Fúzia OMV a MOL by nebola v prospech motoristov v SR

Bratislava 6. júla (TASR) - Prevzatie maďarského koncernu MOL, ktorý je vlastníkom slovenskej rafinérie Slovnaft, rakúskou skupinou OMV by pre Slovensko ...

Bratislava 6. júla (TASR) - Prevzatie maďarského koncernu MOL, ktorý je vlastníkom slovenskej rafinérie Slovnaft, rakúskou skupinou OMV by pre Slovensko nebolo dobrou správou. Zhodujú sa na tom analytici aj Ministerstvo hospodárstva (MH) SR. Dôvodom by bolo zvýšenie koncentrácie a obmedzenie konkurencie v oblasti spracovania a distribúcie pohonných látok.

"Fúzia OMV a MOL by, samozrejme, nebola v prospech motoristov. Došlo by k ďalšej eliminácii konkurencie na slovenskom trhu s motorovými palivami, pre ktorý je konkurencia už aj tak takmer neznámym slovom," uviedol pre TASR analytik spoločnosti Fimex Capital, o. c. p, a. s., Michal Májek. OMV totiž patrí k jedným z mála posledných konkurentov monopolného postavenia Slovnaftu na Slovensku, keď jeho trhový podiel je okolo 17 %. "Fúziou so Slovnaftom by vznikla spoločnosť takmer s 80-% podielom a tým absolútnym monopolným postavením na trhu," upozornil Májek.

Preto je podľa analytika veľmi otázne, či by takúto fúziu schválil Protimonopolný úrad (PMÚ) SR, keďže by došlo v podstate k úplnému pohlteniu trhu zo strany spoločného podniku OMV-MOL. Ďalšou prekážkou pre prípadné zlúčenie oboch podnikov môže byť aj Európska komisia (EK), ktorá takéto nadnárodné fúzie musí schváliť.

Slovenský rezort hospodárstva aktivity a zmeny v súvislosti so snahou OMV o prevzatie MOL veľmi pozorne sleduje a vypracováva si vlastné analýzy, čo by to mohlo v rôznych časových horizontoch znamenať. "Zatiaľ našim odborníkom jednoznačne vychádza, že ak by sa tieto pohyby dokončili, nastala by v stredoeurópskom regióne veľká koncentrácia minimálne troch rafinérií, ktoré by ovládal viac-menej jeden vlastník," reagoval pre TASR hovorca a poradca ministra hospodárstva Branislav Zvara. To podľa neho nabáda k určitej obozretnosti, pretože by sa tým porušili princípy Európskej únie (EÚ), podľa ktorých je trh je založený na konkurencii.

K spomínanej fúzii, domnieva sa Májek, však nakoniec ani nedôjde. MOL sa totiž jednoznačne vyjadril, že nemá záujem o fúziu s OMV, dôležitý je tiež postoj maďarskej vlády. Maďarský premiér Ferenc Gyurcsány si v súčasnej situácii, keď je jeho vláda veľmi nepopulárna, podľa analytika nemôže dovoliť dať opozičnému Fideszu do ruky ďalší argument, ktorý by proti nemu mohol použiť. "Preto si myslím, že vláda v Maďarsku urobí všetky potrebné kroky, aby MOL podporila a zabránila jeho prevzatiu zo strany OMV," dodal Májek.

Rakúska skupina OMV zvýšila 25. júna tohto roka svoj podiel v maďarskej ropnej a plynárenskej spoločnosti MOL z 10 na 18,6 %, za čo zaplatila 1 miliardu EUR, v prepočte 33,487 miliardy SKK. Zároveň OMV svojmu maďarskému partnerovi navrhol fúziu ako súčasť konsolidačnej vlny na európskom energetickom trhu. Na zvýšenie podielu na 50 % a získanie kontroly by rakúska spoločnosť potrebovala podľa odhadov ďalších 5 miliárd EUR.

Ešte v ten istý deň však MOL možnú fúziu so skupinou OMV jednoznačne odmietol. Vo svojom vyhlásení uviedol, že so záujmom sledoval výkup akcií spoločnosťou OMV a jej snahu o dialóg zobral na vedomie, rozhodol sa však, že bude naďalej sledovať vlastnú stratégiu. Maďarský premiér Ferenc Gyurcsány krátko na to označil navyšovanie podielu OMV v maďarskej spoločnosti za nepriateľský krok. Zároveň vyhlásil, že maďarská vláda použije všetky prostriedky na to, aby prevzatiu spoločnosti MOL zabránila.

Koncern MOL sa pred prevzatím bráni aj skupovaním vlastných akcií. Keďže však nesmie vlastniť vyšší ako 10-% podiel, časť svojich akcií postupne požičiava viacerým finančným inštitúciám. Ešte minulý týždeň požičal maďarskej banke OTP 8,7 milióna vlastných akcií, vo štvrtok zasa posunul ďalších 9,3 milióna štátnemu investičnému fondu MFB Invest. Momentálne tak MOL drží vo vlastníctve iba 1,1 % vlastných akcií, zároveň má však predkupné právo na ďalších 8,2 % od francúzskej banky BNP Paribas.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 978
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 722
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 127
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 739
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 756
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 570
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 462
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 873
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 651
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 866

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

Neprehliadnite tiež

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Členské štáty podporili zmenu pravidiel pri testovaní áut

Reforma je tiež reakciou na škandál automobilky Volkswagen.

Hyundai chce zlepšiť svoju pozíciu v Číne

Nie tak dávno bol Hyundai a Kia na 3. mieste v rebríčku predaja zahraničných automobiliek.

Francúzsko rokuje s bankami o sťahovaní po brexite

V Paríži prebieha množstvo diskrétnych stretnutí.