Diaľnice aj za súkromné

Vláda chce stihnúť výstavbu diaľnice do roku 2010. Preto chce prizvať na pomoc aj súkromný kapitál.Stavba sa však predraží. Nie je vylúčené, že o 40 percent.

BRATISLAVA. Diaľnice na Slovensku sa budú stavať aj zo súkromných zdrojov. Vláda včera schválila návrh urýchlenia výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Pôvodne tento materiál počítal s tým, že súkromní investori vybudujú 165 kilometrov ciest a štát v najbližších 25 rokoch za ne zaplatí od 175 do 250 miliárd korún. Teraz musí ministerstvo dopravy čakať na štúdiu zrealizovateľnosti a až potom povie konečné slovo.

Odvážny projekt

Ministerstvo dopravy nakoniec presadilo materiál o kombinácii verejných a súkrom­ných­ zdrojov (PPP projekty) pri výstavbe. Podľa ministra financií Jána Počiatka bol po diskusii pôvodný návrh ministra dopravy rozdelený na viaceré časti.

„Na každom úseku sa bude vyberať najvhodnejšia alternatíva výstavby,“ povedal Počiatek. Zároveň ale nechcel konkretizovať, koľko štát zaplatí súkromnej firme zo štátneho rozpočtu a čo to bude znamenať pre verejné financie.

Vláda sa prvýkrát púšťa do projektu, ktorý sa u nás zatiaľ nerealizoval. Premiér Robert Fico opakovane povedal, že vláda aj zapojením súkromného kapitálu chce urýchliť dostavbu diaľnice do Košíc v roku 2010. Preto idú do výstavby diaľnic zapojiť aj súkromný kapitál.

Drahé, ale nevyhnutné

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák o výhodnosti PPP projektov povedal, že „slovo výhodnosť nie je to správne. Potrebujeme rýchlo dobudovať infraštruktúru“.

Zároveň existujú riziká, ktoré musí ministerstvo dopravy presne špecifikovať. Ide najmä o výber vhodného typu zmluvy a rozdelenie rizika medzi koncesionára a štát.

Podľa Palčáka sú projekty PPP vzhľadom na nedostatok vlastných finančných zdrojov riešenie, ktoré je „rýchlejšie, efektívnejšie, lepšie, aj keď je z hľadiska ekonomiky drahšie“. Palčák pripúšťa, že ak budú infraštruktúru stavať súkromní investori, môže sa takáto investícia predražiť asi o 40 percent.

Stavať budú aj tunely

Ministerstvo navrhuje, aby sa zároveň s výstavbou troch tunelov medzi Žilinou a Martin rozšírila existujúca cesta pod Strečnom na štyri pruhy. Túto informáciu potvrdil ešte v pondelok minister dopravy Ľubomír Vážny.

Na otázku novinárov, či nepôjde o zbytočne vyhodené peniaze, ak sa zároveň bude stavať diaľnica, reagoval, že rozšírenie cesty je nutné.

„Denne tade prejde 27-tisíc áut, v najbližších piatich rokoch ich počet stúpne o 60 až 70 percent,“ povedal Palčák. Upozornil, že „prioritou musí byť tunelový variant. Rozšírenie cesty za plnej prevádzky je však veľmi komplikované a môžu vzniknúť problémy“.

„Tunely za Žilinou sa budú naďalej stavať,“ povedal premiér­ Robert Fico po rokovaní vlády. Aj keď to odmietol, skorigoval svoje slová spred mesiaca, keď hovoril o oddialení výstavby tunelov.

„Jednoznačne je to posun. Pred mesiacom sa hovorilo o zakonzervovaní, teraz o súbežnom stavaní tunelov a existujúcej cesty,“ povedal Palčák.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 694
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 144
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 070
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 302
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 016
  6. Kam do tepla v januári? 1 724
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 373
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 359
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 070
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 970

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Iste, politici ani zajtra neprestanú nepoctivo zavádzať, ale aspoň by sme im to nemali uľahčovať.

KULTÚRA

Prečo maďarský sranda pre slovenský koňha nechce vyčpieť

V žánrovej vernosti niet čo Susedom vytknúť.

DOMOV

Po streľbe v petržalskom paneláku zostali dvaja mŕtvi

Na chodbe tam našli telo ženy a muža, na mieste našli dieťa.

ŠPORT

Hantuchová: Život, ktorý žijú tenisti, nie je normálny

Australian Open prvý raz sleduje na plný úväzok spoza mikrofónu.

Neprehliadnite tiež

Únia začína hovoriť o zdanení plastov, zdražieť môžu nápojové fľaše

V Nemecku sú plastové flaše zálohované. O podobnom opatrení uvažovala SNS na ministerstve životného prostredia v roku 2008.

Poisťovňa Dôvera si vzala úver, časť peňazí dá Pente

Zdravotná poisťovňa Dôvera si v Tatra banke refinancovala osem rokov starú pôžičku. Súvisí s neobvyklou účtovnou transakciou.

Lagardeová: Svetová ekonomika pokračuje v raste

V utorok sa v Davose začne 48. výročné zasadnutie Svetového ekonomického fóra.

Prerušenie financovania federálnych úradov neohrozuje najvyšší rating USA

Agentúra Moody's reagovala na shutdown opatrne, aj keď to ekonomika pocíti.