Nevydarený oddych má svoju cenu

Dovolenka nie vždy zodpovedá tomu, čo sľubuje katalóg. Jej reklamáciou sa časť peňazí môže vrátiť späťMeškanie lietadla, nespokojnosť s autobusovou dopravou, úrovňou hotela či stravovania. To sú hlavné faktory, ktoré dokážu znepríjemniť pobyt v prímorsko

ILUSTRAČNÉ(Zdroj: TASR/AP)

m letovisku.

Zároveň sú to najčastejšie dôvody, pre ktoré sa komunikácia medzi dovolenkármi a cestovnými kanceláriami, ktoré im oddych pri mori zabezpečili, nekončí ani po návrate domov.

Zaplatením zájazdu si v cestovnej kancelárii či agentúre kupujete balík služieb. Ak ste s ním ako celkom, ale zväčša len s niektorou jeho zložkou nespokojní, môžete ich reklamovať a požiadať o vrátenie časti peňazí, ktoré ste cestovnej kancelárii alebo agentúre zaplatili, späť. Ak ste si letnú dovolenku dopriali už v júni, máte na reklamáciu najvyšší čas.

Zápis na mieste

Nespokojnosť s ubytovaním, stravou či službami treba prejaviť ešte počas pobytu. Nielen ústne, ale aj formou písomného zápisu. Ten by si mal prevziať delegát cestovnej kancelárie a priamo na mieste sa postarať o nápravu.

Ak ste tento krok počas dovolenky neurobili, neoberá vás to o možnosť neskoršej reklamácie. Predajca zájazdu totiž nemôže prijatie reklamácie podmieňovať predložením písomného záznamu z miesta pobytu. Keď ale zápis neexistuje, môže organizátor zájazdu jednoduchšie tvrdiť, že nedostatky mohol prostredníctvom svojho delegáta na mieste odstrániť.

Riaditeľ Koala Tours Oliver Kluch priznáva, že cestovné kancelárie pri riešení sporu s klientmi, ktorí sa písomne nesťažovali na nedostatky už počas pobytu na dovolenke, postupujú dvomi spôsobmi. Niektoré sa snažia chyby a nekvalitné služby automaticky poprieť a reklamáciu neuznať. Fakt, že neexistuje písomný zápis, v ktorom by bol popísaný reálny stav im pritom situáciu pri spore s klientom iba uľahčuje. Iné cestovky, keď vidia, že sa

klient nesnaží situáciu zneužiť, ho radšej odškodnia, aby s nimi cestoval aj ďalší rok.

Pozor na lehotu

Pravdou je, že s nápravou všetkých chýb, ktoré svojim štandardom nezodpovedali tomu, čo ste si zaplatili, alebo dokonca o ktoré ste boli ukrátení, si delegát poradiť nedokáže. V takom prípade sa odporúča nedostatky v hotelovej izbe, reštaurácií, či v okolí miesta pobytu odfotiť či nafilmovať. A po návrate napísať reklamáciu.

Treba však dať pozor na lehotu. Písomnú reklamáciu musíte cestovnej kancelárii, alebo cestovnej agentúre, v ktorej ste si zájazd kúpili, doručiť (osobne s potvrdením o prevzatí alebo poštou doporučene, aby ste mali doklad o dátume podania) najlepšie okamžite po návrate, najneskôr do troch mesiacov od skončenia zájazdu. Ak tak totiž v stanovenom termíne neurobíte, vaše právo na reklamáciu zaniká. K reklamácii nezabudnite pripojiť fotografie, alebo videozáznam, na ktorých sú nedostatky zdokumentované.

Cestovná kancelária musí potom do 30 dní rozhodnúť, či ju prijme a pristúpi k finančnej kompenzácii. V prípade, že ju zamietne ako neoprávnenú, mala by v písomnom stanovisku zdôvodniť, prečo vašu požiadavku neuznala.

Oprávnené nároky

V prípade nespokojnosti s dovolenkovým pobytom platí zásada: nerezignovať. Cestovné kancelárie počítajú s tým, že časť dovolenkárov na útrapy zabudne hneď po návrate domov. Iných odradí zdĺhavé naťahovanie s cestovnou kanceláriou, či komplikované dokazovanie na súde, ktoré navyše nie vždy musí viesť k vráteniu peňazí.

Druhé pravidlo úspešnej reklamácie znie: nárokovať si vrátenie peňazí len za tie služby, ktorých štandard jednoznačne nezodpovedal tomu, čo ste si objednali. Ťažko totiž uspejete v reklamačnom konaní, ak budete žiadať vrátenie celej sumy peňazí za zájazd, keď jediným nedostatkom počas jeho trvania bola nefungujúca klimatizácia v autobuse. Sotva vám tiež cestovná kancelária vráti 50 percent z ceny dovolenky, ak vo vybavení izby chýbal napríklad televízor.

Nie všetci nespokojní dovolenkári si uvedomujú, že majú pri reklamácii neoprávnené nároky. "Našiel sa už klient, ktorý za pokazené tienidlo na lampe, ktorá napriek tomu svietila, žiadal vrátenie 50 percent z ceny zájazdu," vraví Oliver Kluch.

Odškodnenie po rokoch

Ak cestovná kancelária uzná vašu reklamáciu za opodstatnenú, dostanete peniaze za služby, s ktorými ste neboli spokojní bez problémov. Zo štatistík cestovných kancelárií však vyplýva, že klientom dajú pri reklamáciu za pravdu len v asi polovici prípadov. Niektorí organizátori a predajcovia zájazdov uznajú za opodstatnenú dokonca len pätinu reklamácií.

Keď sa neocitnete v skupine klientov, ktorým cestovná kancelária uzná reklamáciu, ostáva vám bojovať o vrátenie peňazí súdnou cestou. Tu však treba počítať nielen s uhradením súdneho poplatku, zaplatením za služby advokáta, ak ho požiadate o pomoc, ale aj s pomerne dlhým čakaním na prerokovanie sporu pred súdom. Keď súd uzná, že vám cestovná kancelária počas dovolenky neposkytla všetky služby, ktoré ste si objednali a zaplatili, bude pomerne dlho trvať, kým takýto verdikt vyriekne a vy svoje peniaze uvidíte.

Takmer 15 000 korún za dovolenku, ktorá nie úplne zodpovedala tomu, čo sľuboval katalóg, priznal napríklad súd klientovi cestovnej kancelárie Tip Travel z Tlmáč s definitívnou platnosťou približne po piatich rokoch.

Dohoda chce dvoch

Pomerne málo sa vie a ešte menej sa zatiaľ využíva mimosúdne vyrovnanie medzi nespokojným klientom a cestovnou kanceláriou. V prípade, že obe strany trvajú na svojom, ale pritom nemajú záujem spor riešiť pred súdom, môže do jeho riešenia vstúpiť sprostredkovateľ - spotrebiteľské združenie. Aj za pomoci jedného z nich - združenia Infospot - sa takmer po roku od trenčianskej cestovnej kancelárie Pegas Tour dočkal

finančnej kompenzácie Bratislavčan, ktorý za týždeň na talianskej Ischii pre dve osoby zaplatil 45 000 korún. Namietal, že zaplatené ubytovanie, ktorému cestovná kancelária priradila štyri hviezdičky, zodpovedalo štandardu len dvoch hviezdičiek tak, ako to uvádzali aj niektoré zahraničné cestovné kancelárie. Vďaka dohode mu v rámci mimosúdneho vyrovnania predajca zájazdu vrátil 40 percent z ceny, ktorú za zájazd zaplatil.

Nezabúdajte, že:

  • Vzťah medzi klientom a cestovnou kanceláriou upravuje zmluva o obstaraní zájazdu. Prípadným nedorozumeniam sa dá predísť, keď sa v zmluve čo najpresnejšie zadefinujú objednané služby.
  • Cestovná kancelária zodpovedá za služby, ktoré si u nej klient zaplatil bez ohľadu na to, či ich poskytuje sama, alebo si ich objednala u partnera.
  • Pri hromadných zájazdoch cestovná kancelária musí zabezpečiť v letovisku prítomnosť pracovníka, ktorý je oprávnený prijímať, ale aj vybavovať reklamácie priamo na mieste dovolenkového pobytu.
  • Písomný záznam s popisom chýb alebo služieb, s ktorými bol počas dovolenky klient nespokojný spísaný s delegátom, môže pomôcť pri spore s cestovnou kanceláriou o náhradu škody. Aj bez neho však cestovná kancelária musí na neskoršiu reklamáciu reagovať.
  • V prípade, že sa vám s delegátom počas dovolenkového pobytu nepodarilo stretnúť, alebo sa odmietol vašou sťažnosťou zaoberať, obráťte sa na dovolenkárov z toho istého turnusu. Požiadajte ich, aby vám svojimi podpismi priamo na mieste potvrdili, alebo v prípade neskoršieho sporu s cestovkou osobne dosvedčili, že vaša sťažnosť nie je špekulatívna.
  • O kvalite služieb v mieste dovolenky môžu vypovedať aj fotografie a audiovizuálne záznamy.
  • Ak sa nedostatky nedajú na mieste odstrániť, najneskôr do troch mesiacov odo dňa skončenia zájazdu treba cestovnej kancelárii, alebo cestovnej agentúre (podľa toho, kde ste zájazd kupovali) doručiť reklamáciu. Jej súčasťou by mal byť aj písomný záznam napísaný počas dovolenky.
  • Cestovná kancelária vás musí do 30 dní od dátumu uplatnenia reklamácie písomne informovať, či ju uznala, alebo zamietla. Jej zamietnutie musí zdôvodniť.

Zmarená dovolenka

Advokátka Viera Kubicová, ktorá za zájazd pre svoju rodinu na Sardíniu pred dvomi rokmi zaplatila viac ako 100 000 korún sa od cestovnej kancelárie Hydrotour na súde chce domôcť nielen vrátenia celej sumy peňazí za zájazd, ale aj takmer tri desiatky nespokojných dovolenkárov.

Rozhodla sa tiež navyše žiadať kompenzáciu ujmy za zmarenú dovolenku, teda za to, že si vďaka nevydarenej dovolenke klienti nemali šancu dostatočne oddýchnuť. Náhradu za zmarenie dovolenky na jednu dospelú osobu vyčíslila na 10 000 korún. Požadované celkové odškodnenie pre dovolenkárov v tomto prípade presahuje 1 milión korún. Žalobu podala už takmer pred rokom, ale súd v tejto kauze zatiaľ nevytýčil pojednávanie.

Skupina ďalších dovolenkárov z turnusu, ktorých Viera Kubicová pôvodne zastupovala, sa rozhodla na súd radšej nečakať a prijala od cestovnej kancelárie čiastočnú finančnú kompenzáciu a zľavu pri kúpe ďalšej dovolenky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 198
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 428
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 977
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 957
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 837
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 047
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 677
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 575
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 090
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 647

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Národný umelec sa zomrel vo veku 90 rokov.

KULTÚRA

Folklór bol preňho živým organizmom. Nosáľ mal jedinečný talent

Mal veľmi jasnú víziu toho, čo chce urobiť.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KOMENTÁRE

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom.

Neprehliadnite tiež

S bicyklom do vlaku? Sebe lístok kúpite z domu, bicyklu nie

Kúpe lístka na stanici sa dá vyhnúť, ale cestujúci riskuje, že do vlaku Železničnej spoločnosti nedostane vôbec.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.