Indické autá Tata nechcú byť len superlacné

Indický výrobca osobných automobilov sa nezľakol konkurencie zo sveta. Na trh príde so superlacným autom pod 2500 dolárov.

Tata Motors bude vyrábať superlacné auto. Jeho cena sa bude okolo 2500 dolárov.(Zdroj: REUTERS)

Stúpajúce ceny pohonných látok a ožívajúce ekologické povedomie obyvateľstva všetkých svetadielov urýchľuje zmeny v automobilovom priemysle. Pridajme k tomu dvíhajúcu sa kúpnu silu troch miliárd obyvateľov južnej a východnej Ázie i vášnivý záujem tamojšej populácie o osobné automobily – a dostávame výbušnú zmes podnetných faktorov.

Pud sebazáchovy

Veľké i malé automobilky cítia neodolateľné príležitosti i neúprosný tlak reagovať na tento vývoj. Prakticky všetky najväčšie automobilky sveta sú dnes nadnárodnými spoločnosťami a pud sebazáchovy ich núti uvažovať globálne. Ak sa im najsľubnejšia expanzia ponúka v Ázii, sústreďujú sa na tamojšie pomery. Majú pri tom výhodu pôvodní miestni producenti?

Indický výrobca osobných a úžitkových vozidiel Tata Motors je presvedčený, že korene v domácom prostredí a jemný cit pre pulz indického trhu s 1,1 miliardy potenciálnych zákazníkov ho konkurenčne zvýhodňujú.

Tata Motors je najziskovejším komponentom konglomerátu Tata Group pôsobiaceho v širokej palete priemyslu a služieb. Má dostatok investičných prostriedkov a odvážne sa púšťa do projektov zameraných na vývoj a výrobu „zelených“ áut i do cenovo dostupných vozidiel pre stámiliónové masy v Indii a za jej hranicami.

„Musíme prenikať do sveta“, prízvukuje Ratan Tata, šéf Tata Group.

Tento 70-ročný miliardár sa v roku 1999 v Indii „preslávil“ tvrdohlavosťou, s ktorou rozbiehal vývoj pôvodných indických osobných vozidiel napriek záplave ponúkajúcej sa technológie od etablovaných producentov. Vlastná výskumná základňa automobilke teraz umožňuje nečakať na konkurenciu a vyvíjať koncepty, z ktorých dva stoja pred spustením do výroby.

Inovácie

Prvým je princíp superlacného auta na spôsob ľudového vozidla povojnového Volkswagenu, respektíve Fiatu, v ktorom je Tata podielnikom. Nikto, ani čínsky Cherry, sa nechystá prísť na budúci rok na trh s vozom za cenu okolo 2500 dolárov. Bude mať klasický spaľovací motor o objeme 600 cm3 - moderný, úsporný, ale nie technologicky prevratný.

Takým sa môže javiť iné nové auto, sledujúce princíp znižovania záťaže na životné prostredie. Má ním byť Tata Air Car, čiže „vzdušné auto“. Bude jazdiť na vzduch – a to je lákadlo, i keď iba marketingové. Od luxemburskej spoločnosti MDU odkúpená licencia motora na vzduch v skutočnosti znamená, že piesty bude poháňať stlačený vzduch privádzaný z upravenej nádrže s kapacitou 300 litrov. Napumpuje sa tam kompresormi – buď na čerpacích staniciach, alebo malými kompresormi bežiacimi na elektrický prúd odoberateľný z verejnej siete.

Zodpovednosť za emisie síce prejde na výrobcov elektriny, ale ulice indických miest budú na úrovni vozoviek a chodníkov čistejšie.

Skutočný pokrok v energetickej úspornosti si Tata Motors sľubuje od vodíkových motorov. Ratan Tata je predsedom celoštátneho Výboru pre vodíkovú energiu, podľa ktorého má najneskôr v roku 2020 jazdiť na indických cestách milión áut s motormi na vodíkové články.

Tikanie hodín

India bojuje pri rozvíjaní individuálnej automobilovej dopravy o čas. Rovnako aj Čína a ostatný svet. Masový automobilizmus sa môže udržať, len ak sa prejde na podstatne úspornejšie a emisne účinnejšie technológie. Ratan Tata srší optimizmom: „India disponuje ohromným vedeckým potenciálom a som si istý, že ak nie my, tak ďalšia generácia určite príde s čistým palivom,“ ubezpečuje.

Pojem „čistej technológie“ je relatívny, ale Tata Motors a ostatné svetové automobilky intenzívne skúmajú využívanie všetkých druhov energie, konvenčných i alternatívnych vrátane ich hybridov a kombinácií. Preteky s časom bežia na plné obrátky.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 464
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 542
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 892
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 690
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 787
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 863
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 940
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 900
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 819
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 607

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

EKONOMIKA

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov.

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Česko prestane platiť nočné vlaky na Slovensko. Kvôli konkurencii

Na Slovensko premáva okrem Českých dráh aj Leo Express a RegioJet

Závod americkej automobilky vo Venezuele prepustil stovky zamestnancov. Dostali SMS

General motors nie prvou firmou, ktoré prepustila svojich zamestnancov cez sms. Pred dvoma rokmi to urobil tiež výrobca čistiacich prostriedkov Clorox.

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop