V EÚ bude prebytok kancelárskych priestorov

Frankfurt nad Mohanom 4. júna (TASR) - Od nórskeho Osla po portugalský Lisabon pokračuje vysokým tempom výstavba kancelárskych priestorov. A tempo ich ...

Frankfurt nad Mohanom 4. júna (TASR) - Od nórskeho Osla po portugalský Lisabon pokračuje vysokým tempom výstavba kancelárskych priestorov. A tempo ich budovania sa nezmierňuje napriek tomu, že v niektorých regiónoch je prírastok kancelárskych priestorov oveľa väčší než prírastok pracovníkov.

Prírastok nových priestorov vyvolá tlak na mieru zisku tých fondov a investorov, ktorí majú vo svojom portfóliu najmä staršie priestory. Nové objekty sú výhodnejšie, ľahšie sa dajú prenajať, čo onedlho môže viesť k tomu, že nemoderné či menej kvalitné kancelárie nebude možné prenajať.

V Nemecku je podľa prieskumu Nemeckej priemyselnej banky (IKB) 71 investorov spokojných s intenzitou výstavby nových administratívnych budov. Nespokojnosť s ňou vyslovili len 4 % respondentov.

Podľa štúdie poradenskej spoločnosti Colliers napríklad v Amsterdame sa teraz budujú kancelárske priestory, ktorých plocha je milión štvorcových metrov. Je to 15,9 % plochy, ktorá je v meste už k dispozícii. Pritom v tomto holandskom meste je 18 % kancelárskych priestorov stále voľných. V Londýne sú vo výstavbe kancelárske priestory, ktoré predstavujú 5,8 % z jestvujúcej plochy úradov. Londýn mal na konci minulého roka z nich 9,9 % neobsadených.

Podľa IKB majitelia starých administratívnych budov budú musieť svoj majetok buď nákladne modernizovať, alebo prerábať na bytové jednotky. V najhoršom prípade budú musieť tieto budovy zbúrať. Je to často najlacnejšie riešenie, lebo výstavba nových priestorov vyjde investora lacnejšie než ich modernizácia. Mnohé staršie administratívne budovy sa nedajú zmeniť na byty, lebo ich štruktúra nie je na túto zmenu vhodná. Takúto skúsenosť majú aj vo Frankfurte nad Mohanom, v ktorom sa od roku 2002 v starých administratívnych budovách získava len 200 bytov ročne, hoci rozloha nevyužitej administratívnej plochy z roka na rok rastie.

Vedúci poradenskej firmy Aengevelt Research Rolf Scheffler uviedol, že ak nejaký objekt je využitý menej ako na 50 %, a to päť a viac rokov, jeho majitelia musia urýchlene konať.

Ale ani novým investorom nebudú rásť stromy do neba. Už v nasledujúcich rokoch by sa mal dopyt po nových kancelárskych priestoroch znížiť. Ak chcú európske podniky obstáť v medzinárodnej konkurencii, budú musieť znižovať rozlohu využívanej plochy. Tento názor vyslovil Rainer Kollgen, nemecký reprezentant Corenet Global (CNG), záujmového združenia 7 000 koncernov, ktoré chcú využiť svoje nehnuteľnosti maximálne efektívne. V USA pripadá teraz na pracovníka priemerne 10 štvorcových metrov plochy, kým v Nemecku, Francúzsku, Taliansku a krajinách Beneluxu je plocha o 100 % väčšia.

Novým faktorom je aj premiestňovanie mnohých pracovných miest do lacných krajín (offshoring). Podľa štúdie poradenskej spoločnosti Bain & Company až 51 % amerických podnikov už preložila časť miest do lacnejšieho zahraničia. V Európe je tento podiel 42 %. Klesajúca miera pôrodnosti prinúti aj európske podniky, aby nasledovali príklad amerických konkurentov.

Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 558
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 428
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 939
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 507
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 854
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 845
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 084
  8. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 933
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 822
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 587

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

ŽENA

Kamila Boudová: Nechcem žiť vo svete, kde šesťročné deti šijú moje topánky

Odborníčka prestala pred piatimi rokmi nakupovať oblečenie.

Neprehliadnite tiež

Česko prestane platiť nočné vlaky na Slovensko. Kvôli konkurencii

Na Slovensko premáva okrem Českých dráh aj Leo Express a RegioJet

Závod americkej automobilky vo Venezuele prepustil stovky zamestnancov. Dostali SMS

General motors nie prvou firmou, ktoré prepustila svojich zamestnancov cez sms. Pred dvoma rokmi to urobil tiež výrobca čistiacich prostriedkov Clorox.

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop