NDS: Satelitný systém výberu mýta sa pre SR zdá byť výhodnejším

Bratislava 6. júla (TASR) - Vzhľadom na celkovú dĺžku a povahu úsekov cestných komunikácií, za ktoré majú od roku 2009 nákladné vozidlá platiť v SR mýto ...

Bratislava 6. júla (TASR) - Vzhľadom na celkovú dĺžku a povahu úsekov cestných komunikácií, za ktoré majú od roku 2009 nákladné vozidlá platiť v SR mýto elektronickou formou, je ťažké predstaviť si fungovanie mikrovlnného mýtneho systému na našom území. V rozhovore pre TASR to dnes uviedol hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík.

Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny po stredajšom rokovaní vlády pripustil, že aj keď európske smernice neumožňujú špecifikovať konkrétnu použitú technológiu pri výbere mýta, súťažné podmienky budú definované tak, aby sa neoplatilo použiť mikrovlnnú, ale satelitnú technológiu. Tender na prevádzkovateľa systému výberu elektronického mýta by podľa Vážneho mohol byť vyhlásený už čoskoro, približne v polovici júla. Minister očakáva, že výnosy z mýtneho dosiahnu približne 4 až 4,5 miliardy Sk. V ČR sa za 1. kvartál tohto roka vybralo 1,32 miliardy Kč.

"V SR nebudú spoplatnené len diaľnice, ale aj úseky ciest nižších tried. Dohromady to je viac ako 2 000 kilometrov," povedal ďalej hovorca NDS. Podľa neho je preto ťažké predstaviť si, že by sa na mnohých, často kratších úsekoch stavali mýtne brány, ktoré sú súčasťou mikrovlnného systému. "Keďže v budúcnosti môže dôjsť k rozširovaniu spoplatnených úsekov, museli by sa postaviť nové brány, čo by nebolo výhodné," konštatoval Marcel Jánošík.

Hovorca Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Marián Jánošík pripomenul, že tender na dodávateľa systému elektronického mýta je otvorený a prihlásiť sa do neho môžu firmy ponúkajúce akúkoľvek technológiu výberu mýta. Podľa jeho slov však platí, že "Európska únia ide smerom k preferencii satelitného systému," a to najmä pre to, že v budúcnosti sa očakáva spustenie európskeho satelitného navigačného systému Galileo. Ten má byť konkurenciou pre technológiu GPS, ktorá sa používa v súčasnosti.

"Nedá sa vopred povedať, aký systém sa nakoniec vyberie," vyhlásil pre TASR hovorca MDPT poukazujúc na spomínanú otvorenosť tendra. Počet firiem, ktoré sa do výberového konania prihlásia, podľa neho v súčasnosti nie je možné presne odhadnúť.

V Európe sa na výber mýta elektronickou formou využívajú 3 technológie: mikrovlnná, satelitná a hybridná. Mikrovlnný systém je založený na komunikácii medzi navigačným prístrojom v automobile a zariadením umiestneným na bránach ohraničujúcich spoplatnené úseky ciest.

Satelitný systém výberu mýta pracuje na princípe sledovania polohy vozidiel cez GPS satelity, nevyžaduje teda stavbu nijakých pevných zariadení v cestnej infraštruktúre. Hybridný systém je kombináciou satelitného a mikrovlnného systému. "Satelitný systém sa používa napríklad v Nemecku, mikrovlnný v Česku a Rakúsku a hybridný napríklad vo Švajčiarsku," konštatoval Marcel Jánošík.

Sadzby mýta pre jednotlivé typy nákladných vozidiel v stredu schválila vláda SR. Z jej rozhodnutia vyplynulo, že mýtne bude oproti pôvodnému návrhu MDPT nižšie o 20 %. Nákladné vozidlá s hmotnosťou od 3,5 tony do 12 ton by teda mali v roku 2009 platiť za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a ciest pre motorové vozidlá 2,75 Sk, 2,58 Sk a 2,54 Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH) za 1 kilometer namiesto pôvodných 3,44 Sk, 3,23 Sk a 3,18 Sk, a to podľa emisnej triedy daného vozidla.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 550
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 097
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 023
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 487
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 666
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 562
  7. Kam do tepla v januári? 1 952
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 785
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 595
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 957

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Technológie

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan skončil v záverečnej etape na Tour Down Under tretí a vyhral bodovaciu súťaž

V etape triumfoval André Greipel, celkovým víťazom sa stal Daryl Impey.

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trumpovi neveria, že nie je rasista.

Neprehliadnite tiež

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.