Münchau: Ak prezident Sarkozy uskutoční svoje zámery, ohrozí existenciu eurozóny

Frankfurt nad Mohanom 6. júna (TASR) - Keď francúzsky prezident Nicolas Sarkozy uskutoční, čím hrozí, jestvuje aktuálne nebezpečenstvo zániku Európskej ...

Frankfurt nad Mohanom 6. júna (TASR) - Keď francúzsky prezident Nicolas Sarkozy uskutoční, čím hrozí, jestvuje aktuálne nebezpečenstvo zániku Európskej menovej únie. Uviedol to v analýze Wolfgang Münchau, vedúci informačnej služby eurointelligence.com, ktorý pôsobí ako komentátor nemeckého denník Financial Times Deutschland a anglického denníka Financial Times.

Autor v analýze ďalej uviedol, že nový francúzsky prezident ho neznepokojuje najviac tým, čo konkrétne navrhoval počas svojej predvolebnej prezidentskej kampane, ale jeho jednostranný populizmus. Sarkozy vidí vo svojom volebnom víťazstve mandát na skoncovanie s minulosťou, tiež európskou. Podľa signálov, ktoré doteraz prišli z Paríža, Sarkozy myslí svoje sľuby a hrozby smrteľne vážne.

Európa je spoločenstvom dohody, konsenzu. Pre najdôležitejšie politické oblasti treba súhlas všetkých 27 hláv štátov alebo premiérov, aby sa návrh mohol realizovať. A stačí len jedno veto, aby bol zablokovaný. Činnosť EÚ ďalej spočíva na zásade "pacta sunt servanda", teda dohody sa dodržujú. Raz dosiahnuté dohody sa už musia rešpektovať. Keď sa Angela Merkelová stala nemeckou kancelárkou, povedala, že pacta sunt servanda v súvislosti s tureckým členstvom v EÚ, ktoré ona predtým tak vehementne odmietala.

Práve v tom sa odlišujú politici ako Merkelová od populistov, akým je Sarkozy. Francúzsky prezident sa nezaujíma o minulosť, ktorú predstavuje napríklad Pakt stability a rastu EÚ. Namiesto toho sa pokúsi o objavenie "kolesa" a sľubuje "fiškálny šok". Tým je v rozpore s princípom konsenzu, ktorý od začiatku 80. rokov bol vo francúzskych hospodárskych diskusiách dominujúcim. Riskuje aj hlboké rozpory s inými členskými krajinami, hlavne s Nemeckom, ktorého fiškálna politika sa uberá iným smerom.

Práve pomer k Nemecku tu zohráva dôležitú úlohu. Menová únia spočíva na dvoch dôležitých dohodách. Jednou z nich je Maastrichtská dohoda, ktorá stanovuje tak kritériá pre vstup do eurozóny, ako aj nezávislosť Európskej centrálnej banky. Druhým jej pilierom sa stal Pakt stability a rastu, ktorý bol v roku 2005 zreformovaný. V oboch prípadoch sa dokumenty zrodili po nemecko-francúzskom kompromise. Nemecko a Francúzsko predstavujú hlavnú oporu menovej únie. Ak by jedna z dvoch strán prestala dodržiavať dohodnutý kompromis, potom by podľa Münchaua menová únia nemala ružovú budúcnosť.

Problém nie je v tom, že Sarkozy má iné predstavy. Možno sa sporiť o mnohých aspektoch hospodárskej politiky spoločenstva, vrátane cieľov ECB, politiky menových kurzov a iných oblastí fiškálnej politiky. Problém so Sarkozym je však v tom, že nie je pripravený uznať staré zmluvy za dané a na tomto fakte budovať svoju politiku.

Vo Francúzsku niektorí analytici tvrdia, že všetko, čo povedal Sarkozy, netreba brať vážne. Münchau však poukazuje na to, že teraz už prezidentova pretrvávajúca kritika ECB a pravidiel hospodársko-politickej spolupráce je systémová. Tento muž si nevybudoval svoju pozíciu náhodou, ale dobre o nej premýšľal. Sarkozy nie je politikom ako Helmut Kohl, ktorý sa o ekonomiku veľmi nezaujímal. Sarkozy sa veľmi hlboko zaoberal dejinami menovej únie. Máme tu do činenia s kvalitou človeka, akú sme doteraz nepoznali, uviedol Münchau.

Prirodzene, Nemecko môže blokovať všetky jeho návrhy. Predsa však v praxi právo veta nie je náhradou rozumnej politiky. Hospodárska politika, ktorej základom musí byť stabilita, potrebuje viac než nezávislú centrálnu banku a právo veta nemeckého ministra financií. Ak taká krajina ako Francúzsko nebude dlhodobo dodržiavať kompromisy, potom sa stabilita eura dostáva do ohrozenia.

Ekonómovia už veľmi dlho diskutujú o trvácnosti menovej únie. Tá môže prežiť dlhý čas aj v prípade silných vnútorných odstredivých tendencií. Či zostane, alebo či sa rozpadne, to nezávisí od toho, ako dobre sa darí jednej krajine, ale zrejme od toho, či by sa jej darilo lepšie, keby z únie vystúpila. Existuje len málo okolností, ktoré by mohli viesť k takému rozhodnutiu. Jedným z nich by mohol byť silný rast inflácie. Ak by sa jej miera v eurozóne zvýšila na 5 % a viac, mali by krajiny s nízkou inflácie, napríklad Nemecko a Holandsko, racionálny dôvod opustiť menovú úniu v prípade ich presvedčenia, že by národnou monetárnou politikou dosiahli vyššiu mieru cenovej stability.

Sarkozy prirodzene nekontroluje cenovú stabilitu v eurozóne priamo. Ale všetky jeho návrhy na zmenu peňažno-politických cieľov: politický vplyv na výmenný kurz, zámer uskutočniť "fiškálny šok" - sú upriamené na opustenie politiky cenovej stability. Sarkozy sa usiluje práve o okolnosti, ktoré by poskytli Nemecku presvedčivé argumenty na opustenie menovej únie. To nevyhnutne neznamená, že k nemu aj dôjde. Snáď je to politika a nie ekonomika, ktorá stmeľuje menovú úniu. Nebolo by to po prvýkrát, čo by Nemecko postupovalo proti vlastným hospodárskym záujmom. "Ale na to by som nevsádzal," uviedol na záver Münchau.

Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 876
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 640
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 557
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 136
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 818
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 641
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 512
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 310
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 433

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan nasadil v závere skvelý šprint a dosiahol prvé víťazstvo v roku

Slovák vyhral druhú klasiku sezóny. Na Kuurne - Brusel - Kuurne uspel v šprinte päťčlenného úniku.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

KOMENTÁRE

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov.

EKONOMIKA

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér kritizoval šetriace opatrenia v štátnej poisťovni.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop