ŠIROKOROZCHODNÁ TRAŤ NEMÁ JASNÝ SCENÁR. NEVIE SA, ČI BUDE EFEKTÍVNA A KTO JU ZAPLATÍ

Rusi lobujú za širokorozchodnú

Ruské železnice už realizujú prvé kroky, aby spustili projekt výstavby širokorozchodnej trate cez Slovensko. Slovenskí prepravcovia však môžu prísť o zákazky.

Člen predstavenstva ŽSSK Cargo Jozef Pavúk sa neobáva, že po dobudovaní širokorozchodnej trate prídu o zákazky.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Ruská strana prišla na Slovensko presviedčať, že širokorozchodná trať je dôležitá nielen pre nich, ale aj pre nás. V budúcnosti majú z Ázie prúdiť do Európy milióny ton tovarov a železnica musí využiť šancu, ktorá sa jej ponúka.

Niektorí odborníci varujú, že najskôr treba nájsť odpovede na zásadné otázky.

Rusi si veria

Podľa riaditeľa oddelenia medzinárodných vzťahov ruských železníc Alexe • a Averina sa výroba presúva ďalej na východ a „vzniká potreba prepravovať tovary kontajnermi z Číny a iných krajín na západ“.

Podľa neho ruská strana uvažovala aj o iných alternatívach. Do úvahy prichádzala trať cez Poľsko, kde širokorozchodná vedie až do Slawkowa, alebo cez Maďarsko.

„Najefektívnejšie sa nám to zdá byť cez Slovensko,“ povedal Averin. Rusko má však dlhodobo nepriaznivé obchodné aj politické vzťahy s Poľskom, Maďarsko sa borí s vlastnými ekonomickými problémami. Slovensko tak ako jediné ostalo v hre.

Štúdia bude do konca roka

Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka nie je tento projekt „z dopravného hľadiska nezmyselný“. Dôležité je však nájsť odpovede na zásadné otázky. Zatiaľ mu chýba štúdia, ktorá by povedala, čo to bude stáť, kto to bude stavať alebo či bude zagarantovaný objem tovarov, ktorý pôjde cez Slovensko.

„Projekt nie je žiadna politická fantasmagória, ide o reálny ekonomický projekt,“ povedal generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Dalibor Zelený. Podľa neho by mala byť do konca roka vypracovaná štúdia zrealizovateľnosti. Z nej vyplynie, či sa bude stavať.

Štúdia určí, koľko bude výstavba stáť. Zatiaľ nie je jasné ani to, kto peniaze na výstavbu dá. Roland Beier z rakúskej dopravnej spoločnosti IPE Consulting si myslí, že by to mohlo stáť 800 miliónov eur (v prepočte asi 28 miliárd korún).

„Táto suma je veľmi nízka, bude to stáť určite viac,“ povedal Zelený. Podľa Palčáka sa môže suma vyšplhať na 70 až 80 miliárd korún.

Rusi predpokladajú, že na financovaní sa bude podieľať aj Európska únia, keďže ide o medzinárodný projekt. Majú podpísané zmluvy s nemeckými železnicami, chystajú sa ďalšie s rakúskymi. Prísľub im vraj dala aj nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Objemy sú vraj garantované

Dôležitou podmienkou efektívnosti projektu je aj záruka množstva tovarov, ktoré by po novej trati prešli. V memorande sa ruská strana k určitým objemom už zaviazala.

„Rusko mám zazmluvnilo 18 až 20 miliónov ton,“ potvrdil Zelený. Avšak memorandum nie je záväzný dokument a nik nevie, čo sa stane, ak Rusi nebudú schopní dodržať prísľuby.

„Ak sa ukáže, odkiaľ takéto objemy tovaru zobrať, prečo nie?“ potvrdzuje Palčákove slová analytik Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku Alexander Duleba. Dôležitá je pritom aj štruktúra tovarov, ktoré sa z Ázie budú dovážať.

Je pravda, že veľké európske prístavy ako Rotterdam alebo Hamburg kapacitne už nestačia spracovávať kontajnerové lode z Ázie. Práve nová železnica má odbremeniť námornú dopravu.

V súčasnosti sa z východu do Európy dopravuje po mori 6 miliárd ton tovaru. „Ak by sme z toho získali jedno dve percentá, boli by sme vyťažení,“ povedal riaditeľ ruského ištitútu pre technický a ekonomický výskum a dizajn železničnej dopravy F • odor Pechterev.

Cargo sa nebojí

Podľa Palčáka by bola širokorozchodná trať efektívna, ak by ňou prešlo 35 až 45 miliónov ton tovarov ročne. Preprava by musela byť asi päťnásobne vyššia oproti súčasnosti.

Slovenskému prepravcovi ZSSK Cargo by stačili nižšie objemy. V minulom roku prepravilo Cargo v rámci celého Slovenska 50 miliónov ton tovarov. V nich je započítaná aj preprava ruského tovaru, ktorý sa teraz prekladá v Čiernej nad Tisou. Podľa člena predstavenstva ZSSK Cargo Jozefa Pavúka sa jeho spoločnosť neobáva, že by vybudovaním širokorozchodnej až do Viedne prišla o zákazky.

Je však málo pravdepodobné, že ak ruský prepravca naloží tovar v Číne, bude ho chcieť na našich hraniciach preložiť slovenskému dopravcovi, aby mu dal zarobiť. Cargo môže stratiť veľké objemy zákazok.

„Dnes, keď sa otvoril prepravný trh v únii, nie sme niečomu takémuto schopní zabrániť,“ potvrdil Zelený.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 987
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 622
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 547
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 531
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 155
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 031
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 904
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 687
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Vláda dala zelenú. Živnostníci priznajú dane už len online

Zákon ešte musí schváliť parlament. Pre firmy budú online dane povinné od 1. januára, pre živnostníkov od leta.

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.