MINISTERSTVO DOPRAVY NEPOČÍTA S TÝM, ŽE DIAĽNICA Z BRATISLAVY DO KOŠÍC BUDE V ROKU 2010. PREMIÉR ÁNO

Diaľnice: ministerstvo má iné termíny

Ak sa má do troch rokov dobudovať diaľnica do Košíc tak, ako to minulý týždeň prezentoval premiér Fico, vyžiada si to desiatky miliárd korún. Eurofondy zatiaľ nepomôžu, chýba totiž základný dokumentna ich čerpanie.

Ministerstvo dopravy vo svojej správe vláde uvádza, že do troch rokov zabezpečí prípravu diaľnice do Košíc. Termín dostavby plánuje do roku 2013. Premiér Robert Fico chce však mať hotovú diaľnicu už v roku 2010.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico minulý týždeň povedal, že vláda pod jeho vedením pripraví také rozhodnutia, ktoré zabezpečia, že „do konca volebného obdobia musí byť dokončené diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami“.

Ministerstvo dopravy pripravilo do vlády dokument Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010. Zmienka o tom, že by do Košíc mala byť dobudovaná diaľnica o tri roky, v ňom nie je.

Podľa správy chce minister dopravy Ľubomír Vážny „zabezpečiť do roku 2010 prípravu diaľnice D1 po Košice“. Ukončenie diaľnice na východ plánuje ministerstvo do roku 2013. Ministerstvo dopravy tým nepriamo spochybňuje premiérové slová.

Správu však vláda minulý týždeň neprerokovala. Úrad vlády ju zaradil na internete do sekcie Nezaradené materiály.

Reálny je ministerský termín

Ak by sa mali naplniť premié­rové slová, muselo by sa za tri roky stihnúť postaviť 11 tunelov a asi 200 kilometrov diaľnic.

Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka je „reálny termín v roku 2013 tak, ako ho prezentuje ministerstvo dopravy“. Ak by sa to malo stihnúť skôr, podľa Palčáka by sa muselo začať všade stavať už tento rok. A to by si vyžiadalo vybrať dodávateľov bez verejných súťaží, priamym zadaním.

Hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík minulý týždeň pre SME povedal, že termín v roku 2010, je „teoreticky možný, ale budovanie nadradenej dopravnej infraštruktúry sa musí stať prioritou vlády“. A na to treba peniaze.

Žiadajú miliardy navyše

Ministerstvo dopravy v správe poukazuje „na spoločenskú potrebu zvýšenia tempa výstavby“. Zároveň požaduje zvýšiť plánované zdroje na výstavbu cestnej infraštruktúry zo 70 miliárd na možných 105 miliárd.

Podľa správy poskytne štátny rozpočet na výstavbu diaľnic na najbližšie tri roky približne 25 miliárd. Reálna potreba na budovanie cestnej infraštruktúry je však vyššia. Takmer o 22 miliárd.

Hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál na otázku, či splnia požiadavku rezortu dopravy, odpovedal, že „dopredu sa to nedá prejudikovať, rokovania o štátnom rozpočte na najbližšie roky budú ešte len prebiehať“.

Podľa neho nie sú požiadavky ministerstva dopravy jediné. „Sú tu aj iné ministerstvá,“ povedal Šmál. Jednotlivé rezorty by sa tak mali dohodnúť medzi sebou a stanoviť si prioritné oblasti na financovanie.

Europeniaze stále meškajú. Môže za to vláda

Nádejou pre slovenské diaľnice sú európske peniaze. Problém je v tom, že schválenie základného dokumentu pre čerpanie eurofondov – Národného strategického referenčného rámca stále mešká. Doprava by v rámci vlastného operačného programu mala dostať viac ako 3,2 miliardy eur, z toho 1,5 miliardy by malo ísť na diaľnice a rýchlostné cesty.

Podľa hovorcu ministerstva výstavby Miroslava Bátovského zaslalo ministerstvo pred dvoma týždňami Európskej komisii finálny dokument na schválenie. Podľa neho už ministerstvo nepredpokladá žiadne pripomienky a dokument by mohol byť schválený.

Minister výstavby Marián Janušek nevidí v neskorom odovzdaní dokumentu problém. „Nepovažujem za neús­pech, že ani rok od vzniku vlády Európska komisia referenčný rámec neschválila,“ povedal.

Ak však do roku 2013 Slovensko nevyčerpá pridelených 11,36 miliardy eur, môže sa stať, že komisia nám na ďalšie programovacie obdobie dá oveľa menej peňazí. A na ďalšie projekty tak neostanú peniaze.

Podľa Palčáka „treba celý proces urýchliť a prejsť od slov k činom“.

Samotné ministerstvo dopravy tiež priznáva, že v dôsledku neschváleného referenčného rámca môže nastať situácia, že namiesto pôvodných 85 percent nám únia poskytne na dopravné projekty iba 70 percent. Zvyšok bude musieť uhradiť štát.

„Komisia môže zmeniť model financovania, čo zvýši nároky na financovanie zo štátneho rozpočtu,“ píše rezort dopravy v správe.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 292
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 090
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 914
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 780
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 734
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 109
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 269
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 683
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 476

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Na koncerte v Manchestri malo dôjsť k výbuchom, hlásia obete

Po koncerte Ariany Grande počuli fanúšikovia výbuch, polícia potvrdila niekoľko obetí.

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Ktovie, ako na voličov zapôsobí Klusov sľub vyčistiť úrady od rodinkárstva. Zdá sa totiž, že práve to im neprekáža v prípade ĽSNS.

DOMOV

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Extrémista Marian Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti tamojších voličov, hovorí pre SME politický geograf TIBOR MADLEŇÁK.

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

Neprehliadnite tiež

Rusko a Turecko podpísali dohodu o zrušení sankcií. Paradajkové embargo ostáva

Rusi zaviedli sankcie po zostrelení stíhačky pri turecko-sýrskych hraniciach.

Bitcoin rastie a rastie. Pokoril nový rekord

Hodnota kryptomeny v pondelok prekona 2 100 dolárov.

Česká OVB stiahla žalobu na študenta, ktorý natočil kontroverzný film

Študentský film zobrazil aj bujaré večierky, na ktorých sa zabávali finanční poradcovia.

Najväčší záujem je o frekvenciu 102,4 megahertza Senec

O voľné rozhlasové frekvencie má záujem sedem rádií

O šesť voľných rozhlasových frekvencií v jarnom výberovom konaní má záujem sedem vysielateľov.