AKO VÍTAZIŤ - JACK & SUZY WELCHOVCI

Mladá generácia nie je zlá, potrebuje len dospieť

Ako dieťa povojnovej populačnej explózie a riaditeľ s 30-ročnou praxou sa stretávam s mnohými mladými ľuďmi, ktorí dnes vstupujú do sveta obchodu s veľkou sebaistotou, že zhltli všetku múdrosť. Čo si myslíte o pocite tejto generácie, že ona dokáže všetko?

Chris Perkins Vandalia, Ohio

Nerozumieme, prečo sa všetci vozia po dnešnej mladej generácii. Myslíme si, že je zhruba rovnako aktívna a horlivá ako predchádzajúce, keď boli v jej veku. Za posledných niekoľko rokov sme ju zažili dosť. Navštívili sme desiatky univerzít. Prednášali sme v dvoch rôznych magisterských odboroch, robili konzultantov firmám, ktoré zamestnávajú tisícky príslušníkov „generácie Y“ a niekoľkých sme dokonca najali priamo do nášho tímu.

Zistili sme, že väčšina z nich skutočne veľmi tvrdo pracuje. Sú podnikaví, šokujúco autentickí, osviežujúco úprimní a nádherne optimistickí.

Budú úspešní

Neberte to ako nejaké sentimentálne vyznanie, ale máme ich radi. Aby sme uviedli veci na pravú mieru: nepochybujeme, že ste sa v ostatnom čase stretli s mnohými mladými vševedkami. Iste sú aj takí. No v každej generácii by sa takí našli.

Koniec koncov v každom ročníku absolventov je istý podiel arogantných, sebaistých a premúdrených ľudí, presvedčených, že mnohí dospelí už môžu odísť do dôchodku. Prirodzene, väčšina týchto typov si po niekoľkých rokoch musí pokorne priznať, že sa mýlili, keď objavia, že vládnuť svetu nie je také ľahké, ako si pôvodne mysleli. Iste, časť dnešnej mladej generácie smeruje k takémuto žalostnému osudu. No podľa nás väčšia mladých ľudí smeruje k svetlým zajtrajškom a úspešnej kariére. Kamkoľvek prídeme, stretávame magistrov, ktorí sa rozhodli odmietnuť svet korporácií a začať s vlastným podnikaním.

Z krúžku, ktorý učil Jack na Fakulte managementu Massachusettského technologického inštitútu, približne 20 percent študentov už rozbehlo vlastný podnik. Počas návštevy Stanfordskej obchodnej fakulty v roku 2005 sme stretli niekoľ­kých podnikavých študentov. „Takže, k akej firme pôjdete v New Yorku?“ pýtali sme sa ich. Prekvapilo nás, že otvárali sieť luxusných kaderníctiev.

Prirodzene, nie každý príslušník „generácie Y“, ktorého sme stretli, chce byť podnikateľom, ale aj tak mnohí chcú zmeniť svet tým, kde a ako pracujú. Vyžaruje z nich optimizmus, ktorý pripomína skôr 50. roky ako neskoršie obdobie.

Možno, že povesť „generácie Y“ ako arogantných nafúkancov má svoj pôvod v túžbe zarobiť peniaze - veľa peňazí. Čítame mnoho o takejto „chamtivosti“. No zažívame aj čosi iné. Doslova pri každej návšteve univerzít sa nás príslušníci tejto generácie pýtajú na firemnú morálku a spoločenskú zodpovednosť.

Hľadajú rovnováhu života

Mnohí prejavujú hlboký zájjem o to, ako dosiahnuť zmysluplnú rovnováhu medzi prácou a životom. Niektorí spochybňujú to, ako sa v súčasnosti vníma víťazstvo v živote. Pýtajú sa: „Musí byť úspech len o peniazoch?“ Keď hovoríme, že nemusí – že úspech je o stanovení osobných cieľov a ich dosiahnutí – reakcie boli pozitívne.

Táto otázka padla aj pri nedávnej večeri so zástupcom „generácie Y“, o ktorom vieme, že nezarába veľa. Pracuje ako pomocník golfových profe­sionálov. „Každé ráno sa zobudím vzrušený, že pôjdem do práce a budem pomáhať ľuďom,“ povedal nám. „To mi prináša pocit úspechu.“ Nám jeho slová pripadli optimistické. U ľudí v jeho veku to nie jenezvyčajné. Tým sa vraciame k otázke, ktorou sme začali: Prečo má „generácia Y“ takú zlú reputáciu? Podľa nás existujú na túto otázku dve odpovede.

Prvou je odveká ľudská tendencia trápiť sa nad hodnotami „dnešných mladých“. Vaši starí rodičia si lámali hlavu nad vašimi rodičmi, ktorí sa trápili vami a jedného dňa sa vaše deti budú trápiť nad vašimi vnúčatami.

Druhým dôvodom je niečo, čo nazývame „trendovou infláciou“. Po výbuchu mediálneho priestoru nastala neutíchajúca prehliadka takzvaných trendov a kultúrnych fenoménov. V posledných týždňoch sme napríklad videli príbehy o „rastú­cich“ trendoch sobášov vo štvrtok, domácich zvieratách chodiacich do práce a ľuďoch, ktorí si robia „životné zoznamy“, aby mali prehľad, čo všetko chcú urobiť, než zomrú. Iste, na všetkých týchto správach je čosi pravdy, ale to neznamená, že odrážajú celú skutočnosť.

Potrebujú dospieť

Takže áno. Existujú mladí ľudia, ktorí vstupujú do obchodu a podnikania a pôsobia sebavedome, arogantne a môžete si myslieť, že sú otravní. Podľa našich skúseností je „generácia Y“ iná. Je skutočná, energická, nezaujatá a hĺbavá spôsobom, ktorý prospeje karié­re a navyše aj celej ekonomike. Potrebuje len jediné – dospieť.

New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 867
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 279
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 537
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 870
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 719
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 237
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 474
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 029
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 162

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Boeing otvorí v Európe prvý závod, vybral si na to Britániu

Do závodu chce americký výrobca lietadiel investovať okolo 20 miliónov libier.

Európa pumpuje do Grécka milióny, ale ľudia sú stále chudobnejší

Problémom sú škrty, ktoré krajina musela prijať, aby znížila napríklad obrovský dlh, pre ktorý jej stále hrozí bankrot.

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop