanie sa tiež nemusia týkať mestských, prímestských a regionálnych železničných služieb.

Za meškanie je kompenzácia aj dnes

Pri meškaní vlakov by mali mať cestujúci nárok na vrátenie cestovného od 25 až do 75 percent.

„My už teraz vraciame cestujúcim v medzinárodnej doprave časť cestovného a k tomu sme sa prihlásili dobrovoľne,“ povedal Čikovský. Cestujúci má tak nárok na vrátenie 20 percent z cestovného, ak medzinárodný vlak mešká viac ako hodinu cez deň alebo dve hodiny v noci.

Podľa nového by mali byť „peňažné náhrady vyplatené do jedného mesiaca od podania žiadosti o vrátenie“, píše Európsky parlament vo svojej správe.

Poslanci Európskeho parlamentu tiež schválili, aby mali držitelia predplatných časo­vých lístkov v prípade čas­tých meškaní vlaku alebo pri zrušení spojov nárok na kompenzáciu vo forme bezplatných ciest, zliav alebo na predĺženie platnosti ich časového lístka.

Lepšie podmienky pre všetkých

Súčasťou nových opatrení sú aj lepšie podmienky pre ľudí so zníženou mobilitou alebo možnosť kúpiť si cestovný lístok priamo vo vlaku. Železnice budú musieť zaručiť prístup imobilným ľuďom na stanice a nástupiská. U nás tak urobia Železnice Slovenskej republiky ako vlastník infraštruktúry. V súčasnosti prebiehajú opravy viacerých staníc, aby spĺňali požadované kritériá.

„Stabilne máme pre imobilných cestujúcich vybavené iba IC vlaky,“ povedal Čikovský s tým, že pri nákupe nových vozňov už berú do úvahy aj požiadavky takýchto cestujúcich. Dnes si imobilný cestujúci musí špeciálny vozeň objednať a železničná spoločnosť mu dá vedieť, kedy môže cestovať.

Cestovné lístky si môže cestujúci kúpiť vo vlaku už dnes. Ale za príplatok. „Je to bežné vo všetkých železničných spoločnostiach,“ povedal Čikovský. Ďalšou možnosťou sú samovybavovacie automaty, na ktoré však musí mať cestujúci dostatok drobných mincí. Papierové peniaze totiž automaty neakceptujú.

„Rátame už s tým, že prejdeme na euro a potom nebude taký problém s mincami,“ uza­tvoril Čikovský.

Železničné balíky EÚ

1. balík (2001) - stanovili sa rámcové podmienky na vstup dopravných podnikov na jednotlivé medzinárodné trhy

2. balík (2002) – vytvoril sa integrovaný železničný trh, v ktorom je medzinárodne zaistená bezpečnosť a interoperabilita

3. balík (2007) – posilnili sa práva cestujúcich a zvýšila sa konkurencia v železničnej doprave

Koľko vrátia železnice

Meškanie (v minútach) Vrátené cestovné (v %)
viac ako 60 25
viac ako 120 50
viac ako 180 75

Zdroj: Európsky parlament

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 489
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 086
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 213
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 324
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 125
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 670
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 318
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 123
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 782
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 792

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.