Ceny stúpli v máji medziročne o 1,5 %

Bratislava 14. júna (TASR) - V máji 2007 sa spotrebiteľské ceny na Slovensku podľa harmonizovanej štatistiky Európskej únie (EÚ) v porovnaní s májom 2006 ...

Bratislava 14. júna (TASR) - V máji 2007 sa spotrebiteľské ceny na Slovensku podľa harmonizovanej štatistiky Európskej únie (EÚ) v porovnaní s májom 2006 v úhrne zvýšili o 1,5 %. Oproti aprílu 2007 sa nezmenili.

V medziročnom porovnaní najviac vzrástli v máji 2007 ceny alkoholických nápojov a tabaku, a to o 6,2 %. Najviac klesli ceny v doprave, o 3,4 %.

Oproti aprílu 2007 vzrástli v máji 2007 najviac ceny potravín a nealkoholických nápojov a tiež alkoholických nápojov a tabaku, zhodne o 0,5 %. Najviac klesli ceny v zdravotníctve, a to o 3 %. Nezmenené v medzimesačnom porovnaní zostali ceny v 4 kategóriách - bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá; pošty a telekomunikácie; vzdelávanie a rozličné tovary a služby.

Vyplýva to z dnes zverejnených údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR, porovnateľných v rámci krajín EÚ.

Podľa národnej štatistiky, ktorú ŠÚ SR zverejnil v piatok minulý týždeň, sa spotrebiteľské ceny v SR v máji 2007 medziročne zvýšili o 2,3 %. V porovnaní s aprílom sa ceny v máji nezmenili.

V máji 2007 v porovnaní s aprílom 2007 podľa harmonizovaných údajov najviac vzrástli ceny potravín a nealkoholických nápojov a tiež alkoholických nápojov a tabaku, zhodne o 0,5 %. Druhý najvyšší rast zaznamenali ceny dopravy, a to o 0,3 %. Ceny odevov a obuvi a ceny v kategórii hotely, kaviarne a reštaurácie stúpli zhodne o 0,2 %. Nezmenené v medzimesačnom porovnaní zostali v máji ceny v 4 kategóriách - bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá; pošty a telekomunikácie; vzdelávanie; rozličné tovary a služby. Oproti aprílu sa v máji znížili ceny v zdravotníctve o 3 %, ceny rekreácie a kultúry o 0,4 % a v kategórii nábytok, vybavenie domácností a bežná údržba domu o 0,2 %.

V máji 2007 sa v porovnaní s májom 2006 najviac zvýšili ceny alkoholických nápojov a tabaku, a to o 6,2 %. V medziročnom porovnaní o 3,9 % zdraželo vzdelávanie. V ostatných segmentoch bol medziročný rast cien v rozpätí od 2,7 do 0,4 %. Tretí najväčší medziročný nárast, o 2,7 %, zaznamenali zhodne ceny potravín a nealkoholických nápojov a ceny v kategórii hotely, kaviarne a reštaurácie. V medziročnom porovnaní zdraželo v máji 2007 bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá o 2,6 %, rozličné tovary a služby o 2,4 %, rekreácia a kultúra o 1 %, odevy a obuv o 0,8 % a nábytok, vybavenie domácnosti a bežná údržba domu o 0,4 %. V porovnaní s májom 2006 sa v máji 2007 najviac znížili ceny v doprave, o 3,4 %. Klesli aj ceny v kategórii pošty a telekomunikácie, a to o 2 %, a ceny v zdravotníctve o 1,4 %.

Harmonizované indexy spotrebiteľských cien sa začali zostavovať s cieľom zabezpečiť porovnateľnosť indexov spotrebiteľských cien jednotlivých krajín v rámci EÚ. Zároveň sú základom pre výpočet Európskeho indexu spotrebiteľských cien a Indexu spotrebiteľských cien európskej ekonomickej oblasti. Rozdiel medzi harmonizovanými domácimi údajmi spočíva v komoditách zahrnutých do spotrebného koša. Spotrebný kôš harmonizovaného indexu spotrebiteľských cien totiž na rozdiel od koša domáceho indexu rastu cien zahŕňa tovary, ktoré sú obchodované minimálne v dvoch krajinách EÚ.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 836
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 090
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 610
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 120
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 160
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 097
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 612
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 427
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 316
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 191

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.