AIRBUS JE V KRÍZE. SUPERJUMBO MU PROTI BOEINGU ZATIAĽ NEPOMÁHA

Prevahu na nebi získa lacnejší

Európsky Airbus aj americký Boeing sa sústredili na zlacnenie prepravy. Úspešnejší sa javí byť ten, kto nešiel cestou zvyšovania kapacít, ale znižovania jednotkovej hmotnosti.

WASHINGTON. Boeing vyhral v súboji s Airbusom bitku, no vojna ešte chvíľu potrvá. Hoci európsky gigant v produkcii lietadiel Airbus mal v súboji s americkou firmou päť rokov navrch, zdá sa, že jeho stratégia teraz nemusí fungovať. Airbus A380, ktorý si získal prezývku „supejumbo“, zatiaľ nie je takou bombou, ako sa predpokladalo, a Boeing 787 zvaný „dreamliner“ je na druhej strane nevídaným hitom. A to ho ešte ani neotestovali.

Boeing nedávno verejnosti predstavil dlhoočakávaný prírastok do svojej flotily, sedem-osem-sedmičku. Ide o prvé lietadlo americkej spoločnosti po 13 rokoch a zdá sa, že Boeing ním vykročí tým správnym smerom. Už dnes má takmer sedemsto istých zákaziek na výrobu dreamlinera, medzi nimi aj poľské aerolinky Lot či český Travel Service.

Začiatkom júla bol v celkovom počte objednávok Airbus stále pred Boeingom, v dlhodobom počte zákaziek však získava na sile práve americký producent.

Ľahší a menej paliva

Najviac sa odberatelia tešia na to, že nový boeing minie o pätinu menej paliva než porovnateľné lietadlo. Polovicu ľahkej konštrukcie lietadlo totiž tvoria plastové kompozity (uhlíkové vlákno), ktoré nahradili hliník a oceľ.

Keďže zvyšujúce sa ceny ropy priviedli mnoho leteckých spoločností ku krachu a zisky ostatných znížili na minimum, menšia spotreba paliva je vítaná. Najbližšie dve desaťročia plánuje americká fabrika vyrobiť dvetisíc nových lietadiel. Už dnes prijíma iba objednávky, ktoré budú doručené do roku 2015.

To, v čom je Dreamliner novátorský, môže byť aj jeho mínusom – nad využitím kompozitov v leteckej doprave stále visia otázniky. Veď niektoré sa príliš neosvedčili ani pri bicykloch.

Cieľom oboch výrobcov je zlacniť leteckú prepravu, ale používajú na to odlišnú taktiku. Airbus prišiel s obrom, ktorý prepraví neuveriteľné množstvo cestujúcich, Boeing zas má menšie, ale ultraľahké lietadlo.

Airbus v kríze

Európsky gigant nie je v kríze prvý rok. Najprv Washingtonu prekážali štátne dotácie, teraz prechádza veľkou reštrukturalizáciou, zmenou manažmentu a nedarí sa mu plniť zákazky na superjumbo. Mnohé letecké spoločnosti od zmlúv odstúpili, iné o tom rozmýšľajú. Nehovoriac o penále, ktoré bude musieť Airbus pretrpieť.

A aj keď chce reformou znížiť čas vývoja pre nové produkty z ôsmich na šesť rokov, nie je jasné, či to pomôže. Nová verzia populárneho Airbusu A350 XWB nebude predsa hotová do roku 2013.

Konkurenciu nového Dreamlinera brali šéfovia Airbusu dlho na ľahkú váhu. Nereagovali dostatočne ani vtedy, keď pred tromi rokmi Boeing oznámil svoje plány. Už vtedy Airbus zaostával s objednávkami pri svojich novších typoch lietadiel.

Politici da dohodli

Do roku 2010 sa zisky európskej firmy majú znížiť o takmer sedem miliárd dolárov, píše agentúra Bloomberg. Dovtedy preto uvažuje nad prepustením desaťtisíc zamestnancov.

Airbus a jeho materská spoločnosť EADS boli hlavnou témou aj nedávneho stretnutia nemeckej spolkovej kancelárky Angely Merkelovej a francúzskeho prezidenta Nicolasa Sarkozyho.

Dohodli sa na ukončení dvoji­tého manažmentu EADS. Francúz Louis Gallois zostal šéfom EADS a Nemec Tom Enders sa zas stane riaditeľom Airbusu. Okrem Airbusov vyrába EADS aj vesmírne rakety Ariane, systémy jadrových zbraní pre Francúzsko a bojové stíhačky pre Nemecko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 237
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 499
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 247
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 197
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 085
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 127
  7. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 068
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 002
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 460
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 356

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Slovensko má potenciál byť jednou z najlepších krajín sveta. Čo sme pre to urobili, aby sa ňou stalo?

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Kandidát na župana šarlatánov neuznáva.

Neprehliadnite tiež

Tržby aj zisk Wizz Air v uplynulom roku vzrástli

Aerolínie zatiaľ nezaznamenali žiadny citeľný vplyv referenda o brexite na svoje výsledky.

Aston Martin sa vrátil po desiatich rokoch k zisku

Prispel k tomu najmä vysoký dopyt po novom modeli DB11.

Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada

Návrh zmeniť pravidlá dlhovej brzdy sa nepáči opozícií ani ekonómom.

Ropné krajiny sa zhodujú na predĺžení redukcie ťažby o deväť mesiacov

Dohoda o redukcii ťažby ropy sa dosiahla vlani v novembri.