PODĽA MINISTRA DOPRAVY URÝCHLENIE DOSTAVBY DIAĽNICE D1 CEZ VEREJNO-SÚKROMNÉ PROJEKTY JE PODMIENENÉ AJ ZAVEDENÍM OSOBITNÉHO STAVEBNÉHO REŽIMU

Minister Vážny označil dokončenie D1 do roku 2010 za reálne

BRATISLAVA 13. augusta (SITA) - Minister dopravy Ľubomír Vážny považuje zámer urýchliť výstavbu zostávajúcich úsekov na diaľnici D1, spájajúcej Bratislavu s Košicami, do roku 2010 za realizovateľný, a ...

BRATISLAVA 13. augusta (SITA) - Minister dopravy Ľubomír Vážny považuje zámer urýchliť výstavbu zostávajúcich úsekov na diaľnici D1, spájajúcej Bratislavu s Košicami, do roku 2010 za realizovateľný, a to aj napriek viacerým problémom. Informoval o tom v pondelok v súvislosti s návrhom svojho rezortu na urýchlenie postupu výstavby vybranej nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry, ktorý plánuje predložiť na stredajšom zasadnutí vlády. "Tento zámer je realizovateľný. Ak by som nebol o ňom presvedčený, tak ho nepredkladám. Samozrejme, má viaceré problémy, ktoré bude treba vyriešiť. A to je osobitný režim. Musí to byť priorita vlády a ochota všetkých členov vlády naplniť tento scenár. Potom je realizovateľný," uviedol minister Vážny na adresu reálnosti výstavby chýbajúcich úsekov na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami do konca volebného obdobia súčasnej vlády o tri roky.

Ministerstvo dopravy navrhuje vláde do roku 2010 postaviť formou financovania cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) desať úsekov diaľnice D1 v dĺžke vyše 121 kilometrov a s odhadovanými stavebnými nákladmi 100,430 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Rovnakým spôsobom by mala byť financovaná aj výstavba dvoch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Hronským Beňadikom v dĺžke viac ako 43 kilometrov v hodnote 21,2 mld. Sk bez DPH.

Vážny poznamenal, že návrh prekonzultovali s premiérom Robertom Ficom. Premiér sa ešte začiatkom júla dohodol s ministrom dopravy na urýchlení dostavby diaľnice D1 do roku 2010. "Chcem zdôrazniť, že urýchlený postup výstavby nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry je značne nad rámec programového vyhlásenia vlády. V súčasnosti nemáme finančné ani technické problémy zabezpečiť pôvodný zámer vlády, ale je tu spoločenská a ekonomická potreba," zdôvodnil Vážny nevyhnutnosť rýchlejšieho dokončenia D1. Minister dopravy však zároveň dodal, že realizáciu tohto zámeru v súčasnosti nie je možné financovať zo štátneho rozpočtu ani z európskych fondov. Vyžaduje si to podľa neho osobitný prístup práve cez projekty PPP.

Cieľom vlády je podľa Vážneho začať s výstavbou plánovaných úsekov naraz. "Ešte je otázne, či to bude koláč pre jedného koncesionára alebo pre viacerých koncesionárov," povedal minister o spôsobe realizácie výstavby jednotlivých úsekov v rámci projektov PPP. Podľa Vážneho neho obstarávateľ síce môže vyhlásiť súťaž na stavbu úseku aj bez stavebného povolenia, ale bez neho nebude môcť byť stavba odovzdaná do prevádzky. Minister pritom priznal, že nie všetky plánované úseky sú majetkovo-právne vysporiadané.

V súvislosti s osobitným režimom, ktorý je potrebný urýchlenie dostavby D1, Vážny oznámil, že sa bude riešiť v rámci novely stavebného zákona. "Tým, že sme zabezpečili novelu zákona o urýchlenej príprave výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, sme skrátili termín na prípravu stavby z priemerných deväť až desať rokov na dva a pol až tri roky. Ak chceme naplniť tento scenár, musíme to skrátiť na pol roka. A to je osobitný režim, ktorý je potrebné zaviesť do novely stavebného zákona," dodal Vážny s tým, že osobitný režim by sa týkal iba plánovaných úsekov na diaľnici D1.

Ministerstvo dopravy považuje za nutné prednostne postaviť tri technicky komplikované úseky D1 na trase Dubná Skala - Turany - Hubová - Ivachnová v dĺžke vyše 48 kilometrov s nákladmi 41,1 mld. Sk. Ťaživá je najmä situácia medzi Žilinou a Dubnou Skalou a vyžaduje si, aby počas výstavby diaľnice bola doprava dočasne nahradená rekonštrukciou či rozšírením cesty 1. triedy číslo 18. Na tejto trase majú byť totiž postavené tri tunely, vrátane najdlhšieho na Slovensku, Višňové - Dubná Skala v dĺžke 7,46 kilometra.

Pri odhade nákladov a prevádzke diaľnice po dobu trvania koncesie 25 rokov predstavuje odhad nominálnych ročných platieb požadovaných koncesionárom zhruba 7 až 10 mld. Sk pri výstavbe do roku 2010 a zostávajúcich častí do roku 2012. "Predpokladané výnosy z mýta nepostačia na financovanie ročných platieb koncesionárovi, a preto sa časť týchto platieb bude musieť zahrnúť do nárokov na štátny rozpočet po dobu trvania koncesie," tvrdí MDPT. Podľa neho však vláda nebude zavádzať osobitné mýto pre úseky prevádzkované koncesionárom.

Definitívne finančné zabezpečenie projektov by malo byť zrejmé zo záverov štúdie realizovateľnosti a súťažných podkladov. Tá by mala byť podľa harmonogramu prípravy a realizácie projektov PPP spracovaná v spolupráci s poradcom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Mott MacDonald do konca augusta tohto roku. Vláda by mala následne schváliť podklady a verejné obstarávanie na koncesionára by malo byť vyhlásené do 15. septembra, obstarávanie na koncesionára má byť vyhodnotené do polovice decembra a koncesionárska zmluva podpísaná do konca tohto roku. Začiatkom roku 2008 by mali nadobudnúť účinnosť potrebné vykonávacie predpisy, ich novely a zmeny, pričom vláda ich má predložiť do parlamentu do 15. októbra tohto roku. Do konca marca budúceho roku majú byť definitívne pripravené jednotlivé stavebné úseky D1 a R1 na výstavbu a v apríli sa má začať s ich výstavbou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 487
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 703
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 013
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 882
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 678
  6. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 491
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 359
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 996
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 938
  10. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 3 755

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

KOMENTÁRE

Milosťou pre Kajínka Zeman spochybnil právny štát

Český prezident má stále dosť sily škodiť českej demokracii.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.