Indické autá Tata nechcú byť len superlacné

Indický výrobca osobných automobilov sa nezľakol konkurencie zo sveta. Na trh príde so superlacným autom pod 2500 dolárov.

Tata Motors bude vyrábať superlacné auto. Jeho cena sa bude okolo 2500 dolárov.(Zdroj: REUTERS)

Stúpajúce ceny pohonných látok a ožívajúce ekologické povedomie obyvateľstva všetkých svetadielov urýchľuje zmeny v automobilovom priemysle. Pridajme k tomu dvíhajúcu sa kúpnu silu troch miliárd obyvateľov južnej a východnej Ázie i vášnivý záujem tamojšej populácie o osobné automobily – a dostávame výbušnú zmes podnetných faktorov.

Pud sebazáchovy

Veľké i malé automobilky cítia neodolateľné príležitosti i neúprosný tlak reagovať na tento vývoj. Prakticky všetky najväčšie automobilky sveta sú dnes nadnárodnými spoločnosťami a pud sebazáchovy ich núti uvažovať globálne. Ak sa im najsľubnejšia expanzia ponúka v Ázii, sústreďujú sa na tamojšie pomery. Majú pri tom výhodu pôvodní miestni producenti?

Indický výrobca osobných a úžitkových vozidiel Tata Motors je presvedčený, že korene v domácom prostredí a jemný cit pre pulz indického trhu s 1,1 miliardy potenciálnych zákazníkov ho konkurenčne zvýhodňujú.

Tata Motors je najziskovejším komponentom konglomerátu Tata Group pôsobiaceho v širokej palete priemyslu a služieb. Má dostatok investičných prostriedkov a odvážne sa púšťa do projektov zameraných na vývoj a výrobu „zelených“ áut i do cenovo dostupných vozidiel pre stámiliónové masy v Indii a za jej hranicami.

„Musíme prenikať do sveta“, prízvukuje Ratan Tata, šéf Tata Group.

Tento 70-ročný miliardár sa v roku 1999 v Indii „preslávil“ tvrdohlavosťou, s ktorou rozbiehal vývoj pôvodných indických osobných vozidiel napriek záplave ponúkajúcej sa technológie od etablovaných producentov. Vlastná výskumná základňa automobilke teraz umožňuje nečakať na konkurenciu a vyvíjať koncepty, z ktorých dva stoja pred spustením do výroby.

Inovácie

Prvým je princíp superlacného auta na spôsob ľudového vozidla povojnového Volkswagenu, respektíve Fiatu, v ktorom je Tata podielnikom. Nikto, ani čínsky Cherry, sa nechystá prísť na budúci rok na trh s vozom za cenu okolo 2500 dolárov. Bude mať klasický spaľovací motor o objeme 600 cm3 - moderný, úsporný, ale nie technologicky prevratný.

Takým sa môže javiť iné nové auto, sledujúce princíp znižovania záťaže na životné prostredie. Má ním byť Tata Air Car, čiže „vzdušné auto“. Bude jazdiť na vzduch – a to je lákadlo, i keď iba marketingové. Od luxemburskej spoločnosti MDU odkúpená licencia motora na vzduch v skutočnosti znamená, že piesty bude poháňať stlačený vzduch privádzaný z upravenej nádrže s kapacitou 300 litrov. Napumpuje sa tam kompresormi – buď na čerpacích staniciach, alebo malými kompresormi bežiacimi na elektrický prúd odoberateľný z verejnej siete.

Zodpovednosť za emisie síce prejde na výrobcov elektriny, ale ulice indických miest budú na úrovni vozoviek a chodníkov čistejšie.

Skutočný pokrok v energetickej úspornosti si Tata Motors sľubuje od vodíkových motorov. Ratan Tata je predsedom celoštátneho Výboru pre vodíkovú energiu, podľa ktorého má najneskôr v roku 2020 jazdiť na indických cestách milión áut s motormi na vodíkové články.

Tikanie hodín

India bojuje pri rozvíjaní individuálnej automobilovej dopravy o čas. Rovnako aj Čína a ostatný svet. Masový automobilizmus sa môže udržať, len ak sa prejde na podstatne úspornejšie a emisne účinnejšie technológie. Ratan Tata srší optimizmom: „India disponuje ohromným vedeckým potenciálom a som si istý, že ak nie my, tak ďalšia generácia určite príde s čistým palivom,“ ubezpečuje.

Pojem „čistej technológie“ je relatívny, ale Tata Motors a ostatné svetové automobilky intenzívne skúmajú využívanie všetkých druhov energie, konvenčných i alternatívnych vrátane ich hybridov a kombinácií. Preteky s časom bežia na plné obrátky.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 037
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 567
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 050
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 595
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 964
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 055
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 605
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 565
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 085
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 658

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

S bicyklom do vlaku? Sebe lístok kúpite z domu, bicyklu nie

Kúpe lístka na stanici sa dá vyhnúť, ale cestujúci riskuje, že do vlaku Železničnej spoločnosti nedostane vôbec.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.