NOVÍ VODIČI, KTORÍ PRIBÚDAJÚ NAJMÄ V ÁZII, CHCÚ MENŠIE, LACNEJŠIE A EKOLOGICKEJŠIE AUTÁ

Toyota slávila, General Motors už nie je líder

Automobilový svet sa mení. General Motors prišiel po 76 rokoch vládnutia automobilovému trhu o primát svetového lídra. Toyota, ktorá mu ho vzala, už dnes musí uvažovať, ako sa vyrovnať s čínskou a indickou konkurenciou. oyota minulý týždeň slávila sedemde

Najvyšší šéf Toyoty Kacuaki Watanabe sľúbil, že v roku 2009 vyrobia celosvetovo 10,4 milióna áut. Prekonajú tak absolútny rekord, ktorý dosiahol General Motors pred tridsiatimi rokmi.(Zdroj: REUTERS)

Automobilový svet sa mení. General Motors prišiel o primát svetového lídra. Toyota, ktorá mu ho vzala, už dnes musí uvažovať, ako sa vyrovnať s čínskou a indickou konkurenciou.

Toyota minulý týždeň slávila sedemdesiatku. Hoci ako darček si sama dala dosiahnutie pozície svetovej automobilovej jednotky, oslavy v japonskej centrále korporácie nemali nehonosnú povahu. „Zodpovedali dosiahnutým výsledkom a nutnosti nesedieť na vavrínoch,“ vysvetlil 65-ročný prezident spoločnosti Kacuakiho Watanabe spôsobom, z ktorého cítiť odraz tradičnej japonskej zdržanlivosti a umiernenosti. Povedal to totiž v čase, keď Toyota v počte predaných vozidiel predbehla americký General Motors po jeho 76 rokoch vládnutia automobilovému trhu.

Predstavenstvo Toyoty, v ktorom je od júna jeden Američan (riadi operácie v USA), sa naďalej pridržiava osvedčených zásad zakladateľa spoločnosti Sakičiho Toyodu. Ten už v roku 1925, keď vyrábal textilné stroje, formuloval sériu zásad, ktoré sa stali piliermi podnikovej filozofie. „Buďte snaživí, učenliví, kreatívni, vždy o krok pred inými ... a vyhýbajte sa frivolnosti a vytŕčaniu,“ nabádal nebohý patriarcha zamestnancov.

Skupina BRIC

Duel Toyoty a GM sa dnes odohráva v aréne globálnej ekonomiky. Obe korporácie dosahovali doterajšie úspechy hlavne expanziou na trhoch najvyspelejších krajín, v 21. storočí sa najperspektívnejšie trhy presúvajú do Ázie.

Trh v USA zostáva najväčším a Toyota tam naďalej buduje nové závody. „Sme globálnou spoločnosťou, ale naše zámery musíme realizovať lokálne,“ povedal prezident divízie Toyoty v USA Jim Press pre BBC.

Japonské ústredie Toyoty sa teraz sústreďuje na to, aby nezanedbalo boj o priazeň stámiliónov potenciálnych motoristov z rýchlo sa rozvíjajúcich štátov.

Ide o tzv. skupinu BRIC (Brazília, Rusko, India a Čína), ale aj o región východnej Európy, Latinskej Ameriky a iných oblastí sveta. V Ázii má Toyota zdat­ných japonských a kórejských súperov. Do Číny prenikli aj Európania a mimoriadne agresívne tam začínal Volkswagen. Čínska a zahraničná konkurencia stlačila jeho podiel zo 60 na 10 percent.

Iné trhy, iné autá

Toyotu netrápi ani tak hrozba poklesu podielu na čínskom alebo indickom trhu, ako príčiny. Rozmach motorizácie je tam taký rozsiahly a prudký, že poskytuje priestor na rast všetkým automobilkám. Toyota si preto nestanovuje za jediný cieľ zvyšovať predajné počty. V roku 2009 chce predať vo svete o 11,4 percenta viac áut ako tohtoročných plánovaných 9,3 milióna kusov.

Oveľa viac Toyote záleží na vystihnutí kľúčových trendov. Ako globálna automobilka nesmie stratiť schopnosť prispôsobovať sa odlišným požiadavkám na trhoch v USA, Japonsku a Európe a v ostatných častiach sveta. Američania jazdia na dlhšie vzdialenosti, pričom požadujú väčšie a výkonnejšie vozy ako Európania či Japonci, kde je zároveň drahší benzín.

Vzhľadom na kúpnu silu sú pohonné látky najdrahšie pre motoristov v Číne a Indii - a im musí Toyota ponúkať atraktívne úsporné modely. Musia byť šetrné k životnému prostrediu a využívať nie jednu, ale viac kombináciií hybridných pohonov.

V neposlednom rade ich Toyo­ta musí dokázať produkovať so ziskom v priamej konkurencii s čínskym a indickým automobilovým priemyslom, ktorý práve teraz ide globálne expandovať. Konsolidačné procesy v tamojšom automobilovom priemysle tlačia na jej rentabilitu. Toyota si tam nebude môcť dovoľovať stláčať výrobné náklady na úkor poľavovania v kvalite.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 546
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 486
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 11 240
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 573
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 171
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 452
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 392
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 380
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 628
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 158

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Šmejdi sa úplne nevytratili. Sedem krokov, ako sa vyhnúť problémom

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

KULTÚRA

Ukrajinský režisér ukázal aroganciu ruských policajtov, vybučali ho

Nasadili Rusi svojich ľudí do hľadiska?

KOMENTÁRE

V kanadskom raji sa s ostatnými delí čoraz menej ľudí

Je Vancouver jedným z najlepších miest pre život?

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways zrušila kvôli výpadku systému lety z Londýna

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.