Chrysler verí, že si vojaci spomenú na džípy

Jeep sa modelom J8 dostáva k svojim koreňom – do obdobia 2. svetovej vojny.

Rozdelenie nemecko-americkej automobilky Daimler­Chrysler prinútilo Američanov, ktorí hrali v spoločnom podniku druhé husle, hľadať cesty k udržaniu životaschopnosti podniku. Jednou z nich má byť rozbehnutie výroby vojenskej verzie Jeepu Wrangler. Armádne objednávky by mali byť jedným z pilierov ozdravného procesu celej korporácie.

Skupina Chrysler Group sa snaží zbaviť imidžu „loosera“, ktorého Daimler odhodil ako neduživého výrobcu áut, vytláčaného z amerického trhu domácou a zahraničnou konkurenciou. Len slabou náplasťou môže byť konštatovanie, že vlaňajší trinásťpercentný podiel na americkom trhu si Chrysler tento rok udržiava. Vďačí za to do istej miery novej modelovej palete Jeep Wrangler.

Ropa a otepľovanie

Spoliehať sa na segment terénnych vozidiel nesie riziká. Nemalá časť zákazníckej základne, ktorá ich používala takmer výlučne na pevných povrchoch, je tlačená z dvoch strán k tomu, aby prešla k výrobcom ponúkajúcim hybridné pohony.

Nútia ju k tomu ceny pohonných látok a dvíhajúce sa ekologické povedomie minimalizovania globálneho otepľovania. Chrysler síce zakladá divíziu ENVI na vývoj hybridných a elektrických pohonov, ale súperi nadobudli náskok.

Koncernu hrozí pokles predajnosti terénnych vozidiel vybavených klasickým pohonom. Dokáže ho kompenzovať zvýšeným predajom úsporných osobných áut? Čoskoro.

V kategórii osobných vozidiel v tom majú Američanom pomôcť dohody s čínskym producentom Chery. Pre Chrysler má od roku 2009 masovo produkovať subkompakty, ktoré vraj splnia všetky náročné americké požiadavky na emisie, spoľahlivosť a kvalitu vyhotovenia.

Späť k armáde

A džípy? Európskych a japonských súperov bude Chrysler dobiehať pri vývoji hybridných pohonov ešte dosť dlho. Medzitým príde asi o časť zákazníkov.

Nových chce získať v transformujúcich sa ekonomikách a najmä v ázijských krajinách, kde stúpa počet príslušníkov stredných tried. Kupovanie mohutných SUV a džípov býva u mnohých otázkou prestíže. Chrysler však objavil jednu kategóriu odberateľov aj v USA, ku ktorej by mohol mať ľahší prístup ako zahraničná konkurencia. Ide, samozrejme, o modely pre americké ozbrojené a bezpečnostné sily.

Uplatniteľnosť J8

A nemusia byť iba americké. Medzinárodnú univerzálnosť rozbiehaného vojenského modelu J8 uľahčí skutočnosť, že ho na budúci rok začnú vyrábať v egyptskej metropole Káhira v koprodukcii s miestnym výrobcom. „Využitý môže byť vo vojenskom i v civilnom sektore: u požiarnikov, polície, záchrannej služby,“ vymenúva Jack Robinson.

Primárnym odberateľom by však mali byť americké ozbrojené sily a s nimi spolupracujúce súkromné bezpečnostné služby pôsobiace po celom svete. Všetkým spoľahlivo slúži robustné vozidlo Hummer, ktoré má však enormnú spotrebu a v niekto­rých situáciách je príliš ťažkopádne. J8 bude ľahší, obratnejší, úspornejší, široko modifikovateľný a celkovo lacnejší.

Aj do púšte

Viacúčelový model Jeep J8 sa má dodávať s dvoj- a štvordverovou karosériou.

Východiskovým civilným modelom bude Jeep Wrangler 2007, ktorý dostane posilnené brzdy, nápravu a podvozok.

Jeep J8 môže byť opancierovaný a núdzovo nasadzovaný do boja, ale optimálne sa uplatní mimo frontovej línie.

Bude vybavený dieselovým motorom s objemom 2,8 litra a automatickou prevodovkou s pohonom všetkých kolies.

Prachový filter mu umožní prevádzku i v púštnych búrkach.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 043
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 522
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 282
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 051
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 973
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 912
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 760
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 493
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.