S VÝSTAVBOU DIAĽNIC POMOCOU PPP PROJEKTOV NEMÁME SKÚSENOSTI. V ZAHRANIČÍ NA TO DOPLATILI

Súkromné a verejné spojenie má riziká

Ministerstvo dopravy presadilo zapojenie súkromných investorov do výstavby diaľnic. Odborníci hovoria o predražení a rizikách, že miliardové projekty môžu skončit zle.

Potrebu zapojenia súkromného kapitálu do výstavby diaľnic nikto nespochybňuje. Štát však musí ustrážiť riziká, ktoré môžu pri takýchto investíciách vzniknúť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ– TASR)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico sa nevzdáva svojho sna a v roku 2010 chce diaľnicou spojiť Bratislavu s Košicami. Dopomôcť mu k tomu má aj súkromný kapitál. Vláda odobrila návrh, aby sa slovenské diaľnice stavali pomocou partnerstva súkromného a verejného kapitálu (Privat-Public Partnership – PPP). Posledné slovo dá štúdia zrealizovateľnosti, ktorú minister dopravy pripraví na rokovanie vlády v septembri.

Peniaze vraj problém nie sú

Na Slovensku by mal štát súkromnému investorovi po dostavaní diaľnice podľa odhadov ministerstva dopravy platiť 7 až 10 miliárd korún ročne. Na porovnanie, táto suma predstavuje 20 až 40 percent rozpočtu ministerstva dopravy na budúci rok, keď má dostať viac ako 26 miliárd. Počas 25 rokov, o kto­rých sa uvažuje ako o období na udelenie koncesie, by daňoví poplatníci zaplatili investorovi od 175 do 250 miliárd. Pritom ministerstvo dopravy odhadlo náklady na vybrané úseky vo výške zhruba 120 miliárd korún.

„Táto suma platí iba v prípade, ak všetky projekty budú realizované cez PPP,“ povedal po rokovaní vlády minister financií Ján Počiatek. Na otázku, či suma do desať miliárd korún ročne je pre neho a štátny rozpočet akceptovateľná, odpovedal, že „v prípade, že by sme nerobili nič iné a že by sa tým vyriešili všetky diaľnice, je to teoreticky v budúcnosti možné“.

Teraz vraj nevie povedať, koľko kilometrov to bude a „je mi to v podstate jedno, ak sa dodrží princíp, že na každý úsek sa vyberie najvhodnejšia metóda financovania“. Vláda totiž Vážneho balík PPP diaľnic rozdelila na 12 častí a každý sa bude posudzovať osobitne.

Minister Vážny po rokovaní vlády povedal, že v oblasti diaľnic „nemáme technický ani finančný problém“. Podľa neho je to skôr problém papierový. Treba prijať osobitnú legislatívu, ktorá urýchli výstavbu.

Riziká sa budú eleminov

Projekty PPP odborníci nespochybňujú. Upozorňujú však na riziká, ktoré môžu vzniknúť. „Ministerstvo musí presne špecifikovať formu zmluvy a rozdelenie rizík medzi štát a súkromného investora,“ povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Riziko predstavuje aj skutočnosť, že s PPP projektmi nemáme skúsenosti. „Je pravda, že sme zatiaľ na Slovensku ešte nič cez PPP nerealizovali,“ povedal premiér Fico. V západných krajinách je bežné využívať súkromníkov. Napríklad vo Veľkej Británii tak postavili nemocnice alebo väznicu.

Zvyčajne sa začína s menšími projektmi a až potom idú na rad stavby v takom rozsahu ako u nás. Naša neskúsenosť v sebe spája riziko, ktoré zažili české alebo maďarské diaľnice. Všetky projekty krachli na zlých odhadoch a kalkuláciách a nadsadených cenách.

Rizikom je aj cena za realizáciu. „Dá sa predpokladať, že cez PPP projekt bude diaľnica drahšia asi o 40 percent,“ povedal Palčák. Dôvodom je, že súkromný investor očakáva pri dlhodobej investícii vyššiu mieru rizika. A za tú si nechá zaplatiť formou vyššieho zisku .

Možnosťou, ako cenu nezvyšovať, je, aby diaľnice naďalej platil štát. Musel by si zobrať úver, ktorý sa započítava do dlhu verejných financií. Jeho zvýšenie by ohrozilo prijatie eura. „My nemôžeme ohroziť maastrichtské kritériá,“ povedal Fico.

Ako funguje projekt PPP

Systém PPP projektov je postavený na tom, že štát zadá súkromnému investorovi zákazku na výstavbu. Ten ju naprojektuje, postaví, prevádzkuje a po uplynutí doby na používanie ju prevedie na štát. Štát počas doby prevádzky uhrádza investorovi rozdiel medzi vybraným mýtom a preukázanými nákladmi súkromníka na prevádzku diaľnice.

PPP projekty predstavujú alternatívu privatizácie. Vláda si zabezpečí peniaze na investície vo verejnom sektore bez toho, aby musela zvyšovať dane alebo sa zadlžovať. Umožňujú tak formálne znížiť verejný dlh a umožniť tak splniť kritériá na prijatie eura.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 328
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 762
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 355
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 143
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 867
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 943
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 412
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 001
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 341
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 333

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Rodičia trojičiek: Nie je jednoduché prejsť po ulici bez povšimnutia

Deň s trojičkami sa takmer nedá naplánovať.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.