Železničné odbory kritizujú schválenie zákona o Železničnej spoločnosti

Bratislava 10. apríla (TASR) - Odborové združenie železničiarov (OZŽ) ostro kritizuje schválenie zákona o Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s., a s ním ...

Bratislava 10. apríla (TASR) - Odborové združenie železničiarov (OZŽ) ostro kritizuje schválenie zákona o Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s., a s ním súvisiacich zákonov vládou Slovenskej republiky a ich postúpenie parlamentu. Podľa slov podpredsedu OZŽ Petra Rozložníka odborári nevylučujú uplatnenie krokov, ktorými sa budú snažiť o zapracovanie svojich požiadaviek do príslušných návrhov zákonov na parlamentnej úrovni. O ich konkrétnej podobe dnes rozhodne Generálna rada OZŽ.

"Škála je široká, od lobingu v Národnej rade SR, po rôzne formy štrajku, príbuzné tým, aké v nedávnej minulosti uskutočnili francúzski železničiari alebo zamestnanci londýnskeho metra," uviedol P. Rozložník pre TASR. Zároveň dodal, že najväčšou hrozbou pre obe budúce železničné zložky je zachovanie súčasného modelu ich financovania. Podľa podpredsedu OZŽ je nutné, aby štát prehodnotil určovanie výšky ekonomicky oprávnených nákladov, ktoré železniciam vznikajú v dôsledku realizácie výkonov vo verejnom záujme, a následne ich aj v plnej miere uhrádzal. Odborári požadujú aj harmonizáciu podmienok na dopravnom trhu, konkrétne odstránenie regulácie ceny za používanie železničnej dopravnej cesty. Jej reguláciou vzniká ŽSR podľa P. Rozložníka ročne strata 1,5 miliardy Sk, na čo však vláda pri zostavovaní rozpočtu veľakrát pozabudla. Tretí okruh problému financovania tvorí dotácia štátu na modernizáciu a rozvoj železničnej dopravnej cesty. Tá predstavuje na tento rok 260 miliónov Sk, pričom odporúčania Európskej investičnej banky poukazujú na potrebu štyroch miliárd Sk ročne. Na druhej strane, vláda poskytla na predmetné ciele na tento rok štátnu záruku na úvery vo výške 10,5 miliardy Sk pre ŽSR.

Z návrhu zákona o ŽS nie je podľa P. Rozložníka zrejmé, kto bude plniť funkciu valného zhromaždenia novovytvorenej Železničnej spoločnosti, menujúceho aj jej dozornú radu. Z návrhu nepriamo vyplýva, že to bude rezortný minister. Toho sa odborári obávajú, nakoľko podľa nich bude určovanie členov dozornej rady nekontrolovateľné. Podľa slov P. Rozložníka by sa tak poprela nezávislosť rozhodovania manažmentu a budú porušené záväzné normy Európskej únie. Odborári zároveň trvajú na zastúpení predstaviteľov zamestnancov v rade, a to pri zachovaní počtov a spôsobu ich voľby ako u členov správnej rady súčasných Železníc SR.

Súčasne sa OZŽ do budúcnosti obáva predpokladaného odčleňovania technických činností a s nimi súvisiaceho majetku od ŽSR formou ich predaja súkromným spoločnostiam. Nakoľko ide o veľmi špecifické funkčné oblasti, ich poskytovatelia tak získajú v predmetnej činnosti monopolné postavenie vo vzťahu k štátu, teda ŽSR, ktoré si potrebnú údržbu, respektíve úpravu dopravnej cesty alebo vozového parku objednajú.

Odborové združenie železničiarov nesúhlasí ani s prepúšťaním pracovníkov železníc v súvislosti s reálnym vývojom prepravných výkonov v osobnej a nákladnej doprave, ako to zakotvuje projekt transformácie, ale navrhuje stanovovať počet pracovníkov na základe technologických noriem spotreby práce.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  2. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  3. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  7. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  8. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  10. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 123
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 387
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 212
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 187
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 059
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 085
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 042
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 954
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 580
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 418

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Slovensko má potenciál byť jednou z najlepších krajín sveta. Čo sme pre to urobili, aby sa ňou stalo?

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Kandidát na župana šarlatánov neuznáva.

Neprehliadnite tiež

Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada

Návrh zmeniť pravidlá dlhovej brzdy sa nepáči opozícií ani ekonómom.

Ropné krajiny sa zhodujú na predĺžení redukcie ťažby o deväť mesiacov

Dohoda o redukcii ťažby ropy sa dosiahla vlani v novembri.

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.