ČESKÝ PODNIKATEĽ ROKA DÁVA FIRMÁM ZA PRÍKLAD TOYOTU. A ČESKEJ VLÁDE SLOVENSKÉ REFORMY.

Juříček: Máme sa od vás čo učiť

Víťaz českej súťaže Ernst&Young Podnikateľ roka 2007 PAVEL JUŘÍČEK dokázal za dvanásť rokov z krachujúcej fabriky Brano vybudovať jedného z najväčších producentov automobilových komponentov v Česku. Ročný obrat má vyšší ako 150 miliónov eur.

Pavel Juříček (51) sa môže pýšiť príbehom selfmademana, ktorý sa z pozície hlavného technika lokálnej strojárskej fabriky Brano dostal k vlastníctvu najväčšieho výrobcu autokomponentov v Česku. Jeho Brano Group je v Európe jednotkou vo výrobe automobilový(Zdroj: KEN LENNOX, ERNST&YOUNG)

Víťaz českej súťaže Ernst&Young Podnikateľ roka 2007 PAVEL JUŘÍČEK dokázal za dvanásť rokov z krachujúcej fabriky Brano vybudovať jedného z najväčších producentov automobilových komponentov v Česku. Ročný obrat má vyšší ako 150 miliónov eur.


Prečo ste sa rozhodli podnikať?

„Nerozhodol som sa, že začnem podnikať. Iba som bojoval o firmu Brano s privatizačnými fondmi. Oni to nechápali, potrebovali splácať svoje úvery a dostávať z firmy peniaze. Keď som nad nimi zvíťazil, automaticky som sa stal vlastníkom akcií spoločnosti.“

Pred 10 až 15 rokmi ste tušili, že do strednej Európy prídu veľké automobilky?

„Nie. Iba som vedel, že Česko je industriálna krajina s veľkým historickým zázemím technikov a strojárov. Kombináciou týchto faktorov vyšlo, že automobilový priemysel je to najlepšie, akým smerom mám orientovať svoju firmu.“

Podľa mnohých je automobilový priemysel náchylný na ekonomické výkyvy.

„Podľa mňa nie je. Ak sa pozriete na štatistiku automobilového priemyslu od roku 1882, počet vyrobených áut každý rok narastal. Problém vzniká firmám, ktoré sú orientované iba na jedného zákazníka.“

Pre koľko automobiliek vyrábate?

„Okrem Nissanu a Renaultu a juhokórejských automobiliek dodávame komponenty pre všetky svetové značky.“

Pokúšali ste sa dostať aj k ázijským výrobcom áut?

„Na tom pracujeme už niekoľko rokov. Japonci a Kórejčania rozmýšľajú o biznise akoby v dlhodobejších horizontoch. Na rozdiel napríklad od Američanov – s nimi sa dá uzatvoriť obchod aj v priebehu roka. S Japoncami sme čiastočne už uspeli, dodávame do To­yoty a Suzuki, najnovšie aj do Hondy. S Kórejčanmi rokujeme už roky. Ak teraz prišli k nám i na Slovensko, dochádza k druhej vlne možností, ako sa k nim dostať. “

V budúcnosti má ostať na svetovom trhu výrobcov áut iba niekoľko veľkých hráčov a gro výroby automobilov sa prenesie na dodávateľov. Obstojíte v tvrdej konkurencii?

„Napríklad Toyota skladá vozidlá zo 70 percent zo subdodávok, jej pridaná hodnota je 30 percent. A my sa pozeráme, ako majú procesy nastavené tí najlepší. Preto očakávame, že to, čo robí dnes Toyota, bude čoskoro trend.“

V najbližšom čase chcete expandovať aj na Slovensko.

„Áno, predbežne máme sľúbené stimuly od slovenskej vlády na výstavbu zlievarne v Prakovciach na východnom Slovensku.“

Prečo práve východ Slovenska?

