PODĽA NÁVRHU MINISTERSTVA DOPRAVY NA MODERNIZÁCIU ŽELEZNIČNEJ INFRAŠTRUKTÚRY JE K DISPOZÍCII ZATIAĽ 77 MLD. SK, ZMODERNIZOVANÝCH MÁ BYŤ 217 KILOMETROV TRATÍ

Modernizácia železníc si vyžiada 105 miliárd korún

BRATISLAVA 21. augusta (SITA) - Na modernizáciu železničnej infraštruktúry v programovom období 2007 až 2013 je potrebných 105 mld. Sk. K dispozícii je približne 77 mld. Sk, na ktorých sú postavené predpoklady ...

BRATISLAVA 21. augusta (SITA) - Na modernizáciu železničnej infraštruktúry v programovom období 2007 až 2013 je potrebných 105 mld. Sk. K dispozícii je približne 77 mld. Sk, na ktorých sú postavené predpoklady realizácie stavieb. Vyplýva to z návrhu modernizácie a rozvoja železničnej infraštruktúry na roky 2007 až 2010, ktorý vypracovalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR. Dovedna má byť zmodernizovaných viac ako 217 kilometrov železničnej siete, z toho takmer 130 kilometrov v rokoch 2007 až 2013 na piatom a šiestom koridore. Celková potrebná suma je vytvorená rezervou stavieb zaradených v operačnom programe Doprava. Chýbajúcich 8 mld. Sk je nevyhnutných pre stavby Interoperability na štvrtom koridore a projektovej dokumentácie na piatom koridore a ďalších 20 mld. Sk je potrebných na ďalšie stavby, ktoré však nateraz nie sú finančne kryté.

"Je nevyhnutné čo najrýchlejšie a s najvyššou investičnou prioritou modernizovať trate zaradené do paneurópskych koridorov číslo 4, 5 a 6, ktoré sú súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T," uvádza sa v materiáli, ktorým by sa mala vláda zaoberať na niektorom z budúcich zasadnutí. Po technickej stránke je hlavným nedostatkom železničnej infraštruktúry nízka úroveň traťových rýchlostí. Rizikom nekvalitnej dopravnej infraštruktúry je úbytok tranzitných a vnútroštátnych prepráv a tiež prepravy cestujúcich v regionálnej a diaľkovej doprave. Materiál analyzuje súčasný stav infraštruktúry, doterajší stav realizácie projektov, ako aj potrebu ich realizácie a financovania s výhľadom do roku 2013 v súlade s operačným programom Doprava.

Plánovaná modernizácia 15 úsekov železničných tratí na Slovensku v programovom období 2007 až 2013 by mala stáť okolo 66 mld. Sk. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) chcú navyše v tomto sedemročnom období vybudovať štyri verejné kontajnerové prekladiská v lokalitách Košice-Bočiar, Budča, Žilina-Teplička a Bratislava s celkovými nákladmi približne 5 mld. Sk. Financovanie týchto investícií by malo byť hradené z Kohézneho fondu Európskej únie a spolufinancované zo štátneho rozpočtu v pomere 85 % ku 15 %. S realizáciou stavieb ŽSR počítajú v rokoch 2008 až 2015. Začiatok stavieb je podmienený schválením operačného programu Doprava Európskou komisiou (EK). ŽSR v súčasnosti pripravujú prvé tri žiadosti na modernizáciu infraštruktúry z plánovaných 15 úsekov. Prípravu žiadostí vrátane posudku nezávislého konzultanta plánujú ukončiť v septembri a októbri tohto roku. EK by mohla schváliť tieto žiadosti v decembri tohto a januári budúceho roku.

Trať Žilina - Krásno nad Kysucou má byť modernizovaná za 4,785 mld. Sk v rokoch 2008 až 2010 s dočerpaním posledných 188 mil. Sk ešte v roku 2011. ŽSR predpokladajú vyhlásenie verejného obstarávania na dodávateľa stavebných prác a stavebný dozor v januári 2008. O ďalšie tri mesiace by mali byť podpísané zmluvy a začať sa realizácia stavby. Náklady na stavebný dozor by mali predstavovať zhruba 3 % z hodnoty stavebných prác - 144 mil. Sk. Modernizácia úseku Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce na trati do Púchova by mala stáť 6,582 mld. Sk a realizovať sa má v rokoch 2008 až 2011. Obstarávanie na dodávateľa stavebných prác a konzultanta stavebného dozoru má byť vyhlásené v januári budúceho roku a s realizáciou stavby sa má začať v apríli 2008. Náklady konzultanta stavebného dozoru majú predstavovať asi 1,5 % z ceny stavebných prác - 99 mil. Sk.

Zriaďovaciu stanicu v Žiline-Tepličke plánujú ŽSR modernizovať za 4,378 mld. Sk takisto s dokončením v roku 2011. Obstarávanie na dodávateľa stavebných prác a konzultanta stavebného dozoru má byť vyhlásené vo februári 2008 so začiatkom stavby v máji budúceho roku. Náklady konzultanta stavebného dozoru by mali byť 1,5 % z investície v objeme 66 mil. Sk. ŽSR počítajú neskôr napríklad aj s investíciou priameho napojenia bratislavského letiska na železničnú sieť na trati Bratislava-Predmestie - Bratislava-Petržalka za 14,2 mld. Sk v rokoch 2010 až 2015. Modernizácia úsekov Zlatovce - Trenčianska Teplá a Beluša - Púchov s termínom realizácie po roku 2009 by mala stáť spolu 8,868 mld. Sk. Úsek Púchov - Považská Teplá má byť obnovený tiež po roku 2009 za 8,050 mld. Sk a Trenčianska Teplá - Ilava - Beluša za 6,113 mld. Sk s realizáciou v rokoch 2009 až 2012.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 766
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 750
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 020
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 480
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 382
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 351
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 431
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 735
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 328
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop