Praha/Bratislava 12. apríla (TASR) - Prevratné zmeny v úrovni poskytovaných služieb a celkový prístup k hosťom sú nevyhnutné. Inak nemôžu Slováci dosiahnuť, to čo si naplánovali začiatkom 90. rokov - aby zahraniční turisti zanechali na Slovensku ešte v tomto desaťročí jednu miliardu USD. Práve tieto prostriedky pritom môžu zásadne zlepšiť zdravie slovenského devízového hospodárstva trpiaceho chronickými obchodnými a platobnými schodkami, píše dnes český denník Hospodářske noviny.
Vzhľadom na slovenské prírodné podmienky nie je tento zámer nereálny, skutočnosť však vyvoláva všeobecné sklamanie. Pôvodné projekty sa dnes môžu javiť ako naivné. Predpokladalo sa totiž, že Slovensko, ktoré sa perspektívne prezentovalo ako druhé Švajčiarsko, priláka státisíce návštevníkov už tým, čo mu príroda nadelila.
Ibaže od vzniku samostatného Slovenska všetky vlády o využití turistických pokladov krajiny predovšetkým iba hovorili, pokračuje denník. Robili veľmi málo a nedopracovali sa ani k žiadnej použiteľnej koncepcii rozvoja cestovného ruchu. Výsledkom je zanedbané a iba pomaly sa rozvíjajúce zázemie pre rekreačné pobyty náročných cudzincov a podstatne skromnejších domácich turistov.
Krajina zatiaľ zostáva bokom od hlavných európskych turistických cieľov. Minulý rok cez hranicu s Rakúskom prišlo na Slovensko o 45,5 % menej hostí ako o rok skôr.
Živú odozvu vyvolal v Bratislave článok v denníku Süddeutsche Zeitung "V hlavnom meste SR vybledla všetka sláva". Jeho autor tvrdí, že prvé otázky, ktoré návštevníka slovenskej metropoly napadnú, sú kedy a ako od odtiaľ vypadne a či jeho auto je ešte tam, kde ho zaparkoval, alebo či už nie je v Rusku. Dodal, že po piatich minútach, ktoré stačia, aby prešiel "disneyland" starého mesta s falošným pozlátkam renovovaných historických budov, môže posedieť v zafajčených kaviarňach so šarmom staničných reštaurácií, alebo vo vinárňach, v ktorých je tesno ako v bunkri. Ministerstvo hospodárstva na toto hodnotenie pripomenulo, že Bratislava patrí s Vysokými Tatrami k hlavným magnetom krajiny, radšej však nepolemizovalo s názorom novinárov ani zahraničných turistov.
Ako perspektíva pre zvýšenie záujmu o Slovensko sa pomaly ukazuje zvyšujúca ponuka agroturistiky v niektorých ďalších atraktívnych častiach krajiny. Platí však, že pre dnešnú turistickú idylu už nestačí kikiríkajúci kohút na plote a pod ním pasúca sa koza, uzatvára denník Hospodářske noviny.
* bam zll