Železničné odbory kritizujú schválenie zákona o Železničnej spoločnosti

Bratislava 10. apríla (TASR) - Odborové združenie železničiarov (OZŽ) ostro kritizuje schválenie zákona o Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s., a s ním ...

Bratislava 10. apríla (TASR) - Odborové združenie železničiarov (OZŽ) ostro kritizuje schválenie zákona o Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s., a s ním súvisiacich zákonov vládou Slovenskej republiky a ich postúpenie parlamentu. Podľa slov podpredsedu OZŽ Petra Rozložníka odborári nevylučujú uplatnenie krokov, ktorými sa budú snažiť o zapracovanie svojich požiadaviek do príslušných návrhov zákonov na parlamentnej úrovni. O ich konkrétnej podobe dnes rozhodne Generálna rada OZŽ.

"Škála je široká, od lobingu v Národnej rade SR, po rôzne formy štrajku, príbuzné tým, aké v nedávnej minulosti uskutočnili francúzski železničiari alebo zamestnanci londýnskeho metra," uviedol P. Rozložník pre TASR. Zároveň dodal, že najväčšou hrozbou pre obe budúce železničné zložky je zachovanie súčasného modelu ich financovania. Podľa podpredsedu OZŽ je nutné, aby štát prehodnotil určovanie výšky ekonomicky oprávnených nákladov, ktoré železniciam vznikajú v dôsledku realizácie výkonov vo verejnom záujme, a následne ich aj v plnej miere uhrádzal. Odborári požadujú aj harmonizáciu podmienok na dopravnom trhu, konkrétne odstránenie regulácie ceny za používanie železničnej dopravnej cesty. Jej reguláciou vzniká ŽSR podľa P. Rozložníka ročne strata 1,5 miliardy Sk, na čo však vláda pri zostavovaní rozpočtu veľakrát pozabudla. Tretí okruh problému financovania tvorí dotácia štátu na modernizáciu a rozvoj železničnej dopravnej cesty. Tá predstavuje na tento rok 260 miliónov Sk, pričom odporúčania Európskej investičnej banky poukazujú na potrebu štyroch miliárd Sk ročne. Na druhej strane, vláda poskytla na predmetné ciele na tento rok štátnu záruku na úvery vo výške 10,5 miliardy Sk pre ŽSR.

Z návrhu zákona o ŽS nie je podľa P. Rozložníka zrejmé, kto bude plniť funkciu valného zhromaždenia novovytvorenej Železničnej spoločnosti, menujúceho aj jej dozornú radu. Z návrhu nepriamo vyplýva, že to bude rezortný minister. Toho sa odborári obávajú, nakoľko podľa nich bude určovanie členov dozornej rady nekontrolovateľné. Podľa slov P. Rozložníka by sa tak poprela nezávislosť rozhodovania manažmentu a budú porušené záväzné normy Európskej únie. Odborári zároveň trvajú na zastúpení predstaviteľov zamestnancov v rade, a to pri zachovaní počtov a spôsobu ich voľby ako u členov správnej rady súčasných Železníc SR.

Súčasne sa OZŽ do budúcnosti obáva predpokladaného odčleňovania technických činností a s nimi súvisiaceho majetku od ŽSR formou ich predaja súkromným spoločnostiam. Nakoľko ide o veľmi špecifické funkčné oblasti, ich poskytovatelia tak získajú v predmetnej činnosti monopolné postavenie vo vzťahu k štátu, teda ŽSR, ktoré si potrebnú údržbu, respektíve úpravu dopravnej cesty alebo vozového parku objednajú.

Odborové združenie železničiarov nesúhlasí ani s prepúšťaním pracovníkov železníc v súvislosti s reálnym vývojom prepravných výkonov v osobnej a nákladnej doprave, ako to zakotvuje projekt transformácie, ale navrhuje stanovovať počet pracovníkov na základe technologických noriem spotreby práce.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 784
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 842
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 803
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 446
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 284
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 168
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 784
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 682
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 459
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 254

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

SVET

Zomrela dedička L'Oréalu, najbohatšia žena sveta

Zásluhy Liliane Bettencourtovej sa ocitli v tieni afér.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu