S VÝSTAVBOU DIAĽNIC POMOCOU PPP PROJEKTOV NEMÁME SKÚSENOSTI. V ZAHRANIČÍ NA TO DOPLATILI

Súkromné a verejné spojenie má riziká

Ministerstvo dopravy presadilo zapojenie súkromných investorov do výstavby diaľnic. Odborníci hovoria o predražení a rizikách, že miliardové projekty môžu skončit zle.

Potrebu zapojenia súkromného kapitálu do výstavby diaľnic nikto nespochybňuje. Štát však musí ustrážiť riziká, ktoré môžu pri takýchto investíciách vzniknúť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ– TASR)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico sa nevzdáva svojho sna a v roku 2010 chce diaľnicou spojiť Bratislavu s Košicami. Dopomôcť mu k tomu má aj súkromný kapitál. Vláda odobrila návrh, aby sa slovenské diaľnice stavali pomocou partnerstva súkromného a verejného kapitálu (Privat-Public Partnership – PPP). Posledné slovo dá štúdia zrealizovateľnosti, ktorú minister dopravy pripraví na rokovanie vlády v septembri.

Peniaze vraj problém nie sú

Na Slovensku by mal štát súkromnému investorovi po dostavaní diaľnice podľa odhadov ministerstva dopravy platiť 7 až 10 miliárd korún ročne. Na porovnanie, táto suma predstavuje 20 až 40 percent rozpočtu ministerstva dopravy na budúci rok, keď má dostať viac ako 26 miliárd. Počas 25 rokov, o kto­rých sa uvažuje ako o období na udelenie koncesie, by daňoví poplatníci zaplatili investorovi od 175 do 250 miliárd. Pritom ministerstvo dopravy odhadlo náklady na vybrané úseky vo výške zhruba 120 miliárd korún.

„Táto suma platí iba v prípade, ak všetky projekty budú realizované cez PPP,“ povedal po rokovaní vlády minister financií Ján Počiatek. Na otázku, či suma do desať miliárd korún ročne je pre neho a štátny rozpočet akceptovateľná, odpovedal, že „v prípade, že by sme nerobili nič iné a že by sa tým vyriešili všetky diaľnice, je to teoreticky v budúcnosti možné“.

Teraz vraj nevie povedať, koľko kilometrov to bude a „je mi to v podstate jedno, ak sa dodrží princíp, že na každý úsek sa vyberie najvhodnejšia metóda financovania“. Vláda totiž Vážneho balík PPP diaľnic rozdelila na 12 častí a každý sa bude posudzovať osobitne.

Minister Vážny po rokovaní vlády povedal, že v oblasti diaľnic „nemáme technický ani finančný problém“. Podľa neho je to skôr problém papierový. Treba prijať osobitnú legislatívu, ktorá urýchli výstavbu.

Riziká sa budú eleminov

Projekty PPP odborníci nespochybňujú. Upozorňujú však na riziká, ktoré môžu vzniknúť. „Ministerstvo musí presne špecifikovať formu zmluvy a rozdelenie rizík medzi štát a súkromného investora,“ povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Riziko predstavuje aj skutočnosť, že s PPP projektmi nemáme skúsenosti. „Je pravda, že sme zatiaľ na Slovensku ešte nič cez PPP nerealizovali,“ povedal premiér Fico. V západných krajinách je bežné využívať súkromníkov. Napríklad vo Veľkej Británii tak postavili nemocnice alebo väznicu.

Zvyčajne sa začína s menšími projektmi a až potom idú na rad stavby v takom rozsahu ako u nás. Naša neskúsenosť v sebe spája riziko, ktoré zažili české alebo maďarské diaľnice. Všetky projekty krachli na zlých odhadoch a kalkuláciách a nadsadených cenách.

Rizikom je aj cena za realizáciu. „Dá sa predpokladať, že cez PPP projekt bude diaľnica drahšia asi o 40 percent,“ povedal Palčák. Dôvodom je, že súkromný investor očakáva pri dlhodobej investícii vyššiu mieru rizika. A za tú si nechá zaplatiť formou vyššieho zisku .

Možnosťou, ako cenu nezvyšovať, je, aby diaľnice naďalej platil štát. Musel by si zobrať úver, ktorý sa započítava do dlhu verejných financií. Jeho zvýšenie by ohrozilo prijatie eura. „My nemôžeme ohroziť maastrichtské kritériá,“ povedal Fico.

Ako funguje projekt PPP

Systém PPP projektov je postavený na tom, že štát zadá súkromnému investorovi zákazku na výstavbu. Ten ju naprojektuje, postaví, prevádzkuje a po uplynutí doby na používanie ju prevedie na štát. Štát počas doby prevádzky uhrádza investorovi rozdiel medzi vybraným mýtom a preukázanými nákladmi súkromníka na prevádzku diaľnice.

PPP projekty predstavujú alternatívu privatizácie. Vláda si zabezpečí peniaze na investície vo verejnom sektore bez toho, aby musela zvyšovať dane alebo sa zadlžovať. Umožňujú tak formálne znížiť verejný dlh a umožniť tak splniť kritériá na prijatie eura.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 993
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 709
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 667
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 274
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 757
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 664
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 425
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 895
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 885
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 836

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.