Der Standard: Slovensko je Detroitom Európy

Viedeň/Žilina 3. júna (TASR) - Slovensko je už pokladané za Detroit Európy. Uviedol to rakúsky denník Der Standard v reportáži o rozvoji automobilového ...

Viedeň/Žilina 3. júna (TASR) - Slovensko je už pokladané za Detroit Európy. Uviedol to rakúsky denník Der Standard v reportáži o rozvoji automobilového priemyslu v našej krajine, s dôrazom na žilinský závod juhokórejskej Kie. Dodal, že Slovensko ťaží z presunu kapacít tohto priemyselného odvetvia. Nikde inde na svete sa v súčasnosti nevyrába toľko áut v pomere k počtu obyvateľov ako práve u nás.

Prvé upozornenia na juhokórejských hostí sa nachádzajú v severoslovenskej Žiline už v historickom jadre mesta. Reštaurácia pozýva labužníkov na návštevu v slovenčine i v kórejčine. Kto však chce navštíviť Kórejčanov v ich tunajšom domove, musí ísť do "kórejského mestečka" v Krásňanoch. Šesť kilometrov od závodu Kie vedie nenápadná odbočka doprostred zelenej lúky. Manažéri Kie tam bývajú vo vilách oddelení od žilinského sídliska stromami a majú výhľad na v súčasnosti zrejme najmodernejšiu automobilku Európy.

Šesťdesiat kórejských manažérov dostalo zmluvy na päť rokov. "Potom sa zodpovednosť prenesie na Slovákov," povedal hovorca Kie Dušan Dvořák. V súčasnosti sa prepracovali Slováci maximálne na úroveň stredného manažmentu. Prehliadka závodu, v ktorom sa vyrába vozidlo špeciálne vyvinuté pre Európu, Kia Ceeďd, sa podobá putovaniu. Na ploche závodu 223 hektárov je položených mnoho ciest. Trikrát denne ich čistia upratovači, výroba automobilov je hlavnou úlohou hladko pracujúcich precíznych robotov.

Ľudské pracovné sily, v dôsledku príslušnosti k rozličným výrobným linkám nosia červené, modré a žlté montérky, majú medzi povinnosťami len kontrolu. S výnimkou skúšobnej výroby vlani v lete v závode pracuje 2 300 ľudí, ktorí produkujú odpoveď Kie na model Golf Volkswagenu. Haly opúšťa denne okolo 700 vozidiel. Tento rok sa ich vyrobí okolo 150 000. Plný výkon sa dosiahne v roku 2009 výrobou 300 000 automobilov. "Každú minútu sa vyrobí jedno auto," hovorí Dvořák, "montáž vozidla trvá 20 až 25 hodín". Teraz sa pracuje na dve zmeny, cieľom je nepretržitá prevádzka.

Výskum a vývoj sa robí v Japonsku, Nemecku, Kórei a v USA. "Na Slovensku sa staráme o výrobný proces," uviedol prezident Združenia automobilového priemyslu SR Jozef Uhrík. Bývalý šéf slovenského závodu Volkswagenu nesúhlasí s názorom, že krajina sa stala veľmi závislou na automobilovom priemysle: "Musíme sa zaštítiť proti Ázii," hovorí. Je presvedčený, že západoeurópsky a východoeurópsky automobilový sektor je schopný udržať konkurenciu aj v masovej výrobe vozidiel: "V ktorom sa spoločne vytvárajú podmienky pre konkurencieschopnosť".

Slovensko ťaží z presúvania kapacít automobilového priemyslu a jeho dodávateľov, ktorí idú za montážnymi závodmi. Z nich asi 10 % pochádza z Rakúska. Volkswagen, Porsche, Peugeot a Kia vsadili na dobre vyškolené a zatiaľ stále pomerne lacné pracovné sily.

Motorové vozidlá majú 32-% podiel na slovenskom exporte. Automobilový priemysel bol vlani najsilnejším hnacím motorom slovenského priemyslu. Vlani sa v krajine vyrobilo 260 000 vozidiel. V pomere k počtu obyvateľov niet na svete inej krajiny, v ktorom by sa na obyvateľa vyrábalo toľko vozidiel. A tak sa Slovensko začína označovať za Detroit Európy, čo má evokovať jeho porovnanie s úlohou Detroitu v automobilovom priemysle USA.

Informoval o tom rakúsky denník Der Standard.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  4. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  6. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 364
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 10 784
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 145
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 855
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 521
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 376
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 923
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 759
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 088
  10. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 195

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

V politike, tak ako v hazarde, je výsledok vopred jasný

Neschopnosť vykázať herne z Bratislavy nám ponúka príležitosť prelustrovať, aké osoby sú v pozadí hazardu.

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

SVET

‘Na Ukrajine bojujú nadrogovaní zombíci‘ je hoax

Rusi uviedli, že tam bojujú bojovníci s nadľudskými schopnosťami.

Neprehliadnite tiež

Brusel rozdá stámilióny eur na energetické projekty, dva sú zo Slovenska

Peniaze z Bruselu získala firma Eustream na plynové prepojenie s Poľskom a na vypracovanie štúdie realizovateľnosti plynovodu Eastring.

Richter chce viac kontrolovať firmy, ktoré zamestnávajú cudzincov

Minulý týždeň médiá informovali o skúsenostiach srbského novinára, ktorý sa zamestnal v Samsungu. Pracoval bez povolenia a za mizerný plat.

Spotrebiteľská atmosféra na Slovensku sa zhoršila

Spotrebitelia vnímajú negatívnejšie najmä očakávanú infláciu, zhoršilo sa však ich hodnotenie väčšiny oblastí.

Rusko sa stalo najväčším svetovým producentom ropy

Rusko v decembri pumpovalo na trh v priemere 10,49 milióna barelov ropy denne.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop