EURÓPSKYM PRÍSTAVOM HROZÍ, ŽE BUDÚ MUSIEŤ SKENOVAŤ KAŽDÝ KONTAJNER

Črtá sa nový spor medzi USA a EÚ

Američania znova schválili zákon na obranu svojej bezpečnosti, ktorý sa však priamo dotkne aj Európanov.

Európskej únii sa nepáčia nové bezpečnostné pravidlá, ktoré zavádzajú Spojené štáty.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRUSEL. Európska únia je na pokraji obchodnej vojny s USA. Americký Kongres vyžaduje, aby sa kontroloval obsah všetkých kontajnerov s tovarom, ktoré mieria do amerických prístavov, vrátane tých­ naložených v Európe. Únia a jej firmy taký krok považujú za technicky nemožný.

Myslia to vážne

Na obsahu zákona, o ktorom si Európania dlho mysleli, že nemá šancu prejsť, sa minulý týždeň zhodli americká Snemovňa reprezentantov i Senát. Ešte ho síce nepodpísal prezident George Bush, očakáva sa však, že tak urobí - podľa amerických médií možno už v naj­bližších dňoch.

Cieľom normy je ďalej posilniť ochranu USA pred terorizmom, teda odhaliť možnú bombu vnútri kontajnera. Preto bude musieť akýkoľvek tovar z tretích štátov mieriaci do amerických prístavov prejsť špeciálnym presvietením, scanningom, v mieste nákladu.

Pokiaľ zákon vstúpi do platnosti, kontroly začnú platiť najskôr o tri, maximálne o päť rokov.

Vysoké náklady

„Bude to mať ohromne negatívne dôsledky na biznis, pretože dôjde k blokáde nášho exportu do USA,“ povedal SME vysoký úradník komisie z oddelenia ciel a daní. Podľa neho bude musieť dôjsť k prebudovaniu európskych prístavov, pretože na také kontroly nie sú logisticky pripravené, čo si vyžiada investície v radoch miliárd eur.

V Rotterdame, v jednom z najväčších prístavov v Európe, stojí jeden skener na kontajnery okolo 14 miliónov eur, a v súčasnosti ich tam kontrolujú 5 percent.

„Sme schopní skontrolovať maximálne 7 až 8 percent kontajnerov. Američania však chcú 100 percent,“ dodal s tým, že „zatiaľ to nevyzerá, že by sa o náklady chceli USA podeliť.“

Európska únia je najväčším obchodným partnerom USA. Denne medzi oboma kontinentmi dôjde k obchodu v sume 1,7 miliardy eur a kontajnery sa rátajú na tisícky. Len z Rotterdamu denne odíde do Ameriky 660 kontajnerov. Z belgických Antverp ich v minulom roku zamierilo do USA a Kanady deväť miliónov.

Kontrola jedného kontajnera trvá najmenej pätnásť minút. To by sa však mohlo predĺžiť až na niekoľko desiatok minút, pretože americký zákon bude vyžadovať elektronické odosielanie obsahu kontajnera do USA a spätné povolenie na transport.

Obchodníci varujú

„Na obchod to môže mať katastrofálne dôsledky. Až 90 percent tovaru z Európy do Ameriky sa preváža v kontajneroch,“ povedal k tomu Carlos Gonzáles z BusinessEurope, najväčšej obchodnej loby v únii. „Neprotestujeme len my. Spoločný list proti tejto iniciatíve podpísala aj Americká obchodná komora,“ dodal.

Európska únia zatiaľ vylúčila odvetné opatrenia, hoci zástupcovia komisie priznávajú, že ich o to firmy žiadali. Brusel sa zatiaľ spolieha na loby eurokomisárov Lászlóa Kovácsa a Petera Mandelsona, ktorí zákon označili za „unilaterálny, disproporčný a kontraproduktívny“. Vec je natoľko vážna, že Európska komisia zvažuje sťažovať sa na USA u Svetovej obchodnej organizácie. „Musíme sa totiž pýtať, čo sa stane s takými strategickými informáciami, ako napríklad o tom, čo je v každom kontajneri, ktorý bude naložený, alebo len preložený v Európe,“ povedal jeden z euroúradníkov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 849
  2. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 096
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 995
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 736
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 080
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 5 171
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 148
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 513
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 759
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 978

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Lajčák hovorí o výbere Evky niečo iné, ako pred mesiacmi

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

Neprehliadnite tiež

Rusko a Turecko podpísali dohodu o zrušení sankcií. Paradajkové embargo ostáva

Rusi zaviedli sankcie po zostrelení stíhačky pri turecko-sýrskych hraniciach.

Bitcoin rastie a rastie. Pokoril nový rekord

Hodnota kryptomeny v pondelok prekona 2 100 dolárov.

Česká OVB stiahla žalobu na študenta, ktorý natočil kontroverzný film

Študentský film zobrazil aj bujaré večierky, na ktorých sa zabávali finanční poradcovia.

Najväčší záujem je o frekvenciu 102,4 megahertza Senec

O voľné rozhlasové frekvencie má záujem sedem rádií

O šesť voľných rozhlasových frekvencií v jarnom výberovom konaní má záujem sedem vysielateľov.