PODĽA MINISTRA DOPRAVY URÝCHLENIE DOSTAVBY DIAĽNICE D1 CEZ VEREJNO-SÚKROMNÉ PROJEKTY JE PODMIENENÉ AJ ZAVEDENÍM OSOBITNÉHO STAVEBNÉHO REŽIMU

Minister Vážny označil dokončenie D1 do roku 2010 za reálne

BRATISLAVA 13. augusta (SITA) - Minister dopravy Ľubomír Vážny považuje zámer urýchliť výstavbu zostávajúcich úsekov na diaľnici D1, spájajúcej Bratislavu s Košicami, do roku 2010 za realizovateľný, a ...

BRATISLAVA 13. augusta (SITA) - Minister dopravy Ľubomír Vážny považuje zámer urýchliť výstavbu zostávajúcich úsekov na diaľnici D1, spájajúcej Bratislavu s Košicami, do roku 2010 za realizovateľný, a to aj napriek viacerým problémom. Informoval o tom v pondelok v súvislosti s návrhom svojho rezortu na urýchlenie postupu výstavby vybranej nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry, ktorý plánuje predložiť na stredajšom zasadnutí vlády. "Tento zámer je realizovateľný. Ak by som nebol o ňom presvedčený, tak ho nepredkladám. Samozrejme, má viaceré problémy, ktoré bude treba vyriešiť. A to je osobitný režim. Musí to byť priorita vlády a ochota všetkých členov vlády naplniť tento scenár. Potom je realizovateľný," uviedol minister Vážny na adresu reálnosti výstavby chýbajúcich úsekov na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami do konca volebného obdobia súčasnej vlády o tri roky.

Ministerstvo dopravy navrhuje vláde do roku 2010 postaviť formou financovania cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) desať úsekov diaľnice D1 v dĺžke vyše 121 kilometrov a s odhadovanými stavebnými nákladmi 100,430 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Rovnakým spôsobom by mala byť financovaná aj výstavba dvoch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Hronským Beňadikom v dĺžke viac ako 43 kilometrov v hodnote 21,2 mld. Sk bez DPH.

Vážny poznamenal, že návrh prekonzultovali s premiérom Robertom Ficom. Premiér sa ešte začiatkom júla dohodol s ministrom dopravy na urýchlení dostavby diaľnice D1 do roku 2010. "Chcem zdôrazniť, že urýchlený postup výstavby nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry je značne nad rámec programového vyhlásenia vlády. V súčasnosti nemáme finančné ani technické problémy zabezpečiť pôvodný zámer vlády, ale je tu spoločenská a ekonomická potreba," zdôvodnil Vážny nevyhnutnosť rýchlejšieho dokončenia D1. Minister dopravy však zároveň dodal, že realizáciu tohto zámeru v súčasnosti nie je možné financovať zo štátneho rozpočtu ani z európskych fondov. Vyžaduje si to podľa neho osobitný prístup práve cez projekty PPP.

Cieľom vlády je podľa Vážneho začať s výstavbou plánovaných úsekov naraz. "Ešte je otázne, či to bude koláč pre jedného koncesionára alebo pre viacerých koncesionárov," povedal minister o spôsobe realizácie výstavby jednotlivých úsekov v rámci projektov PPP. Podľa Vážneho neho obstarávateľ síce môže vyhlásiť súťaž na stavbu úseku aj bez stavebného povolenia, ale bez neho nebude môcť byť stavba odovzdaná do prevádzky. Minister pritom priznal, že nie všetky plánované úseky sú majetkovo-právne vysporiadané.

V súvislosti s osobitným režimom, ktorý je potrebný urýchlenie dostavby D1, Vážny oznámil, že sa bude riešiť v rámci novely stavebného zákona. "Tým, že sme zabezpečili novelu zákona o urýchlenej príprave výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, sme skrátili termín na prípravu stavby z priemerných deväť až desať rokov na dva a pol až tri roky. Ak chceme naplniť tento scenár, musíme to skrátiť na pol roka. A to je osobitný režim, ktorý je potrebné zaviesť do novely stavebného zákona," dodal Vážny s tým, že osobitný režim by sa týkal iba plánovaných úsekov na diaľnici D1.

Ministerstvo dopravy považuje za nutné prednostne postaviť tri technicky komplikované úseky D1 na trase Dubná Skala - Turany - Hubová - Ivachnová v dĺžke vyše 48 kilometrov s nákladmi 41,1 mld. Sk. Ťaživá je najmä situácia medzi Žilinou a Dubnou Skalou a vyžaduje si, aby počas výstavby diaľnice bola doprava dočasne nahradená rekonštrukciou či rozšírením cesty 1. triedy číslo 18. Na tejto trase majú byť totiž postavené tri tunely, vrátane najdlhšieho na Slovensku, Višňové - Dubná Skala v dĺžke 7,46 kilometra.

Pri odhade nákladov a prevádzke diaľnice po dobu trvania koncesie 25 rokov predstavuje odhad nominálnych ročných platieb požadovaných koncesionárom zhruba 7 až 10 mld. Sk pri výstavbe do roku 2010 a zostávajúcich častí do roku 2012. "Predpokladané výnosy z mýta nepostačia na financovanie ročných platieb koncesionárovi, a preto sa časť týchto platieb bude musieť zahrnúť do nárokov na štátny rozpočet po dobu trvania koncesie," tvrdí MDPT. Podľa neho však vláda nebude zavádzať osobitné mýto pre úseky prevádzkované koncesionárom.

Definitívne finančné zabezpečenie projektov by malo byť zrejmé zo záverov štúdie realizovateľnosti a súťažných podkladov. Tá by mala byť podľa harmonogramu prípravy a realizácie projektov PPP spracovaná v spolupráci s poradcom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Mott MacDonald do konca augusta tohto roku. Vláda by mala následne schváliť podklady a verejné obstarávanie na koncesionára by malo byť vyhlásené do 15. septembra, obstarávanie na koncesionára má byť vyhodnotené do polovice decembra a koncesionárska zmluva podpísaná do konca tohto roku. Začiatkom roku 2008 by mali nadobudnúť účinnosť potrebné vykonávacie predpisy, ich novely a zmeny, pričom vláda ich má predložiť do parlamentu do 15. októbra tohto roku. Do konca marca budúceho roku majú byť definitívne pripravené jednotlivé stavebné úseky D1 a R1 na výstavbu a v apríli sa má začať s ich výstavbou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 886
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 464
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 767
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 648
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 950
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 738
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 481
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 429
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 685
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop