POČIATEK STÁLE NEPOVEDAL VÁŽNEMU, ČI SÚKROMNÉ DIAĽNICE OHROZIA EURO

Skrátený režim nefunguje

Ministerstvo financií ani po dvoch týždňoch nesplní úlohu povedať, či sa budúce splátky za súkromné diaľnice zahrnú do verejného dlhu. Kedy tak urobia, zatiaľ sami nevedia.

BRATISLAVA. Ministerstvo financií malo vláde do 12. septembra poskytnúť stanovisko, či sa investície do budovania 150 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest za viac ako 105 miliárd korún bez DPH, započítajú do verejného dlhu. Otázka je dôležitá z hľadiska splnenia maastrichtského kritéria na prijatie eura. Rezort financií však na ňu dodnes neodpovedal.

Pred dvoma týždňami si minister dopravy Ľubomír Vážny v rozhovore pre SME pochvaľoval, že dobudovanie diaľničného spojenia Bratislavy s Košicami je vládnou prioritou a všetci ministri sú viazaní uznesením vlády „aktívne sa podieľať na projekte“. Vážny v tejto súvislosti spresnil, že ministerstvo financií má vypracovať stanoviská v skrátených lehotách. „V špeciálnom režime, keď potrebujeme dostať odpoveď, či zapojenie súkromného kapitálu neohrozí plnenie maastrichtských kritérií na prijatie eura, má na vyjadrenie týždeň,“ povedal.

Financie chcú čas

Ministerstvo financií vládou uložený termín 12. september nestihlo preto, lebo si od ministerstva dopravy vyžiadalo podkladové materiály, vysvetlil hovorca rezortu Miroslav Šmál.

Tie dostali. „Ministerstvo dopravy odoslalo rezortu financií všetky podklady, ktoré si od nás vyžiadali,“ povedal včera hovorca rezortu dopravy Marián Jánošík.

Ministerstvo dopravy čas súri, lebo podľa pôvodného plánu sa mal už dnes vyhlásiť tender na prvé úseky PPP diaľnic.

„Boli by sme radi, ak by to stihli čím skôr,“ povedal na adresu ministerstva financií Jánošík.

No ani na dnešnom rokovaní vlády sa ministri nedozvedia, či sa financovanie diaľnic cez projekty verejno–súkrom­ného part­nerstva negatívne odrazí v plnení kritérií na prijatie eura.

Hovorca Šmál totiž včera povedal, že si od ministerstva dopravy ešte vyžiadali ďalšie informácie. O aké konkrétne dokumenty ide, nechcel povedať, „kým celý proces nebude definitívne ukončený“. Zároveň nevedel ani povedať, koľko času ešte úradníci ministerstva potrebujú. „Bude to čo najskôr.“

Ministerstvo financií v súčasnosti rieši analogický problém aj v prípade dlhov verejnoprávnych médií a Národnej diaľničnej spoločnosti, ktoré Eurostat navrhuje započítavať do verejných financií.

Každé PPP má schvaľovať vláda

Vláda bude dnes rokovať o materiáli z dielne ministerstva financií, ktorý hovorí o postupoch pri realizácii verejno-súkromných part­nerstiev. Ministerstvo navrhuje, aby všetky projekty spojenia štátnych a súkromných peňazí, ktoré majú hodnotu vyššiu ako sto mi­liónov korún a zmluva medzi štátom a investorom sa bude uzatvárať minimálne na tri roky, schvaľovala vláda. Navyše, ku každému z nich by malo ministerstvo financií dať súhlas a povedať, ako projekt ovplyvní verejný dlh.

Rezort pripúšťa, že naše skúsenosti s PPP projektmi sú minimálne, a preto chce za peniaze z eurofondov zaplatiť poradenské firmy.


(th)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 521
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 479
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 460
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 276
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 831
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 680
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 881
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 807
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 909
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 787

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.

Neprehliadnite tiež

Banky menia od augusta poplatky, pobočkám sa radšej vyhnite

Za pravidelným zvyšovaním poplatkov môžu byť nízke úroky na úveroch, ako aj silná konkurencia.

Cestujete do Egypta? Štát upozorňuje na rizikové miesta

V krajine platí výnimočný stav, ktorý spustili po aprílových teroristických útokoch.

Nestlé stavia nový závod, vyrobí v ňom aj wasabi či čajový Kit Kat

Spoločnosť Nestlé chce na ostrove Honšú vybudovať továreň na výrobu cukroviniek.

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.