AKO VÍTAZIŤ - JACK & SUZY WELCHOVCI

Mladá generácia nie je zlá, potrebuje len dospieť

Ako dieťa povojnovej populačnej explózie a riaditeľ s 30-ročnou praxou sa stretávam s mnohými mladými ľuďmi, ktorí dnes vstupujú do sveta obchodu s veľkou sebaistotou, že zhltli všetku múdrosť. Čo si myslíte o pocite tejto generácie, že ona dokáže všetko?

Chris Perkins Vandalia, Ohio

Nerozumieme, prečo sa všetci vozia po dnešnej mladej generácii. Myslíme si, že je zhruba rovnako aktívna a horlivá ako predchádzajúce, keď boli v jej veku. Za posledných niekoľko rokov sme ju zažili dosť. Navštívili sme desiatky univerzít. Prednášali sme v dvoch rôznych magisterských odboroch, robili konzultantov firmám, ktoré zamestnávajú tisícky príslušníkov „generácie Y“ a niekoľkých sme dokonca najali priamo do nášho tímu.

Zistili sme, že väčšina z nich skutočne veľmi tvrdo pracuje. Sú podnikaví, šokujúco autentickí, osviežujúco úprimní a nádherne optimistickí.

Budú úspešní

Neberte to ako nejaké sentimentálne vyznanie, ale máme ich radi. Aby sme uviedli veci na pravú mieru: nepochybujeme, že ste sa v ostatnom čase stretli s mnohými mladými vševedkami. Iste sú aj takí. No v každej generácii by sa takí našli.

Koniec koncov v každom ročníku absolventov je istý podiel arogantných, sebaistých a premúdrených ľudí, presvedčených, že mnohí dospelí už môžu odísť do dôchodku. Prirodzene, väčšina týchto typov si po niekoľkých rokoch musí pokorne priznať, že sa mýlili, keď objavia, že vládnuť svetu nie je také ľahké, ako si pôvodne mysleli. Iste, časť dnešnej mladej generácie smeruje k takémuto žalostnému osudu. No podľa nás väčšia mladých ľudí smeruje k svetlým zajtrajškom a úspešnej kariére. Kamkoľvek prídeme, stretávame magistrov, ktorí sa rozhodli odmietnuť svet korporácií a začať s vlastným podnikaním.

Z krúžku, ktorý učil Jack na Fakulte managementu Massachusettského technologického inštitútu, približne 20 percent študentov už rozbehlo vlastný podnik. Počas návštevy Stanfordskej obchodnej fakulty v roku 2005 sme stretli niekoľ­kých podnikavých študentov. „Takže, k akej firme pôjdete v New Yorku?“ pýtali sme sa ich. Prekvapilo nás, že otvárali sieť luxusných kaderníctiev.

Prirodzene, nie každý príslušník „generácie Y“, ktorého sme stretli, chce byť podnikateľom, ale aj tak mnohí chcú zmeniť svet tým, kde a ako pracujú. Vyžaruje z nich optimizmus, ktorý pripomína skôr 50. roky ako neskoršie obdobie.

Možno, že povesť „generácie Y“ ako arogantných nafúkancov má svoj pôvod v túžbe zarobiť peniaze - veľa peňazí. Čítame mnoho o takejto „chamtivosti“. No zažívame aj čosi iné. Doslova pri každej návšteve univerzít sa nás príslušníci tejto generácie pýtajú na firemnú morálku a spoločenskú zodpovednosť.

Hľadajú rovnováhu života

Mnohí prejavujú hlboký zájjem o to, ako dosiahnuť zmysluplnú rovnováhu medzi prácou a životom. Niektorí spochybňujú to, ako sa v súčasnosti vníma víťazstvo v živote. Pýtajú sa: „Musí byť úspech len o peniazoch?“ Keď hovoríme, že nemusí – že úspech je o stanovení osobných cieľov a ich dosiahnutí – reakcie boli pozitívne.

Táto otázka padla aj pri nedávnej večeri so zástupcom „generácie Y“, o ktorom vieme, že nezarába veľa. Pracuje ako pomocník golfových profe­sionálov. „Každé ráno sa zobudím vzrušený, že pôjdem do práce a budem pomáhať ľuďom,“ povedal nám. „To mi prináša pocit úspechu.“ Nám jeho slová pripadli optimistické. U ľudí v jeho veku to nie jenezvyčajné. Tým sa vraciame k otázke, ktorou sme začali: Prečo má „generácia Y“ takú zlú reputáciu? Podľa nás existujú na túto otázku dve odpovede.

Prvou je odveká ľudská tendencia trápiť sa nad hodnotami „dnešných mladých“. Vaši starí rodičia si lámali hlavu nad vašimi rodičmi, ktorí sa trápili vami a jedného dňa sa vaše deti budú trápiť nad vašimi vnúčatami.

Druhým dôvodom je niečo, čo nazývame „trendovou infláciou“. Po výbuchu mediálneho priestoru nastala neutíchajúca prehliadka takzvaných trendov a kultúrnych fenoménov. V posledných týždňoch sme napríklad videli príbehy o „rastú­cich“ trendoch sobášov vo štvrtok, domácich zvieratách chodiacich do práce a ľuďoch, ktorí si robia „životné zoznamy“, aby mali prehľad, čo všetko chcú urobiť, než zomrú. Iste, na všetkých týchto správach je čosi pravdy, ale to neznamená, že odrážajú celú skutočnosť.

Potrebujú dospieť

Takže áno. Existujú mladí ľudia, ktorí vstupujú do obchodu a podnikania a pôsobia sebavedome, arogantne a môžete si myslieť, že sú otravní. Podľa našich skúseností je „generácia Y“ iná. Je skutočná, energická, nezaujatá a hĺbavá spôsobom, ktorý prospeje karié­re a navyše aj celej ekonomike. Potrebuje len jediné – dospieť.

New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 680
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 060
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 015
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 120
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 923
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 161
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 967
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 681
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 632
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 613

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.