Prieskum: Klienti platia bankové poplatky v priemere 77 EUR za rok

Bratislava 28. mája (TASR) - Globálne platia klienti za základné, bežne využívané bankové produkty a služby v priemere 77 EUR za rok, v prepočte 2 620 ...

Bratislava 28. mája (TASR) - Globálne platia klienti za základné, bežne využívané bankové produkty a služby v priemere 77 EUR za rok, v prepočte 2 620 SKK, čo oproti minulému roku znamená pokles o 0,3 %. V krajinách Európy, ktoré ešte neprijali euro, vrátane Slovenska, v tzv. ne-eurozóne, sa priemerná ročná suma vynaložená na tieto produkty a služby pohybuje na úrovni 84 EUR. V tejto zóne ceny stúpli medziročne o 1,3 %. Uvádza to výročná správa World Retail Banking Report 2007, ktorú spoločne publikujú Capgemini, ING Bank a EFMA.

Banky majú v súčasnosti dva prístupy k cenovej politike, pokračuje ďalej správa. V krajinách ne-eurozóny sa poplatková politika prispôsobuje správaniu klientov. Ročné poplatky veľmi aktívneho klienta sú tu 4-krát vyššie ako poplatky klienta, ktorý využíva bežné bankové produkty a služby v menšom rozsahu. Druhý prístup, typický pre banky v krajinách, kde je euro domácou menou, zohľadňuje správanie klientov menej a poplatky aktívneho klienta sú len 2-krát vyššie ako ročné poplatky menej aktívnych klientov.

Aj keď sa poplatky za vedenie účtu v ne-eurozóne znížili súčasne s poplatkami za online banking (o 25 %) a s poplatkami za služby call centra (o 6 %), ceny za hotovostné operácie vzrástli, najmä pre vyššie ceny za hotovostné výbery na pobočke (o 21 %). "Zámer bánk je jasný - odradiť klientov od využívania pobočiek pre operácie, ktoré môžu uskutočniť aj inak, napríklad výberom hotovosti cez bankomat, či zrealizovaním platby cez internet banking, a využiť služby pobočiek v prípade poradenstva a pri zložitejších operáciách," konštatuje sa ďalej v správe.

V Európe je cenotvorba bánk v oveľa užšom rozpätí, než v ostatných regiónoch sveta. Znamená to, že výška poplatkov medzi jednotlivými európskymi bankami za bežné bankové služby v krajinách eurozóny aj ne-eurozóny sa líši len málo. Poplatky v Európe sú každým rok homogénnejšie a odchýlka v cenách sa tento rok znížila približne o 3 %.

Štruktúra poplatkov sa v jednotlivých štátoch značne líši. Výročná správa poukazuje na fakt, že neexistuje jednoduchý a jednotne aplikovateľný cenový model. Napríklad v Nemecku, Španielsku, na Slovensku a v Poľsku poplatky za platby a hotovostné operácie vzrástli, ale sú kompenzované znížením poplatkov za vedenie účtov. V SR napríklad zmena obsahu balíka bankových služieb vyvolá efekt tlakovej vlny. Cena samotného produktu, ktorý niektorá z bánk pridala do balíka služieb, sa okamžite zníži na trhu, a tým oslabí aj svoj účinok na celkovú hodnotu bežných denných bankových transakcií v krajine. V globálnom meradle predstavujú platby s 53 % najdôležitejšiu časť ceny bežných denných bankových služieb (v ne-eurozóne 52 %), nasleduje vedenie účtov (22 % a v ne-eurozóne 20 %), hotovostné operácie (15 %, v ne-eurozóne 18 %) a výnimočné operácie (10 % a v ne-eurozóne 10 %). Okrem poplatkov za vedenie účtov, ostatné tri kategórie poplatkov v porovnaní s minulým rokom mierne vzrástli, v rozpätí od 0,3 % do 0,8 %. V SR je však štruktúra poplatkov výrazne odlišná. Ako ukazujú zozbierané údaje, platby tvoria 17 %, vedenie účtov 46 %, hotovostné operácie 36 % a výnimočné operácie len 1 % z celkovej sumy poplatkov.

V Rakúsku, Belgicku, Nemecku, Taliansku, Poľsku a v SR využíva viac ako 75 % klientov bánk balíkové služby, vo Francúzsku je to približne 50 %. Nemecké, belgické a poľské banky poskytujú balíky obsahujúce výhradne základné bankové produkty a služby, ako sú vedenie účtov, hotovostné operácie, výnimočné operácie a platby. V ostatných krajinách, ako Taliansko, Slovensko a Francúzsko, sú v balíkoch aj doplnkové produkty a služby a klienti dostávajú aj najvyššie zľavy.

Len 6 % oslovených retailových bánk vo svete uviedlo, že sú už dnes riadené v globálnom operačnom modeli. V priebehu 5 rokov by banky chceli výrazne globalizovať riadiace modely, pričom sa očakáva, že približne jedna tretina sa na ne aj úspešne adaptuje. Ďalších 42 % bánk bude o 5 rokov riadených čiastočne v globálnom operačnom modeli. V rámci transformácie sa banky chcú zamerať na 4 hlavné oblasti, ktorými sú IT globalizácia, konsolidácia back-office, globálny marketing a globálny manažment. Medzi kľúčové faktory, vplývajúce na zmeny, patria nové opatrenia v oblasti regulácie trhov, akým sú tlaky zo strany akciových trhov a zo strany konkurencie, meniace sa potreby a požiadavky klientov a tým vynútená zmena distribučných kanálov, a tiež nové web a IT technológie.

Už 4. rok poskytuje World Retail Banking Report sektoru finančných služieb analyticko-štatistické prehľady a interné náhľady do dynamiky bankového sektoru, vrátane ročného cenového indexu základných retailových bankových služieb na svetových trhoch. Tento rok narástol počet skúmaných bánk na 180 a rozšíril sa o 5 nových krajín: Chorvátsko, India, Japonsko, Južná Afrika a Rumunsko. Uskutočnil sa v 25 krajinách.

Capgemini je jedným z popredných poskytovateľov konzultačných, technologických a outsourcingových služieb. Pomáha svojim klientom implementovať stratégie rastu a zhodnocovať investície do technológií. Zamestnáva viac ako 75 000 ľudí na celom svete a v roku 2006 dosiahla obrat 7,7 miliardy EUR.

TASR o tom informovala PR manažérka Capgemini Slovensko Denisa Vološčuková.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 294
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 870
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 381
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 135
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 954
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 139
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 703
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 701
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 401
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 395

Téma: Banky


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Rusi majú vynikajúcu techniku. Všetko však závisí aj od politiky

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.