ZALOŽENIE NOVÉHO LETECKÉHO DOPRAVCU PRE POSKYTOVANIE PRAVIDELNÝCH LETECKÝCH DOPRAVNÝCH SLUŽIEB S URČITOU KRITICKOU SIEŤOU A KAPACITOU, KTORÁ BY PO TROCH AŽ ŠTYROCH ROKOCH UMOŽNILA VYROVNANÉ HOSPODÁREN

MDPT neodporúča založiť národného leteckého dopravcu

BRATISLAVA 25. júla (SITA) - Návrh novej koncepcie rozvoja leteckej dopravy na Slovensku do roku 2010 neodporúča podporiť vytvorenie národného leteckého dopravcu zo zdrojov štátu. Koncepcia z dielne Ministerstva ...

BRATISLAVA 25. júla (SITA) - Návrh novej koncepcie rozvoja leteckej dopravy na Slovensku do roku 2010 neodporúča podporiť vytvorenie národného leteckého dopravcu zo zdrojov štátu. Koncepcia z dielne Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR to zdôvodňuje tým, že priama štátna pomoc dopravcovi v krajinách Európskej únie nie je možná. Prevziať priame finančné bremeno zakladania leteckého dopravcu členskému štátu EÚ totiž znemožňujú licenčná politika, jej liberalizácia, ako aj pravidlá hospodárskej súťaže a štátnej pomoci.

Založenie nového leteckého dopravcu pre poskytovanie pravidelných leteckých dopravných služieb s určitou kritickou sieťou a kapacitou, ktorá by po troch až štyroch rokoch umožnila vyrovnané hospodárenie, by si podľa predbežných prepočtov vyžiadal náklady 4 mld. Sk. "Pokiaľ by zakladal takéhoto dopravcu štát, alebo by bol založený zo zdrojov verejného financovania, bolo by to v rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže EÚ," konštatuje koncepcia rozvoja leteckej dopravy v SR do roku 2010. "Transparentná priama pomoc existujúcim slovenským dopravcom je možná cestou zvýhodnenia podmienok pri začatí obchodnej prevádzky na nových trasách a cieľových bodoch," pripustilo MDPT SR. Podľa rezortu by to bolo možné poskytnutím zvýhodnených podmienok po dosiahnutí určitých objemov, či prideľovaním vhodných časových intervalov na letiskách, tzv. slotov, a tiež garantovaním existujúcich časových intervalov, ktoré už slovenský dopravca má. Nepriamu pomoc by mohlo umožniť Ministerstvo hospodárstva SR podporovaním aktívneho cestovného ruchu.

"Leteckí dopravcovia spoločenstva alebo ich pobočky môžu vznikať voľne v rámci spoločenstva mimo štátnej finančnej podpory a SR nemôže vytvoriť na svojom území diskrimináciu. A to ani nepriamu," uvádza sa v jednej z príloh uvedenej koncepcie, ktorú ministerstvo dopravy predložilo do pripomienkového konania. Po vstupe SR do EÚ je totiž každý slovenský dopravca považovaný za dopravcu spoločenstva a licencovaný podľa zákona o civilnom letectve. Licenčný orgán je pritom povinný vydať licenciu každému subjektu spĺňajúcemu podmienky podľa pravidiel v EÚ a zároveň v SR. Platí to aj pre zakladanie pobočiek leteckých dopravcov iných členských štátov EÚ v SR alebo pobočiek slovenských dopravcov v iných členských štátoch EÚ.

Ako národný letecký dopravca pôsobila v SR spoločnosť Slovenské aerolínie (SA), a.s., ktorá je v súčasnosti v konkurze kvôli zadlženiu. Bola založená v júli 1995 a MDPT SR v nej malo na začiatku podiel 89 %. Odborníci sa vtedy po takmer ročnej diskusii zhodli, že silnú a kvalitnú leteckú spoločnosť v našich podmienkach je možné založiť len formou národného leteckého dopravcu. V prvom roku reálnej prevádzky liniek v roku 1998 SA prepravili 80 373 cestujúcich, z toho 76 062 v charterovej doprave, a vykonali 974 letov. V roku 2005 s SA letelo 237 719 pasažierov - na charterových linkách 180 255, na pravidelných spojoch 46 769 a na letoch pre iných dopravcoch 10 695. Počet letov predstavoval spolu 1 375. Pred dvoma rokmi získala 62-percentný podiel v SA rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines (AUA).

Zadlžené SA požiadali o vyhlásenie konkurzu na vlastnú spoločnosť 2. marca tohto roka. Príčinou konkurzu je skutočnosť, že AUA ako nový majoritný vlastník SA obmedzila v januári tohto roka ich prevádzku a odobrala im dve z troch lietadiel. Zdôvodnila to tým, že vláda SR nevyrovnala skryté záväzky slovenského leteckého prepravcu. SA vzápätí museli zrušiť svojich osem pravidelných letov týždenne do Bruselu a štyri lety týždenne do Moskvy. Vláda SR nevyrovnala záväzky kvôli tomu, že požiadala o vyjadrenie Európsku komisiu, či by túto platbu nevnímala ako nepovolenú štátnu pomoc, za ktorú by potom mohla Slovensko sankcionovať. AUA pritom požadovala podpísanie dohody o vyrovnaní záväzku SR do konca roka 2006.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  4. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  5. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  6. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Alarica – new business project in the market of shoes
  7. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  8. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  9. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 498
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 069
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 050
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 042
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 714
  6. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 1 681
  7. Kam do tepla v januári? 1 617
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 380
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 300
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 846

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trebišov, mesto syfilisu. Už osem rokov sa mu nedarí nad chorobou zvíťaziť

Syfilis šíria nezriedka detské prostitútky, ktoré majú len osem rokov. Za sexuálne služby si pýtajú iba päť eur.

DOMOV

Dobré ráno: Kto vôbec myslí na naše deti?

Ako sa u nás narába so školstvom.

BRATISLAVA

V Bratislave ubudne tretina osemročných gymnázií

V septembri zrejme neotvoria prvé ročníky viaceré osemročné gymnáziá.

DOMOV

Frešo, Kusý, Ftáčnik. Komu nesedia čísla župnej kampane

Most-Híd minul najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

Neprehliadnite tiež

Riaditeľ spišskonovoveského Embraca označil navýšenie platov za nadštandardné

Celkové príjmy zamestnancov spoločnosti vzrastú v tomto roku v priemere o 11 percent.

Únia začína hovoriť o zdanení plastov, zdražieť môžu nápojové fľaše

V Nemecku sú plastové flaše zálohované. O podobnom opatrení uvažovala SNS na ministerstve životného prostredia v roku 2008.

Poisťovňa Dôvera si vzala úver, časť peňazí dá Pente

Zdravotná poisťovňa Dôvera si v Tatra banke refinancovala osem rokov starú pôžičku. Súvisí s neobvyklou účtovnou transakciou.

Lagardeová: Svetová ekonomika pokračuje v raste

V utorok sa v Davose začne 48. výročné zasadnutie Svetového ekonomického fóra.

Prerušenie financovania federálnych úradov neohrozuje najvyšší rating USA

Agentúra Moody's reagovala na shutdown opatrne, aj keď to ekonomika pocíti.