SME

Indické autá Tata nechcú byť len superlacné

Indický výrobca osobných automobilov sa nezľakol konkurencie zo sveta. Na trh príde so superlacným autom pod 2500 dolárov.

Tata Motors bude vyrábať superlacné auto. Jeho cena sa bude okolo 2500 dolárov.Tata Motors bude vyrábať superlacné auto. Jeho cena sa bude okolo 2500 dolárov. (Zdroj: REUTERS)

Stúpajúce ceny pohonných látok a ožívajúce ekologické povedomie obyvateľstva všetkých svetadielov urýchľuje zmeny v automobilovom priemysle. Pridajme k tomu dvíhajúcu sa kúpnu silu troch miliárd obyvateľov južnej a východnej Ázie i vášnivý záujem tamojšej populácie o osobné automobily – a dostávame výbušnú zmes podnetných faktorov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pud sebazáchovy

Veľké i malé automobilky cítia neodolateľné príležitosti i neúprosný tlak reagovať na tento vývoj. Prakticky všetky najväčšie automobilky sveta sú dnes nadnárodnými spoločnosťami a pud sebazáchovy ich núti uvažovať globálne. Ak sa im najsľubnejšia expanzia ponúka v Ázii, sústreďujú sa na tamojšie pomery. Majú pri tom výhodu pôvodní miestni producenti?

SkryťVypnúť reklamu

Indický výrobca osobných a úžitkových vozidiel Tata Motors je presvedčený, že korene v domácom prostredí a jemný cit pre pulz indického trhu s 1,1 miliardy potenciálnych zákazníkov ho konkurenčne zvýhodňujú.

Tata Motors je najziskovejším komponentom konglomerátu Tata Group pôsobiaceho v širokej palete priemyslu a služieb. Má dostatok investičných prostriedkov a odvážne sa púšťa do projektov zameraných na vývoj a výrobu „zelených“ áut i do cenovo dostupných vozidiel pre stámiliónové masy v Indii a za jej hranicami.

„Musíme prenikať do sveta“, prízvukuje Ratan Tata, šéf Tata Group.

Tento 70-ročný miliardár sa v roku 1999 v Indii „preslávil“ tvrdohlavosťou, s ktorou rozbiehal vývoj pôvodných indických osobných vozidiel napriek záplave ponúkajúcej sa technológie od etablovaných producentov. Vlastná výskumná základňa automobilke teraz umožňuje nečakať na konkurenciu a vyvíjať koncepty, z ktorých dva stoja pred spustením do výroby.

SkryťVypnúť reklamu

Inovácie

Prvým je princíp superlacného auta na spôsob ľudového vozidla povojnového Volkswagenu, respektíve Fiatu, v ktorom je Tata podielnikom. Nikto, ani čínsky Cherry, sa nechystá prísť na budúci rok na trh s vozom za cenu okolo 2500 dolárov. Bude mať klasický spaľovací motor o objeme 600 cm3 - moderný, úsporný, ale nie technologicky prevratný.

Takým sa môže javiť iné nové auto, sledujúce princíp znižovania záťaže na životné prostredie. Má ním byť Tata Air Car, čiže „vzdušné auto“. Bude jazdiť na vzduch – a to je lákadlo, i keď iba marketingové. Od luxemburskej spoločnosti MDU odkúpená licencia motora na vzduch v skutočnosti znamená, že piesty bude poháňať stlačený vzduch privádzaný z upravenej nádrže s kapacitou 300 litrov. Napumpuje sa tam kompresormi – buď na čerpacích staniciach, alebo malými kompresormi bežiacimi na elektrický prúd odoberateľný z verejnej siete.

SkryťVypnúť reklamu

Zodpovednosť za emisie síce prejde na výrobcov elektriny, ale ulice indických miest budú na úrovni vozoviek a chodníkov čistejšie.

Skutočný pokrok v energetickej úspornosti si Tata Motors sľubuje od vodíkových motorov. Ratan Tata je predsedom celoštátneho Výboru pre vodíkovú energiu, podľa ktorého má najneskôr v roku 2020 jazdiť na indických cestách milión áut s motormi na vodíkové články.

Tikanie hodín

India bojuje pri rozvíjaní individuálnej automobilovej dopravy o čas. Rovnako aj Čína a ostatný svet. Masový automobilizmus sa môže udržať, len ak sa prejde na podstatne úspornejšie a emisne účinnejšie technológie. Ratan Tata srší optimizmom: „India disponuje ohromným vedeckým potenciálom a som si istý, že ak nie my, tak ďalšia generácia určite príde s čistým palivom,“ ubezpečuje.

SkryťVypnúť reklamu

Pojem „čistej technológie“ je relatívny, ale Tata Motors a ostatné svetové automobilky intenzívne skúmajú využívanie všetkých druhov energie, konvenčných i alternatívnych vrátane ich hybridov a kombinácií. Preteky s časom bežia na plné obrátky.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 699
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 519
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 689
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 594
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 683
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 419
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 289
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 340
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 099
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 778
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Dominantné postavenie na trhu z pohľadu stávok, výhier a výťažku majú internetové kasína


SITA
Ilustračné foto.

Spotrebiteľské ceny oboch benzínov dosiahli najvyššie hodnoty za posledných 20 týždňov.


TASR
Ilustračné foto

Cez víkend sa čas posúva o jednu hodinu dopredu.


SITA
Eduard Šebo (3 ku 2)

Eduard Šebo patrí medzi najbohatších Slovákov.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 289
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 340
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 099
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 778
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu