Indické autá Tata nechcú byť len superlacné

Indický výrobca osobných automobilov sa nezľakol konkurencie zo sveta. Na trh príde so superlacným autom pod 2500 dolárov.

Tata Motors bude vyrábať superlacné auto. Jeho cena sa bude okolo 2500 dolárov.(Zdroj: REUTERS)

Stúpajúce ceny pohonných látok a ožívajúce ekologické povedomie obyvateľstva všetkých svetadielov urýchľuje zmeny v automobilovom priemysle. Pridajme k tomu dvíhajúcu sa kúpnu silu troch miliárd obyvateľov južnej a východnej Ázie i vášnivý záujem tamojšej populácie o osobné automobily – a dostávame výbušnú zmes podnetných faktorov.

Pud sebazáchovy

Veľké i malé automobilky cítia neodolateľné príležitosti i neúprosný tlak reagovať na tento vývoj. Prakticky všetky najväčšie automobilky sveta sú dnes nadnárodnými spoločnosťami a pud sebazáchovy ich núti uvažovať globálne. Ak sa im najsľubnejšia expanzia ponúka v Ázii, sústreďujú sa na tamojšie pomery. Majú pri tom výhodu pôvodní miestni producenti?

Indický výrobca osobných a úžitkových vozidiel Tata Motors je presvedčený, že korene v domácom prostredí a jemný cit pre pulz indického trhu s 1,1 miliardy potenciálnych zákazníkov ho konkurenčne zvýhodňujú.

Tata Motors je najziskovejším komponentom konglomerátu Tata Group pôsobiaceho v širokej palete priemyslu a služieb. Má dostatok investičných prostriedkov a odvážne sa púšťa do projektov zameraných na vývoj a výrobu „zelených“ áut i do cenovo dostupných vozidiel pre stámiliónové masy v Indii a za jej hranicami.

„Musíme prenikať do sveta“, prízvukuje Ratan Tata, šéf Tata Group.

Tento 70-ročný miliardár sa v roku 1999 v Indii „preslávil“ tvrdohlavosťou, s ktorou rozbiehal vývoj pôvodných indických osobných vozidiel napriek záplave ponúkajúcej sa technológie od etablovaných producentov. Vlastná výskumná základňa automobilke teraz umožňuje nečakať na konkurenciu a vyvíjať koncepty, z ktorých dva stoja pred spustením do výroby.

Inovácie

Prvým je princíp superlacného auta na spôsob ľudového vozidla povojnového Volkswagenu, respektíve Fiatu, v ktorom je Tata podielnikom. Nikto, ani čínsky Cherry, sa nechystá prísť na budúci rok na trh s vozom za cenu okolo 2500 dolárov. Bude mať klasický spaľovací motor o objeme 600 cm3 - moderný, úsporný, ale nie technologicky prevratný.

Takým sa môže javiť iné nové auto, sledujúce princíp znižovania záťaže na životné prostredie. Má ním byť Tata Air Car, čiže „vzdušné auto“. Bude jazdiť na vzduch – a to je lákadlo, i keď iba marketingové. Od luxemburskej spoločnosti MDU odkúpená licencia motora na vzduch v skutočnosti znamená, že piesty bude poháňať stlačený vzduch privádzaný z upravenej nádrže s kapacitou 300 litrov. Napumpuje sa tam kompresormi – buď na čerpacích staniciach, alebo malými kompresormi bežiacimi na elektrický prúd odoberateľný z verejnej siete.

Zodpovednosť za emisie síce prejde na výrobcov elektriny, ale ulice indických miest budú na úrovni vozoviek a chodníkov čistejšie.

Skutočný pokrok v energetickej úspornosti si Tata Motors sľubuje od vodíkových motorov. Ratan Tata je predsedom celoštátneho Výboru pre vodíkovú energiu, podľa ktorého má najneskôr v roku 2020 jazdiť na indických cestách milión áut s motormi na vodíkové články.

Tikanie hodín

India bojuje pri rozvíjaní individuálnej automobilovej dopravy o čas. Rovnako aj Čína a ostatný svet. Masový automobilizmus sa môže udržať, len ak sa prejde na podstatne úspornejšie a emisne účinnejšie technológie. Ratan Tata srší optimizmom: „India disponuje ohromným vedeckým potenciálom a som si istý, že ak nie my, tak ďalšia generácia určite príde s čistým palivom,“ ubezpečuje.

Pojem „čistej technológie“ je relatívny, ale Tata Motors a ostatné svetové automobilky intenzívne skúmajú využívanie všetkých druhov energie, konvenčných i alternatívnych vrátane ich hybridov a kombinácií. Preteky s časom bežia na plné obrátky.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 538
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 5 944
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 487
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 825
  5. Kam do tepla v januári? 2 485
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 416
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 363
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 162
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 302
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 041

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

Neprehliadnite tiež

SaS chce náklady na exekučné konania preniesť z dlžníkov na veriteľov

Veritelia nedostatočne zohľadňujú solventnosť svojich klientov.

Internetové bankovníctvo najviac využívajú severské krajiny, Slováci sú priemerní

Občania SR obsadili v rámci využívania online bankovníctva z 28 krajín EÚ 16. priečku.

Kažimír ponúkol Laosu spoluprácu pri rozpočte a výbere daní

Laos sa zaujímal najmä o oblasti zdravotníctva, potravinárstva, informačných technológií a hydroenergetiky.

Svet najviac ohrozuje päť environmentálnych rizík

Svetové ekonomické fórum varuje aj pred zhoršujúcim sa geopolitickým prostredím.

Richter berie zvyšovanie príplatkov aj ako nástroj proti nelegálnej práci

Ministerstvo práce si vplyvy zvyšovania príplatkov prepočítalo.