BRATISLAVA. Štvorbodové memorandum o slovensko-ruskom projekte vybudovania širokorozchodnej železnice neobsahuje žiadne záväzky a nenachádza sa v ňom ani prísľub ruskej strany zvyšovať objem nákladov prepravených cez naše územie. Z memoranda tiež nie je jasné, dokedy má expertná skupina vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti.
Na žiadosť ruskej strany je jedným zo štyroch bodov memoranda záväzok oboch strán, že bez súhlasu tej druhej nemôže byť text memoranda zverejnený tretej strane.
Žiadne konkrétne sľuby v texte nie sú
Memorandum má dve strany – jednu v slovenčine, jednu v ruštine. V prvom bode je napísané, že strany spoločne posúdia vybudovanie 1520 milimetrovej trate z Košíc cez Bratislavu do Viedne.
O mieste prekladiska sa má ešte rozhodnúť. Nie je teda isté, či sa o ňom uvažuje na Slovensku, alebo vo Viedni. Ďalším bodom utajeného memoranda je sľub vytvorenia pracovnej slovensko-ruskej skupiny. Tá by mala vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti, pričom nie je ani určené, dokedy ju má predložiť.
O komisii je známe len to, že sa mala vytvoriť do mesiaca od podpisu memoranda, čo bolo predvčerom. Riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Dalibor Zelený očakáva, že analýza by mala byť hotová do konca roka.
Tretím bodom memoranda je záväzok utajenia, štvrtým vyhlásenie, že celé toto memorandum je platné dňom podpisu.
Zo slovenskej strany ho podpísal minister dopravy Ľubomír Vážny, za Rusov šéf ich železničnej spoločnosti Vladimir Jakunin.
Od začiatku nereálne
Slovenské ministerstvo dopravy tvrdí, že zatiaľ nevie odhadnúť náklady na výstavbu širokorozchodnej trate ani spôsoby jej financovania.
Podľa prepočtov riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka by mala stáť až 80 miliárd korún.
Podľa jeho slov by bola výstavba širokorozchodnej trate rentabilná vtedy, ak by po nej denne prešlo približne 30 párov vlakov, čo je zhruba 35 - 45 miliónov ton tovaru ročne. To by znamenalo, že by sa dopyt po takejto preprave musel zvýšiť približne pätnásťkrát.
V roku 2006, okrem sypkých substrátov (ruda, uhlie, stavebniny), smerovalo cez hranicu Ukrajiny po železnici v smere na Slovensko 2,873 milióna ton tovaru. Vlani tento objem tvoril necelých 6 percent z celkového prepraveného objemu tovaru firmou ZSSK CARGO.
Riaditeľ ŽSR Zelený pred dvoma týždňami na konferencii o širokorozchodnej tvrdil, že Rusi nám „zazmluvnili“ 18 až 20 miliónov ton tovaru prepraveného cez slovenské územie železnicou. V memorande o tom nie je ani zmienka.