NOVÍ VODIČI, KTORÍ PRIBÚDAJÚ NAJMÄ V ÁZII, CHCÚ MENŠIE, LACNEJŠIE A EKOLOGICKEJŠIE AUTÁ

Toyota slávila, General Motors už nie je líder

Automobilový svet sa mení. General Motors prišiel po 76 rokoch vládnutia automobilovému trhu o primát svetového lídra. Toyota, ktorá mu ho vzala, už dnes musí uvažovať, ako sa vyrovnať s čínskou a indickou konkurenciou. oyota minulý týždeň slávila sedemde

Najvyšší šéf Toyoty Kacuaki Watanabe sľúbil, že v roku 2009 vyrobia celosvetovo 10,4 milióna áut. Prekonajú tak absolútny rekord, ktorý dosiahol General Motors pred tridsiatimi rokmi.(Zdroj: REUTERS)

Automobilový svet sa mení. General Motors prišiel o primát svetového lídra. Toyota, ktorá mu ho vzala, už dnes musí uvažovať, ako sa vyrovnať s čínskou a indickou konkurenciou.

Toyota minulý týždeň slávila sedemdesiatku. Hoci ako darček si sama dala dosiahnutie pozície svetovej automobilovej jednotky, oslavy v japonskej centrále korporácie nemali nehonosnú povahu. „Zodpovedali dosiahnutým výsledkom a nutnosti nesedieť na vavrínoch,“ vysvetlil 65-ročný prezident spoločnosti Kacuakiho Watanabe spôsobom, z ktorého cítiť odraz tradičnej japonskej zdržanlivosti a umiernenosti. Povedal to totiž v čase, keď Toyota v počte predaných vozidiel predbehla americký General Motors po jeho 76 rokoch vládnutia automobilovému trhu.

Predstavenstvo Toyoty, v ktorom je od júna jeden Američan (riadi operácie v USA), sa naďalej pridržiava osvedčených zásad zakladateľa spoločnosti Sakičiho Toyodu. Ten už v roku 1925, keď vyrábal textilné stroje, formuloval sériu zásad, ktoré sa stali piliermi podnikovej filozofie. „Buďte snaživí, učenliví, kreatívni, vždy o krok pred inými ... a vyhýbajte sa frivolnosti a vytŕčaniu,“ nabádal nebohý patriarcha zamestnancov.

Skupina BRIC

Duel Toyoty a GM sa dnes odohráva v aréne globálnej ekonomiky. Obe korporácie dosahovali doterajšie úspechy hlavne expanziou na trhoch najvyspelejších krajín, v 21. storočí sa najperspektívnejšie trhy presúvajú do Ázie.

Trh v USA zostáva najväčším a Toyota tam naďalej buduje nové závody. „Sme globálnou spoločnosťou, ale naše zámery musíme realizovať lokálne,“ povedal prezident divízie Toyoty v USA Jim Press pre BBC.

Japonské ústredie Toyoty sa teraz sústreďuje na to, aby nezanedbalo boj o priazeň stámiliónov potenciálnych motoristov z rýchlo sa rozvíjajúcich štátov.

Ide o tzv. skupinu BRIC (Brazília, Rusko, India a Čína), ale aj o región východnej Európy, Latinskej Ameriky a iných oblastí sveta. V Ázii má Toyota zdat­ných japonských a kórejských súperov. Do Číny prenikli aj Európania a mimoriadne agresívne tam začínal Volkswagen. Čínska a zahraničná konkurencia stlačila jeho podiel zo 60 na 10 percent.

Iné trhy, iné autá

Toyotu netrápi ani tak hrozba poklesu podielu na čínskom alebo indickom trhu, ako príčiny. Rozmach motorizácie je tam taký rozsiahly a prudký, že poskytuje priestor na rast všetkým automobilkám. Toyota si preto nestanovuje za jediný cieľ zvyšovať predajné počty. V roku 2009 chce predať vo svete o 11,4 percenta viac áut ako tohtoročných plánovaných 9,3 milióna kusov.

Oveľa viac Toyote záleží na vystihnutí kľúčových trendov. Ako globálna automobilka nesmie stratiť schopnosť prispôsobovať sa odlišným požiadavkám na trhoch v USA, Japonsku a Európe a v ostatných častiach sveta. Američania jazdia na dlhšie vzdialenosti, pričom požadujú väčšie a výkonnejšie vozy ako Európania či Japonci, kde je zároveň drahší benzín.

Vzhľadom na kúpnu silu sú pohonné látky najdrahšie pre motoristov v Číne a Indii - a im musí Toyota ponúkať atraktívne úsporné modely. Musia byť šetrné k životnému prostrediu a využívať nie jednu, ale viac kombináciií hybridných pohonov.

V neposlednom rade ich Toyo­ta musí dokázať produkovať so ziskom v priamej konkurencii s čínskym a indickým automobilovým priemyslom, ktorý práve teraz ide globálne expandovať. Konsolidačné procesy v tamojšom automobilovom priemysle tlačia na jej rentabilitu. Toyota si tam nebude môcť dovoľovať stláčať výrobné náklady na úkor poľavovania v kvalite.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 730
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 807
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 083
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 462
  5. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 396
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 389
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 485
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 705
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 373
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop