PODĽA MINISTRA DOPRAVY URÝCHLENIE DOSTAVBY DIAĽNICE D1 CEZ VEREJNO-SÚKROMNÉ PROJEKTY JE PODMIENENÉ AJ ZAVEDENÍM OSOBITNÉHO STAVEBNÉHO REŽIMU

Minister Vážny označil dokončenie D1 do roku 2010 za reálne

BRATISLAVA 13. augusta (SITA) - Minister dopravy Ľubomír Vážny považuje zámer urýchliť výstavbu zostávajúcich úsekov na diaľnici D1, spájajúcej Bratislavu s Košicami, do roku 2010 za realizovateľný, a ...

BRATISLAVA 13. augusta (SITA) - Minister dopravy Ľubomír Vážny považuje zámer urýchliť výstavbu zostávajúcich úsekov na diaľnici D1, spájajúcej Bratislavu s Košicami, do roku 2010 za realizovateľný, a to aj napriek viacerým problémom. Informoval o tom v pondelok v súvislosti s návrhom svojho rezortu na urýchlenie postupu výstavby vybranej nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry, ktorý plánuje predložiť na stredajšom zasadnutí vlády. "Tento zámer je realizovateľný. Ak by som nebol o ňom presvedčený, tak ho nepredkladám. Samozrejme, má viaceré problémy, ktoré bude treba vyriešiť. A to je osobitný režim. Musí to byť priorita vlády a ochota všetkých členov vlády naplniť tento scenár. Potom je realizovateľný," uviedol minister Vážny na adresu reálnosti výstavby chýbajúcich úsekov na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami do konca volebného obdobia súčasnej vlády o tri roky.

Ministerstvo dopravy navrhuje vláde do roku 2010 postaviť formou financovania cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) desať úsekov diaľnice D1 v dĺžke vyše 121 kilometrov a s odhadovanými stavebnými nákladmi 100,430 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Rovnakým spôsobom by mala byť financovaná aj výstavba dvoch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Hronským Beňadikom v dĺžke viac ako 43 kilometrov v hodnote 21,2 mld. Sk bez DPH.

Vážny poznamenal, že návrh prekonzultovali s premiérom Robertom Ficom. Premiér sa ešte začiatkom júla dohodol s ministrom dopravy na urýchlení dostavby diaľnice D1 do roku 2010. "Chcem zdôrazniť, že urýchlený postup výstavby nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry je značne nad rámec programového vyhlásenia vlády. V súčasnosti nemáme finančné ani technické problémy zabezpečiť pôvodný zámer vlády, ale je tu spoločenská a ekonomická potreba," zdôvodnil Vážny nevyhnutnosť rýchlejšieho dokončenia D1. Minister dopravy však zároveň dodal, že realizáciu tohto zámeru v súčasnosti nie je možné financovať zo štátneho rozpočtu ani z európskych fondov. Vyžaduje si to podľa neho osobitný prístup práve cez projekty PPP.

Cieľom vlády je podľa Vážneho začať s výstavbou plánovaných úsekov naraz. "Ešte je otázne, či to bude koláč pre jedného koncesionára alebo pre viacerých koncesionárov," povedal minister o spôsobe realizácie výstavby jednotlivých úsekov v rámci projektov PPP. Podľa Vážneho neho obstarávateľ síce môže vyhlásiť súťaž na stavbu úseku aj bez stavebného povolenia, ale bez neho nebude môcť byť stavba odovzdaná do prevádzky. Minister pritom priznal, že nie všetky plánované úseky sú majetkovo-právne vysporiadané.

V súvislosti s osobitným režimom, ktorý je potrebný urýchlenie dostavby D1, Vážny oznámil, že sa bude riešiť v rámci novely stavebného zákona. "Tým, že sme zabezpečili novelu zákona o urýchlenej príprave výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, sme skrátili termín na prípravu stavby z priemerných deväť až desať rokov na dva a pol až tri roky. Ak chceme naplniť tento scenár, musíme to skrátiť na pol roka. A to je osobitný režim, ktorý je potrebné zaviesť do novely stavebného zákona," dodal Vážny s tým, že osobitný režim by sa týkal iba plánovaných úsekov na diaľnici D1.

Ministerstvo dopravy považuje za nutné prednostne postaviť tri technicky komplikované úseky D1 na trase Dubná Skala - Turany - Hubová - Ivachnová v dĺžke vyše 48 kilometrov s nákladmi 41,1 mld. Sk. Ťaživá je najmä situácia medzi Žilinou a Dubnou Skalou a vyžaduje si, aby počas výstavby diaľnice bola doprava dočasne nahradená rekonštrukciou či rozšírením cesty 1. triedy číslo 18. Na tejto trase majú byť totiž postavené tri tunely, vrátane najdlhšieho na Slovensku, Višňové - Dubná Skala v dĺžke 7,46 kilometra.

Pri odhade nákladov a prevádzke diaľnice po dobu trvania koncesie 25 rokov predstavuje odhad nominálnych ročných platieb požadovaných koncesionárom zhruba 7 až 10 mld. Sk pri výstavbe do roku 2010 a zostávajúcich častí do roku 2012. "Predpokladané výnosy z mýta nepostačia na financovanie ročných platieb koncesionárovi, a preto sa časť týchto platieb bude musieť zahrnúť do nárokov na štátny rozpočet po dobu trvania koncesie," tvrdí MDPT. Podľa neho však vláda nebude zavádzať osobitné mýto pre úseky prevádzkované koncesionárom.

Definitívne finančné zabezpečenie projektov by malo byť zrejmé zo záverov štúdie realizovateľnosti a súťažných podkladov. Tá by mala byť podľa harmonogramu prípravy a realizácie projektov PPP spracovaná v spolupráci s poradcom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Mott MacDonald do konca augusta tohto roku. Vláda by mala následne schváliť podklady a verejné obstarávanie na koncesionára by malo byť vyhlásené do 15. septembra, obstarávanie na koncesionára má byť vyhodnotené do polovice decembra a koncesionárska zmluva podpísaná do konca tohto roku. Začiatkom roku 2008 by mali nadobudnúť účinnosť potrebné vykonávacie predpisy, ich novely a zmeny, pričom vláda ich má predložiť do parlamentu do 15. októbra tohto roku. Do konca marca budúceho roku majú byť definitívne pripravené jednotlivé stavebné úseky D1 a R1 na výstavbu a v apríli sa má začať s ich výstavbou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 665
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 283
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 398
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 629
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 042
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 974
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 680
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 516
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 254
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 248

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.