S VÝSTAVBOU DIAĽNIC POMOCOU PPP PROJEKTOV NEMÁME SKÚSENOSTI. V ZAHRANIČÍ NA TO DOPLATILI

Súkromné a verejné spojenie má riziká

Ministerstvo dopravy presadilo zapojenie súkromných investorov do výstavby diaľnic. Odborníci hovoria o predražení a rizikách, že miliardové projekty môžu skončit zle.

Potrebu zapojenia súkromného kapitálu do výstavby diaľnic nikto nespochybňuje. Štát však musí ustrážiť riziká, ktoré môžu pri takýchto investíciách vzniknúť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ– TASR)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico sa nevzdáva svojho sna a v roku 2010 chce diaľnicou spojiť Bratislavu s Košicami. Dopomôcť mu k tomu má aj súkromný kapitál. Vláda odobrila návrh, aby sa slovenské diaľnice stavali pomocou partnerstva súkromného a verejného kapitálu (Privat-Public Partnership – PPP). Posledné slovo dá štúdia zrealizovateľnosti, ktorú minister dopravy pripraví na rokovanie vlády v septembri.

Peniaze vraj problém nie sú

Na Slovensku by mal štát súkromnému investorovi po dostavaní diaľnice podľa odhadov ministerstva dopravy platiť 7 až 10 miliárd korún ročne. Na porovnanie, táto suma predstavuje 20 až 40 percent rozpočtu ministerstva dopravy na budúci rok, keď má dostať viac ako 26 miliárd. Počas 25 rokov, o kto­rých sa uvažuje ako o období na udelenie koncesie, by daňoví poplatníci zaplatili investorovi od 175 do 250 miliárd. Pritom ministerstvo dopravy odhadlo náklady na vybrané úseky vo výške zhruba 120 miliárd korún.

„Táto suma platí iba v prípade, ak všetky projekty budú realizované cez PPP,“ povedal po rokovaní vlády minister financií Ján Počiatek. Na otázku, či suma do desať miliárd korún ročne je pre neho a štátny rozpočet akceptovateľná, odpovedal, že „v prípade, že by sme nerobili nič iné a že by sa tým vyriešili všetky diaľnice, je to teoreticky v budúcnosti možné“.

Teraz vraj nevie povedať, koľko kilometrov to bude a „je mi to v podstate jedno, ak sa dodrží princíp, že na každý úsek sa vyberie najvhodnejšia metóda financovania“. Vláda totiž Vážneho balík PPP diaľnic rozdelila na 12 častí a každý sa bude posudzovať osobitne.

Minister Vážny po rokovaní vlády povedal, že v oblasti diaľnic „nemáme technický ani finančný problém“. Podľa neho je to skôr problém papierový. Treba prijať osobitnú legislatívu, ktorá urýchli výstavbu.

Riziká sa budú eleminov

Projekty PPP odborníci nespochybňujú. Upozorňujú však na riziká, ktoré môžu vzniknúť. „Ministerstvo musí presne špecifikovať formu zmluvy a rozdelenie rizík medzi štát a súkromného investora,“ povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Riziko predstavuje aj skutočnosť, že s PPP projektmi nemáme skúsenosti. „Je pravda, že sme zatiaľ na Slovensku ešte nič cez PPP nerealizovali,“ povedal premiér Fico. V západných krajinách je bežné využívať súkromníkov. Napríklad vo Veľkej Británii tak postavili nemocnice alebo väznicu.

Zvyčajne sa začína s menšími projektmi a až potom idú na rad stavby v takom rozsahu ako u nás. Naša neskúsenosť v sebe spája riziko, ktoré zažili české alebo maďarské diaľnice. Všetky projekty krachli na zlých odhadoch a kalkuláciách a nadsadených cenách.

Rizikom je aj cena za realizáciu. „Dá sa predpokladať, že cez PPP projekt bude diaľnica drahšia asi o 40 percent,“ povedal Palčák. Dôvodom je, že súkromný investor očakáva pri dlhodobej investícii vyššiu mieru rizika. A za tú si nechá zaplatiť formou vyššieho zisku .

Možnosťou, ako cenu nezvyšovať, je, aby diaľnice naďalej platil štát. Musel by si zobrať úver, ktorý sa započítava do dlhu verejných financií. Jeho zvýšenie by ohrozilo prijatie eura. „My nemôžeme ohroziť maastrichtské kritériá,“ povedal Fico.

Ako funguje projekt PPP

Systém PPP projektov je postavený na tom, že štát zadá súkromnému investorovi zákazku na výstavbu. Ten ju naprojektuje, postaví, prevádzkuje a po uplynutí doby na používanie ju prevedie na štát. Štát počas doby prevádzky uhrádza investorovi rozdiel medzi vybraným mýtom a preukázanými nákladmi súkromníka na prevádzku diaľnice.

PPP projekty predstavujú alternatívu privatizácie. Vláda si zabezpečí peniaze na investície vo verejnom sektore bez toho, aby musela zvyšovať dane alebo sa zadlžovať. Umožňujú tak formálne znížiť verejný dlh a umožniť tak splniť kritériá na prijatie eura.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 919
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 229
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 703
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 980
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 781
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 039
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 512
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 126
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 397
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 185

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.

Nakupovať pôdu na Slovensku zrejme budú môcť aj cudzinci

Ministerstvo chce predložiť návrh novely o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop