BRATISLAVA. Napriek slovám predsedu vlády SR Roberta Fica o „skvelej myšlienke“ zavedenia centralizácie verejného obstarávania v štátnych subjektoch, vláda rokovanie o ňom prerušila. „Naráža to na problém jednotlivých ministrov, no my to presadíme,“ povedal premiér o centralizácii v posledných júnových Sobotných dialógoch Slovenského rozhlasu.
Ministerstvo financií je rado, že sa o jeho návrhu vôbec začalo rokovať a nebol zmätený zo stola. „Odpor rezortov sme očakávali. Preto je pre nás veľmi dôležité, že centralizované verejné obstarávanie už u nás určite zavedené bude, a nie kedy presne sa tak stane,“ povedal hovorca rezortu Miroslav Šmál. Ministerstvo netuší, kedy sa materiál dostane znova na vládu a ani to, či sa projekt spustí do konca roka, ako to určuje návrh.
Princíp centralizovaného obstarávania spočíva v obstarávaní tovarov a služieb jedným subjektom pre viaceré štátne subjekty. Výsledkom má byť úspora verejných peňazí.
Ministerstvo financií nedokáže teraz odhadnúť, koľko peňazí sa centralizovaním verejného obstarávania ušetrí. „To sa uvidí až po zavedení systému. Keď si však uvedomíme, že štát ročne verejne obstaráva za viac ako 80 miliárd, pôjde o dôležité sumy,“ povedal Šmál. Zároveň priznal, že zo spomínaného 80-miliardového objemu bude možné centralizovane obstarávať len zlomok tovarov.
Ministerstvá prejavili odpor
Ako jeden z najväčších odporcov centralizácie sa podľa rozsahu a povahy pripomienok ukázalo ministerstvo kultúry. Nesúhlasí, aby účasť v centralizovanom obstarávaní nebola dobrovoľná. „Odporúčame budovať tento zložitý systém spôsobom zdola nahor a nie opačne,“ povedal hovorca rezortu Jozef Bednár.
Podľa Šmála je však povinná účasť pre úspešné spustenie systému kľúčová. Bednár však tvrdí, že ak sa ministerstvo financií dobre nepripraví na centralizované obstarávanie, môžu nastať poruchy v dodávkach tovarov, lebo uchádzači o verejné zákazky môžu regulárnosť výberových konaní napadať na Úrade pre verejné obstarávanie.
Ministerstvo financií oponuje. Na zamedzenie takýchto problémov sú pripravené technické opatrenia. Pripomienky ostatných ministerstiev a úradov sa týkali takisto povinnej účasti v systéme a najmä vypustenia niektorých konkrétnych tovarov z centrálneho verejného obstarávania: napríklad výpočtovej techniky a softvéru. Pôdohospodári žiadali z neho vyňať motorové vozidlá nakúpené z peňazí Európskej únie.
Centralizované a spoločné nie je to isté
Expert na verejné obstarávanie Transparency International Slovensko Jiří Vlach hovorí, že centrálne obstarávať má zmysel iba tie komodity, ktoré sú pre každého rovnaké a nemajú varianty. Inak systém úspory neprináša. Podľa Vlacha sa musí obstarávať kvalifikovane, najlepšie prostredníctvom profesionálnej agentúry. Je pritom úplne jedno, či je agentúra štátna alebo v súkromných rukách.
„Úspory, ktoré vo vyspelých ekonomikách agentúra zabezpečí organizáciám, tvoria 20 až 30 percent ich nákladov,“ povedal. Aby systém centrálneho obstarávania fungoval čo najefektívnejšie, mal by byť vstup do neho dobrovoľný. Napriek tomu je iniciatíva s prvkami povinnosti tak, ako ju navrhuje ministerstvo financií, krokom správnym smerom, myslí si Vlach.
„Niekde treba začať. Centralizované obstarávanie môže byť v našich podmienkach dobrý začiatok pre neskoršie, z hľadiska efektivity ideálnejšie spoločné obstarávanie, ktoré sa deje na dobrovoľnej báze,“ povedal Vlach.
Dve etapy, nová štátna agentúra
Ministerstvo financií rozdelilo zavádzanie centralizácie verejného obstarávania do dvoch etáp. Prvá má trvať jeden rok. V nej majú všetky ministerstvá spolu s 10 úradmi ústrednej štátnej správy povinne obstarávať 10 okruhov komodít.
Po vyhodnotení 1. etapy chce ministerstvo počet produktov postupne rozširovať a do systému zapájať ďalšie štátne organizácie. V 2. etape má vzniknúť aj centrálna obstarávacia agentúra. Dovtedy jej úlohy bude plniť organizačná jednotka ministerstva financií. Jedinou štátnou inštitúciou, ktorá má mať výsadu dobrovoľnosti vstupu do centralizovaného obstarávania, je prezidentská kancelária.