ÚPSVR: Aj závodu Kia chýbajú kvalifikovaní pracovníci, hľadá však riešenie

Bratislava 18. septembra (TASR) - Na Slovensku chýba automobilke Kia 1 700 kvalifikovaných zamestnancov do tretej zmeny výrobného procesu. Dopyt po kvalifikovanej ...

Bratislava 18. septembra (TASR) - Na Slovensku chýba automobilke Kia 1 700 kvalifikovaných zamestnancov do tretej zmeny výrobného procesu. Dopyt po kvalifikovanej pracovnej sile hlásia miestnym úradom práce aj zamestnávateľské zväzy v segmente strojárstva, elektrotechniky a v sezónnych odvetviach, ako sú stavebníctvo a poľnohospodárstvo. "S vedením strategických podnikov, ktoré signalizujú nedostatok kvalifikovaných pracovníkov, zostavujú úrady práce v regiónoch programy na riešenie tohto akútneho stavu," uviedol šéf Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVR) Ján Sihelský. To je však iba jedna z ciest nápravy, dodal.

Fenomén výpadku kvalifikovaných zamestnancov sa objavuje v situácii, keď v lete bolo v evidencii úradov práce asi 246 000 uchádzačov o zamestnanie (UoZ) a miera evidovanej nezamestnanosti bola okolo 8,3 % a má klesajúci trend. Zamestnávatelia na úrady práce nahlásili 29 000 až 30 000 voľných pracovných miest, čo je v priemere 8 UoZ na 1 voľné miesto.

Situáciu v zamestnanosti podnikov v spomínaných segmentoch komplikuje podľa Sihelského aj ponuka školstva - vyučujú sa profesie neodpovedajúce potrebám zamestnávateľov v strategických podnikoch.

Aj deklarované skoršie otvorenie rakúskeho trhu práce pre Slovákov asi vyvolá zvýšený odlev kvalifikovaných pracovníkov zo Slovenska. Lákadlom v cudzine pre nich je lepšie profesijné uplatnenie a vyššie mzdy. Sihelský varoval, že neschopnosť domáceho trhu práce pokryť požiadavky zamestnávateľov sa môže dostať do štádia, keď sa táto otázka prejaví ako brzda tempa ekonomického rastu, čo zníži konkurencieschopnosť ekonomiky SR.

Zmeniť nepriaznivú situáciu v oblasti kvalifikovanej pracovnej sily by mohli minimálne tri opatrenia. Zmení sa napr. terajšia stratégia úradov práce, uviedol. Tie spolupracujú s 540 súkromnými sprostredkovateľskými agentúrami, ktoré pre zamestnávateľov vyhľadávajú vhodné pracovné sily. "Pozornosť úradov práce sa sústredí na terajších nezamestnaných, ale vzhľadom na to, že nemajú pracovné návyky, uplatníme pri nich rekvalifikáciu a získanie praktických zručností a systematicky ich pripravíme podľa signálov potrieb zamestnávateľov," spresnil Sihelský.

Ďalším opatrením bude zatraktívnenie trhu práce SR pre prílev pracovnej sily zo zahraničia, najmä z krajín EÚ, napr. z Rumunska, čo nie je v kompetencii ÚPSVR. Dôležití budú aj záujemcovia o prácu na Slovensku z Ukrajiny.

Výzvou na podporu kvalifikovanej pracovnej sily bude aj otvorenie trhu práce SR tretím krajinám. Tomu je naklonená aj migračná a imigračná politika EÚ, pričom je záujem do krajín EÚ priviesť 20 miliónov kvalifikovaných pracovníkov. "A keď my chceme, aby naši zamestnávatelia tu zostali a aby mali dostatok voľnej pracovnej sily, musíme tento faktor brať do úvahy a rešpektovať," povedal Sihelský.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 543
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 112
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 393
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 462
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 391
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 871
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 580
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 441
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 430
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 856

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop