EURÓPSKY PARLAMENT SCHVÁLIL TRETÍ BALÍK NARIADENÍ, KTORÉ ZVYŠUJÚ PRÁVA CESTUJÚCICH

Za meškanie vlakov budú pokuty

Ak železničná spoločnosť spôsobí meškanie vlaku, bude musieť od roku 2010 vrátiť časť cestovného. Pri vnútroštátnych linkách to bude o dva roky neskôr.

Ak navrhované zmeny schvália európski ministri dopravy, cestujúci môžu v budúcnosti očakávať za meškanie vlakov kompenzácie.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Európsky parlament schválil posledný septembrový týždeň tretí železničný balík, ktorý má liberalizovať železničnú dopravu v únii. Nové pravidlá majú zatraktívniť železničnú dopravu, ktorá prepravuje každý rok menej cestujúcich. Jej hlavným konkurentom sa totiž stala lacná letecká doprava, ktorú prevádzkujú níz­konákladové spoločnosti.

Najprv medzinárodné, potom národné

Nové pravidlá sú súčasťou rozsiahlych zmien, ktoré Európska únia odštartovala v roku 2001. Ak konečnú verziu tretieho železničného balíka schvália ministri dopravy členských krajín, za meškanie v medzinárodnej i vnútroštátnej doprave budú musieť železničiari platiť. Rovnako to platí aj pri leteckých spoločnostiach. Kompenzácie sa však budú týkať iba meškaní, ktoré spôsobia priamo železničné spoločnosti.

„Nás sa toto rozhodnutie nejako významne nedotkne, pretože meškania nad jednu až dve hodiny sú ojedinelé,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Miloš Čikovský. Podľa neho v zimnom grafikone meškali iba tri vlaky zo sto, v letnom to bolo päť až šesť vlakov zo sto. „V tom sú však zahrnuté aj krátke, napríklad päťmi­nútové meškania,“ povedal Čikovský.

Nové pravidlá by mali v medzinárodnej doprave platiť od januára 2010. V prípade vnútroštátnej dopravy to bude od januára 2012.

„Rozhodnutie Európskeho parlamentu umožňuje odklad týchto termínov, ale my máme záujem o cestujúcich, preto predpokladám, že o odklad nepožiadame,“ povedal Čikovský. Členské štáty budú môcť na určitý čas vyňať z rozhodnutia parlamentu diaľkové vnútroštátne linky. Kompenzácie za meškanie sa tiež nemusia týkať mestských, prímestských a regionálnych železničných služieb.

Za meškanie je kompenzácia aj dnes

Pri meškaní vlakov by mali mať cestujúci nárok na vrátenie cestovného od 25 až do 75 percent.

„My už teraz vraciame cestujúcim v medzinárodnej doprave časť cestovného a k tomu sme sa prihlásili dobrovoľne,“ povedal Čikovský. Cestujúci má tak nárok na vrátenie 20 percent z cestovného, ak medzinárodný vlak mešká viac ako hodinu cez deň alebo dve hodiny v noci.

Podľa nového by mali byť „peňažné náhrady vyplatené do jedného mesiaca od podania žiadosti o vrátenie“, píše Európsky parlament vo svojej správe.

Poslanci Európskeho parlamentu tiež schválili, aby mali držitelia predplatných časo­vých lístkov v prípade čas­tých meškaní vlaku alebo pri zrušení spojov nárok na kompenzáciu vo forme bezplatných ciest, zliav alebo na predĺženie platnosti ich časového lístka.

Lepšie podmienky pre všetkých

Súčasťou nových opatrení sú aj lepšie podmienky pre ľudí so zníženou mobilitou alebo možnosť kúpiť si cestovný lístok priamo vo vlaku. Železnice budú musieť zaručiť prístup imobilným ľuďom na stanice a nástupiská. U nás tak urobia Železnice Slovenskej republiky ako vlastník infraštruktúry. V súčasnosti prebiehajú opravy viacerých staníc, aby spĺňali požadované kritériá.

„Stabilne máme pre imobilných cestujúcich vybavené iba IC vlaky,“ povedal Čikovský s tým, že pri nákupe nových vozňov už berú do úvahy aj požiadavky takýchto cestujúcich. Dnes si imobilný cestujúci musí špeciálny vozeň objednať a železničná spoločnosť mu dá vedieť, kedy môže cestovať.

Cestovné lístky si môže cestujúci kúpiť vo vlaku už dnes. Ale za príplatok. „Je to bežné vo všetkých železničných spoločnostiach,“ povedal Čikovský. Ďalšou možnosťou sú samovybavovacie automaty, na ktoré však musí mať cestujúci dostatok drobných mincí. Papierové peniaze totiž automaty neakceptujú.

„Rátame už s tým, že prejdeme na euro a potom nebude taký problém s mincami,“ uza­tvoril Čikovský.

Železničné balíky EÚ

1. balík (2001) - stanovili sa rámcové podmienky na vstup dopravných podnikov na jednotlivé medzinárodné trhy

2. balík (2002) – vytvoril sa integrovaný železničný trh, v ktorom je medzinárodne zaistená bezpečnosť a interoperabilita

3. balík (2007) – posilnili sa práva cestujúcich a zvýšila sa konkurencia v železničnej doprave

Koľko vrátia železnice

Meškanie (v minútach) Vrátené cestovné (v %)
viac ako 60 25
viac ako 120 50
viac ako 180 75

Zdroj: Európsky parlament

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 755
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 706
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 693
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 524
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 755
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 729
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 808
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 3 193
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 177
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 957

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

V niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne.

EKONOMIKA

Polícia obvinila úradníka, pýtal si úplatky za dotácie

Zamestnanec Pôdohospodárskej platobnej agentúry si opakovane pýtal úplatky.

Neprehliadnite tiež

Nedostatok vyškolených pracovníkov sa zvyšuje, firmy to núti zvyšovať platy

Nedostatok pracovnej sily sa prejavuje práve v raste personálnych nákladov.

Polícia obvinila úradníka, pýtal si úplatky za dotácie

Zamestnanec Pôdohospodárskej platobnej agentúry si opakovane pýtal úplatky.

Čína sa vlani stala najväčším obchodným partnerom Nemecka

USA však zostali najdôležitejším exportným trhom pre Nemecko.

Spiatočné letenky do Ameriky sa už predávajú za menej ako 150 eur

Nórska nízkonákladová letecká spoločnosť Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop