ZALOŽENIE NOVÉHO LETECKÉHO DOPRAVCU PRE POSKYTOVANIE PRAVIDELNÝCH LETECKÝCH DOPRAVNÝCH SLUŽIEB S URČITOU KRITICKOU SIEŤOU A KAPACITOU, KTORÁ BY PO TROCH AŽ ŠTYROCH ROKOCH UMOŽNILA VYROVNANÉ HOSPODÁREN

MDPT neodporúča založiť národného leteckého dopravcu

BRATISLAVA 25. júla (SITA) - Návrh novej koncepcie rozvoja leteckej dopravy na Slovensku do roku 2010 neodporúča podporiť vytvorenie národného leteckého dopravcu zo zdrojov štátu. Koncepcia z dielne Ministerstva ...

BRATISLAVA 25. júla (SITA) - Návrh novej koncepcie rozvoja leteckej dopravy na Slovensku do roku 2010 neodporúča podporiť vytvorenie národného leteckého dopravcu zo zdrojov štátu. Koncepcia z dielne Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR to zdôvodňuje tým, že priama štátna pomoc dopravcovi v krajinách Európskej únie nie je možná. Prevziať priame finančné bremeno zakladania leteckého dopravcu členskému štátu EÚ totiž znemožňujú licenčná politika, jej liberalizácia, ako aj pravidlá hospodárskej súťaže a štátnej pomoci.

Založenie nového leteckého dopravcu pre poskytovanie pravidelných leteckých dopravných služieb s určitou kritickou sieťou a kapacitou, ktorá by po troch až štyroch rokoch umožnila vyrovnané hospodárenie, by si podľa predbežných prepočtov vyžiadal náklady 4 mld. Sk. "Pokiaľ by zakladal takéhoto dopravcu štát, alebo by bol založený zo zdrojov verejného financovania, bolo by to v rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže EÚ," konštatuje koncepcia rozvoja leteckej dopravy v SR do roku 2010. "Transparentná priama pomoc existujúcim slovenským dopravcom je možná cestou zvýhodnenia podmienok pri začatí obchodnej prevádzky na nových trasách a cieľových bodoch," pripustilo MDPT SR. Podľa rezortu by to bolo možné poskytnutím zvýhodnených podmienok po dosiahnutí určitých objemov, či prideľovaním vhodných časových intervalov na letiskách, tzv. slotov, a tiež garantovaním existujúcich časových intervalov, ktoré už slovenský dopravca má. Nepriamu pomoc by mohlo umožniť Ministerstvo hospodárstva SR podporovaním aktívneho cestovného ruchu.

"Leteckí dopravcovia spoločenstva alebo ich pobočky môžu vznikať voľne v rámci spoločenstva mimo štátnej finančnej podpory a SR nemôže vytvoriť na svojom území diskrimináciu. A to ani nepriamu," uvádza sa v jednej z príloh uvedenej koncepcie, ktorú ministerstvo dopravy predložilo do pripomienkového konania. Po vstupe SR do EÚ je totiž každý slovenský dopravca považovaný za dopravcu spoločenstva a licencovaný podľa zákona o civilnom letectve. Licenčný orgán je pritom povinný vydať licenciu každému subjektu spĺňajúcemu podmienky podľa pravidiel v EÚ a zároveň v SR. Platí to aj pre zakladanie pobočiek leteckých dopravcov iných členských štátov EÚ v SR alebo pobočiek slovenských dopravcov v iných členských štátoch EÚ.

Ako národný letecký dopravca pôsobila v SR spoločnosť Slovenské aerolínie (SA), a.s., ktorá je v súčasnosti v konkurze kvôli zadlženiu. Bola založená v júli 1995 a MDPT SR v nej malo na začiatku podiel 89 %. Odborníci sa vtedy po takmer ročnej diskusii zhodli, že silnú a kvalitnú leteckú spoločnosť v našich podmienkach je možné založiť len formou národného leteckého dopravcu. V prvom roku reálnej prevádzky liniek v roku 1998 SA prepravili 80 373 cestujúcich, z toho 76 062 v charterovej doprave, a vykonali 974 letov. V roku 2005 s SA letelo 237 719 pasažierov - na charterových linkách 180 255, na pravidelných spojoch 46 769 a na letoch pre iných dopravcoch 10 695. Počet letov predstavoval spolu 1 375. Pred dvoma rokmi získala 62-percentný podiel v SA rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines (AUA).

Zadlžené SA požiadali o vyhlásenie konkurzu na vlastnú spoločnosť 2. marca tohto roka. Príčinou konkurzu je skutočnosť, že AUA ako nový majoritný vlastník SA obmedzila v januári tohto roka ich prevádzku a odobrala im dve z troch lietadiel. Zdôvodnila to tým, že vláda SR nevyrovnala skryté záväzky slovenského leteckého prepravcu. SA vzápätí museli zrušiť svojich osem pravidelných letov týždenne do Bruselu a štyri lety týždenne do Moskvy. Vláda SR nevyrovnala záväzky kvôli tomu, že požiadala o vyjadrenie Európsku komisiu, či by túto platbu nevnímala ako nepovolenú štátnu pomoc, za ktorú by potom mohla Slovensko sankcionovať. AUA pritom požadovala podpísanie dohody o vyrovnaní záväzku SR do konca roka 2006.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. Cíťte sa v priestore príjemne
  3. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  5. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  6. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  8. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  9. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  10. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 869
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 820
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 542
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 272
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 251
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 040
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 746
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 002
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 047
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 897

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Koho odfotili s Kollárom či Lipšicom? Politici a mafiáni na fotkách

Súd na kauciu prepustil z väzby Ľubomíra Kudličku, považovaného za šéfa gangu takáčovcov. Bol na prvej fotke spájajúcej mafiu a politika.

TECH

O krok bližšie k základni na Mesiaci. Je plný vody

Voda sa na Mesiac dostala krátko po jeho vzniku.

Neprehliadnite tiež

Brusel ide meniť chuť hranolčekov, zreguluje ich prípravu

Únie rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Chcete stovky eur? Firmy zvyšujú odmeny za odporučenie nových ľudí

Na úradoch práce sa míňajú šikovní ľudia, preto firmy začali robiť nábor inak.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.