Európske lodenice hľadia do budúcnosti s obavami, ničí ich ázijská konkurencia

Brusel 16. júla (TASR) - Vysoké ceny materiálov, najmä ocele, a ázijská konkurencia vyvolávajú v európskych lodeniciach obavy o budúcnosť. Úspech odvetvia ...

Brusel 16. júla (TASR) - Vysoké ceny materiálov, najmä ocele, a ázijská konkurencia vyvolávajú v európskych lodeniciach obavy o budúcnosť. Úspech odvetvia na starom kontinente stojí v súčasnosti na vratkých nohách, investori sú zneistení.

Knihy objednávok európskych lodeníc sú síce v súčasnosti nahusto popísané tak ako už dlho nie, povzbudzujúce sú aj ceny za hotové produkty. Napriek tomu však najväčšie európske lodenice nórske Aker Yards začiatkom tohto mesiaca informovali trhy, že nedosiahnu plánovaný zisk. Hodnota ich akcií klesla o 27 %. Ich dánsky konkurent Möller-Maersk nedávno predal lodenicu Volkswerft Stralsund a dokonca jeho vedenie uvažuje o tom, že zanechá výstavbu plavidiel.

Analytici poukazujú na to, že ceny v odbore výstavby lodí sa dajú len veľmi ťažko vykalkulovať. Podniky sa začínajú až teraz pozvoľna poisťovať proti nepredvídanému zdražovaniu materiálu. Avšak odvetvie ako celok vo svete prekvitá, čo využívajú dodávatelia materiálov a zvyšujú ceny. Pritom dochádza k paradoxnému javu, ceny hotových plavidiel klesajú dokonca silnejšie, než sa pôvodne predpokladalo.

Svetové lodiarske dopravné spoločnosti citeľne zvýšili dopyt po lodiach. Ale veľká časť objednávok smeruje do ázijských lodeníc, hlavne Kórejskej republiky, Číny a Japonska. Z ročných objednávok ich tam končí 80 %. Na Európu z ich celkového objemu pripadá len 12 %. A Ázia, aby ešte lepšie uspokojila dopyt po dopravných lodiach, buduje ešte väčšie a ešte modernejšie lodenice. V budovaní špeciálnych plavidiel a výletných lodí je Európa prakticky bez možnosti konkurovať im.

Lodenice nemôžu svojim dodávateľom diktovať podmienky, preto neraz musia znášať aj rast nákladov na materiál, ku ktorému došlo počas stavby plavidla.

A situácia sa zhorší ešte viac krátko po roku 2010, keď sa v Ázii dokončia viaceré rozostavané lodenice a v odvetví dôjde k veľkému nadbytku výrobných kapacít.

Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 414
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 143
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 922
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 626
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 893
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 165
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 140
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 136
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 006
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 916

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Chcel byť námorníkom, školí kapitánov. Z lásky k Dunaju si urobil živobytie

Význam vodného turizmu sme nedocenili, chýbajú služby, tvrdí Komárňan Marián Molnár

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Dnes je dvadsaťpäťka novou osemnástkou.

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Neprehliadnite tiež

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.