V DOKUMENTE O ŠIROKOROZCHODNEJ TRATI SA RUSI K NIČOMU NEZAVIAZALI

Moskva utajila memorandum

Na žiadosť ruskej strany je memorandum o posúdení výstavby širokorozchodnej trate na tri roky utajené. Ak by ho niektorá zo zmluvných strán zverejnila, dočítali by sme sa, že Rusi nám v ňom nič nesľubujú ani neponúkajú.

Styri body memoranda o širokorozchodnej: 1. Chceme širokorozchodnú do Viedne 2. Urobíme na to komisiu 3. Utajíme to 4. Memorandum platí hneď, ako ho podpíšeme.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Štvorbodové memorandum o slovensko-ruskom projekte vybudovania širokorozchodnej železnice neobsahuje žiadne záväzky a nenachádza sa v ňom ani prísľub ruskej strany zvyšovať objem nákladov prepravených cez naše územie. Z memoranda tiež nie je jasné, dokedy má expertná skupina vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti.

Na žiadosť ruskej strany je jedným zo štyroch bodov memoranda záväzok oboch strán, že bez súhlasu tej druhej nemôže byť text memoranda zverejnený tretej strane.

Žiadne konkrétne sľuby v texte nie sú

Memorandum má dve strany – jednu v slovenčine, jednu v ruštine. V prvom bode je napísané, že strany spoločne posúdia vybudovanie 1520 milimetrovej trate z Košíc cez Bratislavu do Viedne.

O mieste prekladiska sa má ešte rozhodnúť. Nie je teda isté, či sa o ňom uvažuje na Slovensku, alebo vo Viedni. Ďalším bodom utajeného memoranda je sľub vytvorenia pracovnej slovensko-ruskej skupiny. Tá by mala vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti, pričom nie je ani určené, dokedy ju má predložiť.

O komisii je známe len to, že sa mala vytvoriť do mesiaca od podpisu memoranda, čo bolo predvčerom. Riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Dalibor Zelený očakáva, že analýza by mala byť hotová do konca roka.

Tretím bodom memoranda je záväzok utajenia, štvrtým vyhlásenie, že celé toto memorandum je platné dňom podpisu.

Zo slovenskej strany ho podpísal minister dopravy Ľubomír Vážny, za Rusov šéf ich železničnej spoločnosti Vladimir Jakunin.

Od začiatku nereálne

Slovenské ministerstvo dopravy tvrdí, že zatiaľ nevie odhadnúť náklady na výstavbu širokorozchodnej trate ani spôsoby jej financovania.

Podľa prepočtov riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka by mala stáť až 80 miliárd korún.

Podľa jeho slov by bola výstavba širokorozchodnej trate rentabilná vtedy, ak by po nej denne prešlo približne 30 párov vlakov, čo je zhruba 35 - 45 mi­l­iónov ton tovaru ročne. To by znamenalo, že by sa dopyt po takejto preprave musel zvýšiť približne pätnásťkrát.

V roku 2006, okrem sypkých substrátov (ruda, uhlie, stavebniny), smerovalo cez hranicu Ukrajiny po železnici v smere na Slovensko 2,873 milióna ton tovaru. Vlani tento objem tvoril necelých 6 percent z celkového prepraveného objemu tovaru firmou ZSSK CARGO.

Riaditeľ ŽSR Zelený pred dvoma týždňami na konferencii o širokorozchodnej tvrdil, že Rusi nám „zazmluvnili“ 18 až 20 miliónov ton tovaru prepraveného cez slovenské územie železnicou. V memorande o tom nie je ani zmienka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 734
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 558
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 724
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 565
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 331
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 869
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 618
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 992

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop