SME

Der Standard: Slovensko je Detroitom Európy

Viedeň/Žilina 3. júna (TASR) - Slovensko je už pokladané za Detroit Európy. Uviedol to rakúsky denník Der Standard v reportáži o rozvoji automobilového ...

Viedeň/Žilina 3. júna (TASR) - Slovensko je už pokladané za Detroit Európy. Uviedol to rakúsky denník Der Standard v reportáži o rozvoji automobilového priemyslu v našej krajine, s dôrazom na žilinský závod juhokórejskej Kie. Dodal, že Slovensko ťaží z presunu kapacít tohto priemyselného odvetvia. Nikde inde na svete sa v súčasnosti nevyrába toľko áut v pomere k počtu obyvateľov ako práve u nás.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvé upozornenia na juhokórejských hostí sa nachádzajú v severoslovenskej Žiline už v historickom jadre mesta. Reštaurácia pozýva labužníkov na návštevu v slovenčine i v kórejčine. Kto však chce navštíviť Kórejčanov v ich tunajšom domove, musí ísť do "kórejského mestečka" v Krásňanoch. Šesť kilometrov od závodu Kie vedie nenápadná odbočka doprostred zelenej lúky. Manažéri Kie tam bývajú vo vilách oddelení od žilinského sídliska stromami a majú výhľad na v súčasnosti zrejme najmodernejšiu automobilku Európy.

SkryťVypnúť reklamu

Šesťdesiat kórejských manažérov dostalo zmluvy na päť rokov. "Potom sa zodpovednosť prenesie na Slovákov," povedal hovorca Kie Dušan Dvořák. V súčasnosti sa prepracovali Slováci maximálne na úroveň stredného manažmentu. Prehliadka závodu, v ktorom sa vyrába vozidlo špeciálne vyvinuté pre Európu, Kia Ceeďd, sa podobá putovaniu. Na ploche závodu 223 hektárov je položených mnoho ciest. Trikrát denne ich čistia upratovači, výroba automobilov je hlavnou úlohou hladko pracujúcich precíznych robotov.

Ľudské pracovné sily, v dôsledku príslušnosti k rozličným výrobným linkám nosia červené, modré a žlté montérky, majú medzi povinnosťami len kontrolu. S výnimkou skúšobnej výroby vlani v lete v závode pracuje 2 300 ľudí, ktorí produkujú odpoveď Kie na model Golf Volkswagenu. Haly opúšťa denne okolo 700 vozidiel. Tento rok sa ich vyrobí okolo 150 000. Plný výkon sa dosiahne v roku 2009 výrobou 300 000 automobilov. "Každú minútu sa vyrobí jedno auto," hovorí Dvořák, "montáž vozidla trvá 20 až 25 hodín". Teraz sa pracuje na dve zmeny, cieľom je nepretržitá prevádzka.

SkryťVypnúť reklamu

Výskum a vývoj sa robí v Japonsku, Nemecku, Kórei a v USA. "Na Slovensku sa staráme o výrobný proces," uviedol prezident Združenia automobilového priemyslu SR Jozef Uhrík. Bývalý šéf slovenského závodu Volkswagenu nesúhlasí s názorom, že krajina sa stala veľmi závislou na automobilovom priemysle: "Musíme sa zaštítiť proti Ázii," hovorí. Je presvedčený, že západoeurópsky a východoeurópsky automobilový sektor je schopný udržať konkurenciu aj v masovej výrobe vozidiel: "V ktorom sa spoločne vytvárajú podmienky pre konkurencieschopnosť".

Slovensko ťaží z presúvania kapacít automobilového priemyslu a jeho dodávateľov, ktorí idú za montážnymi závodmi. Z nich asi 10 % pochádza z Rakúska. Volkswagen, Porsche, Peugeot a Kia vsadili na dobre vyškolené a zatiaľ stále pomerne lacné pracovné sily.

SkryťVypnúť reklamu

Motorové vozidlá majú 32-% podiel na slovenskom exporte. Automobilový priemysel bol vlani najsilnejším hnacím motorom slovenského priemyslu. Vlani sa v krajine vyrobilo 260 000 vozidiel. V pomere k počtu obyvateľov niet na svete inej krajiny, v ktorom by sa na obyvateľa vyrábalo toľko vozidiel. A tak sa Slovensko začína označovať za Detroit Európy, čo má evokovať jeho porovnanie s úlohou Detroitu v automobilovom priemysle USA.

Informoval o tom rakúsky denník Der Standard.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 065
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 876
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 612
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 935
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 099
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 116
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 272
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 685
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 013
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 430
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 447
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 266
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 272
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 685
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 013
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 430
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 447
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 266
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu