NDS: Satelitný systém výberu mýta sa pre SR zdá byť výhodnejším

Bratislava 6. júla (TASR) - Vzhľadom na celkovú dĺžku a povahu úsekov cestných komunikácií, za ktoré majú od roku 2009 nákladné vozidlá platiť v SR mýto ...

Bratislava 6. júla (TASR) - Vzhľadom na celkovú dĺžku a povahu úsekov cestných komunikácií, za ktoré majú od roku 2009 nákladné vozidlá platiť v SR mýto elektronickou formou, je ťažké predstaviť si fungovanie mikrovlnného mýtneho systému na našom území. V rozhovore pre TASR to dnes uviedol hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík.

Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny po stredajšom rokovaní vlády pripustil, že aj keď európske smernice neumožňujú špecifikovať konkrétnu použitú technológiu pri výbere mýta, súťažné podmienky budú definované tak, aby sa neoplatilo použiť mikrovlnnú, ale satelitnú technológiu. Tender na prevádzkovateľa systému výberu elektronického mýta by podľa Vážneho mohol byť vyhlásený už čoskoro, približne v polovici júla. Minister očakáva, že výnosy z mýtneho dosiahnu približne 4 až 4,5 miliardy Sk. V ČR sa za 1. kvartál tohto roka vybralo 1,32 miliardy Kč.

"V SR nebudú spoplatnené len diaľnice, ale aj úseky ciest nižších tried. Dohromady to je viac ako 2 000 kilometrov," povedal ďalej hovorca NDS. Podľa neho je preto ťažké predstaviť si, že by sa na mnohých, často kratších úsekoch stavali mýtne brány, ktoré sú súčasťou mikrovlnného systému. "Keďže v budúcnosti môže dôjsť k rozširovaniu spoplatnených úsekov, museli by sa postaviť nové brány, čo by nebolo výhodné," konštatoval Marcel Jánošík.

Hovorca Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Marián Jánošík pripomenul, že tender na dodávateľa systému elektronického mýta je otvorený a prihlásiť sa do neho môžu firmy ponúkajúce akúkoľvek technológiu výberu mýta. Podľa jeho slov však platí, že "Európska únia ide smerom k preferencii satelitného systému," a to najmä pre to, že v budúcnosti sa očakáva spustenie európskeho satelitného navigačného systému Galileo. Ten má byť konkurenciou pre technológiu GPS, ktorá sa používa v súčasnosti.

"Nedá sa vopred povedať, aký systém sa nakoniec vyberie," vyhlásil pre TASR hovorca MDPT poukazujúc na spomínanú otvorenosť tendra. Počet firiem, ktoré sa do výberového konania prihlásia, podľa neho v súčasnosti nie je možné presne odhadnúť.

V Európe sa na výber mýta elektronickou formou využívajú 3 technológie: mikrovlnná, satelitná a hybridná. Mikrovlnný systém je založený na komunikácii medzi navigačným prístrojom v automobile a zariadením umiestneným na bránach ohraničujúcich spoplatnené úseky ciest.

Satelitný systém výberu mýta pracuje na princípe sledovania polohy vozidiel cez GPS satelity, nevyžaduje teda stavbu nijakých pevných zariadení v cestnej infraštruktúre. Hybridný systém je kombináciou satelitného a mikrovlnného systému. "Satelitný systém sa používa napríklad v Nemecku, mikrovlnný v Česku a Rakúsku a hybridný napríklad vo Švajčiarsku," konštatoval Marcel Jánošík.

Sadzby mýta pre jednotlivé typy nákladných vozidiel v stredu schválila vláda SR. Z jej rozhodnutia vyplynulo, že mýtne bude oproti pôvodnému návrhu MDPT nižšie o 20 %. Nákladné vozidlá s hmotnosťou od 3,5 tony do 12 ton by teda mali v roku 2009 platiť za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a ciest pre motorové vozidlá 2,75 Sk, 2,58 Sk a 2,54 Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH) za 1 kilometer namiesto pôvodných 3,44 Sk, 3,23 Sk a 3,18 Sk, a to podľa emisnej triedy daného vozidla.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  2. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  3. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  6. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  7. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  8. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  9. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  10. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 615
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 778
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 411
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 099
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 831
  6. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 2 829
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 644
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 530
  9. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 143
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 104

Téma: Technológie


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan s novým imidžom opäť pobavil. Poľsko bola jasná voľba, tvrdí

Peter Sagan sa po predčasnom odchode z Tour de France vracia do pelotónu

KOMENTÁRE

Ľutujem, že som vám zabil brata

Aké ponaučenia sa dajú odniesť zo straty blízkeho?

KOŠICE KORZÁR

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Byty sú moja súkromná vec.

Neprehliadnite tiež

Cestujete do Chorvátska? Cesta sa vám môže predĺžiť kvôli prázdninám

Začínajúce a končiace prázdniny v niektorých nemeckých spolkových krajinách môžu skomplikovať cestu k moru.

Operátor O2 môže naďalej používať svoje meno, zaplatil za to milióny

Pôvodný majiteľ dovolil českému a slovenskému operátorovi O2, aby svoj názov používal ďalšie roky.

Bratislavskí taxikári idú štrajkovať, podporia ich aj kolegovia z Prahy

Taxikári chcú upozorniť na ignorovanie zákonov v oblasti taxi služieb.

Situácia s lykožrútom je kritická, lesníci evidujú rekordné odchyty

Podmienky v smrekových porastoch sa stávajú kritické.