Chrysler verí, že si vojaci spomenú na džípy

Jeep sa modelom J8 dostáva k svojim koreňom – do obdobia 2. svetovej vojny.

Rozdelenie nemecko-americkej automobilky Daimler­Chrysler prinútilo Američanov, ktorí hrali v spoločnom podniku druhé husle, hľadať cesty k udržaniu životaschopnosti podniku. Jednou z nich má byť rozbehnutie výroby vojenskej verzie Jeepu Wrangler. Armádne objednávky by mali byť jedným z pilierov ozdravného procesu celej korporácie.

Skupina Chrysler Group sa snaží zbaviť imidžu „loosera“, ktorého Daimler odhodil ako neduživého výrobcu áut, vytláčaného z amerického trhu domácou a zahraničnou konkurenciou. Len slabou náplasťou môže byť konštatovanie, že vlaňajší trinásťpercentný podiel na americkom trhu si Chrysler tento rok udržiava. Vďačí za to do istej miery novej modelovej palete Jeep Wrangler.

Ropa a otepľovanie

Spoliehať sa na segment terénnych vozidiel nesie riziká. Nemalá časť zákazníckej základne, ktorá ich používala takmer výlučne na pevných povrchoch, je tlačená z dvoch strán k tomu, aby prešla k výrobcom ponúkajúcim hybridné pohony.

Nútia ju k tomu ceny pohonných látok a dvíhajúce sa ekologické povedomie minimalizovania globálneho otepľovania. Chrysler síce zakladá divíziu ENVI na vývoj hybridných a elektrických pohonov, ale súperi nadobudli náskok.

Koncernu hrozí pokles predajnosti terénnych vozidiel vybavených klasickým pohonom. Dokáže ho kompenzovať zvýšeným predajom úsporných osobných áut? Čoskoro.

V kategórii osobných vozidiel v tom majú Američanom pomôcť dohody s čínskym producentom Chery. Pre Chrysler má od roku 2009 masovo produkovať subkompakty, ktoré vraj splnia všetky náročné americké požiadavky na emisie, spoľahlivosť a kvalitu vyhotovenia.

Späť k armáde

A džípy? Európskych a japonských súperov bude Chrysler dobiehať pri vývoji hybridných pohonov ešte dosť dlho. Medzitým príde asi o časť zákazníkov.

Nových chce získať v transformujúcich sa ekonomikách a najmä v ázijských krajinách, kde stúpa počet príslušníkov stredných tried. Kupovanie mohutných SUV a džípov býva u mnohých otázkou prestíže. Chrysler však objavil jednu kategóriu odberateľov aj v USA, ku ktorej by mohol mať ľahší prístup ako zahraničná konkurencia. Ide, samozrejme, o modely pre americké ozbrojené a bezpečnostné sily.

Uplatniteľnosť J8

A nemusia byť iba americké. Medzinárodnú univerzálnosť rozbiehaného vojenského modelu J8 uľahčí skutočnosť, že ho na budúci rok začnú vyrábať v egyptskej metropole Káhira v koprodukcii s miestnym výrobcom. „Využitý môže byť vo vojenskom i v civilnom sektore: u požiarnikov, polície, záchrannej služby,“ vymenúva Jack Robinson.

Primárnym odberateľom by však mali byť americké ozbrojené sily a s nimi spolupracujúce súkromné bezpečnostné služby pôsobiace po celom svete. Všetkým spoľahlivo slúži robustné vozidlo Hummer, ktoré má však enormnú spotrebu a v niekto­rých situáciách je príliš ťažkopádne. J8 bude ľahší, obratnejší, úspornejší, široko modifikovateľný a celkovo lacnejší.

Aj do púšte

Viacúčelový model Jeep J8 sa má dodávať s dvoj- a štvordverovou karosériou.

Východiskovým civilným modelom bude Jeep Wrangler 2007, ktorý dostane posilnené brzdy, nápravu a podvozok.

Jeep J8 môže byť opancierovaný a núdzovo nasadzovaný do boja, ale optimálne sa uplatní mimo frontovej línie.

Bude vybavený dieselovým motorom s objemom 2,8 litra a automatickou prevodovkou s pohonom všetkých kolies.

Prachový filter mu umožní prevádzku i v púštnych búrkach.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  2. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  3. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  4. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  7. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  10. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 909
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 955
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 355
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 621
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 360
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 961
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 931
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 802
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 607
  10. Inteligencia vo všetkom 1 527

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Le Penová nie je Trump. Prečo sa prieskumy tentoraz nezmýlia

Vo Francúzsku by sa už nemali mýliť.

KOMENTÁRE

Čo bude, keď študenti vykývu zub

Novembristi síce víziu mali, no správu krajiny prenechali tým, ktorí pripravení boli.

ŠPORT

Brilantný súboj rozhodol génius. A provokoval gestami

Messi zatienil Ronalda. Barcelona vyhrala na pôde Realu Madrid 3:2.

Neprehliadnite tiež

Frešo uložil nelegálnej plastickej klinike pokutu vo výške 22 tisíc eur

Bratislavský samosprávny kraj tvrdí, že pacienti, ktorí sa na operácie v klinike sťažovali, mali poškodené zdravie.

Výrobca luxusnej obuvi Jimmy Choo je na predaj

Firmu najviac preslávili lodičky na vysokom opätku s červenou podrážkou, ktoré obľubuje aj vojvodkyňa z Cambridge.

Podiel firiem, ktoré nevedia nájsť kvalifikovaných ľudí,sa zvyšuje

Nedostatok odborne vzdelaných mladých ľudí sa stáva nočnou morou nejedného zamestnávateľa, myslí si to prezident AZZZ Tomáš Malatinský.

.

Podnikatelia môžu podávať žiadosti o eurofondy elektronicky

Zároveň zaniká povinnosť prikladať k žiadostiam množstvo príloh.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop