Košice 30. augusta (TASR) - Vstup do spoločného podniku na montáž amerických plne klimatizovaných autobusov na naftový a plynový pohon spoločnosti Blue Bird zvažuje mesto Košice a Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), a. s.
Po vyše ročných rokovaniach je už na svete prvý návrh memoranda o spolupráci, ktorý dnes prerokovalo košické Mestské zastupiteľstvo. Uložilo Magistrátu mesta Košice prepracovať memorandum podľa našich právnych predpisov a znovu predložiť na schválenie poslancom.
"Musíme pred rozhodovaním zvážiť všetky možné riziká, výhody a nevýhody projektu," zdôraznil primátor Košíc František Knapík.
Podľa návrhu memoranda partnermi spoločného podniku s predbežným obchodným menom Blue Bird bus, Montážny závod Slovensko, spol. s r.o., by mali byť mestu Košice partnermi za americkú stranu spoločnosti Blue Bird, Structured Finance International (S.F.I.), zabezpečujúca financovanie a Tradex International Corporation ako sprostredkovateľ.
Ako uviedol zástupca Tradexu Lou Babjak, americký investor chce postupne v etapách investovať v Košiciach približne 50 miliónov USD. Zahŕňa to výstavbu nových výrobných a údržbárskych hál pre DPMK, zaškolenie zamestnancov a dodávku výrobných zariadení. Na začiatku by to bola ročná produkcia 100 autobusov, pričom cieľom spoločného podniku bude pokryť na slovenskom trhu 30 až 35 % z nutnej modernizácie dopravného parku autobusových spoločností. "Do piatich rokov by sa vyrobilo približne 2 500 autobusov v DPMK pri obchodnom obrate niekoľko desiatok miliárd korún a predpokladá sa vznik asi 1 000 pracovných príležitostí," povedal Babjak.
Podľa predsedu predstavenstva DPMK Ladislava Bruňáka by sa v projekte využil ľudský potenciál podniku, pričom už v prvej etape by boli autobus montované z amerických súčiastok o 0,5 milióna Sk lacnejšie, ako ponúka víťaz tendra na Slovensku. Autobusy by putovali aj na ďalšie trhy strednej a východnej Európe. DPMK by mal po vstupe do spoločného podniku aj výhodné podmienky na lízingové financovanie od spoločnosti S.F.I.
Poslanci košického MZ sú v názoroch na podnikateľský projekt zatiaľ nejednotní. Časť z nich poukazuje na to, že úlohou mesta nie je podnikať, ale vytvárať podmienky na podnikanie, a vyjadrili tiež obavy, či bude výrobok konkurencieschopný a vyhovovať normám EÚ. Druhá skupina tvrdí, že je to jedinečná šanca zviditeľniť mesto, znížiť náklady na MHD, využiť lepšie miestne kapacity a zvýšiť zamestnanosť.
Podľa Babjaka sa spoločnosť Tradex už pokúšala o podobný projekt vo Zvolene. Avšak pre bližšie nešpecifikované príčiny, údajne nejasné privatizačné okolnosti, sa napokon nerealizoval.
Blue Bird Corporation je najstarší výrobca autobusov v USA. Vyrába ich od roku 1927 vo svojom sídle vo Fort Valley v štáte Georgia.