SME

Diaľnice asi pôjdu na úkor dlhu

Rezort financií ani včera nepovedal, či výstavba súkromných diaľnic pôjde na ťarchu verejných financií, čo môže znamenať problém pri posudzovaní kritérií na prijatie eura. Verdikt ministerstva financií je pritom pre vládu rozhodujúci.

Európska komisia môže pri rozhodovaní, či Slovensko je schopné prijať spoločnú menu, použiť aj také argumenty proti, ktoré jej sami dávame.Európska komisia môže pri rozhodovaní, či Slovensko je schopné prijať spoločnú menu, použiť aj také argumenty proti, ktoré jej sami dávame. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

Rezort financií ani včera nepovedal, či výstavba súkromných diaľnic pôjde na ťarchu verejných financií, čo môže znamenať problém pri posudzovaní kritérií na prijatie eura.

BRATISLAVA. Ministerstvo financií malo včera povedať, či projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), pomocou ktorých sa majú stavať diaľnice, sa započítajú do verejného dlhu. Rezort financií odkladá rozhodnutie už tretí týždeň. Do uzávierky sme vyjadrenie rezortu financií k dôvodu meškania nedostali.

Verdikt finančníkov je pritom pre vládu rozhodujúci. Ak sa splátky za diaľnice presunú do verejného dlhu a vláda bude chcieť splniť kritériá Paktu stability a rastu, môže mať problém.

Európska komisia nám

nedá záruky

Súkromné diaľnice a rýchlostné cesty by mali postaviť koncesionári z vlastných peňazí. Po tom, čo ich dokončia, zač­ne štát platiť za ich výstavbu a údržbu. Úradníci z ministerstva dopravy hovoria, že štát zaplatí 175 až 250 miliárd korún. Minulý týždeň sa objavili informácie, že táto suma by mohla byť medzi 300 až 400 miliardami. Minister dopravy Ľubomír Vážny to však odmietol.

„Európska komisia nám pri takom veľkom objeme PPP nedá stopercentnú garanciu, že sa splátky do verejného dlhu nezahŕňajú,“ povedal analytik ING Bank Ján Tóth. Podľa neho sme mali postupovať rovnako ako v zahraničí. Odskúšať si verejno-súkromné investície na menších projektoch a až potom sa púšťať do drahších a väčších.

„Ak štát splátky za PPP projekty nezapočíta, ide o skrytý dlh,“ povedal Peter Goliáš z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO.

Tóth zároveň tvrdí, že PPP projekty sú otázne. Sú situácie, keď sú výhodné, ako napríklad pri výstavbe nemocníc alebo škôl. No na druhej strane môžu byť „zneužité na skrytie verejného dlhu“.

To je aj prípad Slovenska, keď viacerí politici verejne priznali, že urýchlená výstavba diaľnic zo súkromných peňazí má predovšetkým nezvyšovať verejné zadlženie.

Dávame argumenty proti

Podľa odhadov ministerstva dopravy by štát mal platiť pri 25-ročnom splátkovom kalendári sedem až desať miliárd korún ročne.

Ročné splátky sú podľa Tótha také vysoké, že v najbližších rokoch môžu byť krátené výdavky na iné verejné služby platené zo štátneho rozpočtu, ako sú vysoké školy či zdravotníctvo. Navyše, súčasná vláda nechá niekoľkoročné zaťaženie štátneho rozpočtu pre ďalšie vlády. Aj to môže byť argument pre Európsku komisiu, aby nám garancie nedala.

„V eurozóne nás aj tak nevítajú s otvorenou náručou a teraz majú ďalší argument proti nám, ktorý sme im sami poskytli,“ povedal Tóth.

Príjmy za diaľnice nestačia

Problém je v tom, že príjem z mýta nebude stačiť na splátku koncesionárovi. Odhadované príjmy Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) budú podľa ministerstva dopravy v roku 2013 na úrovni približne desať miliárd korún. Budú to však príjmy za celú diaľničnú sieť.

„Štát bude musieť za diaľnice zaplatiť tak či tak,“ povedal Goliáš.

Eurostat hovorí, že ak koncesionár prevezme na seba riziko výstavby a ešte jedno z ďalších dvoch rizík PPP projektov, tak verejný dlh sa nezvyšuje.

Minister dopravy Ľubomír Vážny vo štvrtok povedal, že „štát prevezme na seba väčšiu časť rizika dopytu“. Ako presne bude riziko rozdelené medzi štát a koncesionára, minister nekonkretizoval.

„V prípade, že štát preberá na seba väčšiu časť rizika dopytu, ide o zaručené budúce záväzky štátu,“ povedal Goliáš. Keďže príjmy NDS nebudú stačiť, štát už teraz vie, že zvyšok bude musieť dať zo svojho. „Podľa mňa by sa to malo do verejného dlhu započítať,“ povedal Goliáš.

Tóth doplnil, že pri posudzovaní výhodnosti alebo nevýhodnosti PPP projektov by sa argument o započítaní splátok „vôbec nemal používať“. O výhodnosti projektov sa dá podľa Goliáša hovoriť až vtedy, keď sa ohodnotia riziká.

Aké sú riziká pri PPP projektoch

Riziko výstavby – ten, kto ho znáša, preberie na seba zodpovenosť, že diaľnicu postaví v určitom termíne a kvalite a počas trvania koncesie ju bude aj udržiavať.

Riziko dostupnosti – postavená diaľnica musí spĺňať stanovené kritériá, to znamená, že musí byť prevádzkovaná a udržiavaná tak, aby bola stále diaľnicou.

Riziko dopytu – ten, kto ho preberá, nesie zodpovednosť za to, ako ľudia využívajú postavenú diaľnicu.

Ak príjmy za používanie diaľnic nepokrývajú náklady koncesionára na jej výstavbu a údržbu, rozdiel musí doplatiť štát zo svojho rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 580
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 049
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 825
  5. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 592
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 591
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 087
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 155
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 172
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 217
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 416
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 551
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 475
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 172
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 217
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 416
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 551
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 475
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu