Diaľnice aj za súkromné

Vláda chce stihnúť výstavbu diaľnice do roku 2010. Preto chce prizvať na pomoc aj súkromný kapitál.Stavba sa však predraží. Nie je vylúčené, že o 40 percent.

BRATISLAVA. Diaľnice na Slovensku sa budú stavať aj zo súkromných zdrojov. Vláda včera schválila návrh urýchlenia výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Pôvodne tento materiál počítal s tým, že súkromní investori vybudujú 165 kilometrov ciest a štát v najbližších 25 rokoch za ne zaplatí od 175 do 250 miliárd korún. Teraz musí ministerstvo dopravy čakať na štúdiu zrealizovateľnosti a až potom povie konečné slovo.

Odvážny projekt

Ministerstvo dopravy nakoniec presadilo materiál o kombinácii verejných a súkrom­ných­ zdrojov (PPP projekty) pri výstavbe. Podľa ministra financií Jána Počiatka bol po diskusii pôvodný návrh ministra dopravy rozdelený na viaceré časti.

„Na každom úseku sa bude vyberať najvhodnejšia alternatíva výstavby,“ povedal Počiatek. Zároveň ale nechcel konkretizovať, koľko štát zaplatí súkromnej firme zo štátneho rozpočtu a čo to bude znamenať pre verejné financie.

Vláda sa prvýkrát púšťa do projektu, ktorý sa u nás zatiaľ nerealizoval. Premiér Robert Fico opakovane povedal, že vláda aj zapojením súkromného kapitálu chce urýchliť dostavbu diaľnice do Košíc v roku 2010. Preto idú do výstavby diaľnic zapojiť aj súkromný kapitál.

Drahé, ale nevyhnutné

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák o výhodnosti PPP projektov povedal, že „slovo výhodnosť nie je to správne. Potrebujeme rýchlo dobudovať infraštruktúru“.

Zároveň existujú riziká, ktoré musí ministerstvo dopravy presne špecifikovať. Ide najmä o výber vhodného typu zmluvy a rozdelenie rizika medzi koncesionára a štát.

Podľa Palčáka sú projekty PPP vzhľadom na nedostatok vlastných finančných zdrojov riešenie, ktoré je „rýchlejšie, efektívnejšie, lepšie, aj keď je z hľadiska ekonomiky drahšie“. Palčák pripúšťa, že ak budú infraštruktúru stavať súkromní investori, môže sa takáto investícia predražiť asi o 40 percent.

Stavať budú aj tunely

Ministerstvo navrhuje, aby sa zároveň s výstavbou troch tunelov medzi Žilinou a Martin rozšírila existujúca cesta pod Strečnom na štyri pruhy. Túto informáciu potvrdil ešte v pondelok minister dopravy Ľubomír Vážny.

Na otázku novinárov, či nepôjde o zbytočne vyhodené peniaze, ak sa zároveň bude stavať diaľnica, reagoval, že rozšírenie cesty je nutné.

„Denne tade prejde 27-tisíc áut, v najbližších piatich rokoch ich počet stúpne o 60 až 70 percent,“ povedal Palčák. Upozornil, že „prioritou musí byť tunelový variant. Rozšírenie cesty za plnej prevádzky je však veľmi komplikované a môžu vzniknúť problémy“.

„Tunely za Žilinou sa budú naďalej stavať,“ povedal premiér­ Robert Fico po rokovaní vlády. Aj keď to odmietol, skorigoval svoje slová spred mesiaca, keď hovoril o oddialení výstavby tunelov.

„Jednoznačne je to posun. Pred mesiacom sa hovorilo o zakonzervovaní, teraz o súbežnom stavaní tunelov a existujúcej cesty,“ povedal Palčák.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 8 528
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 296
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 367
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 362
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 033
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 403
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 980
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 234
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 084
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 779

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Petrohradu do Pekingu. Podpredsedníčka úradu zo Smeru spoznáva svet za štátne

Vitteková išla na kontrolnú cestu do Číny, hoci nie je inšpektorka.

KOMENTÁRE

Republika po slovensky sa menuje „súvec“

Neplatí, že naša spoločnosť je neprístupná k zmenám.

Neprehliadnite tiež

Otcovia dostanú po narodení dieťaťa platené voľno. Koľko bude trvať?

Voľno pre otcov sa snaží presadiť Európska komisia, už o ňom hovorí aj premiér Fico.

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop