Kerametal:Problém nie sme my

Šéf Kerametalu spochybňuje príbeho drahom Aligátorovi, sporivom štáte a lakomom obchodníkovi.

Aligátory sú pre armádu pridrahé. Minister zastavil ďalšie dodávky týchto bojových vozidiel. Podľa Kerametalu predražuje výrobu Aligátorov VOP Trenčín.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Generálny riaditeľ Kerametalu Igor Junas vracia späť obvinenia, ktoré sa jeho firme ušli pred dvoma týždňami v súvislosti s výrobou bojového vozidla Aligátor. Hovorí, že na raste ceny Aligátorov sa nepodieľajú subdodávky organizované Kerametalom. O tom, za akých podmienok štát obnoví odber bojových vozidiel Aligátor, chce s predstaviteľmi štátu rokovať pozajtra.

Kde je problém

Ministerstvo obrany tvrdí, že Aligátory sú pre slovenskú armádu pridrahé. Šéf rezortu František Kašický zastavil objednávku viac ako sto kusov obrnených áut vyrábaných na Slovensku. V súčasnosti sa podľa ministrových slov dajú kúpiť podobné vozidlá za nižšiu cenu. Dôvodom predraženia Aligátorov sú podľa Kašického nevýhodné zmluvy s dodávateľmi.

Predseda brannobezpečnostného výboru Rudolf Púčik v priebehu minulého týždňa vyhlásil, že časť predraženia vzniká u výhradného dodávateľa komponentov pre Aligátory, bratislavskej firmy Kerametal.

Šéf Kerametalu Púčikove tvrdenia odmieta. Tvrdí, že cena základných súčiastok nie je vyššia ako v roku 2001. S tým, že v roku 2001 tvorili náklady na súčiastky dodávané Kerametalom 65 percent ceny vozidla v základnej výbave. Odvtedy sa ich cena nezmenila, ale ich percentuálny podiel na cene vozidla klesol na 47 percent. Naznačuje to nárast nákladov na strane výrobcu, ktorým je VOP Trenčín, alebo u dodávateľov iných komponentov.

„Pes nie je zakopaný v Kerametale, ale v nákladoch Vojenského opravárenského podniku Trenčín. Minister by mal hľadať rezervy vo vlastnom podniku,“ povedal Junas. Presnú výšku marže Kerametalu však komentovať nechcel.

Ticho proti argumentom

Pozastavenie objednávky na Aligátory pripisuje Junas na vrub lobistickým skupinám, ktoré sa na slovenský trh pokúšajú pretlačiť vlastné produkty. Cena Aligátorov má podľa neho rezervy, ale musia sa upraviť parametre vozidla.

O ďalšom osude Aligátorov by sa malo hovoriť na zasadnutí združenia investorov projektu túto stredu, kde sa stretnú zástupcovia Kerametalu a ministerstiev, ktoré sa na vývoji Aligátora nejako podieľali.

SME požiadalo ministerstvo obrany o informácie, ktoré mali ukázať, či šéf Kerametalu hovorí pravdu. Namiesto odpovedí na konkrétne otázky poslal hovorca rezortu Vladimír Gemela po dvoch dňoch SMS s textom: „Pre ministerstvo obrany je dôležité, aby využívalo peniaze daňových poplatníkov efektívne. Cena vozidla Aligátor je vysoká v porovnaní s konkurenciou. Naším cieľom je rozvoj slovenského obranného priemyslu, ale za primerané ceny.“ Neposkytol dokonca ani informáciu, koľko a aké Aligátory a za akú cenu už štát kúpil.

Výhradné práva na dovoz komponentov do Aligátora získal Kerametal pri vzniku zbrojárskeho projektu koncom 90. rokov. Spolu s ministerstvom obrany a hospodárstva vtedy projekt zakladal a podieľal sa na jeho financovaní.

Celkové investície spoločnosti do Aligátora podľa Junasa prekročili štvrť miliardy korún. Kerametal má tiež výhradné práva na export Aligátorov. Nepredal sa ani jeden.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 874
  2. Od septembra opäť po starom 6 164
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 789
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 434
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 728
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 695
  7. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 215
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 194
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 092
  10. Leto nekončí! 1 080

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

V USA padol obrovský jackpot, získal ho jediný výherca

O šanciach na výhru štatisti vraveli, že skôr sa človek stane prezidentom USA, akoby vyhral práve túto lotériu.

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.