Zverejnili podmienky užšej súťaže na elektronický výber mýta

BRATISLAVA 19. júla (SITA) - Podmienky súťaže na elektronický výber mýta, o ktorých agentúra SITA informovala v utorok tohto týždňa, sú už verejne prístupné. V Úradnom vestníku Európskej únie vo štvrtok ...

BRATISLAVA 19. júla (SITA) - Podmienky súťaže na elektronický výber mýta, o ktorých agentúra SITA informovala v utorok tohto týždňa, sú už verejne prístupné. V Úradnom vestníku Európskej únie vo štvrtok zverejnili tender na poskytovanie komplexnej služby elektronického výberu mýta, ktorý vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Systém sa týka stavby a prevádzkovania systému elektronického mýta pre motorové vozidlá nad 3,5 tony na vymedzených cestných komunikáciách v dĺžke približne 2 400 kilometrov. NDS určila predpokladanú hodnotu zákazky na 20 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Predpokladaná dĺžka trvania zmluvy s víťazom je stanovená na 14 rokov, z toho rok na vybudovanie systému a 13 rokov na jeho následnú prevádzku od začiatku roka 2009. Opcia navyše poskytuje možnosť predĺžiť zmluvný vzťah s budúcim víťazom súťaže o ďalších päť rokov. NDS zvolila ako metódu verejného obstarávania užšiu súťaž pre maximálne 5 záujemcov, ktorí budú môcť predložiť ponuku.

Žiadosti o zaradenie do užšej súťaže by mali záujemcovia predložiť do 27. júla, kvalifikačné doklady potom do 30. augusta. Obálky s ponukami sa budú otvárať 7. decembra tohto roku. Päť záujemcov, ktorí sa dostanú do užšej súťaže, chce NDS vybrať na základe viacerých kritérií. Bodovo najprv ohodnotí referencie (max. 200 bodov, každá referencia je za 20 bodov), vlastné imanie (40 bodov), obrat (40 bodov) a bežnú likviditu (40 bodov). Na predloženie ponuky potom vyzve záujemcov, ktorí dosiahli najvyšší počet bodov. V prípade rovnosti počtu bodov rozhodne o poradí vyšší počet bodov v týchto kritériách zostupne, pričom najdôležitejšie sú referencie, nasleduje vlastné imanie, obrat a bežná likvidita.

Záujem o účasť v tendri na výstavbu a prevádzku systému elektronického mýta (EM) v SR už potvrdilo päť firiem. Ide o spoločnosti SANEF, Siemens, Slovak Telekom a Kapsch a konzorcium ToSy. Tender odštartovala v utorok Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ktorá odoslala oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania do Úradného vestníka EÚ.

"Vyzdvihli sme si dokumentáciu, ktorú si preštudujeme a na základe toho sa rozhodneme či sa zúčastníme užšej súťaži. Naďalej však máme záujem v tendri pokračovať," povedala pre agentúru SITA Sylvia Košťálová zo spoločnosti Kapsch. "Rozhodne sa chceme zúčastniť tendra,“ potvrdil aj hovorca skupiny Siemens na Slovensku Tomáš Král. Ako pre agentúru SITA uviedla Miriam Fiťmová zo spoločnosti Seesame, ktorá je poradcom francúzskej spoločnosti SANEF v SR, ich klient sa do tendra zapojí. “Spoločnosť SANEF je pripravená vybudovať v SR vysoko efektívny systém diaľničného mýta,“ uviedla Fiťmová. Záujem má aj slovensko-švajčiarske konzorcium zložené zo spoločností Tesla Stropkov, Elektrovod Holding Bratislava a švajčiarskych firiem Ascom a Fela. Agentúre SITA to potvrdil zástupca konzorcia Štefan Fecko.

Predbežný záujem o tender prejavil aj Slovak Telekom. "Slovak Telekom má záujem o dodávku riešenia elektronického výberu mýtneho na Slovensku. Svoju oficiálnu účasť v tendri však potvrdí až po detailnom preštudovaní súťažných podmienok", uviedol pre agentúru SITA riaditeľ Sekcie pre korporátnu komunikáciu Slovak Telekomu Ján Kondáš. Firma v marci avizovala, že má záujem prevádzkovať systém mýta spolu s firmou Satellic Traffic Management, ktorá tiež patrí Deutsche Telekom. Jednotlivé firmy však zatiaľ nespresnili prípadné konzorciá, prípadne spoločnosti, spolu alebo prostredníctvom ktorých sa chcú v tendri zúčastniť. Podľa medializovaných informácií by okrem toho k záujemcom o tender mohla patriť aj talianska skupina prevádzkovateľov mýtnych systémov Autostrade.

