LETECKÉ SPOLOČNOSTI ZNIŽUJÚ POČET LINIEK. VEDENIE LETISKA JE VŠAK OPTIMISTICKÉ

Letisko prichádza o cestujúcich

Bratislavské letisko potrebuje investície na rozvoj. Ak tak neurobí, nárasty prepravených osôb už nebudú vysoké a letecké spoločnosti sa presunú inde.

V dôsledku nedostatočnej kapacity muselo letisko tento rok v lete rozšíriť odletovú halu o stan, kde vybavovali cestujúcich.(Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Najväčšie slovenské letisko zažíva tento rok obdobie stagnácie. Kým počet prepravených osôb stagnuje, medzinárodné prepravné spoločnosti rozširujú na letisku svoje obchody. Plán, že do konca desaťročia vybaví letisko až 4,5 milióna cestujúcich, je len ilúziou. Chýbajú potrebné investície, na ktoré štát nemá a v dôsledku zastavenej privatizácie sa k veľkému balíku peňazí asi ťažko dostane.

Nárasty stagnujú

V auguste prešlo bránami letiska viac ako 260-tisíc ľudí. Medziročne za prvých osem mesiacov predstavuje nárast o takmer 1,5 percenta. Podľa údajov letiska bol nárast počtu prepravených osôb v roku 2006 oproti roku 2005 viac ako 44 percent. Podľa hovorkyne letiska Zory Kalouskovej sa medziročným nárastom v auguste potvrdili slová, že medziročné poklesy v mesiacoch apríl a máj sa budú postupne znižovať.

„Nemožno preto hovoriť o ekonomickom úpadku letiska,“ doplnila. Vysoký nárast v minulosti je podľa nej spôsobený tým, že objem prepravy bol koncom 90. rokov nízky.

Ministerstvo dopravy v koncepcii rozvoja leteckej dopravy však predpokladá, že tento rok bude tempo rastu 20 percent. To je v nedohľadne. Z letiska definitívne odišla nízkonákladová spoločnosť EasyJet, zmeny nastali aj u iných prepravcov.

„Prispôsobujeme sa tomu, ako sa vyvíja dopyt na trhu,“ povedal hovorca SkyEurope Tomáš Kika. Ich spoločnosť zrušila niekoľko destinácií z Bratislavy a presunula ich do Viedne. Z bratislavského letiska sa však odísť nechystajú, a to aj napriek tomu, že Viedeň je spomedzi ich troch základní tou najväčšou.

Rozhodujú lepšie podmienky

Na otázku SME, či viedenské letisko poskytlo pre SkyEurope lepšie podmienky ako bratislavské, Kika povedal, že to komentovať nebude. „Snažíme sa vyjednať čo najlepšie podmienky s vedením každého letiska. Ak to tak nie je, odídeme,“ doplnil. Preto nedávno stiahli svoje aktivity z Krakova či Budapešti.

Naopak, pre írsku nízkonákladovú spoločnosť Ryanair má bratislavské letisko podľa obchodného a marketingového riaditeľa pre strednú Európu Tomasza Kulakowského „veľký potenciál“. Je to aj práve vďaka blízkosti viedenského letiska, ktoré „neumožňuje prevádzku nízkonákladových letov“. Tento rok chcú rozšíriť počet destinácií o štyri nové mestá. Aj oni však niektoré lety zredukovali.

Náklad asi porastie

V utorok oznámil medzinárodný prepravca zásielok DHL, že presúva časť expresných cestných prepráv z letiska Schwechat­ na bratislavské letisko.

„Bratislava sa tak stáva medzinárodným triediacim strediskom, takzvaným hubom,“ povedal manažér spoločnosti Marián Demko. Podľa neho firma zamestná vo svojom termináli nových pracovníkov.

„Predpokladám, že vďaka tejto zmene budeme schopní spracovať ročne o niekoľko desiatok až stoviek tisíc zásielok viac,“ povedal Demko.

„Úvahy o tom, že príchodom DHL na letisko začne stagnovať osobná doprava, nie sú správne,“ povedala Kalousková. Prio­ritou vedenia letiska ostáva osobná doprava, ktorá bude „vhodne doplnená leteckým cargom, zaujímavým pre letisko aj z ekonomického hľadiska“.

Bratislava strach nemá

Ak sa majú naplniť vízie ministerstva dopravy, že do konca desaťročia prejde bránami bratislavského letiska 2,9 (pesimistický variant) až 4,5 milióna (optimistický variant) cestujúcich, letisko bude potrebovať miliardové investície.

V dôsledku minuloročnej zrušenej privatizácie prišlo letisko o investície víťazného konzorcia TwoOne do roku 2015 v sume takmer 19 miliárd korún.

Minister dopravy Ľubomír Vážny koncom augusta pre televíziu Markíza povedal, že „po zrušení privatizácie sa musia hľadať financie na realizáciu zmien“. Podľa neho je úverová kapacita letiska dve miliardy, zvyšok poskytne buď štát, alebo zahraničný partner.

Tento rok plánuje letisko preinvestovať približne pol miliardy. V najbližších troch rokoch môžu investície dosiahnuť 5 až 6 miliárd, pričom „vlastné zdroje pokryjú asi 1,5 miliardy,“ povedal riaditeľ letiska František Stolárik.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 8 909
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 695
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 560
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 122
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 754
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 466
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 951
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 941
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 983
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 795

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister školstva na tlačovej konferencii povedal, že hodnotiace kritériá boli známe v roku 2015. V skutočnosti boli schválené o rok neskôr.

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

KULTÚRA

Socialistickú architektúru opľúvame. Dedeček vám preto neotvorí

Raper Vladimír 518 chce rehabilitovať socialistickú architektúru.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.