MINISTERSTVO DOPRAVY NEPOČÍTA S TÝM, ŽE DIAĽNICA Z BRATISLAVY DO KOŠÍC BUDE V ROKU 2010. PREMIÉR ÁNO

Diaľnice: ministerstvo má iné termíny

Ak sa má do troch rokov dobudovať diaľnica do Košíc tak, ako to minulý týždeň prezentoval premiér Fico, vyžiada si to desiatky miliárd korún. Eurofondy zatiaľ nepomôžu, chýba totiž základný dokumentna ich čerpanie.

Ministerstvo dopravy vo svojej správe vláde uvádza, že do troch rokov zabezpečí prípravu diaľnice do Košíc. Termín dostavby plánuje do roku 2013. Premiér Robert Fico chce však mať hotovú diaľnicu už v roku 2010.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico minulý týždeň povedal, že vláda pod jeho vedením pripraví také rozhodnutia, ktoré zabezpečia, že „do konca volebného obdobia musí byť dokončené diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami“.

Ministerstvo dopravy pripravilo do vlády dokument Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010. Zmienka o tom, že by do Košíc mala byť dobudovaná diaľnica o tri roky, v ňom nie je.

Podľa správy chce minister dopravy Ľubomír Vážny „zabezpečiť do roku 2010 prípravu diaľnice D1 po Košice“. Ukončenie diaľnice na východ plánuje ministerstvo do roku 2013. Ministerstvo dopravy tým nepriamo spochybňuje premiérové slová.

Správu však vláda minulý týždeň neprerokovala. Úrad vlády ju zaradil na internete do sekcie Nezaradené materiály.

Reálny je ministerský termín

Ak by sa mali naplniť premié­rové slová, muselo by sa za tri roky stihnúť postaviť 11 tunelov a asi 200 kilometrov diaľnic.

Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka je „reálny termín v roku 2013 tak, ako ho prezentuje ministerstvo dopravy“. Ak by sa to malo stihnúť skôr, podľa Palčáka by sa muselo začať všade stavať už tento rok. A to by si vyžiadalo vybrať dodávateľov bez verejných súťaží, priamym zadaním.

Hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík minulý týždeň pre SME povedal, že termín v roku 2010, je „teoreticky možný, ale budovanie nadradenej dopravnej infraštruktúry sa musí stať prioritou vlády“. A na to treba peniaze.

Žiadajú miliardy navyše

Ministerstvo dopravy v správe poukazuje „na spoločenskú potrebu zvýšenia tempa výstavby“. Zároveň požaduje zvýšiť plánované zdroje na výstavbu cestnej infraštruktúry zo 70 miliárd na možných 105 miliárd.

Podľa správy poskytne štátny rozpočet na výstavbu diaľnic na najbližšie tri roky približne 25 miliárd. Reálna potreba na budovanie cestnej infraštruktúry je však vyššia. Takmer o 22 miliárd.

Hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál na otázku, či splnia požiadavku rezortu dopravy, odpovedal, že „dopredu sa to nedá prejudikovať, rokovania o štátnom rozpočte na najbližšie roky budú ešte len prebiehať“.

Podľa neho nie sú požiadavky ministerstva dopravy jediné. „Sú tu aj iné ministerstvá,“ povedal Šmál. Jednotlivé rezorty by sa tak mali dohodnúť medzi sebou a stanoviť si prioritné oblasti na financovanie.

Europeniaze stále meškajú. Môže za to vláda

Nádejou pre slovenské diaľnice sú európske peniaze. Problém je v tom, že schválenie základného dokumentu pre čerpanie eurofondov – Národného strategického referenčného rámca stále mešká. Doprava by v rámci vlastného operačného programu mala dostať viac ako 3,2 miliardy eur, z toho 1,5 miliardy by malo ísť na diaľnice a rýchlostné cesty.

Podľa hovorcu ministerstva výstavby Miroslava Bátovského zaslalo ministerstvo pred dvoma týždňami Európskej komisii finálny dokument na schválenie. Podľa neho už ministerstvo nepredpokladá žiadne pripomienky a dokument by mohol byť schválený.

Minister výstavby Marián Janušek nevidí v neskorom odovzdaní dokumentu problém. „Nepovažujem za neús­pech, že ani rok od vzniku vlády Európska komisia referenčný rámec neschválila,“ povedal.

Ak však do roku 2013 Slovensko nevyčerpá pridelených 11,36 miliardy eur, môže sa stať, že komisia nám na ďalšie programovacie obdobie dá oveľa menej peňazí. A na ďalšie projekty tak neostanú peniaze.

Podľa Palčáka „treba celý proces urýchliť a prejsť od slov k činom“.

Samotné ministerstvo dopravy tiež priznáva, že v dôsledku neschváleného referenčného rámca môže nastať situácia, že namiesto pôvodných 85 percent nám únia poskytne na dopravné projekty iba 70 percent. Zvyšok bude musieť uhradiť štát.

„Komisia môže zmeniť model financovania, čo zvýši nároky na financovanie zo štátneho rozpočtu,“ píše rezort dopravy v správe.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 7 934
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 723
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 674
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 321
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 984
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 617
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 320
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 291
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 174
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 894

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

KOMENTÁRE

Pravda a láska stoja na našej strane

Môj manžel a ja, na túto frázu si aj po vyše dvoch rokoch manželstva stále zvykám.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický

Češka bola roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour z motorky.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.