AKO VÍTAZIŤ - JACK & SUZY WELCHOVCI

Aj vďaka biznisu drží svet pohromade

Čo môže Amerika urobiť, aby si zlepšila svoje meno vo svete?Julie Meyer,

Čo môže Amerika urobiť, aby si zlepšila svoje meno vo svete?Julie Meyer,

Londýn, Veľká Británia


V zásade každý, či je to štát, alebo firma, má len jednu cestu, ako si zlepšiť naštrbenú povesť. Predstavme si napríklad, že by sa politike a vojenskej operácii USA napokon podarilo nastoliť mierovú demokraciu v Iraku. Takéto víťazstvo by nepochybne zmenilo reputáciu Ameriky v mnohých hlavách.

Zmenili by sme sa z neschopných, arogantných tyranov na odvážnych, vytrvalých hrdinov asi za čas potrebný na zverejnenie tejto správy. Než sa však vydáme príliš ďaleko touto cestou, osvetlime si skutočné problémy, s akými bojuje „americká značka”.

Vo Francúzsku bol nedávno zvolený odvážne proamerický prezident Nicolas Sarkozy, a vodcovia Veľkej Británie a Nemecka sú tiež prívržencami Spojených štátov. A áno, množstvo ľudí, ktorí sa snažia dostať do Ameriky, nikdy nebolo vyššie. Nie v každom prípade je to však tak.

Vodcovia štátov ako Venezuela a Irán, povzbudení meniacou sa geopolitickou rovnováhou moci, už necítia nijaké výčitky svedomia, keď pranierujú Ameriku. Sarkozyho rivalka Segoline Royalová urobila z protiamerických nálad základný kameň svojej kampane a 47 percent populácie si zjavne myslelo, že vybrala pravého vinníka.

Dokonca aj Rusko, ktoré sa držalo s USA za ruky, kým sa chcelo vrátiť do globálnej ekonomiky, sa k nim začalo správať s drzosťou pubertálneho výrast­ka voči tupému, pomýlenému otcovi.

No ak aj pripustíme, že politická reputácia Ameriky upadá, o ekonomickej to rozhodne neplatí. Dnes fungujú americké firmy a podnikatelia na celom svete s jedinečnou životaschopnosťou a prístupom. Európa je stále najväčším investorom v USA a USA sú najväčším zahraničným investorom vo Francúzsku. Pri všetkých cestách za posledné roky v doslova desiatkach krajín sme nikdy nepočuli, že by sa čo len jediná obchodná dohoda, joint venture alebo akvizícia, neuzavrela preto, aby jedna strana zrazu vyhlásila: „To nemôžeme. Oni sú Američania.”

Možno to má prostú príčinu: Obchodníci sú žoldnieri. Viac im záleží na ziskoch ako na politike. To je jedno. Konečný výsledok je ten, že obchod sa stal jednou zo zložiek lepidla, ktoré drží svet pohromade.

Väčšina ľudí sa napríklad zhodne, že jadrové embargo Indie proti Pakistanu v roku 2002 malo práve tak málo do činenia s medzinárodnou ekonomikou ako s medzinárodnou diplomaciou.

Nikdy by sme sa neodvážili tvrdiť, že skvelé obchodné meno Ameriky by mohlo zmazať jej geopolitické škvrny. Ale odvážime sa tvrdiť, že americká značka má mnoho odtieňov – a vďaka tomu ju sotva možno len tak zahodiť.


Ak ste súčasťou diverzifikovanej firmy, kedy sa vzdáte nádeje na záchranu rozvráteného podniku?

Ron Adner, Fontainebleau,Francúzsko


Veľké firmy sa zubami-nechtami držia neperspektívnych podnikov z najrozličnejších dôvodov: pre citový význam, falošné nádeje a kultúru, aby sme menovali aspoň tri.

Japonsko napríklad mnoho desaťročí bralo každý podnik ako svätyňu – bol nedotknuteľný. Podobne sa na „tradíciu” odvolávali Pan Am, keď rozpredávali svoje ziskové hotely v polovici 80. rokov a ponechávali si aerolínie, bojujúce o prežitie. Všetci si pamätáme, ako sa to celé skončilo: V roku 1991 sa Pan American World Airways rozpadli.

No vo väčšine prípadov je bez­vládnosť tým, čo zabráni spoločnostiam vzdať sa beznádejných podnikov. Je také ťažké predať starý podnik – a také chaotické. Koniec koncov, zbaviť sa ho vyžaduje trpezlivosť a často aj ochotu vyrovnať sa so stratou. Kto už má na to čas a prostriedky?

Práve preto musí byť vzdanie sa podniku korporátnou disciplínou, aby k tomu vôbec došlo. Spoločnosti by sa mali snažiť zachrániť a zlepšiť podniky, len kým slúžia strategickým zámerom. A mali by sa vedieť vyrovnať so skutočnosťou a „vzdať sa nádeje”, ako píšete, len čo im neslúžia.

Vždy budú obdobia, keď firmy budú pchať peniaze do potápajúcich sa podnikov, aby si vybudovali pozíciu v rozvíjajúcej sa krajine.

Čína bola presne takým štátom, a len málo firiem, ktoré tam kúpili alebo vybudovali podniky, zvlášť v ranom období otvoreného obchodu, uniklo niekoľkým rokom strát. Podobne aj silná viera v rodiace sa technológie znamená roky boja, než sa stanú ziskovými. V týchto prípadoch treba vydržať. Od toho závisí vaša stratégia.

Preťahujúce sa snahy zachrániť a postaviť na nohy podnik, kde sa tento účel vytratil, len zriedka majú zmysel. Bez podpory korporátneho života – akej sa periférnym podnikom zväčša nedostane zo zjavných dôvodov – nemajú tieto podniky na výber, len postarať sa samy o seba.

Pre všetkých zúčastnených je to pomalá smrť. O koľko lepšie je teda dať ľuďom nádej na lepšiu budúcnosť. Spoločnosť, kupujúca váš „omyl”, má zvyčajne ohromné plány na oživenie. Zvíťazte nad svojou strnulosťou a prenechajte im ho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 048
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 189
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 364
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 293
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 246
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 931
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 557
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 681
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 153
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 055

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálny zákrok

Ak by mali policajti kvalitnú výbavu, počet incidentov by klesol, tvrdí policajný odborár MARIÁN MAGDOŠKO.

DOMOV

Kaliňák nepovažuje sotenie ženy za podstatné, nová ombudsmanka to skúma

Policajný prezident Tibor Gašpar chce zlepšiť psychickú prípravu policajtov.

KOMENTÁRE

Dni Islamského štátu sú takmer spočítané, ale teror v Európe nezmizne

Radikálni bojovníci sa vracajú do Európy.

Neprehliadnite tiež

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Autododávatelia tlačia, aby štát zjednodušil prijímanie cudzincov

Na Slovensku pôsobí asi tristo dodávateľských firiem. Svoje výrobky dodávajú aj pre automobilky v samotnom regióne

Rusko považuje novú spoluprácu s OPEC za úspešnú

Všetko naznačuje tomu, že OPEC sa s producentmi mimo kartelu dohodne na predĺžení aktuálnych ťažobných limitov až do marca 2018.

Číňania chcú s českým Bonatransom vyrábať kolesá pre rýchlovlaky

Bonatrans potvrdil, že firmy o spolupráci rokujú, ďalšie podrobnosti nie sú známe.