AKO VÍTAZIŤ - JACK & SUZY WELCHOVCI

Aj vďaka biznisu drží svet pohromade

Čo môže Amerika urobiť, aby si zlepšila svoje meno vo svete?Julie Meyer,

Čo môže Amerika urobiť, aby si zlepšila svoje meno vo svete?Julie Meyer,

Londýn, Veľká Británia


V zásade každý, či je to štát, alebo firma, má len jednu cestu, ako si zlepšiť naštrbenú povesť. Predstavme si napríklad, že by sa politike a vojenskej operácii USA napokon podarilo nastoliť mierovú demokraciu v Iraku. Takéto víťazstvo by nepochybne zmenilo reputáciu Ameriky v mnohých hlavách.

Zmenili by sme sa z neschopných, arogantných tyranov na odvážnych, vytrvalých hrdinov asi za čas potrebný na zverejnenie tejto správy. Než sa však vydáme príliš ďaleko touto cestou, osvetlime si skutočné problémy, s akými bojuje „americká značka”.

Vo Francúzsku bol nedávno zvolený odvážne proamerický prezident Nicolas Sarkozy, a vodcovia Veľkej Británie a Nemecka sú tiež prívržencami Spojených štátov. A áno, množstvo ľudí, ktorí sa snažia dostať do Ameriky, nikdy nebolo vyššie. Nie v každom prípade je to však tak.

Vodcovia štátov ako Venezuela a Irán, povzbudení meniacou sa geopolitickou rovnováhou moci, už necítia nijaké výčitky svedomia, keď pranierujú Ameriku. Sarkozyho rivalka Segoline Royalová urobila z protiamerických nálad základný kameň svojej kampane a 47 percent populácie si zjavne myslelo, že vybrala pravého vinníka.

Dokonca aj Rusko, ktoré sa držalo s USA za ruky, kým sa chcelo vrátiť do globálnej ekonomiky, sa k nim začalo správať s drzosťou pubertálneho výrast­ka voči tupému, pomýlenému otcovi.

No ak aj pripustíme, že politická reputácia Ameriky upadá, o ekonomickej to rozhodne neplatí. Dnes fungujú americké firmy a podnikatelia na celom svete s jedinečnou životaschopnosťou a prístupom. Európa je stále najväčším investorom v USA a USA sú najväčším zahraničným investorom vo Francúzsku. Pri všetkých cestách za posledné roky v doslova desiatkach krajín sme nikdy nepočuli, že by sa čo len jediná obchodná dohoda, joint venture alebo akvizícia, neuzavrela preto, aby jedna strana zrazu vyhlásila: „To nemôžeme. Oni sú Američania.”

Možno to má prostú príčinu: Obchodníci sú žoldnieri. Viac im záleží na ziskoch ako na politike. To je jedno. Konečný výsledok je ten, že obchod sa stal jednou zo zložiek lepidla, ktoré drží svet pohromade.

Väčšina ľudí sa napríklad zhodne, že jadrové embargo Indie proti Pakistanu v roku 2002 malo práve tak málo do činenia s medzinárodnou ekonomikou ako s medzinárodnou diplomaciou.

Nikdy by sme sa neodvážili tvrdiť, že skvelé obchodné meno Ameriky by mohlo zmazať jej geopolitické škvrny. Ale odvážime sa tvrdiť, že americká značka má mnoho odtieňov – a vďaka tomu ju sotva možno len tak zahodiť.


Ak ste súčasťou diverzifikovanej firmy, kedy sa vzdáte nádeje na záchranu rozvráteného podniku?

Ron Adner, Fontainebleau,Francúzsko


Veľké firmy sa zubami-nechtami držia neperspektívnych podnikov z najrozličnejších dôvodov: pre citový význam, falošné nádeje a kultúru, aby sme menovali aspoň tri.

Japonsko napríklad mnoho desaťročí bralo každý podnik ako svätyňu – bol nedotknuteľný. Podobne sa na „tradíciu” odvolávali Pan Am, keď rozpredávali svoje ziskové hotely v polovici 80. rokov a ponechávali si aerolínie, bojujúce o prežitie. Všetci si pamätáme, ako sa to celé skončilo: V roku 1991 sa Pan American World Airways rozpadli.

No vo väčšine prípadov je bez­vládnosť tým, čo zabráni spoločnostiam vzdať sa beznádejných podnikov. Je také ťažké predať starý podnik – a také chaotické. Koniec koncov, zbaviť sa ho vyžaduje trpezlivosť a často aj ochotu vyrovnať sa so stratou. Kto už má na to čas a prostriedky?

Práve preto musí byť vzdanie sa podniku korporátnou disciplínou, aby k tomu vôbec došlo. Spoločnosti by sa mali snažiť zachrániť a zlepšiť podniky, len kým slúžia strategickým zámerom. A mali by sa vedieť vyrovnať so skutočnosťou a „vzdať sa nádeje”, ako píšete, len čo im neslúžia.

Vždy budú obdobia, keď firmy budú pchať peniaze do potápajúcich sa podnikov, aby si vybudovali pozíciu v rozvíjajúcej sa krajine.

Čína bola presne takým štátom, a len málo firiem, ktoré tam kúpili alebo vybudovali podniky, zvlášť v ranom období otvoreného obchodu, uniklo niekoľkým rokom strát. Podobne aj silná viera v rodiace sa technológie znamená roky boja, než sa stanú ziskovými. V týchto prípadoch treba vydržať. Od toho závisí vaša stratégia.

Preťahujúce sa snahy zachrániť a postaviť na nohy podnik, kde sa tento účel vytratil, len zriedka majú zmysel. Bez podpory korporátneho života – akej sa periférnym podnikom zväčša nedostane zo zjavných dôvodov – nemajú tieto podniky na výber, len postarať sa samy o seba.

Pre všetkých zúčastnených je to pomalá smrť. O koľko lepšie je teda dať ľuďom nádej na lepšiu budúcnosť. Spoločnosť, kupujúca váš „omyl”, má zvyčajne ohromné plány na oživenie. Zvíťazte nad svojou strnulosťou a prenechajte im ho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 382
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 287
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 303
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 148
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 203
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 017
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 590
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 581

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop