AUTÁ BUDÚ MÔCŤ JAZDIŤ AJ PO NESKOLAUDOVANEJ DIAĽNICI

Diaľnice chcú na cudzom

Ministerstvo dopravyaj napriek odporu štátnych úradov presadzuje výstavbu diaľnic na cudzích pozemkoch. Zároveň nechce zaplatiť ľuďom viac peňazí, ako navrhovalo.

Ministerstvo dopravy odmietlo pripomienky a stále navrhuje stavať diaľnice na cudzích pozemkoch.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA)

BRATISLAVA. Vláda bude dnes rokovať o zákone o jednorazových mimoriadnych opatre­niach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Ministerstvo dopravy ho pripravilo preto, aby urýchlilo výstavbu diaľnice z Bratislavy do Košíc. Ministerstvo však napriek protestom neupustilo od výstavby diaľnic na cudzích pozemkoch.

Stavať na cudzom sa bude

Pôvodný návrh ministerstva predpokladal, že stavebník bude preukazovať vlastníctvo pozemkov až ku dňu kolaudácie. To znamená, že aj keby niektorý z vlastníkov pozemkov nesúhlasil s odkúpením alebo vyvlastnením, stavebný úrad aj tak vydá stavebné povolenie. A až počas výstavby by došlo k majetkovému vyrovnaniu.

Nové znenie zákona hovorí, že stavebník je povinný predložiť stavebnému úradu údaje o tom, že „ku dňu začatia stavebného konania bolo získané vlastnícke právo k pozemkom alebo sa oň pokúsil“.

Stavebný úrad však nemá zo zákona povinnosť tieto údaje prekúmať. Ak nie je v bežnom stavebnom konaní stavebník vlastníkom pozemkov, úrad konanie zastaví. Teraz bude pokračovať ďalej. Vydá stavebné povolenie a diaľnica sa môže postaviť.

Ministerstvo ide ešte ďalej. Zákon hovorí, že „ak nie sú splnené podmienky na skolaudovanie stavby z dôvodu, ktorý nebráni bezpečnej skúšobnej prevádzke, stavebný úrad môže rozhodnúť o predčasnom užívaní diaľnice“. Podľa Richarda Drutarovského z občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastnenie to bude znamenať, že po neskolaudovanej diaľnici budú jazdiť autá aj vtedy, keď bude stáť na cudzích pozem­koch. Tie sa budú majetkovo vyrovnávať dodatočne.

Proti návrhu výstavby na cudzích pozemkoch sa v pripomienkovom konaní postavil Úrad vlády a ministerstvo výstavby. Ministerstvo dopravy im však odkázalo, že „bez takéhoto ustanovenia nie je možné dosiahnuť cieľ zákona“. Minister dopravy Ľubomír Vážny pred dvoma týždňami pre SME povedal, že ak je verejný záujem, tak je normálne, že stavebný úrad vydá povolenie aj na stavbu na cudzom pozemku.

Ľudia nedostanú viac

Ministerstvo dopravy chcelo pôvodne zvýhodniť vlastníkov tých pozemkov, cez ktoré pôjde sedem vybraných úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Chcelo im za dobrovoľný predaj parciel zaplatiť o 20 percent viac, ako určí súdny znalec.

Rezort financií touto myšlienkou nadšený nebol a jej hovorca Miroslav Šmál povedal, že „títo ľudia budú zvýhodnení“. Dnes sa o zvýšení už nehovorí.

„Sme radi, že sa 20-percentné zvýšenie zo zákona vypustilo,“ povedal Šmál s tým, že to ušetrí peniaze zo štátneho rozpočtu.

Nový návrh už striktne nestanovuje, že náhradou za majetok sú len peniaze. Náhradu za výkup alebo vyvlastnenie možno poskytnúť obstaraním nového bytu či domu. Takáto náhrada však nesmie byť nižšia ako náhrada v peniazoch.

Lehoty sa neskracujú

Ministerstvo pôvodne navrhovalo skrátiť lehoty, počas ktorých sa ľudia mohli vyjadriť k jednotlivým častiam stavebného konania.

Ústne pojednávanie nariadi stavebný úrad iba vtedy, „ak sa vyskytne prekážka v konaní, ktorú nemožno inak odstrániť“. Drutarovský však poukazuje na to, že zákon nešpecifikuje, čo je to prekážka v konaní. Stavebný úrad môže teda na akúkoľvek prekážku skonštatovať, že ju možno odstrániť bez ústneho pojednávania. „Ľudia budú ukrátení na právach,“ myslí si Drutarovský.

Všetky dotknuté osoby mali mať pôvodne na prípravu ústneho vznášania námietok iba tri dni, dnes ministerstvo hovorí už o piatich.

Ak sa výzva na podávanie námietok zverejňuje na úradnej tabuli, ministerstvo zmenilo počet dní jej vyvesenia z päť na sedem.

Lehoty na rozhodnutie v územnom a stavebnom konaní sa neznížili na polovicu a ostávajú 30 dní.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 953
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 602
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 835
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 107
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 059
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 492
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 287
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 196
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 186
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 651

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.