Rafael Rodriguez Santiago, Chile
„Veľmi. Rýchla intervencia je lepšia pre organizáciu, pre vašu vlastnú kariéru, ba dokonca aj pre osobu, ktorú prepúšťate. Prijímanie skvelých ľudí je veľmi ťažké. Noví manažéri majú šťastie, ak sa im darí v polovici prípadov.
A dokonca aj riaditelia s desaťročiami skúseností vám povedia, že robia správne rozhodnutia len v 75 percentách prípadov – Nikdy nebolo také dôležité poslať do hry tých najlepších hráčov. Každá múdra myšlienka zaváži. Každá štipka nadšenia je dôležitá.
Nemôžete nechať vo svojej organizácii čiernu dieru tam, kde by mala byť hviezda. Iste, chabý výkon jedného človeka možno organizáciu nezruinuje. Ale ak vašou „chybou“ nerobí dobre svoju prácu, vždy to vytvára tlak na celý tím.
Priznajte si chybu
A napriek tomu, ako naznačuje vaša otázka, priveľa manažérov sa celé mesiace krúti na mieste, než začne konať v náprave chyby pri prijímaní. Povedia vám, že dúfajú, že výkon pracovníka sa zlepší časom a rastúcimi skúsenosťami. Možno tiež budú vzdychať, koľko času zaberie nájsť niekoho nového a zaučiť ho.
No skutočným, nevysloveným dôvodom, prečo väčšina manžérov nekoná, je, že sa boja, že by vyzerali hlúpo. Obávajú sa, že priznať si chybu pri prijímaní by bolo profesionálnou samovraždou.
Irónia je, že v každej dobrej organizácii je táto logika obrátená naruby. Manažérov tam odmenia, ak uznajú, že prijali niekoho, kto sa na danú prácu nehodí.
Priznanie si chýb, vyrovnanie sa s nimi posilňuje dôveryhodnosť manažéra. Ale pamätajte si: chybu ste urobili vy. Neviňte za ňu prijímanú osobu. Tú správu oznámte otvorene, preberte na seba zodpovednosť za to, čo sa pokazilo, dbajte na spravodlivé finančné vyrovnanie, a potom dajte odchádzajúcemu zamestnancovi čas poobzerať sa po mäkkom pristátí niekde inde. Aj vy, aj on by ste mali mať pocit, že ste všetko zvládli.
Jasné, že najlepší spôsob, ako zvládnuť chyby pri prijímaní, je predovšetkým žiadne neurobiť. Svoje šance môžete zvýšiť, ak budete bojovať proti trom hlavným impulzom prijímania, ktoré najčastejšie dostávajú manažérov do problémov.
Tri chybné impulzy
Prvým je využívanie intuície. Nerobte to! Keď máte zaplniť naliehavú priepasť v pracovných miestach, je priľahké zamilovať sa do nového kandidáta, ktorý sa správa čo najlepšie, povie vám presne to, čo chcete počuť. Preto by ste nikdy nemali nikoho prijímať sami. Druhým inštinktom, ktorý musíte potlačiť, je ten , keď manažéri racionálnym zdôvodnením odignorujú negatívne referencie o kandidátovi s ospravedlneniami ako „No, naša práca je iná“.
A napokon, potlačte pri prijímaní impulz vziať na seba všetko hovorenie. V rozhovoroch sa spýtajte kandidátov na ich posledné zamestnanie, a potom už nadlho zmĺknite. Keď opíšu, čo sa im páčilo a čo nie, zrejme sa dozviete veľa z vecí, ktoré potrebujete vedieť na posúdenie vhodnosti kandidáta na dané miesto.“
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne verejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.