V DISKUSII O ÚSTAVNOSTI NÁVRHU ROZHODOL ARGUMENT, ŽE DIAĽNICE MUSIA BYŤ

Urýchľovací zákon prešiel

Vláda včera schválila návrh vyvlastňovacieho zákona, hoci nevyriešené ostali aj zásadné pripomienky ministerstva výstavby, Generálnej prokuratúry, NBS a Úradu vlády.

Minister dopravy Ľubomír Vážny môže byť spokojný. Vláda mu včera schválila zákon, ktorý umožní stavať diaľnice na cudzích pozemkoch.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic z dielne ministerstva dopravy včera prešiel vládou. Hoci o ústavnosti jeho paragrafov pochybujú aj viacerí ústavní právnici, vláda neustúpila. Neschopnosť argumentovať, ale veľkú vôľu zákon prijať, už ukázalo aj pripomienkové konanie k zákonu.

Účel zákona je prvoradý

Rezort dopravy dostal ku kontroverznému zákonu devätnásť pripomienok, akceptoval trinásť.

„Návrh zákona umožňuje, aby získanie vlastníckych práv k pozemku nebolo nutné deklarovať ku dňu začatia stavebného konania,“ napísal napríklad Úrad vlády. Dôsledkom toho môže nastať výrazné obmedzenie až znemožnenie výkonu vlastníckeho práva, čo je v rozpore s ústavnými princípmi, vysvetľovalo jeho stanovisko.

Ochrana vlastníckeho práva je pritom aj súčasťou Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd. Európsky súdny dvor sa taktiež zaoberal problematikou takzvaného nepriameho vyvlastnenia. To predstavuje zabratie súkromného pozemku štátnou správou bez toho, aby bolo vydané rozhodnutie o prevode vlastníckeho práva, pripomína stanovisko Úradu vlády. Takýto postup však podľa súdneho dvora „porušuje právo na rešpektovanie majetku vlastníka pozemku“.

Rezort dopravy sa v reakcii na tieto argumenty oponentov zmohol iba na skonštatovanie, že „bez takéhoto ustanovenia nie je možné dosiahnuť účel zákona“.

Ministerstvo dopravy zákonom delí vlastníkov pozemkov na tých, ktorí ho „využívajú obvyklým spôsobom“, a tých, „ktorí ho využívajú na znemožnenie naplnenia verejného záujmu“. O tých prvých podľa nich­ hovoria rozsudky európskych súdov, tí druhí podľa tejto logiky nie sú chránení.

„Ak si kúpim pozemok a momentálne na ňom nestaviam, nie je hodný ochrany?“ pýta sa potom aktivista Richard Drutarovský.

Podobný názor ako Úrad vlády má aj Národná banka Slovenska. Namietala, že stavať na cudzích pozemkoch je „v rozpore so zákonmi a právnymi normami spoločnosti vôbec“. Podľa nej nie sú na mieste ani argumenty ministerstva dopravy, ktoré označilo bránenie si pozemkov ich vlastníkmi za handrkovanie a že o ústavnosti návrhu môže rozhodnúť iba Ústavný súd.

Premiér Robert Fico i minister dopravy Ľubomír Vážny viackrát pri obhajovaní urýchlenej výstavby povedali, že o tom, či je, alebo nie je niečo ústavné, má rozhodnúť Ústavný súd. „Vyhlásenia niekoho iného ako Ústavného súdu nás teraz nezaujímajú,“ povedal premiér Fico na začiatku septembra.

Vlastníctvo preukazovali

už za komunizmu

Medzi kritikov, ktorí neboli vypočutí, sa dostalo aj ministerstvo výstavby. To sa tiež pokúša o vlastný urýchľovací zákon, ale vláda o ňom ešte nerokovala.

Výstavba doprave pri pripomienkovaní odkázala, že „preukázanie vlastníctva ku stavebnému pozemku zaviedol stavebný zákon už v roku 1976 v podmienkach socialistického zriadenia ako základnú podmienku na vydanie stavebného povolenia“.

Právnici z rezortu dopravy na to len stroho skonštatovali, že nový zákon ruší tie ustanovenia stavebného zákona, ktoré hovoria o tom, že stavebník musí preukázať vlastníctvo pozemku.

Prečo? Lebo vláda rozhodla

Národná banka Slovenska využila pripomienkovanie vyvlastňovacieho zákona na to, aby povedala svoj názor k plánu mohutnej výstavby diaľnic cez PPP. Skonštatovala, že Slovensko doteraz nemá skúsenosti s takýmito projektmi a že z hľadiska menovej politiky banky je potrebné eliminovať všetky riziká.

Rezort dopravy pripomienku akceptoval s konštatovaním, že „skúsenosti s PPP nie sú, ale vláda rozhodla“.

(th)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  2. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  5. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  6. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  7. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  8. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  9. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  10. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 185
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 605
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 554
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 445
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 262
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 846
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 338
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 703
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 948
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 564

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop