ŠTÁT UŽ TERAZ VIE, ŽE PRÍJEM Z MÝTA NEBUDE STAČIŤ NA SPLÁTKY ZA SÚKROMNÉ DIAĽNICE

Diaľnice asi pôjdu na úkor dlhu

Rezort financií ani včera nepovedal, či výstavba súkromných diaľnic pôjde na ťarchu verejných financií, čo môže znamenať problém pri posudzovaní kritérií na prijatie eura. Verdikt ministerstva financií je pritom pre vládu rozhodujúci.

Európska komisia môže pri rozhodovaní, či Slovensko je schopné prijať spoločnú menu, použiť aj také argumenty proti, ktoré jej sami dávame.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

Rezort financií ani včera nepovedal, či výstavba súkromných diaľnic pôjde na ťarchu verejných financií, čo môže znamenať problém pri posudzovaní kritérií na prijatie eura.

BRATISLAVA. Ministerstvo financií malo včera povedať, či projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), pomocou ktorých sa majú stavať diaľnice, sa započítajú do verejného dlhu. Rezort financií odkladá rozhodnutie už tretí týždeň. Do uzávierky sme vyjadrenie rezortu financií k dôvodu meškania nedostali.

Verdikt finančníkov je pritom pre vládu rozhodujúci. Ak sa splátky za diaľnice presunú do verejného dlhu a vláda bude chcieť splniť kritériá Paktu stability a rastu, môže mať problém.

Európska komisia nám

nedá záruky

Súkromné diaľnice a rýchlostné cesty by mali postaviť koncesionári z vlastných peňazí. Po tom, čo ich dokončia, zač­ne štát platiť za ich výstavbu a údržbu. Úradníci z ministerstva dopravy hovoria, že štát zaplatí 175 až 250 miliárd korún. Minulý týždeň sa objavili informácie, že táto suma by mohla byť medzi 300 až 400 miliardami. Minister dopravy Ľubomír Vážny to však odmietol.

„Európska komisia nám pri takom veľkom objeme PPP nedá stopercentnú garanciu, že sa splátky do verejného dlhu nezahŕňajú,“ povedal analytik ING Bank Ján Tóth. Podľa neho sme mali postupovať rovnako ako v zahraničí. Odskúšať si verejno-súkromné investície na menších projektoch a až potom sa púšťať do drahších a väčších.

„Ak štát splátky za PPP projekty nezapočíta, ide o skrytý dlh,“ povedal Peter Goliáš z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO.

Tóth zároveň tvrdí, že PPP projekty sú otázne. Sú situácie, keď sú výhodné, ako napríklad pri výstavbe nemocníc alebo škôl. No na druhej strane môžu byť „zneužité na skrytie verejného dlhu“.

To je aj prípad Slovenska, keď viacerí politici verejne priznali, že urýchlená výstavba diaľnic zo súkromných peňazí má predovšetkým nezvyšovať verejné zadlženie.

Dávame argumenty proti

Podľa odhadov ministerstva dopravy by štát mal platiť pri 25-ročnom splátkovom kalendári sedem až desať miliárd korún ročne.

Ročné splátky sú podľa Tótha také vysoké, že v najbližších rokoch môžu byť krátené výdavky na iné verejné služby platené zo štátneho rozpočtu, ako sú vysoké školy či zdravotníctvo. Navyše, súčasná vláda nechá niekoľkoročné zaťaženie štátneho rozpočtu pre ďalšie vlády. Aj to môže byť argument pre Európsku komisiu, aby nám garancie nedala.

„V eurozóne nás aj tak nevítajú s otvorenou náručou a teraz majú ďalší argument proti nám, ktorý sme im sami poskytli,“ povedal Tóth.

Príjmy za diaľnice nestačia

Problém je v tom, že príjem z mýta nebude stačiť na splátku koncesionárovi. Odhadované príjmy Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) budú podľa ministerstva dopravy v roku 2013 na úrovni približne desať miliárd korún. Budú to však príjmy za celú diaľničnú sieť.

„Štát bude musieť za diaľnice zaplatiť tak či tak,“ povedal Goliáš.

Eurostat hovorí, že ak koncesionár prevezme na seba riziko výstavby a ešte jedno z ďalších dvoch rizík PPP projektov, tak verejný dlh sa nezvyšuje.

Minister dopravy Ľubomír Vážny vo štvrtok povedal, že „štát prevezme na seba väčšiu časť rizika dopytu“. Ako presne bude riziko rozdelené medzi štát a koncesionára, minister nekonkretizoval.

„V prípade, že štát preberá na seba väčšiu časť rizika dopytu, ide o zaručené budúce záväzky štátu,“ povedal Goliáš. Keďže príjmy NDS nebudú stačiť, štát už teraz vie, že zvyšok bude musieť dať zo svojho. „Podľa mňa by sa to malo do verejného dlhu započítať,“ povedal Goliáš.

Tóth doplnil, že pri posudzovaní výhodnosti alebo nevýhodnosti PPP projektov by sa argument o započítaní splátok „vôbec nemal používať“. O výhodnosti projektov sa dá podľa Goliáša hovoriť až vtedy, keď sa ohodnotia riziká.

Aké sú riziká pri PPP projektoch

Riziko výstavby – ten, kto ho znáša, preberie na seba zodpovenosť, že diaľnicu postaví v určitom termíne a kvalite a počas trvania koncesie ju bude aj udržiavať.

Riziko dostupnosti – postavená diaľnica musí spĺňať stanovené kritériá, to znamená, že musí byť prevádzkovaná a udržiavaná tak, aby bola stále diaľnicou.

Riziko dopytu – ten, kto ho preberá, nesie zodpovednosť za to, ako ľudia využívajú postavenú diaľnicu.

Ak príjmy za používanie diaľnic nepokrývajú náklady koncesionára na jej výstavbu a údržbu, rozdiel musí doplatiť štát zo svojho rozpočtu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  2. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  7. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení
  1. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  2. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  6. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Ako zariadiť malú kúpeľňu?
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 149
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 044
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 829
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 2 625
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 479
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 237
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 693
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 262
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 122
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 1 009

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Vitajte vo Wakaliwoode. Afrika má Chucka Norrisa a točí filmy, ako nik iný

Ugandský režisér točí legendárne kung-fu komédie. V Afrike a takmer zadarmo.

AUTO

Čo robiť, keď zastanete v kolóne na diaľnici

Nevystupujte z auta a nezaťahujte ručnú brzdu.

Neprehliadnite tiež

Nova dostala státisícové pokuty za reklamu nábytku či distribútora energie

Televízia mala v seriáli Ordinácia v ružovej záhrade 2 príliš zdôrazňovať distribútora energie Innogy.

V Nemeckú začínajú prázdniny, cestu k moru to sťaží

Dovolenkári sa môžu zdržať aj v Rakúsku a na niektorých miestach ich čakajú námatkové kontroly.

Dovolenka v egyptskej Hurgade sa zmení. Pribudnú kamery a kontroly

Letovisko Hurgada bude pod elektronickým dohľadom.

K Rapid life sa vyjadril aj policajný prezident

Vyšetrovatelia sa budú zaoberať podaniami na poisťovňu.