Der Standard: Slovensko je Detroitom Európy

Viedeň/Žilina 3. júna (TASR) - Slovensko je už pokladané za Detroit Európy. Uviedol to rakúsky denník Der Standard v reportáži o rozvoji automobilového ...

Viedeň/Žilina 3. júna (TASR) - Slovensko je už pokladané za Detroit Európy. Uviedol to rakúsky denník Der Standard v reportáži o rozvoji automobilového priemyslu v našej krajine, s dôrazom na žilinský závod juhokórejskej Kie. Dodal, že Slovensko ťaží z presunu kapacít tohto priemyselného odvetvia. Nikde inde na svete sa v súčasnosti nevyrába toľko áut v pomere k počtu obyvateľov ako práve u nás.

Prvé upozornenia na juhokórejských hostí sa nachádzajú v severoslovenskej Žiline už v historickom jadre mesta. Reštaurácia pozýva labužníkov na návštevu v slovenčine i v kórejčine. Kto však chce navštíviť Kórejčanov v ich tunajšom domove, musí ísť do "kórejského mestečka" v Krásňanoch. Šesť kilometrov od závodu Kie vedie nenápadná odbočka doprostred zelenej lúky. Manažéri Kie tam bývajú vo vilách oddelení od žilinského sídliska stromami a majú výhľad na v súčasnosti zrejme najmodernejšiu automobilku Európy.

Šesťdesiat kórejských manažérov dostalo zmluvy na päť rokov. "Potom sa zodpovednosť prenesie na Slovákov," povedal hovorca Kie Dušan Dvořák. V súčasnosti sa prepracovali Slováci maximálne na úroveň stredného manažmentu. Prehliadka závodu, v ktorom sa vyrába vozidlo špeciálne vyvinuté pre Európu, Kia Ceeďd, sa podobá putovaniu. Na ploche závodu 223 hektárov je položených mnoho ciest. Trikrát denne ich čistia upratovači, výroba automobilov je hlavnou úlohou hladko pracujúcich precíznych robotov.

Ľudské pracovné sily, v dôsledku príslušnosti k rozličným výrobným linkám nosia červené, modré a žlté montérky, majú medzi povinnosťami len kontrolu. S výnimkou skúšobnej výroby vlani v lete v závode pracuje 2 300 ľudí, ktorí produkujú odpoveď Kie na model Golf Volkswagenu. Haly opúšťa denne okolo 700 vozidiel. Tento rok sa ich vyrobí okolo 150 000. Plný výkon sa dosiahne v roku 2009 výrobou 300 000 automobilov. "Každú minútu sa vyrobí jedno auto," hovorí Dvořák, "montáž vozidla trvá 20 až 25 hodín". Teraz sa pracuje na dve zmeny, cieľom je nepretržitá prevádzka.

Výskum a vývoj sa robí v Japonsku, Nemecku, Kórei a v USA. "Na Slovensku sa staráme o výrobný proces," uviedol prezident Združenia automobilového priemyslu SR Jozef Uhrík. Bývalý šéf slovenského závodu Volkswagenu nesúhlasí s názorom, že krajina sa stala veľmi závislou na automobilovom priemysle: "Musíme sa zaštítiť proti Ázii," hovorí. Je presvedčený, že západoeurópsky a východoeurópsky automobilový sektor je schopný udržať konkurenciu aj v masovej výrobe vozidiel: "V ktorom sa spoločne vytvárajú podmienky pre konkurencieschopnosť".

Slovensko ťaží z presúvania kapacít automobilového priemyslu a jeho dodávateľov, ktorí idú za montážnymi závodmi. Z nich asi 10 % pochádza z Rakúska. Volkswagen, Porsche, Peugeot a Kia vsadili na dobre vyškolené a zatiaľ stále pomerne lacné pracovné sily.

Motorové vozidlá majú 32-% podiel na slovenskom exporte. Automobilový priemysel bol vlani najsilnejším hnacím motorom slovenského priemyslu. Vlani sa v krajine vyrobilo 260 000 vozidiel. V pomere k počtu obyvateľov niet na svete inej krajiny, v ktorom by sa na obyvateľa vyrábalo toľko vozidiel. A tak sa Slovensko začína označovať za Detroit Európy, čo má evokovať jeho porovnanie s úlohou Detroitu v automobilovom priemysle USA.

Informoval o tom rakúsky denník Der Standard.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 066
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 568
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 604
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 223
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 897
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 695
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 354
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 314
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 610
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 177

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.