SME

Juříček: Máme sa od vás čo učiť

Víťaz českej súťaže Ernst&Young Podnikateľ roka 2007 PAVEL JUŘÍČEK dokázal za dvanásť rokov z krachujúcej fabriky Brano vybudovať jedného z najväčších producentov automobilových komponentov v Česku. Ročný obrat má vyšší ako 150 miliónov eur.

Pavel Juříček (51) sa môže pýšiť príbehom selfmademana, ktorý sa z pozície hlavného technika lokálnej strojárskej fabriky Brano dostal k vlastníctvu najväčšieho výrobcu autokomponentov v Česku. Jeho Brano Group je v Európe jednotkou vo výrobe automobilovýPavel Juříček (51) sa môže pýšiť príbehom selfmademana, ktorý sa z pozície hlavného technika lokálnej strojárskej fabriky Brano dostal k vlastníctvu najväčšieho výrobcu autokomponentov v Česku. Jeho Brano Group je v Európe jednotkou vo výrobe automobilový (Zdroj: KEN LENNOX, ERNST&YOUNG)

Víťaz českej súťaže Ernst&Young Podnikateľ roka 2007 PAVEL JUŘÍČEK dokázal za dvanásť rokov z krachujúcej fabriky Brano vybudovať jedného z najväčších producentov automobilových komponentov v Česku. Ročný obrat má vyšší ako 150 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Prečo ste sa rozhodli podnikať?

„Nerozhodol som sa, že začnem podnikať. Iba som bojoval o firmu Brano s privatizačnými fondmi. Oni to nechápali, potrebovali splácať svoje úvery a dostávať z firmy peniaze. Keď som nad nimi zvíťazil, automaticky som sa stal vlastníkom akcií spoločnosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Pred 10 až 15 rokmi ste tušili, že do strednej Európy prídu veľké automobilky?

„Nie. Iba som vedel, že Česko je industriálna krajina s veľkým historickým zázemím technikov a strojárov. Kombináciou týchto faktorov vyšlo, že automobilový priemysel je to najlepšie, akým smerom mám orientovať svoju firmu.“

Podľa mnohých je automobilový priemysel náchylný na ekonomické výkyvy.

„Podľa mňa nie je. Ak sa pozriete na štatistiku automobilového priemyslu od roku 1882, počet vyrobených áut každý rok narastal. Problém vzniká firmám, ktoré sú orientované iba na jedného zákazníka.“

Pre koľko automobiliek vyrábate?

„Okrem Nissanu a Renaultu a juhokórejských automobiliek dodávame komponenty pre všetky svetové značky.“

Pokúšali ste sa dostať aj k ázijským výrobcom áut?

SkryťVypnúť reklamu

„Na tom pracujeme už niekoľko rokov. Japonci a Kórejčania rozmýšľajú o biznise akoby v dlhodobejších horizontoch. Na rozdiel napríklad od Američanov – s nimi sa dá uzatvoriť obchod aj v priebehu roka. S Japoncami sme čiastočne už uspeli, dodávame do To­yoty a Suzuki, najnovšie aj do Hondy. S Kórejčanmi rokujeme už roky. Ak teraz prišli k nám i na Slovensko, dochádza k druhej vlne možností, ako sa k nim dostať. “

V budúcnosti má ostať na svetovom trhu výrobcov áut iba niekoľko veľkých hráčov a gro výroby automobilov sa prenesie na dodávateľov. Obstojíte v tvrdej konkurencii?

„Napríklad Toyota skladá vozidlá zo 70 percent zo subdodávok, jej pridaná hodnota je 30 percent. A my sa pozeráme, ako majú procesy nastavené tí najlepší. Preto očakávame, že to, čo robí dnes Toyota, bude čoskoro trend.“

SkryťVypnúť reklamu

V najbližšom čase chcete expandovať aj na Slovensko.

