FIRIEM, KTORÉ MÔŽU VYDÁVAŤ OSVEDČENIA ORIGINALITY, JE UŽ VYŠE STO, CENA IBA JEDNA

Povinný test zdraží dovoz áut

Od nového roka budú musieť všetky dovezené motorové vozidlá zo zahraničia prejsť povinnou kontrolou originality, inak ich polícia nezaregistruje. Ceny budú mať rovnaké, hoci na papierikonkurencia existuje.

Ak vozidlo kontrolu prejde, obdrží nálepku KO. Na dobrovoľnej báze boli systém kontrol originality spusetný od 1. septembra.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK/AP)

BRATISLAVA. Ojazdené auto, ktoré si slovenský motorista budúci rok kúpi niekde v zahraničí a bude ho chcieť registrovať na Slovensku, prejde takzvaným testom originality povinne. Aby dokázal, že auto nie je kradnuté, bude musieť zaplatiť jednému z viacerých autoservisov či staníc technickej kontroly, ktoré majú na takéto testy certifikát. A tie so zákona vydávajú obvodné úrady dopravy po odporúčaní jednej firmy, ktorú vybralo vo výberovom konaní ministerstvo dopravy.

Víťazná banskobystrická spoločnosť Iris Ident a ministerstvo dopravy tento postup vysvetľujú ako naplnenie zákona, ktoré by nemalo poškodiť konkurencii medzi firmami schopnými zisťovať originalitu. Niektorí jej konkurenti hovoria o ničení konkurencie, ktoré zvýši náklady motoristom.

Cenník je už schválený

Poplatky za kontroly sa podľa kubatúry vozidla pohybujú okolo dvoch tisícok korún. Kompletný cenník podľa druhov vozidiel schválený ministerstvom dopravy Iris Ident zverejnila na svojej webovej stránke. Hoci ide len o odporúčané ceny a firmy ich si ich môžu upraviť podľa svojho uváženia, riaditeľ Iris Identu Róber Zrubák prepokladá, že jednotlivé certifikované stanice sa ich budú pridŕžať. „Rovnaká prax je pri technic­kých či emisných kontrolách, preto takýto postup predpokladám aj v tomto prípade,“ povedal Zrubák.

Popri nových certifikova­ných kontrolách môžu pôvodnosť áut naďalej overovať aj podnikatelia na základe voľnej živnosti, ich výsledky však nebudú akceptované na úradné výkony.

Podľa spoločného vyhlásenia spoločností THG, Car Detect, Cebia CZ spustením nového systému na Slovensku vzniká monopol, ktorý v oblasti kontroly originality áut odstavuje konkurenciu. Dušan Strelec z Car Detect hovorí, že certifikovať kontrolórov originality by malo rozhodne viac subjektov. „Vzniká nebezpečenstvo, že jeden subjekt si bude robiť, čo chce,“ povedal Strelec.

Podľa Zrubáka by bol výber viacerých certifikátorov nezmysel. „Spôsobilo by to napríklad komplikácie vo fungovaní centrálneho informačného systému, v komunikácii s políciou alebo evidovaní dokladov. Ide o centralizovanú činnosť,“ vysvetlil Zrubák.

Strelec naopak tvrdí, že nové informačno-bezpečnostné tech­nológie by takýmto komplikáciám zabránili. Tak či tak, zákon o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách dovoľuje ministerstvu vybrať iba jedného.

Viac staníc je možných, ale ..

Strelec sa obáva, že podľa jeho názoru monopolizovaný systém bude pre motoristov znamenať vyššie ceny za kontroly. „Aj keď cena nie je regulovaná, aj vďaka určenému počtu siete staníc kontroly ju nikto pre konkurenciu nebude chieť znižovať,“ upresnil Strelec.

Zrubák sa bráni vysvetlením, že ak by niektorý z kontrolórov chcel napríklad zvyšovať cenu, môžu motoristi ľahko prejsť ku konkurentovi. „Napríklad v jednom okrese musia byť aspoň dve stanice. A podľa zákona ich tam môže byť teoreticky aj viac,“ povedal. Vyhláška ministerstva dopravy k zákonu o podmienkach komunikácie vozidiel naozaj umožňuje viac ako dvoch kontrolórov v okrese. Ale len za určitých okolností.

O výnimku povoliť činnosť tretiemu, štvrtému a ďalšiemu kontrolórovi v okrese musí požiadať príslušný obvodný úrad dopravy svoje rezortné ministerstvo. Žiadosť musí byť zdôvodnená nedostatočnou kapacitou dovtedy existujúcich kontrolórov. Aj nedostatočnú kapacitu určuje vyhláška.

Do konca minulého týždňa boli na Slovenku udelené povolenia na prevádzku staníc kontroly originality motorových vozidiel približne 110 miestam. Ich celkový počet by mal postupne dosiahnuť číslo 150. Aj podľa šéfa certifikačnej firmy to do januára nebude.

Čo je to kontrola originality

zisťovanie neoprávnených zásahov do identity vozidla

(pozmenenie identifikačných čísel motora, karosérie, falšovanie dokladov)

kontroly prikazuje EÚ z dôvodu potláčania trestnej činnosti súvisiacej s krádežami áut

v EÚ sa ročne ukradne 1,2 milióna áut v približnej hodnote 15 miliárd eur

poplatok za vykonanie kontroly platí majiteľ auta

od 1. septembra je dobrovoľná, od 1. januára bude povinná

povinná kontrola sa bude týkať len ojazdených áut dovezených zo zahraničia

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  2. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  5. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  8. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 762
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 968
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 444
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 563
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 268
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 968
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 918
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 800
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 604
  10. Inteligencia vo všetkom 1 533

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Le Penová nie je Trump. Prečo sa prieskumy tentoraz nezmýlia

Agentúry nepredpovedali víťazstvo Trumpa ani brexit, vo Francúzsku by sa však už nemali mýliť.

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko.

ŠPORT

Brilantný súboj rozhodol génius. A provokoval gestami

Messi zatienil Ronalda. Barcelona vyhrala na pôde Realu Madrid 3:2.

KOMENTÁRE

Prečo prežívame v napätí francúzske voľby

O čo pôjde v druhom kole prezidentských volieb?

Neprehliadnite tiež

Slovenská pošta spustila novú službu BalíkoBox, schránok je zatiaľ dvadsaťdva

Terminály sú umiestnené vo väčších mestách na strategických miestach.

Euro po francúzskych voľbách poskočilo na päťmesačné maximum

V prvom kole francúzskych prezidentských volieb zvíťazil centristický kandidát a stúpenec Európskej únie Emmanuel Macron.

Ekonomický potenciál pre Slovensko je v Ázii, Afrike aj Južnej Amerike

Vyplýva to zo slov štátneho tajomníka ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Lukáša Parízka.

Šéf LafargeHolcimu v júli odstúpi pre podozrenia z financovania terorizmu

Skupina LafargeHolcim priznala, že jej pobočka v Sýrii platila ozbrojeným extrémistom za "ochranu".


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop