AIRBUS JE V KRÍZE. SUPERJUMBO MU PROTI BOEINGU ZATIAĽ NEPOMÁHA

Prevahu na nebi získa lacnejší

Európsky Airbus aj americký Boeing sa sústredili na zlacnenie prepravy. Úspešnejší sa javí byť ten, kto nešiel cestou zvyšovania kapacít, ale znižovania jednotkovej hmotnosti.

WASHINGTON. Boeing vyhral v súboji s Airbusom bitku, no vojna ešte chvíľu potrvá. Hoci európsky gigant v produkcii lietadiel Airbus mal v súboji s americkou firmou päť rokov navrch, zdá sa, že jeho stratégia teraz nemusí fungovať. Airbus A380, ktorý si získal prezývku „supejumbo“, zatiaľ nie je takou bombou, ako sa predpokladalo, a Boeing 787 zvaný „dreamliner“ je na druhej strane nevídaným hitom. A to ho ešte ani neotestovali.

Boeing nedávno verejnosti predstavil dlhoočakávaný prírastok do svojej flotily, sedem-osem-sedmičku. Ide o prvé lietadlo americkej spoločnosti po 13 rokoch a zdá sa, že Boeing ním vykročí tým správnym smerom. Už dnes má takmer sedemsto istých zákaziek na výrobu dreamlinera, medzi nimi aj poľské aerolinky Lot či český Travel Service.

Začiatkom júla bol v celkovom počte objednávok Airbus stále pred Boeingom, v dlhodobom počte zákaziek však získava na sile práve americký producent.

Ľahší a menej paliva

Najviac sa odberatelia tešia na to, že nový boeing minie o pätinu menej paliva než porovnateľné lietadlo. Polovicu ľahkej konštrukcie lietadlo totiž tvoria plastové kompozity (uhlíkové vlákno), ktoré nahradili hliník a oceľ.

Keďže zvyšujúce sa ceny ropy priviedli mnoho leteckých spoločností ku krachu a zisky ostatných znížili na minimum, menšia spotreba paliva je vítaná. Najbližšie dve desaťročia plánuje americká fabrika vyrobiť dvetisíc nových lietadiel. Už dnes prijíma iba objednávky, ktoré budú doručené do roku 2015.

To, v čom je Dreamliner novátorský, môže byť aj jeho mínusom – nad využitím kompozitov v leteckej doprave stále visia otázniky. Veď niektoré sa príliš neosvedčili ani pri bicykloch.

Cieľom oboch výrobcov je zlacniť leteckú prepravu, ale používajú na to odlišnú taktiku. Airbus prišiel s obrom, ktorý prepraví neuveriteľné množstvo cestujúcich, Boeing zas má menšie, ale ultraľahké lietadlo.

Airbus v kríze

Európsky gigant nie je v kríze prvý rok. Najprv Washingtonu prekážali štátne dotácie, teraz prechádza veľkou reštrukturalizáciou, zmenou manažmentu a nedarí sa mu plniť zákazky na superjumbo. Mnohé letecké spoločnosti od zmlúv odstúpili, iné o tom rozmýšľajú. Nehovoriac o penále, ktoré bude musieť Airbus pretrpieť.

A aj keď chce reformou znížiť čas vývoja pre nové produkty z ôsmich na šesť rokov, nie je jasné, či to pomôže. Nová verzia populárneho Airbusu A350 XWB nebude predsa hotová do roku 2013.

Konkurenciu nového Dreamlinera brali šéfovia Airbusu dlho na ľahkú váhu. Nereagovali dostatočne ani vtedy, keď pred tromi rokmi Boeing oznámil svoje plány. Už vtedy Airbus zaostával s objednávkami pri svojich novších typoch lietadiel.

Politici da dohodli

Do roku 2010 sa zisky európskej firmy majú znížiť o takmer sedem miliárd dolárov, píše agentúra Bloomberg. Dovtedy preto uvažuje nad prepustením desaťtisíc zamestnancov.

Airbus a jeho materská spoločnosť EADS boli hlavnou témou aj nedávneho stretnutia nemeckej spolkovej kancelárky Angely Merkelovej a francúzskeho prezidenta Nicolasa Sarkozyho.

Dohodli sa na ukončení dvoji­tého manažmentu EADS. Francúz Louis Gallois zostal šéfom EADS a Nemec Tom Enders sa zas stane riaditeľom Airbusu. Okrem Airbusov vyrába EADS aj vesmírne rakety Ariane, systémy jadrových zbraní pre Francúzsko a bojové stíhačky pre Nemecko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 288
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 830
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 980
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 598
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 660
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 571
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 564
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 202
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 199
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 158

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

SVET

Minúta po minúte: Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie, má už 248 obetí

Zabíjali padajúce budovy, medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.

Americká spoločnosť CME chce predať televíziu Markíza

CME predáva aj ďalšie televízie, cena by mala prekračovať jednu miliardu dolárov.