„Áno, predbežne máme sľúbené stimuly od slovenskej vlády na výstavbu zlievarne v Prakovciach na východnom Slovensku.“

Prečo práve východ Slovenska?

„Na línii Žilina, Trnava, Bratislava je obrovský nedostatok ľudských zdrojov. Rozhodli sme sa ísť tam, kde tie zdroje sú.“

Slovensko a Česko prešlo po rozdelení federácie rozdielnym vývojom. Aké je podľa vás podnikať u vás a ako na Slovensku?

„Vždy hovorím, že Česká republika sa má od Slovákov čo učiť, pretože Dzurindova vláda postavila ekonomiku do inej podoby a urobili ste veľký pokrok. Klobúk dolu. Keby to Česká republika pochopila, mali by sme oveľa väčší hospodársky rast. A to, že ho máme dnes, ešte neznamená, že ho budeme mať aj zajtra.“

SkryťVypnúť reklamu

Je asi dvojnásobne menší ako na Slovensku.

„Česko zaspalo na vavrínoch. A to nielen v 90. rokoch, ale aj teraz.“

Ako vnímate ekonomické reformy, ktoré už pripravila česká vláda? Napríklad daňovú reformu?

„Daňová reforma je iba jedna z vecí. Netreba sa sústrediť iba na daňové sadzby. Celkové efektívne zdanenie u nás nie je zlé. Ale niečo iné je cena práce, niečo iné je nepružný trh práce, veľmi rigidné školstvo a zdravotníctvo. Vy ste v týchto oblastiach urobili podstatne väčší pokrok ako Česká republika. Je pre mňa nepochopiteľné, veď sme jedenásťmiliónový národ, mali by sme byť ako šťuka v potoku. Ale správame sa ako tučný kapor.“

Môže vaša firma postupovať rovnako ako množstvo maďarských firiem, ktoré presunuli svoje sídlo na Slovensko?

SkryťVypnúť reklamu

„Človek by mal zostať verný svojim koreňom. Nie som zástancom toho, aby sa hneď firma presúvala. Fakty sú však také, že ste oveľa zaujímavejší, dynamickejší.“

Slovenská vláda chce niektoré reformy zrušiť, prípadne ich zmeniť. Nechcete zdvihnúť varovný prst?

„Po prvé, na to nemám právo. Ale na druhej strane, terajšia vláda vie, že úspech je založený na viacerých systémových krokoch. Ak urobí optické zmeny, aby bolo vidieť, že sa k niečomu má, je to logické. Určite však budú veľmi zvažovať, či nabúrajú systémové kroky. Pokiaľ by to chceli urobiť, bola by to obrovská chyba pre Slovensko.“

Chodíte ešte medzi svojich zamestnancov do fabrík?

„Samozrejme. Veď väčšina mi hovorí Pavel.“

Koľko ľudí tvorí váš najužší tím?

„Nedá sa povedať, že je to úzka skupina ľudí. Je to 18 topmanažérov, s ktorými sa stretávam raz mesačne.“

SkryťVypnúť reklamu

Dôverujete každému z nich?

„Viac alebo menej. Ale dôvera sa musí získať. Stratiť sa dá rýchlo, ale buduje sa dlho. A môžem povedať, že voči tým všetkým 18 mám dôveru. Každý z nich má právo vyjadriť sa k akémukoľvek závažnému kroku.“

Rozmýšľali ste už niekedy nad tým, kto v budúcnosti bude viesť vašu firmu?

„Samozrejme. Vediem diskusiu s dvoma, troma kolegami. Ale taktiež diskutujem so svojou najstaršou dcérou. Je to pevný a zásadový človek. Hovoria, že je po mne.“

Takže bude vašou nástupkyňou?

„Pokiaľ prekoná niektoré stupne.“

Pekne od najnižšej funkcie...

„To je môj cieľ.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 23 186
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 768
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 357
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 305
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 894
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 633
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 195
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 284
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 375
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 313
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 195
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 284
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 375
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 313
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu