ŠIROKOROZCHODNÁ TRAŤ NEMÁ JASNÝ SCENÁR. NEVIE SA, ČI BUDE EFEKTÍVNA A KTO JU ZAPLATÍ

Rusi lobujú za širokorozchodnú

Ruské železnice už realizujú prvé kroky, aby spustili projekt výstavby širokorozchodnej trate cez Slovensko. Slovenskí prepravcovia však môžu prísť o zákazky.

Člen predstavenstva ŽSSK Cargo Jozef Pavúk sa neobáva, že po dobudovaní širokorozchodnej trate prídu o zákazky.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Ruská strana prišla na Slovensko presviedčať, že širokorozchodná trať je dôležitá nielen pre nich, ale aj pre nás. V budúcnosti majú z Ázie prúdiť do Európy milióny ton tovarov a železnica musí využiť šancu, ktorá sa jej ponúka.

Niektorí odborníci varujú, že najskôr treba nájsť odpovede na zásadné otázky.

Rusi si veria

Podľa riaditeľa oddelenia medzinárodných vzťahov ruských železníc Alexe • a Averina sa výroba presúva ďalej na východ a „vzniká potreba prepravovať tovary kontajnermi z Číny a iných krajín na západ“.

Podľa neho ruská strana uvažovala aj o iných alternatívach. Do úvahy prichádzala trať cez Poľsko, kde širokorozchodná vedie až do Slawkowa, alebo cez Maďarsko.

„Najefektívnejšie sa nám to zdá byť cez Slovensko,“ povedal Averin. Rusko má však dlhodobo nepriaznivé obchodné aj politické vzťahy s Poľskom, Maďarsko sa borí s vlastnými ekonomickými problémami. Slovensko tak ako jediné ostalo v hre.

Štúdia bude do konca roka

Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka nie je tento projekt „z dopravného hľadiska nezmyselný“. Dôležité je však nájsť odpovede na zásadné otázky. Zatiaľ mu chýba štúdia, ktorá by povedala, čo to bude stáť, kto to bude stavať alebo či bude zagarantovaný objem tovarov, ktorý pôjde cez Slovensko.

„Projekt nie je žiadna politická fantasmagória, ide o reálny ekonomický projekt,“ povedal generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Dalibor Zelený. Podľa neho by mala byť do konca roka vypracovaná štúdia zrealizovateľnosti. Z nej vyplynie, či sa bude stavať.

Štúdia určí, koľko bude výstavba stáť. Zatiaľ nie je jasné ani to, kto peniaze na výstavbu dá. Roland Beier z rakúskej dopravnej spoločnosti IPE Consulting si myslí, že by to mohlo stáť 800 miliónov eur (v prepočte asi 28 miliárd korún).

„Táto suma je veľmi nízka, bude to stáť určite viac,“ povedal Zelený. Podľa Palčáka sa môže suma vyšplhať na 70 až 80 miliárd korún.

Rusi predpokladajú, že na financovaní sa bude podieľať aj Európska únia, keďže ide o medzinárodný projekt. Majú podpísané zmluvy s nemeckými železnicami, chystajú sa ďalšie s rakúskymi. Prísľub im vraj dala aj nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Objemy sú vraj garantované

Dôležitou podmienkou efektívnosti projektu je aj záruka množstva tovarov, ktoré by po novej trati prešli. V memorande sa ruská strana k určitým objemom už zaviazala.

„Rusko mám zazmluvnilo 18 až 20 miliónov ton,“ potvrdil Zelený. Avšak memorandum nie je záväzný dokument a nik nevie, čo sa stane, ak Rusi nebudú schopní dodržať prísľuby.

„Ak sa ukáže, odkiaľ takéto objemy tovaru zobrať, prečo nie?“ potvrdzuje Palčákove slová analytik Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku Alexander Duleba. Dôležitá je pritom aj štruktúra tovarov, ktoré sa z Ázie budú dovážať.

Je pravda, že veľké európske prístavy ako Rotterdam alebo Hamburg kapacitne už nestačia spracovávať kontajnerové lode z Ázie. Práve nová železnica má odbremeniť námornú dopravu.

V súčasnosti sa z východu do Európy dopravuje po mori 6 miliárd ton tovaru. „Ak by sme z toho získali jedno dve percentá, boli by sme vyťažení,“ povedal riaditeľ ruského ištitútu pre technický a ekonomický výskum a dizajn železničnej dopravy F • odor Pechterev.

Cargo sa nebojí

Podľa Palčáka by bola širokorozchodná trať efektívna, ak by ňou prešlo 35 až 45 miliónov ton tovarov ročne. Preprava by musela byť asi päťnásobne vyššia oproti súčasnosti.

Slovenskému prepravcovi ZSSK Cargo by stačili nižšie objemy. V minulom roku prepravilo Cargo v rámci celého Slovenska 50 miliónov ton tovarov. V nich je započítaná aj preprava ruského tovaru, ktorý sa teraz prekladá v Čiernej nad Tisou. Podľa člena predstavenstva ZSSK Cargo Jozefa Pavúka sa jeho spoločnosť neobáva, že by vybudovaním širokorozchodnej až do Viedne prišla o zákazky.

Je však málo pravdepodobné, že ak ruský prepravca naloží tovar v Číne, bude ho chcieť na našich hraniciach preložiť slovenskému dopravcovi, aby mu dal zarobiť. Cargo môže stratiť veľké objemy zákazok.

„Dnes, keď sa otvoril prepravný trh v únii, nie sme niečomu takémuto schopní zabrániť,“ potvrdil Zelený.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 234
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 346
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 895
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 865
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 694
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 976
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 559
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 989
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 077
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 770

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Carrefour vrátil dlžníkom smiešnu sumu. Podľa súdu to je v poriadku

Reťazec vrátil veriteľom tri percentá zo svojich dlhov. Ide o sumu viac ako 430-tisíc eur zo sumy 17,5 milióna eur.

SVET

Minúta po minúte: Atentátnik zabil na koncerte v Manchestri 22 ľudí

K útoku sa prihlásila teroristická organizácia Islamský štát.

SVET

Zomierali najmä mladí a deti. Manchester sa zomkol

Na koncerte Ariany Grandovej bolo až 21-tisíc ľudí.

PRIMÁR

Urológ: Užitie tabletky nerobí erekciu

O sexuálnom živote muža po päťdesiatke hovorí JOZEF DÚBRAVICKÝ.

Neprehliadnite tiež

Ústavný súd: pár eur z Carrefouru je v poriadku

Obchodný reťazec vrátil svojim veriteľom tri percentá zo svojich dlhov. Ide o sumu viac ako 430-tisíc eur zo sumy 17,5 milióna eur

Americké úrady preverujú, či Hyundai a Kia zvolali autá na opravy včas

Americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky prešetruje tri zvolávania áut.

Nálada v nemeckej ekonomike je najlepšia od roku 1991

V stavebníctve panuje taká dobrá nálada ako po znovuzjednotení krajiny.

Predaj smartfónov vzrástol takmer o desatinu, konkurencia z Číny rastie

Čínski výrobcovia majú čoraz väčšie podiely na trhu za vedúcou dvojkou Samsung a Apple.