Pri konečnom výbere uchádzača bude obstarávateľ zvažovať ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku z hľadiska celkovej ceny za predmet zákazky, efektívnosti výberu mýta a mýtnej transakcie. Záujemcovia musia pritom zložiť zábezpeku na zabezpečenie viazanosti ponuky vo výške 10 mil. Sk, evidovať ročný obrat minimálne 3 mld. Sk, vlastné imanie vo výške najmenej 800 mil. Sk a bežnú likviditu na úrovni aspoň 1,1. Zákazka sa bude podľa obstarávateľa realizovať ako služba DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj a preveď. Finančné prostriedky získané z výberu mýta pritom budú príjmom NDS ako verejného obstarávateľa. Budúci poskytovateľ služby bude musieť akceptovať podmienku, že obstarávateľ začne uhrádzať platby za službu až v jej príjmovej fáze, keď bude reálne spustená a mýto sa začne vyberať.

Vláda schválila 4. júla tohto roku nariadenie o ustanovení výšky sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií s platnosťou od 1. januára 2009. Oproti pôvodnému návrhu, ktorý minister dopravy Ľubomír Vážny kabinetu predložil, však kabinet odsúhlasil sadzby o 20 % nižšie. Ako povedal šéf rezortu dopravy po rokovaní vlády, po znížení navrhovaných maximálnych sadzieb by mali byť približne na úrovni mýta v Českej republike a v Rakúsku. Minister dodal, že súťažné podklady k tendru majú zvýhodniť satelitný systém mýta pred mikrovlnným. Napriek nižším ako pôvodne navrhovaným sadzbám očakáva, že príjmy z výberu mýta dosiahnu predpokladaných 4 až 4,5 mld. Sk. Používanie nálepiek pre osobné automobily nateraz zostáva v platnosti, vláda však zvažuje v budúcnosti zaviesť výber mýtneho aj pre túto kategóriu vozidiel.

Ministerstvo dopravy nedávno predložilo do pripomienkového konania aj návrh rezortnej vyhlášky, ktorou sa ustanovuje vymedzenie úsekov diaľnic a ciest s elektronickým výberom mýta a jednotné podmienky ich užívania. Podľa návrhu má byť pre mýtny systém vymedzených celkovo 2 435 kilometrov úsekov diaľnic a ciest, vrátane úsekov spoplatnených nulovou sadzbou mýta. Spoplatnená sieť má pozostávať z 346 kilometrov diaľnic, 207 kilometrov ciest pre motorové vozidlá a 1 882 kilometrov ciest I. triedy. Prejazdné úseky v mestách a obciach v dĺžke 565 kilometrov sú však navrhnuté na spoplatnenie nulovou sadzbou mýta, aby v nich nezvyšovali ceny tovarov a služieb pri uskutočnení miestnej prepravy. Vyhláška by mala nadobudnúť účinnosť 1. januára 2009.

Po náročnom a niekoľkokrát opakovanom, vyhodnocovanom a napadnutom tendri, už má čerstvé skúsenosti so zavedením a prevádzkovaním mýtneho systému Česká republika. Ako 12. júla informovala spoločnosť Kapsch, ktorá systém prevádzkuje, príjmy z výberu mýta na diaľniciach a rýchlostných cestách v Českej republike dosiahli výšku nákladov na dodávku systému po viac ako šiestich mesiacoch jeho prevádzky. Po 191 dňoch fungovania elektronického výberu mýtneho v ČR od začiatku tohto roka predstavovali príjmy z poplatkov za užívanie diaľnic a rýchlostných ciest sumu 2,853 mld. CZK. "Je to presne zmluvná cena dodávky mýtneho systému, ktorý v súčasnosti funguje približne na 1 000 kilometroch českých diaľnic a rýchlostných ciest," informoval generálny riaditeľ spoločnosti Kapsch Karel Feix. ČR bude tak platiť iba za zmluvné služby spojené s prevádzkou mýtneho systému, čo predstavuje sumu okolo 900 mil. CZK. Každoročne tak štátu zostane z príjmov z výberu mýta pri súčasných sadzbách najmenej 4 až 4,5 mld. CZK.



Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 000
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 618
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 678
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 123
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 051
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 479
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 284
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 192
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 179
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 647

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.