PORTRÉT NA SOBOTU

Marušin: Umenie je predať pohodu

Patrí do malej skupiny šťastlivcov, ktorým sa podarilo povýšiť svojho koníčka na biznis a biznis na koníčka. Ako prvý na Slovensku pochopil, že balón je nielen atraktívnym dopravným prostriedkom, ale aj netradičným reklamným médiom.

Ján Marušin(Zdroj: PRE SME – ROBERT SÁNDOR)

Ján Marušin bol už majiteľom úspešnej firmy ADS Ballooning, keď si uvedomil, že z drobnej firmičky vyrástla veľká „fabrika“, ktorá ho viac spútava, ako oslobodzuje. Preto zabehanú firmu predal a vrhol sa na developerstvo.

Je to pohodový chlapík, čo má ďaleko od upotených podnikateľov krátko pred infarktom. „Keby mi podnikanie malo prerásť cez hlavu a viac by ma ničilo, ako povznášalo, neváhal by som to opäť zmeniť,“ usmieva sa podnikateľ.

Ján Marušin pričuchol k podnikaniu už ako vysokoškolák na strojárine. So spolužiakom Igorom Kollom, v súčasnosti majiteľom úspešnej telekomunikačnej firmy Antik, vydali učebnicu o počítačoch. „Na kolene sme vyrobili zopár výtlačkov. Marketing za nás urobili učitelia. Možno to bolo drzé, ale požiadali sme ich, aby oni ponúkali učebnice študentom po tridsať korún,“ spomína na prvopočiatky kariéry.

Keď rodičia získali v reštitúciách budovu neďaleko centra Michaloviec, Ján Marušin sa spolu s priateľom rozhodli otvoriť v nej prvý slušný bar, ktorý by ponúkal viac ako bohapusté nasávanie. No o kultúre nechcel nikto ani počuť, každého výlučne zaujímalo, či má plný pohárik. Návštevnosť jedného­­­­ z prvý­ch­ súkromných barov v Michalovciach museli chlapci čoskoro regulovať.

Balónová pohoda

„Začalo ma to unavovať. Čakali ma štátnice, diplomovka. Nemohol som si už dovoliť chodiť na týždňovky do Michaloviec a prespávať na karimatke uprostred baru. Rozhodli sme sa ho prenajať.“

V roku 1992 sa vybral s bývalými spolužiakmi na rodičovskom Favorite po západnej Európe. V Luxemburgu boli práve majstrovstvá sveta v balónovom lietaní. „Tam som stretol ľudí z brnianskej firmy Kubíček, ktorá patrí k najväčším výrobcom teplovzdušných balónov v Európe. Keď som ich počúval, kde všade už lietali a kam sa ešte chystajú, rozhodol som sa, že týmto sa chcem živiť. Žasol som nad pohodou, ktorá tam vládla, rozhodol som sa, že to skúsim.“

Použitý, no lacnejší teplovzdušný balón našiel zahádzaný v sklade Jednotného roľníckeho družstva Bracovce. Kúpil ho za šesťdesiattisíc korún československých. „Vozil som na ňom deti, na Táloch nemeckých turistov. No nechcel som vylihovať v hotelovej izbe a čakať, či si niekto nechce zalietať.“

Keď sa dozvedel, že plynárenský koncern Primagas má v zahraničí svoje reklamné balóny, zašiel do slovenskej dcérskej spoločnosti Probugas. Presvedčil jej manažérov, že aj oni by mali využiť nekonformnú formu reklamy. Podnik bude dodávať balónistom plyn, oni budú robiť firme reklamu.

Plynármi sa začala nová éra rozvoja spoločnosti ADS Ballooning, ktorú Ján Marušin medzitým založil. Okrem vyhliadkových a reklamných letov sa začal venovať predaju a prenájmu teplovzdušných balónov a vzducholodí a všetkému, čo s tým súvisí. Jeho piloti absolvujú ročne okolo štyristo letov.

V roku 1994 Marušin s kamarátmi usporiadal prvú balónovú fiestu v Košiciach. Podujatie, na ktorom sa pravidelne stretávajú balónisti z celého sveta, malo tohto roku štrnástu reprízu. „Presviedčal som ľudí okolo seba i sponzorov, že nemá zmysel v košických podmienkach organizovať mamutiu fiestu, ktorá by mala byť v Guinnessovej knihe rekordov, že našou ambíciou by malo byť vytváranie pohody.“

Výsledok nedal na seba dlho čakať. Renomovaný špecializovaný časopis balónového lietania Aerostat označil košickú fiestu na titulnej strane za najpohodovejšiu na svete. „My sme nepredávali lety či reklamu. Ponúkali sme pohodu. Naši piloti neboli obyčajnými šoférmi balónov, ale príjemní, profesionálne zdatní spoločníci našich klientov,“ hovorí Marušin.

Nová kapitola

Pred tromi rokmi sa rozhodol Ján Marušin firmu predať. „Už to bol viac biznis ako hobby. Z lietania, ktoré milujem dodnes, sa vytrácalo to nadšenie, prestávalo byť pre mňa koníčkom.“

MM Development, v ktorej je konateľom, má za sebou prvé projekty. Založil ju s priateľmi, ktorých spája balónové lietanie. Ide stavať rodinné domy, byty, chystá výstavbu polyfunkčnej budovy v centre Košíc. „Sme malá firma, nemôžeme sa porovnávať s veľkými developermi. Konkurovať môžeme maximálne kvalitnými službami, spoľahlivosťou a férovým správaním. Ani vtedy, rovnako ani teraz nemám ambíciu, aby naša firma bola najväčšia. Uspokojíme sa, keď budeme najlepší.“

Viac na www.leaders.sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 510
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 371
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 007
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 203
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 050
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 448
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 430
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 354
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 549
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 061

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sudca Hrubala: Podozrenia na politické objednávky sú vždy, Súdnu radu treba otvoriť

Proreformné združenie sudcov Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank. Jeho podpredseda JÁN HRUBALA hovorí o neochote sudcov robiť zmeny.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

BMW musí stopnúť výrobu, problémy má dodávateľ

Prerušenie výroby by mohlo stáť BMW denne desiatky miliónov eur.

Ikea začína hľadať nové chute. Známe mäsové gule nestačia

Na predaji jedla a nápojov zarába reťazec 1,7 miliardy eur ročne.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch