AIRBUS JE V KRÍZE. SUPERJUMBO MU PROTI BOEINGU ZATIAĽ NEPOMÁHA

Prevahu na nebi získa lacnejší

Európsky Airbus aj americký Boeing sa sústredili na zlacnenie prepravy. Úspešnejší sa javí byť ten, kto nešiel cestou zvyšovania kapacít, ale znižovania jednotkovej hmotnosti.

WASHINGTON. Boeing vyhral v súboji s Airbusom bitku, no vojna ešte chvíľu potrvá. Hoci európsky gigant v produkcii lietadiel Airbus mal v súboji s americkou firmou päť rokov navrch, zdá sa, že jeho stratégia teraz nemusí fungovať. Airbus A380, ktorý si získal prezývku „supejumbo“, zatiaľ nie je takou bombou, ako sa predpokladalo, a Boeing 787 zvaný „dreamliner“ je na druhej strane nevídaným hitom. A to ho ešte ani neotestovali.

Boeing nedávno verejnosti predstavil dlhoočakávaný prírastok do svojej flotily, sedem-osem-sedmičku. Ide o prvé lietadlo americkej spoločnosti po 13 rokoch a zdá sa, že Boeing ním vykročí tým správnym smerom. Už dnes má takmer sedemsto istých zákaziek na výrobu dreamlinera, medzi nimi aj poľské aerolinky Lot či český Travel Service.

Začiatkom júla bol v celkovom počte objednávok Airbus stále pred Boeingom, v dlhodobom počte zákaziek však získava na sile práve americký producent.

Ľahší a menej paliva

Najviac sa odberatelia tešia na to, že nový boeing minie o pätinu menej paliva než porovnateľné lietadlo. Polovicu ľahkej konštrukcie lietadlo totiž tvoria plastové kompozity (uhlíkové vlákno), ktoré nahradili hliník a oceľ.

Keďže zvyšujúce sa ceny ropy priviedli mnoho leteckých spoločností ku krachu a zisky ostatných znížili na minimum, menšia spotreba paliva je vítaná. Najbližšie dve desaťročia plánuje americká fabrika vyrobiť dvetisíc nových lietadiel. Už dnes prijíma iba objednávky, ktoré budú doručené do roku 2015.

To, v čom je Dreamliner novátorský, môže byť aj jeho mínusom – nad využitím kompozitov v leteckej doprave stále visia otázniky. Veď niektoré sa príliš neosvedčili ani pri bicykloch.

Cieľom oboch výrobcov je zlacniť leteckú prepravu, ale používajú na to odlišnú taktiku. Airbus prišiel s obrom, ktorý prepraví neuveriteľné množstvo cestujúcich, Boeing zas má menšie, ale ultraľahké lietadlo.

Airbus v kríze

Európsky gigant nie je v kríze prvý rok. Najprv Washingtonu prekážali štátne dotácie, teraz prechádza veľkou reštrukturalizáciou, zmenou manažmentu a nedarí sa mu plniť zákazky na superjumbo. Mnohé letecké spoločnosti od zmlúv odstúpili, iné o tom rozmýšľajú. Nehovoriac o penále, ktoré bude musieť Airbus pretrpieť.

A aj keď chce reformou znížiť čas vývoja pre nové produkty z ôsmich na šesť rokov, nie je jasné, či to pomôže. Nová verzia populárneho Airbusu A350 XWB nebude predsa hotová do roku 2013.

Konkurenciu nového Dreamlinera brali šéfovia Airbusu dlho na ľahkú váhu. Nereagovali dostatočne ani vtedy, keď pred tromi rokmi Boeing oznámil svoje plány. Už vtedy Airbus zaostával s objednávkami pri svojich novších typoch lietadiel.

Politici da dohodli

Do roku 2010 sa zisky európskej firmy majú znížiť o takmer sedem miliárd dolárov, píše agentúra Bloomberg. Dovtedy preto uvažuje nad prepustením desaťtisíc zamestnancov.

Airbus a jeho materská spoločnosť EADS boli hlavnou témou aj nedávneho stretnutia nemeckej spolkovej kancelárky Angely Merkelovej a francúzskeho prezidenta Nicolasa Sarkozyho.

Dohodli sa na ukončení dvoji­tého manažmentu EADS. Francúz Louis Gallois zostal šéfom EADS a Nemec Tom Enders sa zas stane riaditeľom Airbusu. Okrem Airbusov vyrába EADS aj vesmírne rakety Ariane, systémy jadrových zbraní pre Francúzsko a bojové stíhačky pre Nemecko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 168
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 934
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 977
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 338
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 981
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 874
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 400
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 595
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 873
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 675

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop