PODĽA NÁVRHU MINISTERSTVA DOPRAVY NA MODERNIZÁCIU ŽELEZNIČNEJ INFRAŠTRUKTÚRY JE K DISPOZÍCII ZATIAĽ 77 MLD. SK, ZMODERNIZOVANÝCH MÁ BYŤ 217 KILOMETROV TRATÍ

Modernizácia železníc si vyžiada 105 miliárd korún

BRATISLAVA 21. augusta (SITA) - Na modernizáciu železničnej infraštruktúry v programovom období 2007 až 2013 je potrebných 105 mld. Sk. K dispozícii je približne 77 mld. Sk, na ktorých sú postavené predpoklady ...

BRATISLAVA 21. augusta (SITA) - Na modernizáciu železničnej infraštruktúry v programovom období 2007 až 2013 je potrebných 105 mld. Sk. K dispozícii je približne 77 mld. Sk, na ktorých sú postavené predpoklady realizácie stavieb. Vyplýva to z návrhu modernizácie a rozvoja železničnej infraštruktúry na roky 2007 až 2010, ktorý vypracovalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR. Dovedna má byť zmodernizovaných viac ako 217 kilometrov železničnej siete, z toho takmer 130 kilometrov v rokoch 2007 až 2013 na piatom a šiestom koridore. Celková potrebná suma je vytvorená rezervou stavieb zaradených v operačnom programe Doprava. Chýbajúcich 8 mld. Sk je nevyhnutných pre stavby Interoperability na štvrtom koridore a projektovej dokumentácie na piatom koridore a ďalších 20 mld. Sk je potrebných na ďalšie stavby, ktoré však nateraz nie sú finančne kryté.

"Je nevyhnutné čo najrýchlejšie a s najvyššou investičnou prioritou modernizovať trate zaradené do paneurópskych koridorov číslo 4, 5 a 6, ktoré sú súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T," uvádza sa v materiáli, ktorým by sa mala vláda zaoberať na niektorom z budúcich zasadnutí. Po technickej stránke je hlavným nedostatkom železničnej infraštruktúry nízka úroveň traťových rýchlostí. Rizikom nekvalitnej dopravnej infraštruktúry je úbytok tranzitných a vnútroštátnych prepráv a tiež prepravy cestujúcich v regionálnej a diaľkovej doprave. Materiál analyzuje súčasný stav infraštruktúry, doterajší stav realizácie projektov, ako aj potrebu ich realizácie a financovania s výhľadom do roku 2013 v súlade s operačným programom Doprava.

Plánovaná modernizácia 15 úsekov železničných tratí na Slovensku v programovom období 2007 až 2013 by mala stáť okolo 66 mld. Sk. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) chcú navyše v tomto sedemročnom období vybudovať štyri verejné kontajnerové prekladiská v lokalitách Košice-Bočiar, Budča, Žilina-Teplička a Bratislava s celkovými nákladmi približne 5 mld. Sk. Financovanie týchto investícií by malo byť hradené z Kohézneho fondu Európskej únie a spolufinancované zo štátneho rozpočtu v pomere 85 % ku 15 %. S realizáciou stavieb ŽSR počítajú v rokoch 2008 až 2015. Začiatok stavieb je podmienený schválením operačného programu Doprava Európskou komisiou (EK). ŽSR v súčasnosti pripravujú prvé tri žiadosti na modernizáciu infraštruktúry z plánovaných 15 úsekov. Prípravu žiadostí vrátane posudku nezávislého konzultanta plánujú ukončiť v septembri a októbri tohto roku. EK by mohla schváliť tieto žiadosti v decembri tohto a januári budúceho roku.

Trať Žilina - Krásno nad Kysucou má byť modernizovaná za 4,785 mld. Sk v rokoch 2008 až 2010 s dočerpaním posledných 188 mil. Sk ešte v roku 2011. ŽSR predpokladajú vyhlásenie verejného obstarávania na dodávateľa stavebných prác a stavebný dozor v januári 2008. O ďalšie tri mesiace by mali byť podpísané zmluvy a začať sa realizácia stavby. Náklady na stavebný dozor by mali predstavovať zhruba 3 % z hodnoty stavebných prác - 144 mil. Sk. Modernizácia úseku Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce na trati do Púchova by mala stáť 6,582 mld. Sk a realizovať sa má v rokoch 2008 až 2011. Obstarávanie na dodávateľa stavebných prác a konzultanta stavebného dozoru má byť vyhlásené v januári budúceho roku a s realizáciou stavby sa má začať v apríli 2008. Náklady konzultanta stavebného dozoru majú predstavovať asi 1,5 % z ceny stavebných prác - 99 mil. Sk.

Zriaďovaciu stanicu v Žiline-Tepličke plánujú ŽSR modernizovať za 4,378 mld. Sk takisto s dokončením v roku 2011. Obstarávanie na dodávateľa stavebných prác a konzultanta stavebného dozoru má byť vyhlásené vo februári 2008 so začiatkom stavby v máji budúceho roku. Náklady konzultanta stavebného dozoru by mali byť 1,5 % z investície v objeme 66 mil. Sk. ŽSR počítajú neskôr napríklad aj s investíciou priameho napojenia bratislavského letiska na železničnú sieť na trati Bratislava-Predmestie - Bratislava-Petržalka za 14,2 mld. Sk v rokoch 2010 až 2015. Modernizácia úsekov Zlatovce - Trenčianska Teplá a Beluša - Púchov s termínom realizácie po roku 2009 by mala stáť spolu 8,868 mld. Sk. Úsek Púchov - Považská Teplá má byť obnovený tiež po roku 2009 za 8,050 mld. Sk a Trenčianska Teplá - Ilava - Beluša za 6,113 mld. Sk s realizáciou v rokoch 2009 až 2012.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 087
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 043
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 472
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 828
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 368
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 194
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 802
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 009
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 650
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 708

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.