NEEXISTUJE ŠTÚDIA, KTORÁ BY SA POKÚSILA VYČÍSLIŤ SPOLOČENSKÉ PRÍNOSY NOVÉHO TUNELA

Sitina od soboty výrazne zlacnela

Skutočná cena za nový bratislavský tunel Sitina je približne dvakrát menšia ako predpokladá premiér Robert Fico. Ten v sobotu tvrdil, že zvyšovaním sa cena môže vyšplhať až na 5 miliárd korún, čo by podľa predsedu vlády robilo jeden z najdrahších tunelov

Tunel Sitina by podľa magistrátu mal odkloniť nákladnú dopravu z frekventovaných ciest v meste(Zdroj: TASR)

Štátna firma zaplatí za tunel Sitina nie päť miliárd korún, ale sotva polovicu.

BRATISLAVA. na svete. Problém premiéra je v tom, že do ceny tunela počíta aj náklady na výstavbu, ktorá s tunelom priamo nesúvisí.

Podľa pôvodného projektu, ktorý rátal so sumou 3,5 miliardy korún, by výstavba samotného tunela stála 1,6 miliardy. Zvyšok mal ísť na stavby okolo tunela.

Ak zoberieme za správne Ficove tvrdenia o zvýšení konečnej ceny o jednu miliardu s tým, že sa rokuje o ďalšom päťstomiliónovom zvýšení a zachováme pomery nákladov z pôvodného projektu, vyjde konečná suma za tunel Sitina na 2,6 miliardy korún.

Národná diaľničná spoločnosť premiérove slová o nákladoch na tunel nekomentovala.

Druhá strana mince

Diskusiu o veľkosti a opodstatnenosti nákladov tunela Sitina nepridáva aj to, že nie je známa štúdia, ktorá by jasne kvantifikovala vplyvy tunela.

Národná diaľničná spoločnosť podobnú štúdiu podľa svojho hovorcu Marcela Jánošíka nemá. Žiadna z inštitúcií zaoberajúcich sa dopravou, Výskumný ústav dopravný v Žiline ani Stavebná fakulta Žilinskej univerzity takú analýzu nevypracovala.

Efekty tunela nemá exaktne spočítané ani bratislavský magistrát.

Magistrát, diaľničná spoločnosť aj výskumný ústav sa jednoznačne zhodujú na „spoločenskom prínose stavby“. Má odľahčiť bratislavské cesty a oddeliť nákladnú dopravu prechádzajúcu mestom od osobných­ áut.

„Pre obyvateľov Bratislavy je to veľký spoločenský prínos. Pre mňa je tak nezaplatiteľný,“ hovorí námestník primátora pre dopravu Milan Cílek. Magistrát podľa neho ušetrí najmä na platbách za opravu ciest, ktoré budú vďaka Sitine menej zaťažené a teda aj poničené.

Ďalší tunel

Bratislavu čaká v najbližších rokoch výstavba ešte jedného veľkého tunela. Železnice pripravujú v rámci budovania infraštruktúry takmer šesť kilometrov dlhý tunel, ktorý by mal prepojiť železničnú stanicu Bratislava – filiálka s Petržalkou.

Náklady sa odhadujú na 18 miliárd korún najmä z eurofondov. Dokončený by mal byť v roku 2015. Ak tento tunel popod Dunaj nebude predražený, jeho kilometer bude porovnateľne drahý ako pri Sitine.

Fakty o Sitine

Tunel je súčasťou diaľničného úseku D2 Lamačská cesta – Staré grunty. S výstavbou sa začalo v roku 2003.

Pôvodne dohodnutá cena za celú stavbu mala byť 3,5 miliardy korún.

Celý projekt obsahuje 3 mimoúrovňové križovatky, 6 mostov, 8800 metrov kanalizácie.

Samotný tunel mal podľa pôvodného projektu stáť 1,6 miliardy korún.

Podľa Fica sa suma už zvýšila o jednu miliardu. O ďalších 500 miliónov ho môžu predražiť dokončovacie práce.

(pst)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 969
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 277
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 546
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 871
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 731
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 225
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 478
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 035
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 163

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Európa pumpuje do Grécka milióny, ale ľudia sú stále chudobnejší

Problémom sú škrty, ktoré krajina musela prijať, aby znížila napríklad obrovský dlh, pre ktorý jej stále hrozí bankrot.

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop