Novými svetovými lídrami sú Brazília, Rusko, India a Čína

New York 26. júna (TASR) - Hlavní súperi USA ako hospodárskej veľmoci - Brazília, Rusko, India a Čína - prevzali od Američanov strategickú iniciatívu ...

New York 26. júna (TASR) - Hlavní súperi USA ako hospodárskej veľmoci - Brazília, Rusko, India a Čína - prevzali od Američanov strategickú iniciatívu v dominujúcom globálnom energetickom priemysle. Informuje o tom najnovšia štúdia americkej investičnej banky Goldman Sachs.

Výkonný riaditeľ Goldman Sachs International Anthony Ling, ktorý predstavil štúdiu verejnosti v pondelok, povedal, že rastúca sila štyroch krajín, nových hospodárskych tigrov, uvádzaných pod skratkou BRIC, je už zrejmá v metalurgii a banskom sektore a začína rásť aj v poisťovníctve a priemyselných odvetviach zameraných na produkciu tovarov pre obyvateľstvo.

"Pre každú (západnú) spoločnosť podnikajúcu v celosvetovom rozsahu sa mení svet veľmi rýchlo. Prináša viac výziev než kedykoľvek v minulosti. Je to skutočná globalizácia," povedal Ling.

Podľa štúdie banky na konci prvej vojny v Perzskom zálive v roku 1991 z 20 najväčších spoločností v energetického sektora podľa trhovej hodnoty patrilo Američanom 55 % a Európanom 45 %. V tomto roku je 35 % najväčších energetických firiem v krajinách BRIC, 35 v Európe a 30 % v USA.

Podobný proces sa začína rozvíjať aj v banskom priemysle, v ktorom sa z 20 najväčších spoločností nachádzajú v BRIC už štyri.

Ling uviedol, že rastúca hospodárska štvorka, globálne svetové tigre, bude dobýjať prvé pozície v jednom odvetví po druhom.

Ling varoval, že ak investori a spoločnosti nedocenia rastúcu silu BRIC v globálnej ekonomike, prídu o investičný rast a o náskok v schopnosti konkurencie.

Exxon Mobil Corp. je dnes ešte stále svetovou jednotkou podľa trhovej hodnoty, ako ňou bol aj v roku 1991. Ale v súčasnosti sa ho pustili stíhať PetroChina, ktorá je organizačnou jednotkou štátneho podniku China National Petroleum Corp.; ruský štátny podnik Gazprom a brazílsky Petrobras. Rastie však aj sila Sinopecu, ktorý je druhým najsilnejším čínskym ropným podnikom, ruský štátny Rosnefť, či indická štátna firma Oil & Natural Gas Corp.

Za zmienku stojí aj fakt, že uvedené firmy neboli v minulom desaťročí privatizované, kým silné štátne podniky sektora v Európe, ktoré predstihli americké podniky, sa dostali do súkromných rúk.

Američania strácajú pozície v energetickom sektore dramaticky z viacerých dôvodov. Po prvé, výroba energie sa zmenila.

Goldman Sachs analyzoval okolo 170 nových projektov vo svete, ktorých finálna ťažba by mala dosiahnuť najmenej 500 miliónov barelov (barel = 159 litrov) suroviny. USA strácajú pozície aj kvôli pokleus odborníkov na ťažbu ropy v krajine. Tento fakt je zrejmý najmä pri porovnaní ich počtu v krajinách Blízkeho východu, v Indii, Číne a v Rusku. V USA už nie je veľmi príťažlivé pôsobiť v ropnom priemysle, kým v BRIC je to po technologických odvetviach a finančnom sektore tretia najvyhľadávanejšia oblasť.

Uvedené a ďalšie faktory spôsobili, že v posledných 15 rokoch došlo k dramatickým pohybom v burzovej hodnote energetických spoločnosti teritoriálne. Ling konštatoval: "A tento proces sa zrýchľuje".

Informovala o tom AP.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 009
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 792
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 956
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 647
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 144
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 103
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 952
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 600
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 143
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

EKONOMIKA

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách EÚ telefonujeme za rovnaké ceny ako doma.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabuje, cestu blokujú kolóny a nehody

Skolabovala aj doprava na obchvate Záhrebu.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Deutsche Bank by sa mala po viacmiliardových stratách znovu vrátiť k zisku

Pre banky zostávajú veľkým problémom nízke úrokové sadzby.

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.