Ministri dopravy sa dnes v Luxemburgu zhodli na tom, že rozšírenie tejto schémy aj na letecký sektor by bolo účinným spôsobom ako prispieť k redukcii emisií skleníkových plynov bez toho, aby sa ohrozila konkurencieschopnosť leteckého sektora.
Vzhľadom na rast objemu leteckej dopravy a tým jej zvyšujúci sa vplyv na životné prostredie musia aj letecké spoločnosti prispieť k snahám o zníženie emisií skleníkových plynov a spotreby energie, tvrdia ministri.
EK koncom minulého roka navrhla, aby sa lety v rámci EÚ stali súčasťou obchodnej schémy v roku 2011, zatiaľ čo letov smerujúcich mimo úniu alebo z tretích krajín do EÚ by sa to týkalo od roku 2012.
Do emisnej obchodnej schémy sa budú musieť zapojiť všetky európske i mimoeurópske letecké spoločnosti využívajúce letiská v EÚ. Tak ako priemyselné podniky, aj aerolínie budú môcť obchodovať s emisiami a predávať pridelené kvóty, ktoré nevyužijú alebo kupovať chýbajúce kvóty. Nárast cien leteniek by mal byť podľa EK minimálny a značne nižší než zvýšenie spôsobené zdražením ropy v uplynulých rokoch.
Návrh je súčasťou boja EÚ proti klimatickým zmenám. Podľa EK sa množstvo emisií z medzinárodnej leteckej dopravy zvyšuje oveľa rýchlejšie ako v iných sektoroch, čo ohrozuje pokroky únie v jej úsilí o zníženie emisií.
Emisie z leteckej dopravy momentálne predstavujú 3 % z celkových emisií skleníkových plynov. V ostatných rokoch však dochádza k ich rýchlemu nárastu. Od roku 1990 je tento nárast 87-%, keďže letecká doprava sa stáva lacnejšou, pričom sa nepokrývajú náklady súvisiace so životným prostredím. Podľa EK sa množstvo emisií pripadajúcich na jedného cestujúceho na linke z Londýna do New Yorku a späť rovná priemernému množstvu emisií, ktoré vyprodukuje jeden občan EÚ pri vykurovaní svojho domu za celý rok.