MINISTERSTVO DOPRAVY NEPOČÍTA S TÝM, ŽE DIAĽNICA Z BRATISLAVY DO KOŠÍC BUDE V ROKU 2010. PREMIÉR ÁNO

Diaľnice: ministerstvo má iné termíny

Ak sa má do troch rokov dobudovať diaľnica do Košíc tak, ako to minulý týždeň prezentoval premiér Fico, vyžiada si to desiatky miliárd korún. Eurofondy zatiaľ nepomôžu, chýba totiž základný dokumentna ich čerpanie.

Ministerstvo dopravy vo svojej správe vláde uvádza, že do troch rokov zabezpečí prípravu diaľnice do Košíc. Termín dostavby plánuje do roku 2013. Premiér Robert Fico chce však mať hotovú diaľnicu už v roku 2010.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico minulý týždeň povedal, že vláda pod jeho vedením pripraví také rozhodnutia, ktoré zabezpečia, že „do konca volebného obdobia musí byť dokončené diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami“.

Ministerstvo dopravy pripravilo do vlády dokument Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010. Zmienka o tom, že by do Košíc mala byť dobudovaná diaľnica o tri roky, v ňom nie je.

Podľa správy chce minister dopravy Ľubomír Vážny „zabezpečiť do roku 2010 prípravu diaľnice D1 po Košice“. Ukončenie diaľnice na východ plánuje ministerstvo do roku 2013. Ministerstvo dopravy tým nepriamo spochybňuje premiérové slová.

Správu však vláda minulý týždeň neprerokovala. Úrad vlády ju zaradil na internete do sekcie Nezaradené materiály.

Reálny je ministerský termín

Ak by sa mali naplniť premié­rové slová, muselo by sa za tri roky stihnúť postaviť 11 tunelov a asi 200 kilometrov diaľnic.

Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka je „reálny termín v roku 2013 tak, ako ho prezentuje ministerstvo dopravy“. Ak by sa to malo stihnúť skôr, podľa Palčáka by sa muselo začať všade stavať už tento rok. A to by si vyžiadalo vybrať dodávateľov bez verejných súťaží, priamym zadaním.

Hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík minulý týždeň pre SME povedal, že termín v roku 2010, je „teoreticky možný, ale budovanie nadradenej dopravnej infraštruktúry sa musí stať prioritou vlády“. A na to treba peniaze.

Žiadajú miliardy navyše

Ministerstvo dopravy v správe poukazuje „na spoločenskú potrebu zvýšenia tempa výstavby“. Zároveň požaduje zvýšiť plánované zdroje na výstavbu cestnej infraštruktúry zo 70 miliárd na možných 105 miliárd.

Podľa správy poskytne štátny rozpočet na výstavbu diaľnic na najbližšie tri roky približne 25 miliárd. Reálna potreba na budovanie cestnej infraštruktúry je však vyššia. Takmer o 22 miliárd.

Hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál na otázku, či splnia požiadavku rezortu dopravy, odpovedal, že „dopredu sa to nedá prejudikovať, rokovania o štátnom rozpočte na najbližšie roky budú ešte len prebiehať“.

Podľa neho nie sú požiadavky ministerstva dopravy jediné. „Sú tu aj iné ministerstvá,“ povedal Šmál. Jednotlivé rezorty by sa tak mali dohodnúť medzi sebou a stanoviť si prioritné oblasti na financovanie.

Europeniaze stále meškajú. Môže za to vláda

Nádejou pre slovenské diaľnice sú európske peniaze. Problém je v tom, že schválenie základného dokumentu pre čerpanie eurofondov – Národného strategického referenčného rámca stále mešká. Doprava by v rámci vlastného operačného programu mala dostať viac ako 3,2 miliardy eur, z toho 1,5 miliardy by malo ísť na diaľnice a rýchlostné cesty.

Podľa hovorcu ministerstva výstavby Miroslava Bátovského zaslalo ministerstvo pred dvoma týždňami Európskej komisii finálny dokument na schválenie. Podľa neho už ministerstvo nepredpokladá žiadne pripomienky a dokument by mohol byť schválený.

Minister výstavby Marián Janušek nevidí v neskorom odovzdaní dokumentu problém. „Nepovažujem za neús­pech, že ani rok od vzniku vlády Európska komisia referenčný rámec neschválila,“ povedal.

Ak však do roku 2013 Slovensko nevyčerpá pridelených 11,36 miliardy eur, môže sa stať, že komisia nám na ďalšie programovacie obdobie dá oveľa menej peňazí. A na ďalšie projekty tak neostanú peniaze.

Podľa Palčáka „treba celý proces urýchliť a prejsť od slov k činom“.

Samotné ministerstvo dopravy tiež priznáva, že v dôsledku neschváleného referenčného rámca môže nastať situácia, že namiesto pôvodných 85 percent nám únia poskytne na dopravné projekty iba 70 percent. Zvyšok bude musieť uhradiť štát.

„Komisia môže zmeniť model financovania, čo zvýši nároky na financovanie zo štátneho rozpočtu,“ píše rezort dopravy v správe.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 007
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 666
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 335
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 326
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 671
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 533
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 219
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 837
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 568
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 703

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop