LETECKÉ SPOLOČNOSTI ZNIŽUJÚ POČET LINIEK. VEDENIE LETISKA JE VŠAK OPTIMISTICKÉ

Letisko prichádza o cestujúcich

Bratislavské letisko potrebuje investície na rozvoj. Ak tak neurobí, nárasty prepravených osôb už nebudú vysoké a letecké spoločnosti sa presunú inde.

V dôsledku nedostatočnej kapacity muselo letisko tento rok v lete rozšíriť odletovú halu o stan, kde vybavovali cestujúcich.(Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Najväčšie slovenské letisko zažíva tento rok obdobie stagnácie. Kým počet prepravených osôb stagnuje, medzinárodné prepravné spoločnosti rozširujú na letisku svoje obchody. Plán, že do konca desaťročia vybaví letisko až 4,5 milióna cestujúcich, je len ilúziou. Chýbajú potrebné investície, na ktoré štát nemá a v dôsledku zastavenej privatizácie sa k veľkému balíku peňazí asi ťažko dostane.

Nárasty stagnujú

V auguste prešlo bránami letiska viac ako 260-tisíc ľudí. Medziročne za prvých osem mesiacov predstavuje nárast o takmer 1,5 percenta. Podľa údajov letiska bol nárast počtu prepravených osôb v roku 2006 oproti roku 2005 viac ako 44 percent. Podľa hovorkyne letiska Zory Kalouskovej sa medziročným nárastom v auguste potvrdili slová, že medziročné poklesy v mesiacoch apríl a máj sa budú postupne znižovať.

„Nemožno preto hovoriť o ekonomickom úpadku letiska,“ doplnila. Vysoký nárast v minulosti je podľa nej spôsobený tým, že objem prepravy bol koncom 90. rokov nízky.

Ministerstvo dopravy v koncepcii rozvoja leteckej dopravy však predpokladá, že tento rok bude tempo rastu 20 percent. To je v nedohľadne. Z letiska definitívne odišla nízkonákladová spoločnosť EasyJet, zmeny nastali aj u iných prepravcov.

„Prispôsobujeme sa tomu, ako sa vyvíja dopyt na trhu,“ povedal hovorca SkyEurope Tomáš Kika. Ich spoločnosť zrušila niekoľko destinácií z Bratislavy a presunula ich do Viedne. Z bratislavského letiska sa však odísť nechystajú, a to aj napriek tomu, že Viedeň je spomedzi ich troch základní tou najväčšou.

Rozhodujú lepšie podmienky

Na otázku SME, či viedenské letisko poskytlo pre SkyEurope lepšie podmienky ako bratislavské, Kika povedal, že to komentovať nebude. „Snažíme sa vyjednať čo najlepšie podmienky s vedením každého letiska. Ak to tak nie je, odídeme,“ doplnil. Preto nedávno stiahli svoje aktivity z Krakova či Budapešti.

Naopak, pre írsku nízkonákladovú spoločnosť Ryanair má bratislavské letisko podľa obchodného a marketingového riaditeľa pre strednú Európu Tomasza Kulakowského „veľký potenciál“. Je to aj práve vďaka blízkosti viedenského letiska, ktoré „neumožňuje prevádzku nízkonákladových letov“. Tento rok chcú rozšíriť počet destinácií o štyri nové mestá. Aj oni však niektoré lety zredukovali.

Náklad asi porastie

V utorok oznámil medzinárodný prepravca zásielok DHL, že presúva časť expresných cestných prepráv z letiska Schwechat­ na bratislavské letisko.

„Bratislava sa tak stáva medzinárodným triediacim strediskom, takzvaným hubom,“ povedal manažér spoločnosti Marián Demko. Podľa neho firma zamestná vo svojom termináli nových pracovníkov.

„Predpokladám, že vďaka tejto zmene budeme schopní spracovať ročne o niekoľko desiatok až stoviek tisíc zásielok viac,“ povedal Demko.

„Úvahy o tom, že príchodom DHL na letisko začne stagnovať osobná doprava, nie sú správne,“ povedala Kalousková. Prio­ritou vedenia letiska ostáva osobná doprava, ktorá bude „vhodne doplnená leteckým cargom, zaujímavým pre letisko aj z ekonomického hľadiska“.

Bratislava strach nemá

Ak sa majú naplniť vízie ministerstva dopravy, že do konca desaťročia prejde bránami bratislavského letiska 2,9 (pesimistický variant) až 4,5 milióna (optimistický variant) cestujúcich, letisko bude potrebovať miliardové investície.

V dôsledku minuloročnej zrušenej privatizácie prišlo letisko o investície víťazného konzorcia TwoOne do roku 2015 v sume takmer 19 miliárd korún.

Minister dopravy Ľubomír Vážny koncom augusta pre televíziu Markíza povedal, že „po zrušení privatizácie sa musia hľadať financie na realizáciu zmien“. Podľa neho je úverová kapacita letiska dve miliardy, zvyšok poskytne buď štát, alebo zahraničný partner.

Tento rok plánuje letisko preinvestovať približne pol miliardy. V najbližších troch rokoch môžu investície dosiahnuť 5 až 6 miliárd, pričom „vlastné zdroje pokryjú asi 1,5 miliardy,“ povedal riaditeľ letiska František Stolárik.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 330
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 331
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 977
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 074
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 726
  6. Kam do tepla v januári? 2 382
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 339
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 055
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 229
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 152

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

ŠPORT

Sagan začal šprintovať príliš skoro, skončil štvrtý

Slovenský cyklista je v celkovom poradí na Tour Down Under na treťom mieste.

KOMENTÁRE

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Nebolo by vhodné zmeniť dlhodobo nevynútiteľné pravidlá?

Neprehliadnite tiež

Nestlé predáva divíziu cukroviniek v USA za skoro tri miliardy dolárov

Švajčiarsky gigant Nestlé predáva americkú divíziu cukroviniek talianskej firme Ferrero.

Harmonizovaná miera inflácie dosiahla v decembri dve percentá

Priemerná ročná miera inflácie mala hodnotu 1,4 percenta.

Uber zavedie v Británii povinné prestávky pre vodičov

Uber bojuje o udržanie svojich aktív v Londýne.

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.