FIRIEM, KTORÉ MÔŽU VYDÁVAŤ OSVEDČENIA ORIGINALITY, JE UŽ VYŠE STO, CENA IBA JEDNA

Povinný test zdraží dovoz áut

Od nového roka budú musieť všetky dovezené motorové vozidlá zo zahraničia prejsť povinnou kontrolou originality, inak ich polícia nezaregistruje. Ceny budú mať rovnaké, hoci na papierikonkurencia existuje.

Ak vozidlo kontrolu prejde, obdrží nálepku KO. Na dobrovoľnej báze boli systém kontrol originality spusetný od 1. septembra.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK/AP)

BRATISLAVA. Ojazdené auto, ktoré si slovenský motorista budúci rok kúpi niekde v zahraničí a bude ho chcieť registrovať na Slovensku, prejde takzvaným testom originality povinne. Aby dokázal, že auto nie je kradnuté, bude musieť zaplatiť jednému z viacerých autoservisov či staníc technickej kontroly, ktoré majú na takéto testy certifikát. A tie so zákona vydávajú obvodné úrady dopravy po odporúčaní jednej firmy, ktorú vybralo vo výberovom konaní ministerstvo dopravy.

Víťazná banskobystrická spoločnosť Iris Ident a ministerstvo dopravy tento postup vysvetľujú ako naplnenie zákona, ktoré by nemalo poškodiť konkurencii medzi firmami schopnými zisťovať originalitu. Niektorí jej konkurenti hovoria o ničení konkurencie, ktoré zvýši náklady motoristom.

Cenník je už schválený

Poplatky za kontroly sa podľa kubatúry vozidla pohybujú okolo dvoch tisícok korún. Kompletný cenník podľa druhov vozidiel schválený ministerstvom dopravy Iris Ident zverejnila na svojej webovej stránke. Hoci ide len o odporúčané ceny a firmy ich si ich môžu upraviť podľa svojho uváženia, riaditeľ Iris Identu Róber Zrubák prepokladá, že jednotlivé certifikované stanice sa ich budú pridŕžať. „Rovnaká prax je pri technic­kých či emisných kontrolách, preto takýto postup predpokladám aj v tomto prípade,“ povedal Zrubák.

Popri nových certifikova­ných kontrolách môžu pôvodnosť áut naďalej overovať aj podnikatelia na základe voľnej živnosti, ich výsledky však nebudú akceptované na úradné výkony.

Podľa spoločného vyhlásenia spoločností THG, Car Detect, Cebia CZ spustením nového systému na Slovensku vzniká monopol, ktorý v oblasti kontroly originality áut odstavuje konkurenciu. Dušan Strelec z Car Detect hovorí, že certifikovať kontrolórov originality by malo rozhodne viac subjektov. „Vzniká nebezpečenstvo, že jeden subjekt si bude robiť, čo chce,“ povedal Strelec.

Podľa Zrubáka by bol výber viacerých certifikátorov nezmysel. „Spôsobilo by to napríklad komplikácie vo fungovaní centrálneho informačného systému, v komunikácii s políciou alebo evidovaní dokladov. Ide o centralizovanú činnosť,“ vysvetlil Zrubák.

Strelec naopak tvrdí, že nové informačno-bezpečnostné tech­nológie by takýmto komplikáciám zabránili. Tak či tak, zákon o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách dovoľuje ministerstvu vybrať iba jedného.

Viac staníc je možných, ale ..

Strelec sa obáva, že podľa jeho názoru monopolizovaný systém bude pre motoristov znamenať vyššie ceny za kontroly. „Aj keď cena nie je regulovaná, aj vďaka určenému počtu siete staníc kontroly ju nikto pre konkurenciu nebude chieť znižovať,“ upresnil Strelec.

Zrubák sa bráni vysvetlením, že ak by niektorý z kontrolórov chcel napríklad zvyšovať cenu, môžu motoristi ľahko prejsť ku konkurentovi. „Napríklad v jednom okrese musia byť aspoň dve stanice. A podľa zákona ich tam môže byť teoreticky aj viac,“ povedal. Vyhláška ministerstva dopravy k zákonu o podmienkach komunikácie vozidiel naozaj umožňuje viac ako dvoch kontrolórov v okrese. Ale len za určitých okolností.

O výnimku povoliť činnosť tretiemu, štvrtému a ďalšiemu kontrolórovi v okrese musí požiadať príslušný obvodný úrad dopravy svoje rezortné ministerstvo. Žiadosť musí byť zdôvodnená nedostatočnou kapacitou dovtedy existujúcich kontrolórov. Aj nedostatočnú kapacitu určuje vyhláška.

Do konca minulého týždňa boli na Slovenku udelené povolenia na prevádzku staníc kontroly originality motorových vozidiel približne 110 miestam. Ich celkový počet by mal postupne dosiahnuť číslo 150. Aj podľa šéfa certifikačnej firmy to do januára nebude.

Čo je to kontrola originality

zisťovanie neoprávnených zásahov do identity vozidla

(pozmenenie identifikačných čísel motora, karosérie, falšovanie dokladov)

kontroly prikazuje EÚ z dôvodu potláčania trestnej činnosti súvisiacej s krádežami áut

v EÚ sa ročne ukradne 1,2 milióna áut v približnej hodnote 15 miliárd eur

poplatok za vykonanie kontroly platí majiteľ auta

od 1. septembra je dobrovoľná, od 1. januára bude povinná

povinná kontrola sa bude týkať len ojazdených áut dovezených zo zahraničia

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 13 387
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 938
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 5 114
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 834
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 314
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 035
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 948
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 585
  9. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 516
  10. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 458

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

ŠPORT

Dvaja hráči dali hetrik. Diváci v Bratislave videli 22 gólov

Oba tímy delia dve miesta v tabuľke.

Neprehliadnite tiež

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.