Fúzia OMV a MOL by nebola v prospech motoristov v SR

Bratislava 6. júla (TASR) - Prevzatie maďarského koncernu MOL, ktorý je vlastníkom slovenskej rafinérie Slovnaft, rakúskou skupinou OMV by pre Slovensko ...

Bratislava 6. júla (TASR) - Prevzatie maďarského koncernu MOL, ktorý je vlastníkom slovenskej rafinérie Slovnaft, rakúskou skupinou OMV by pre Slovensko nebolo dobrou správou. Zhodujú sa na tom analytici aj Ministerstvo hospodárstva (MH) SR. Dôvodom by bolo zvýšenie koncentrácie a obmedzenie konkurencie v oblasti spracovania a distribúcie pohonných látok.

"Fúzia OMV a MOL by, samozrejme, nebola v prospech motoristov. Došlo by k ďalšej eliminácii konkurencie na slovenskom trhu s motorovými palivami, pre ktorý je konkurencia už aj tak takmer neznámym slovom," uviedol pre TASR analytik spoločnosti Fimex Capital, o. c. p, a. s., Michal Májek. OMV totiž patrí k jedným z mála posledných konkurentov monopolného postavenia Slovnaftu na Slovensku, keď jeho trhový podiel je okolo 17 %. "Fúziou so Slovnaftom by vznikla spoločnosť takmer s 80-% podielom a tým absolútnym monopolným postavením na trhu," upozornil Májek.

Preto je podľa analytika veľmi otázne, či by takúto fúziu schválil Protimonopolný úrad (PMÚ) SR, keďže by došlo v podstate k úplnému pohlteniu trhu zo strany spoločného podniku OMV-MOL. Ďalšou prekážkou pre prípadné zlúčenie oboch podnikov môže byť aj Európska komisia (EK), ktorá takéto nadnárodné fúzie musí schváliť.

Slovenský rezort hospodárstva aktivity a zmeny v súvislosti so snahou OMV o prevzatie MOL veľmi pozorne sleduje a vypracováva si vlastné analýzy, čo by to mohlo v rôznych časových horizontoch znamenať. "Zatiaľ našim odborníkom jednoznačne vychádza, že ak by sa tieto pohyby dokončili, nastala by v stredoeurópskom regióne veľká koncentrácia minimálne troch rafinérií, ktoré by ovládal viac-menej jeden vlastník," reagoval pre TASR hovorca a poradca ministra hospodárstva Branislav Zvara. To podľa neho nabáda k určitej obozretnosti, pretože by sa tým porušili princípy Európskej únie (EÚ), podľa ktorých je trh je založený na konkurencii.

K spomínanej fúzii, domnieva sa Májek, však nakoniec ani nedôjde. MOL sa totiž jednoznačne vyjadril, že nemá záujem o fúziu s OMV, dôležitý je tiež postoj maďarskej vlády. Maďarský premiér Ferenc Gyurcsány si v súčasnej situácii, keď je jeho vláda veľmi nepopulárna, podľa analytika nemôže dovoliť dať opozičnému Fideszu do ruky ďalší argument, ktorý by proti nemu mohol použiť. "Preto si myslím, že vláda v Maďarsku urobí všetky potrebné kroky, aby MOL podporila a zabránila jeho prevzatiu zo strany OMV," dodal Májek.

Rakúska skupina OMV zvýšila 25. júna tohto roka svoj podiel v maďarskej ropnej a plynárenskej spoločnosti MOL z 10 na 18,6 %, za čo zaplatila 1 miliardu EUR, v prepočte 33,487 miliardy SKK. Zároveň OMV svojmu maďarskému partnerovi navrhol fúziu ako súčasť konsolidačnej vlny na európskom energetickom trhu. Na zvýšenie podielu na 50 % a získanie kontroly by rakúska spoločnosť potrebovala podľa odhadov ďalších 5 miliárd EUR.

Ešte v ten istý deň však MOL možnú fúziu so skupinou OMV jednoznačne odmietol. Vo svojom vyhlásení uviedol, že so záujmom sledoval výkup akcií spoločnosťou OMV a jej snahu o dialóg zobral na vedomie, rozhodol sa však, že bude naďalej sledovať vlastnú stratégiu. Maďarský premiér Ferenc Gyurcsány krátko na to označil navyšovanie podielu OMV v maďarskej spoločnosti za nepriateľský krok. Zároveň vyhlásil, že maďarská vláda použije všetky prostriedky na to, aby prevzatiu spoločnosti MOL zabránila.

Koncern MOL sa pred prevzatím bráni aj skupovaním vlastných akcií. Keďže však nesmie vlastniť vyšší ako 10-% podiel, časť svojich akcií postupne požičiava viacerým finančným inštitúciám. Ešte minulý týždeň požičal maďarskej banke OTP 8,7 milióna vlastných akcií, vo štvrtok zasa posunul ďalších 9,3 milióna štátnemu investičnému fondu MFB Invest. Momentálne tak MOL drží vo vlastníctve iba 1,1 % vlastných akcií, zároveň má však predkupné právo na ďalších 8,2 % od francúzskej banky BNP Paribas.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 561
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 188
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 098
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 902
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 856
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 488
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 488
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 466
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 436
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 968

Téma: Viktor Orbán


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rakúsko, Maďarsko, Wizz Air

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

Neprehliadnite tiež

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.

Český Tuzemák je rakovinotvorný, Česi sa však škodlivej látky nechcú vzdať

S rumovou arómou nemusí mať problém iba Česko, ale aj ďalšie štáty, kde sa výrobky zo spornej látky používajú.

Česi dlhujú v zahraničí vyše 4 bilióny korún, je to historické maximum

Zahraničný dlh Česka sa medziročne zvýšil o 1,161 bilióna korún.

Dotácia na zateplenie domu je vyššia, záujemcov o ňu pribudlo

Peňazí je viac, dokumentácie menej. Do tretieho kola vstúpili dotácie na zateplenie domov s novými pravidlami, získať možno až 8500 eur.