Škoda Favorit tento mesiac oslavuje 20 rokov

Bratislava 24. júla (TASR) - Prvý automobil značky Škoda Favorit vyšiel z brán mladoboleslavskej automobilky Škoda pred dvadsiatimi rokmi - 1. júla 1987.

Išlo o predsériovú výrobu, do sériovej produkcie sa dostal o pol roka neskôr.

Ako TASR informovala Zuzana Kleknerová zo spoločnosti Škoda Auto Slovensko, Favorit s pracovným označením Škoda 781 sa stal prvou škodovkou s pohonom predných kolies. "Bol to koncept, vďaka ktorému prejavili o automobilku záujem silní zahraniční partneri. Favorit totiž ovplyvnil rozhodnutie nemeckej skupiny Volkswagen v roku 1991 vstúpiť do spoločnosti Škoda Auto," uviedla.

Vedenie automobilky predpokladalo produkciu 336 000 kusov Favoritov do roku 1990, no tento model nakoniec ostal vo výrobe do roku 1994. Škoda skompletizovala spolu 783 163 kusov. Neskôr vznikla verzia Forman (223 059 kusov) a Pick-up (70 900 kusov). Predajná cena novej Škody Favorit bola 143 500 Kčs, pri vtedajšom priemernom zárobku 3 000 Kčs sa záujemca o jeho kúpu teda musel vzdať takmer 50 mesačných platov.

"Škoda spolupracovala pri vývoji Favorita aj so zahraničnými firmami. Najvýznamnejšia bola spolupráca s talianskym dizajnérskym štúdiom Nuccio Bertone, ktoré navrhlo finálnu verziu vzhľadu karosérie. Zásadný vplyv mala aj nemecká automobilka Porsche, s ktorou vývojári konzultovali celú konštrukciu vznikajúceho vozidla a nechali si tu navrhnúť zavesenia motora s požiadavkou na optimálnu akustiku a vibrácie. K vozidlu Favorit bolo nakoniec prihlásených 42 patentov," konštatovala Kleknerová.

Finančné možnosti československého automobilového závodu boli na konci 80. rokov značne obmedzené, o rozpočte rozhodovala vláda. Politické rozhodnutie nútilo vývojárov k použitiu starého motora. Prichádzajúca ekologická vlna toto rozhodnutie zlomila a umožnila automobilke aspoň základné úpravy. "Cena vývoja sa vyšplhala na 210 miliónov československých korún. Napriek tomu bola nakoniec nižšia, ako keby Škoda na výrobu jednotlivých dielcov nakúpila licencie," dodala Kleknerová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 678
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 802
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 752
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 626
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 866
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 751
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 313
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 198
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 817

Téma: Česká republika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.