MOSTY NAD DIAĽNICOU DO TRNAVY PRAVDEPODOBNE NEZBÚRAJÚ

Diaľnica sa rozšíri na šesť pruhov

Tretí jazdný pruh má zvýšiť kapacitu diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou. Odborníci aj podnikatelia hovoria, že je najvyšší čas.

BRATISLAVA. V priebehu naj­bližších rokoch sa diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou rozšíri na šesť jazdných pruhov. Problémy, ktoré na tomto úseku sú, si vyžiadali konať. Počet áut, ktoré tadiaľto dennodenne prechádzajú, stúpol za päť rokov o 60 percent. V budúcnosti bude ešte narastať.

Problémom sú mosty

„Hlavným dôvodom rekonštrukcie je zvýšenie kapacity dopravy na spomínanom ťahu diaľnice, keďže jej intenzita tu stále narastá,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík.

Ministerstvo dopravy si dalo vypracovať štúdiu v štyroch variantoch, z ktorých „bude vybraný ten najefektívnejší na ďalšie stupne projektovej prí­pravy“, povedal Jánošík z ministerstva dopravy.

Rezort v auguste vypracuje technickú štúdiu rozšírenia diaľnice na šesť pruhov. Podľa ministerstva bude celá stavba stáť približne osem miliárd korún. NDS poskytla denníku SME informáciu, že náklady na rekonštrukciu sa vyšplhajú na 6,5 miliardy.

V dôsledku obťažnosti výstavby počas prevádzky diaľnice môže rekonštrukcia podľa ministerstva trvať až štyri roky.

„Okrem úprav križovatiek dôjde aj k úprave šestnástich mostov na diaľnici a jedenás­tich mostov nad diaľnicou, zároveň k vybudovaniu dvoch nových mostov,“ povedal Jánošík z ministerstva dopravy.

„Jediným technickým problémom, ktorý však nie je neriešiteľný, je otázka rozšírenia diaľnice na miestach, kde sú mosty,“ potvrdil hovorca NDS Jánošík. Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák predpokladá, že ministestvo si vyberie menej technicky i finančne náročný projekt. Rozširovanie o tretí jazdný pruh pôjde podľa neho na úkor stredového pruhu a krajníc. Alternatíva, ktorá počíta s náročnou rekonštrukciou mostov, prípadne s ich zbúraním a nanovo postavením, je podľa Palčáka nepravdepodobná.

Na zabezpečenie plynulosti, rýchlosti a včasnosti dodávok pre podniky na západnom Slovensku „sa javí ako nevyhnutnosť vybudovať v okolí výrobných a logistických centier zodpovedajúcu infraštruktúru“, povedal manažér spoločnosti DHL Express Slovakia Patrik Hajko. Šesťpruhová komunikácia je teda rýchle a účinné riešenie plynulosti dopravy.

Rozhodla intenzita dopravy

Úsekom diaľnice D1 medzi hlavným mestom a Trnavou prešlo podľa posledného sčítania áut Slovenskou správou ciest (SSC) za rok 2005 priemerne 47 644 áut denne.

Najviac to podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka bolo na úseku medzi Bratislavou a Sencom. „Intenzita dopravy je tam 51 307 áut denne,“ povedal.

„Počas špičky môžu byť tieto čísla aj vyššie,“ dodal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. A to sú už čísla na zamyslenie. Jánošík predpokladá, že tento úsek diaľnice nebude už o tri roky vyhovovať nárokom dopravy.

„Aj laikovi je jasné, že tento úsek je už teraz na hranici kapacity počtu vozidiel počas rannej a popoludňajšej špičky,“ povedala manažér spoločnosti DHL Express Slovakia Patrik Hajko.

Palčák si myslí, že premávka sa zhustila príchodom investorov, ktorí prišli napríklad do Trnavy, alebo pre logistické parky, ktoré vyrastajú pozdĺž diaľnice.

V budúcnosti sa očakáva, že intenzita dopravy bude naďalej narastať. Podľa prognóz SSC narastie počet osobných áut na diaľnici medzi hlavným mestom a Sencom na 67-tisíc, medzi Sencom a Trnavou na 62-tisíc áut denne.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 646
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 252
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 396
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 154
  5. Kam do tepla v januári? 1 790
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 543
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 414
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 401
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 911
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 906

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.