MINISTERSTVÁ VÝSTAVBY AJ DOPRAVY PRIPRAVUJÚ DVA ZÁKONY O VYVLASTNENÍ

Najskôr chcú stavať, potom vyvlastňovať

Do vlády smerujú až dva návrhy na urýchlenie vyvlastňovania. Jeden napríklad ráta s možnosťou, že diaľnicasa najprv postaví a až potom sa budú riešiť vlastnícke práva k pozemkom,na ktorých stojí.

Ministri Marián Janušek aj Ľubomír Vážny chcú, aby štát rýchlejšie získal pozemky na výstavbu diaľnic a strategických stavieb. Pomôcť im majú nové zákony.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR)

Do vlády smerujú až dva návrhy na urýchlenie vyvlastňovania. Jeden napríklad ráta s možnosťou, že diaľnica sa najprv postaví a až potom sa budú riešiť vlastnícke práva k pozemkom,na ktorých stojí.

BRATISLAVA. Slovenská vláda hľadá spôsob, ako naplniť víziu spojenia Bratislavy a Košíc novou rýchlou cestou do roku 2010. Keďže za normálnych okolností by stavebníci do troch rokov nezískali ani všetky pozemky, na ktorých sa má stavať, ministri skúšajú radikálne zrýchliť proces vyvlastňovania.

Už v stredu by mali rokovať o zákone, ktorý má zmeniť vyvlastňovanie pozemkov pod strategickými stavbami. Tými sú podľa ministerstva výstavby, ktoré zákon pripravilo, diaľnice, rýchlostné cesty a stavby, ktoré ako strategické označí vláda.

Podobný zámer, urýchliť vyvlastňovanie pozemkov pod infraštruktúru ohlásil aj minister dopravy Ľubomír Vážny. Ten chce skrátiť čas, ktorý je potrebný na zložitý právny proces, iba na pol roka.

O zákone z dielne ministra výstavby Mariána Januška mala vláda rokovať už v polovici júla. Návrh napokon skončil medzi nezaradenými materiálmi rokovania kabinetu. Po tom, čo premiér ohlásil dramatické zrýchlenie výstavby diaľnic, ho má vláda znova v programe.

Richard Drutarovský z občianskeho združenia Za spravodlivejšie vyvlastňovanie upozorňuje, že napriek závažnosti tohto návrhu zákona nebol jeho text predložený na pripomienkové konanie tak, ako to predpokladajú legislatívne pravidlá vlády. To znamená, že sa k nemu nemohli vyjadriť nielen všetky ostatné ministerstvá, ale ani verejnosť či samospráva.

Doprava chce vlastný zákon

Minister Vážny hovoril o špeciálnom zákone minulý týždeň. „Zákon je v štádiu prípravy,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Tvrdí, že všetko chcú stihnúť tak, aby právna norma mohla začať platiť od januára.

Ak by sa dnes malo pri výstavbe diaľnic postupovať podľa platných zákonov, musí stavebník vyriešiť všetky pozemky pod stavbou už pred vydaním stavebného rozhodnutia. Vážneho ministerstvo to chce zmeniť. Podľa Vážneho slov ministerstvo navrhne, aby stavebník musel vyriešiť pozemky až ku dňu kolaudácie diaľnice alebo rýchlostnej cesty. „O takéto niečo sa už pokúšali v úseku diaľnice Svinia – Prešov západ,“ povedal Drutarovský, ktorý už viac sporov so štátnymi investorskými organizáciami pri vyvlastňovaní vyhral.

Zákon pritom neodpovedá na otázku, čo by sa stalo s postavenou diaľnicou, ak by súd spätne rozhodol, že vyvlastnenie bolo nezákonné.

Štát si zabezpečí podmienky

Schválenie novely od ministra Janušeka by podľa Drutarovského znamenalo zjednodušenie procesu vyvlastnenia pozemkov, ale „za cenu drastického a zrejme aj protiústavného zásadu do vlastníckych práv“.

Ak by sa k nemu pridal aj nový zákon z ministerstva dopravy, štát naozaj veľmi rýchlo získa pozemky na výstavbu diaľnic. „Štát tak bude výborne legislatívne vybavený,“ ironizuje Drutarovský.

Podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti je na úseku medzi Žilinou a Prešovom viac ako 115 kilometrov, na ktorých nie sú majetkovo vyriešené pozemky. Premiér Robert Fico však minulú stredu opäť potvrdil, že diaľnica až do Košíc o tri roky bude.

Vyvlastnenie má byť ľahšie


Ak prejdú návrhy dvoch nových vyvlastňovacích zákonov, bude pre štát od januára vyvlastnenie jednoduché ako nikdy predtým.

Novela z rezortu výstavby ráta s tým, že pri konaní nebude potrebné uviesť zoznam parciel, na ktorých sa bude strategická stavba stavať, ani zoznam ich vlastníkov. Vynechá sa ústne konanie. Vlastník si bude musieť oznámenie o vyvlastnení nájsť na úradnej tabuli. „Prihlásiť sa bude musieť sám,“ povedal Richard Drutarovský z iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie.

Po novom bude obec povinne musieť do svojich územných plánov zakresliť diaľnicu tak, ako to bude v technickej dokumentácii.

Ak minister Vážny presadí aj odklad majetkového vyrovnania pozemkov, fakticky to znamená, že diaľničná spoločnosť vytýči trasu, pozemky buď vyrieši, alebo nie, trasa sa zaznačí v územných plánoch, stavebný úrad vydá stavebné povolenie a môže sa začať stavať.

„Výkon takéhoto zákona bude predstavovať hrozbu pre všetkých vlastníkov pozemkov a stavieb,“ povedal Richard Ďurana z inštitútu INESS.


(th)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 544
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 768
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 643
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 305
  5. Kam do tepla v januári? 2 509
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 380
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 359
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 149
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 315
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 066

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin si za prezidenta trúfa, no k petícii sa nehlási

Občiansky kandidát na prezidenta potrebuje 15-tisíc podpisov. Bývalý šéf Najvyššieho súdu hovorí, že masovejšia podpora by ho do volieb posmelila.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

Neprehliadnite tiež

Swan oslobodil svoju mobilnú sieť od Číňanov

V prospech čínskej štátnej banky bola doteraz založená celá mobilná sieť Štvorky aj príjmy od jej zákazníkov

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

Počet podnikateliek na Slovensku stúpa, na priemer EÚ to ešte nestačí

Ženy podnikajú výraznejšie viac v odvetviach služieb a obchodu.

Zdravotné poisťovne hľadajú zdroje na zvýšenie platieb ambulanciám

Jedna ambulancia má podľa Asociácie súkromných lekárov SR na svoj chod potrebovať asi 5500 eur.

Stredná a východná Európa majú dobré vyhliadky na ekonomický rast

Ratingová agentúra Moody's: Na potenciál rastu regiónu negatívne vplývajú štrukturálne problémy.