POČIATEK STÁLE NEPOVEDAL VÁŽNEMU, ČI SÚKROMNÉ DIAĽNICE OHROZIA EURO

Skrátený režim nefunguje

Ministerstvo financií ani po dvoch týždňoch nesplní úlohu povedať, či sa budúce splátky za súkromné diaľnice zahrnú do verejného dlhu. Kedy tak urobia, zatiaľ sami nevedia.

BRATISLAVA. Ministerstvo financií malo vláde do 12. septembra poskytnúť stanovisko, či sa investície do budovania 150 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest za viac ako 105 miliárd korún bez DPH, započítajú do verejného dlhu. Otázka je dôležitá z hľadiska splnenia maastrichtského kritéria na prijatie eura. Rezort financií však na ňu dodnes neodpovedal.

Pred dvoma týždňami si minister dopravy Ľubomír Vážny v rozhovore pre SME pochvaľoval, že dobudovanie diaľničného spojenia Bratislavy s Košicami je vládnou prioritou a všetci ministri sú viazaní uznesením vlády „aktívne sa podieľať na projekte“. Vážny v tejto súvislosti spresnil, že ministerstvo financií má vypracovať stanoviská v skrátených lehotách. „V špeciálnom režime, keď potrebujeme dostať odpoveď, či zapojenie súkromného kapitálu neohrozí plnenie maastrichtských kritérií na prijatie eura, má na vyjadrenie týždeň,“ povedal.

Financie chcú čas

Ministerstvo financií vládou uložený termín 12. september nestihlo preto, lebo si od ministerstva dopravy vyžiadalo podkladové materiály, vysvetlil hovorca rezortu Miroslav Šmál.

Tie dostali. „Ministerstvo dopravy odoslalo rezortu financií všetky podklady, ktoré si od nás vyžiadali,“ povedal včera hovorca rezortu dopravy Marián Jánošík.

Ministerstvo dopravy čas súri, lebo podľa pôvodného plánu sa mal už dnes vyhlásiť tender na prvé úseky PPP diaľnic.

„Boli by sme radi, ak by to stihli čím skôr,“ povedal na adresu ministerstva financií Jánošík.

No ani na dnešnom rokovaní vlády sa ministri nedozvedia, či sa financovanie diaľnic cez projekty verejno–súkrom­ného part­nerstva negatívne odrazí v plnení kritérií na prijatie eura.

Hovorca Šmál totiž včera povedal, že si od ministerstva dopravy ešte vyžiadali ďalšie informácie. O aké konkrétne dokumenty ide, nechcel povedať, „kým celý proces nebude definitívne ukončený“. Zároveň nevedel ani povedať, koľko času ešte úradníci ministerstva potrebujú. „Bude to čo najskôr.“

Ministerstvo financií v súčasnosti rieši analogický problém aj v prípade dlhov verejnoprávnych médií a Národnej diaľničnej spoločnosti, ktoré Eurostat navrhuje započítavať do verejných financií.

Každé PPP má schvaľovať vláda

Vláda bude dnes rokovať o materiáli z dielne ministerstva financií, ktorý hovorí o postupoch pri realizácii verejno-súkromných part­nerstiev. Ministerstvo navrhuje, aby všetky projekty spojenia štátnych a súkromných peňazí, ktoré majú hodnotu vyššiu ako sto mi­liónov korún a zmluva medzi štátom a investorom sa bude uzatvárať minimálne na tri roky, schvaľovala vláda. Navyše, ku každému z nich by malo ministerstvo financií dať súhlas a povedať, ako projekt ovplyvní verejný dlh.

Rezort pripúšťa, že naše skúsenosti s PPP projektmi sú minimálne, a preto chce za peniaze z eurofondov zaplatiť poradenské firmy.


(th)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 357
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 098
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 131
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 773
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 767
  6. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 5 410
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 542
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 510
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 086
  10. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 2 466

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Vychovala sebeckých synov. Obetavá Baba z ľadu zaujala v USA

Film ocenili na festivale Tribeca.

KOMENTÁRE

Pravicová vláda nebude. Môže za to Kotleba s Ficom?

Sulík s Matovičom odkázali, že Fico je väčšie zlo než extrémizmus.

KULTÚRA

Prvý bozk gayov. Aké revolučné filmy nakrútil Jonathan Demme

Režisér Mlčania jahniat mal 73 rokov.

Neprehliadnite tiež

Skylink mení svoje logo, zaplatí zaň do dvoch miliónov eur

Nové logo je inšpirované štylizovaným kaleidoskopom, ktorý má symbolizovať programovú pestrosť ponuky Skylink.

Šéf nemeckého Ifo bilancuje sto dní Donalda Trumpa vo funkcii

Clemens Fuest nepovažuje za veľmi pravdepodobné, že Trump začne obchodnú vojnu.

Volkswagen zvažuje predaj motocyklovej firmy Ducati. Koľko môže stáť?

Predaj by mal pomôcť Volkswagenu vyrovnať straty spojené s emisným škandálom.

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop