Prieskum: Klienti platia bankové poplatky v priemere 77 EUR za rok

Bratislava 28. mája (TASR) - Globálne platia klienti za základné, bežne využívané bankové produkty a služby v priemere 77 EUR za rok, v prepočte 2 620 ...

Bratislava 28. mája (TASR) - Globálne platia klienti za základné, bežne využívané bankové produkty a služby v priemere 77 EUR za rok, v prepočte 2 620 SKK, čo oproti minulému roku znamená pokles o 0,3 %. V krajinách Európy, ktoré ešte neprijali euro, vrátane Slovenska, v tzv. ne-eurozóne, sa priemerná ročná suma vynaložená na tieto produkty a služby pohybuje na úrovni 84 EUR. V tejto zóne ceny stúpli medziročne o 1,3 %. Uvádza to výročná správa World Retail Banking Report 2007, ktorú spoločne publikujú Capgemini, ING Bank a EFMA.

Banky majú v súčasnosti dva prístupy k cenovej politike, pokračuje ďalej správa. V krajinách ne-eurozóny sa poplatková politika prispôsobuje správaniu klientov. Ročné poplatky veľmi aktívneho klienta sú tu 4-krát vyššie ako poplatky klienta, ktorý využíva bežné bankové produkty a služby v menšom rozsahu. Druhý prístup, typický pre banky v krajinách, kde je euro domácou menou, zohľadňuje správanie klientov menej a poplatky aktívneho klienta sú len 2-krát vyššie ako ročné poplatky menej aktívnych klientov.

Aj keď sa poplatky za vedenie účtu v ne-eurozóne znížili súčasne s poplatkami za online banking (o 25 %) a s poplatkami za služby call centra (o 6 %), ceny za hotovostné operácie vzrástli, najmä pre vyššie ceny za hotovostné výbery na pobočke (o 21 %). "Zámer bánk je jasný - odradiť klientov od využívania pobočiek pre operácie, ktoré môžu uskutočniť aj inak, napríklad výberom hotovosti cez bankomat, či zrealizovaním platby cez internet banking, a využiť služby pobočiek v prípade poradenstva a pri zložitejších operáciách," konštatuje sa ďalej v správe.

V Európe je cenotvorba bánk v oveľa užšom rozpätí, než v ostatných regiónoch sveta. Znamená to, že výška poplatkov medzi jednotlivými európskymi bankami za bežné bankové služby v krajinách eurozóny aj ne-eurozóny sa líši len málo. Poplatky v Európe sú každým rok homogénnejšie a odchýlka v cenách sa tento rok znížila približne o 3 %.

Štruktúra poplatkov sa v jednotlivých štátoch značne líši. Výročná správa poukazuje na fakt, že neexistuje jednoduchý a jednotne aplikovateľný cenový model. Napríklad v Nemecku, Španielsku, na Slovensku a v Poľsku poplatky za platby a hotovostné operácie vzrástli, ale sú kompenzované znížením poplatkov za vedenie účtov. V SR napríklad zmena obsahu balíka bankových služieb vyvolá efekt tlakovej vlny. Cena samotného produktu, ktorý niektorá z bánk pridala do balíka služieb, sa okamžite zníži na trhu, a tým oslabí aj svoj účinok na celkovú hodnotu bežných denných bankových transakcií v krajine. V globálnom meradle predstavujú platby s 53 % najdôležitejšiu časť ceny bežných denných bankových služieb (v ne-eurozóne 52 %), nasleduje vedenie účtov (22 % a v ne-eurozóne 20 %), hotovostné operácie (15 %, v ne-eurozóne 18 %) a výnimočné operácie (10 % a v ne-eurozóne 10 %). Okrem poplatkov za vedenie účtov, ostatné tri kategórie poplatkov v porovnaní s minulým rokom mierne vzrástli, v rozpätí od 0,3 % do 0,8 %. V SR je však štruktúra poplatkov výrazne odlišná. Ako ukazujú zozbierané údaje, platby tvoria 17 %, vedenie účtov 46 %, hotovostné operácie 36 % a výnimočné operácie len 1 % z celkovej sumy poplatkov.

V Rakúsku, Belgicku, Nemecku, Taliansku, Poľsku a v SR využíva viac ako 75 % klientov bánk balíkové služby, vo Francúzsku je to približne 50 %. Nemecké, belgické a poľské banky poskytujú balíky obsahujúce výhradne základné bankové produkty a služby, ako sú vedenie účtov, hotovostné operácie, výnimočné operácie a platby. V ostatných krajinách, ako Taliansko, Slovensko a Francúzsko, sú v balíkoch aj doplnkové produkty a služby a klienti dostávajú aj najvyššie zľavy.

Len 6 % oslovených retailových bánk vo svete uviedlo, že sú už dnes riadené v globálnom operačnom modeli. V priebehu 5 rokov by banky chceli výrazne globalizovať riadiace modely, pričom sa očakáva, že približne jedna tretina sa na ne aj úspešne adaptuje. Ďalších 42 % bánk bude o 5 rokov riadených čiastočne v globálnom operačnom modeli. V rámci transformácie sa banky chcú zamerať na 4 hlavné oblasti, ktorými sú IT globalizácia, konsolidácia back-office, globálny marketing a globálny manažment. Medzi kľúčové faktory, vplývajúce na zmeny, patria nové opatrenia v oblasti regulácie trhov, akým sú tlaky zo strany akciových trhov a zo strany konkurencie, meniace sa potreby a požiadavky klientov a tým vynútená zmena distribučných kanálov, a tiež nové web a IT technológie.

Už 4. rok poskytuje World Retail Banking Report sektoru finančných služieb analyticko-štatistické prehľady a interné náhľady do dynamiky bankového sektoru, vrátane ročného cenového indexu základných retailových bankových služieb na svetových trhoch. Tento rok narástol počet skúmaných bánk na 180 a rozšíril sa o 5 nových krajín: Chorvátsko, India, Japonsko, Južná Afrika a Rumunsko. Uskutočnil sa v 25 krajinách.

Capgemini je jedným z popredných poskytovateľov konzultačných, technologických a outsourcingových služieb. Pomáha svojim klientom implementovať stratégie rastu a zhodnocovať investície do technológií. Zamestnáva viac ako 75 000 ľudí na celom svete a v roku 2006 dosiahla obrat 7,7 miliardy EUR.

TASR o tom informovala PR manažérka Capgemini Slovensko Denisa Vološčuková.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 517
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 103
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 158
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 290
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 086
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 646
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 259
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 098
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 794
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 832

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN považuje koalícia za diktátora, chce ho odvolať

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.