„Na línii Žilina, Trnava, Bratislava je obrovský nedostatok ľudských zdrojov. Rozhodli sme sa ísť tam, kde tie zdroje sú.“

Slovensko a Česko prešlo po rozdelení federácie rozdielnym vývojom. Aké je podľa vás podnikať u vás a ako na Slovensku?

„Vždy hovorím, že Česká republika sa má od Slovákov čo učiť, pretože Dzurindova vláda postavila ekonomiku do inej podoby a urobili ste veľký pokrok. Klobúk dolu. Keby to Česká republika pochopila, mali by sme oveľa väčší hospodársky rast. A to, že ho máme dnes, ešte neznamená, že ho budeme mať aj zajtra.“

Je asi dvojnásobne menší ako na Slovensku.

„Česko zaspalo na vavrínoch. A to nielen v 90. rokoch, ale aj teraz.“

Ako vnímate ekonomické reformy, ktoré už pripravila česká vláda? Napríklad daňovú reformu?

„Daňová reforma je iba jedna z vecí. Netreba sa sústrediť iba na daňové sadzby. Celkové efektívne zdanenie u nás nie je zlé. Ale niečo iné je cena práce, niečo iné je nepružný trh práce, veľmi rigidné školstvo a zdravotníctvo. Vy ste v týchto oblastiach urobili podstatne väčší pokrok ako Česká republika. Je pre mňa nepochopiteľné, veď sme jedenásťmiliónový národ, mali by sme byť ako šťuka v potoku. Ale správame sa ako tučný kapor.“

Môže vaša firma postupovať rovnako ako množstvo maďarských firiem, ktoré presunuli svoje sídlo na Slovensko?

„Človek by mal zostať verný svojim koreňom. Nie som zástancom toho, aby sa hneď firma presúvala. Fakty sú však také, že ste oveľa zaujímavejší, dynamickejší.“

Slovenská vláda chce niektoré reformy zrušiť, prípadne ich zmeniť. Nechcete zdvihnúť varovný prst?

„Po prvé, na to nemám právo. Ale na druhej strane, terajšia vláda vie, že úspech je založený na viacerých systémových krokoch. Ak urobí optické zmeny, aby bolo vidieť, že sa k niečomu má, je to logické. Určite však budú veľmi zvažovať, či nabúrajú systémové kroky. Pokiaľ by to chceli urobiť, bola by to obrovská chyba pre Slovensko.“

Chodíte ešte medzi svojich zamestnancov do fabrík?

„Samozrejme. Veď väčšina mi hovorí Pavel.“

Koľko ľudí tvorí váš najužší tím?

„Nedá sa povedať, že je to úzka skupina ľudí. Je to 18 topmanažérov, s ktorými sa stretávam raz mesačne.“

Dôverujete každému z nich?

„Viac alebo menej. Ale dôvera sa musí získať. Stratiť sa dá rýchlo, ale buduje sa dlho. A môžem povedať, že voči tým všetkým 18 mám dôveru. Každý z nich má právo vyjadriť sa k akémukoľvek závažnému kroku.“

Rozmýšľali ste už niekedy nad tým, kto v budúcnosti bude viesť vašu firmu?

„Samozrejme. Vediem diskusiu s dvoma, troma kolegami. Ale taktiež diskutujem so svojou najstaršou dcérou. Je to pevný a zásadový človek. Hovoria, že je po mne.“

Takže bude vašou nástupkyňou?

„Pokiaľ prekoná niektoré stupne.“

Pekne od najnižšej funkcie...

„To je môj cieľ.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 970
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 7 084
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 601
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 224
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 800
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 701
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 473
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 871
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 857
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 849

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Únava či zmena lyží. Čo malo vplyv na zranenie Velez-Zuzulovej?

Lyžiarka sa nevzdáva sna o olympijskej medaile.

KULTÚRA

V súťaži Anasoft litera zvíťazil príbeh zo súčasnosti Som Paula

Román Som Paula presvedčil porotu túžbou po autentickosti.

SVET

Kiska v OSN: Agresívny sused podkopáva suverenitu Ukrajiny

Lajčák vedie Valné zhromaždenie OSN.

Neprehliadnite tiež

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.