ŠTÁT UŽ TERAZ VIE, ŽE PRÍJEM Z MÝTA NEBUDE STAČIŤ NA SPLÁTKY ZA SÚKROMNÉ DIAĽNICE

Diaľnice asi pôjdu na úkor dlhu

Rezort financií ani včera nepovedal, či výstavba súkromných diaľnic pôjde na ťarchu verejných financií, čo môže znamenať problém pri posudzovaní kritérií na prijatie eura. Verdikt ministerstva financií je pritom pre vládu rozhodujúci.

Európska komisia môže pri rozhodovaní, či Slovensko je schopné prijať spoločnú menu, použiť aj také argumenty proti, ktoré jej sami dávame.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

Rezort financií ani včera nepovedal, či výstavba súkromných diaľnic pôjde na ťarchu verejných financií, čo môže znamenať problém pri posudzovaní kritérií na prijatie eura.

BRATISLAVA. Ministerstvo financií malo včera povedať, či projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), pomocou ktorých sa majú stavať diaľnice, sa započítajú do verejného dlhu. Rezort financií odkladá rozhodnutie už tretí týždeň. Do uzávierky sme vyjadrenie rezortu financií k dôvodu meškania nedostali.

Verdikt finančníkov je pritom pre vládu rozhodujúci. Ak sa splátky za diaľnice presunú do verejného dlhu a vláda bude chcieť splniť kritériá Paktu stability a rastu, môže mať problém.

Európska komisia nám

nedá záruky

Súkromné diaľnice a rýchlostné cesty by mali postaviť koncesionári z vlastných peňazí. Po tom, čo ich dokončia, zač­ne štát platiť za ich výstavbu a údržbu. Úradníci z ministerstva dopravy hovoria, že štát zaplatí 175 až 250 miliárd korún. Minulý týždeň sa objavili informácie, že táto suma by mohla byť medzi 300 až 400 miliardami. Minister dopravy Ľubomír Vážny to však odmietol.

„Európska komisia nám pri takom veľkom objeme PPP nedá stopercentnú garanciu, že sa splátky do verejného dlhu nezahŕňajú,“ povedal analytik ING Bank Ján Tóth. Podľa neho sme mali postupovať rovnako ako v zahraničí. Odskúšať si verejno-súkromné investície na menších projektoch a až potom sa púšťať do drahších a väčších.

„Ak štát splátky za PPP projekty nezapočíta, ide o skrytý dlh,“ povedal Peter Goliáš z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO.

Tóth zároveň tvrdí, že PPP projekty sú otázne. Sú situácie, keď sú výhodné, ako napríklad pri výstavbe nemocníc alebo škôl. No na druhej strane môžu byť „zneužité na skrytie verejného dlhu“.

To je aj prípad Slovenska, keď viacerí politici verejne priznali, že urýchlená výstavba diaľnic zo súkromných peňazí má predovšetkým nezvyšovať verejné zadlženie.

Dávame argumenty proti

Podľa odhadov ministerstva dopravy by štát mal platiť pri 25-ročnom splátkovom kalendári sedem až desať miliárd korún ročne.

Ročné splátky sú podľa Tótha také vysoké, že v najbližších rokoch môžu byť krátené výdavky na iné verejné služby platené zo štátneho rozpočtu, ako sú vysoké školy či zdravotníctvo. Navyše, súčasná vláda nechá niekoľkoročné zaťaženie štátneho rozpočtu pre ďalšie vlády. Aj to môže byť argument pre Európsku komisiu, aby nám garancie nedala.

„V eurozóne nás aj tak nevítajú s otvorenou náručou a teraz majú ďalší argument proti nám, ktorý sme im sami poskytli,“ povedal Tóth.

Príjmy za diaľnice nestačia

Problém je v tom, že príjem z mýta nebude stačiť na splátku koncesionárovi. Odhadované príjmy Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) budú podľa ministerstva dopravy v roku 2013 na úrovni približne desať miliárd korún. Budú to však príjmy za celú diaľničnú sieť.

„Štát bude musieť za diaľnice zaplatiť tak či tak,“ povedal Goliáš.

Eurostat hovorí, že ak koncesionár prevezme na seba riziko výstavby a ešte jedno z ďalších dvoch rizík PPP projektov, tak verejný dlh sa nezvyšuje.

Minister dopravy Ľubomír Vážny vo štvrtok povedal, že „štát prevezme na seba väčšiu časť rizika dopytu“. Ako presne bude riziko rozdelené medzi štát a koncesionára, minister nekonkretizoval.

„V prípade, že štát preberá na seba väčšiu časť rizika dopytu, ide o zaručené budúce záväzky štátu,“ povedal Goliáš. Keďže príjmy NDS nebudú stačiť, štát už teraz vie, že zvyšok bude musieť dať zo svojho. „Podľa mňa by sa to malo do verejného dlhu započítať,“ povedal Goliáš.

Tóth doplnil, že pri posudzovaní výhodnosti alebo nevýhodnosti PPP projektov by sa argument o započítaní splátok „vôbec nemal používať“. O výhodnosti projektov sa dá podľa Goliáša hovoriť až vtedy, keď sa ohodnotia riziká.

Aké sú riziká pri PPP projektoch

Riziko výstavby – ten, kto ho znáša, preberie na seba zodpovenosť, že diaľnicu postaví v určitom termíne a kvalite a počas trvania koncesie ju bude aj udržiavať.

Riziko dostupnosti – postavená diaľnica musí spĺňať stanovené kritériá, to znamená, že musí byť prevádzkovaná a udržiavaná tak, aby bola stále diaľnicou.

Riziko dopytu – ten, kto ho preberá, nesie zodpovednosť za to, ako ľudia využívajú postavenú diaľnicu.

Ak príjmy za používanie diaľnic nepokrývajú náklady koncesionára na jej výstavbu a údržbu, rozdiel musí doplatiť štát zo svojho rozpočtu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 403
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 284
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 525
  4. Eilat: Slnko, teplo a zábava 3 933
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 325
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 081
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 168
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 720
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 644
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 429

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

DOMOV

Maďarič má končiť vo vedení Smeru

Maďarič vraj s abdikáciou nebude čakať ani na stranícky snem.

NITRA

Zamestnanci FM Slovenská protestovali proti srbským brigádnikom

Zamestnanci poukazovali na nedobrú atmosféru vo firme.

Neprehliadnite tiež

Slaninu od Mecomu sťahujú z trhu. Našli v nej listériu

Veterinári vykonali kontrolu na základe sťažnosti zákazníka.

Ktoré sporenie je bezpečné a na ktorom môže človek zarobiť najviac?

Pri rozhodovaní, kam vložiť peniaze, je dobré zvážiť niekoľko vecí.

Vianočný dôchodok získa viac ľudí, Slováci v Rakúsku však nie

Najchudobnejší dôchodcovia znovu dostanú sto eur navyše, nemení sa to už štvrtý rok.

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí.

Zvýšenie minimálnej mzdy zaťaží podľa Mihála firmy viac ako sa očakáva

Zvýšenie minimálnej mzdy v roku 2018 prinesie podľa Mihála väčšie náklady pre zamestnávateľov.