Prieskum: Klienti platia bankové poplatky v priemere 77 EUR za rok

Bratislava 28. mája (TASR) - Globálne platia klienti za základné, bežne využívané bankové produkty a služby v priemere 77 EUR za rok, v prepočte 2 620 ...

Bratislava 28. mája (TASR) - Globálne platia klienti za základné, bežne využívané bankové produkty a služby v priemere 77 EUR za rok, v prepočte 2 620 SKK, čo oproti minulému roku znamená pokles o 0,3 %. V krajinách Európy, ktoré ešte neprijali euro, vrátane Slovenska, v tzv. ne-eurozóne, sa priemerná ročná suma vynaložená na tieto produkty a služby pohybuje na úrovni 84 EUR. V tejto zóne ceny stúpli medziročne o 1,3 %. Uvádza to výročná správa World Retail Banking Report 2007, ktorú spoločne publikujú Capgemini, ING Bank a EFMA.

Banky majú v súčasnosti dva prístupy k cenovej politike, pokračuje ďalej správa. V krajinách ne-eurozóny sa poplatková politika prispôsobuje správaniu klientov. Ročné poplatky veľmi aktívneho klienta sú tu 4-krát vyššie ako poplatky klienta, ktorý využíva bežné bankové produkty a služby v menšom rozsahu. Druhý prístup, typický pre banky v krajinách, kde je euro domácou menou, zohľadňuje správanie klientov menej a poplatky aktívneho klienta sú len 2-krát vyššie ako ročné poplatky menej aktívnych klientov.

Aj keď sa poplatky za vedenie účtu v ne-eurozóne znížili súčasne s poplatkami za online banking (o 25 %) a s poplatkami za služby call centra (o 6 %), ceny za hotovostné operácie vzrástli, najmä pre vyššie ceny za hotovostné výbery na pobočke (o 21 %). "Zámer bánk je jasný - odradiť klientov od využívania pobočiek pre operácie, ktoré môžu uskutočniť aj inak, napríklad výberom hotovosti cez bankomat, či zrealizovaním platby cez internet banking, a využiť služby pobočiek v prípade poradenstva a pri zložitejších operáciách," konštatuje sa ďalej v správe.

V Európe je cenotvorba bánk v oveľa užšom rozpätí, než v ostatných regiónoch sveta. Znamená to, že výška poplatkov medzi jednotlivými európskymi bankami za bežné bankové služby v krajinách eurozóny aj ne-eurozóny sa líši len málo. Poplatky v Európe sú každým rok homogénnejšie a odchýlka v cenách sa tento rok znížila približne o 3 %.

Štruktúra poplatkov sa v jednotlivých štátoch značne líši. Výročná správa poukazuje na fakt, že neexistuje jednoduchý a jednotne aplikovateľný cenový model. Napríklad v Nemecku, Španielsku, na Slovensku a v Poľsku poplatky za platby a hotovostné operácie vzrástli, ale sú kompenzované znížením poplatkov za vedenie účtov. V SR napríklad zmena obsahu balíka bankových služieb vyvolá efekt tlakovej vlny. Cena samotného produktu, ktorý niektorá z bánk pridala do balíka služieb, sa okamžite zníži na trhu, a tým oslabí aj svoj účinok na celkovú hodnotu bežných denných bankových transakcií v krajine. V globálnom meradle predstavujú platby s 53 % najdôležitejšiu časť ceny bežných denných bankových služieb (v ne-eurozóne 52 %), nasleduje vedenie účtov (22 % a v ne-eurozóne 20 %), hotovostné operácie (15 %, v ne-eurozóne 18 %) a výnimočné operácie (10 % a v ne-eurozóne 10 %). Okrem poplatkov za vedenie účtov, ostatné tri kategórie poplatkov v porovnaní s minulým rokom mierne vzrástli, v rozpätí od 0,3 % do 0,8 %. V SR je však štruktúra poplatkov výrazne odlišná. Ako ukazujú zozbierané údaje, platby tvoria 17 %, vedenie účtov 46 %, hotovostné operácie 36 % a výnimočné operácie len 1 % z celkovej sumy poplatkov.

V Rakúsku, Belgicku, Nemecku, Taliansku, Poľsku a v SR využíva viac ako 75 % klientov bánk balíkové služby, vo Francúzsku je to približne 50 %. Nemecké, belgické a poľské banky poskytujú balíky obsahujúce výhradne základné bankové produkty a služby, ako sú vedenie účtov, hotovostné operácie, výnimočné operácie a platby. V ostatných krajinách, ako Taliansko, Slovensko a Francúzsko, sú v balíkoch aj doplnkové produkty a služby a klienti dostávajú aj najvyššie zľavy.

Len 6 % oslovených retailových bánk vo svete uviedlo, že sú už dnes riadené v globálnom operačnom modeli. V priebehu 5 rokov by banky chceli výrazne globalizovať riadiace modely, pričom sa očakáva, že približne jedna tretina sa na ne aj úspešne adaptuje. Ďalších 42 % bánk bude o 5 rokov riadených čiastočne v globálnom operačnom modeli. V rámci transformácie sa banky chcú zamerať na 4 hlavné oblasti, ktorými sú IT globalizácia, konsolidácia back-office, globálny marketing a globálny manažment. Medzi kľúčové faktory, vplývajúce na zmeny, patria nové opatrenia v oblasti regulácie trhov, akým sú tlaky zo strany akciových trhov a zo strany konkurencie, meniace sa potreby a požiadavky klientov a tým vynútená zmena distribučných kanálov, a tiež nové web a IT technológie.

Už 4. rok poskytuje World Retail Banking Report sektoru finančných služieb analyticko-štatistické prehľady a interné náhľady do dynamiky bankového sektoru, vrátane ročného cenového indexu základných retailových bankových služieb na svetových trhoch. Tento rok narástol počet skúmaných bánk na 180 a rozšíril sa o 5 nových krajín: Chorvátsko, India, Japonsko, Južná Afrika a Rumunsko. Uskutočnil sa v 25 krajinách.

Capgemini je jedným z popredných poskytovateľov konzultačných, technologických a outsourcingových služieb. Pomáha svojim klientom implementovať stratégie rastu a zhodnocovať investície do technológií. Zamestnáva viac ako 75 000 ľudí na celom svete a v roku 2006 dosiahla obrat 7,7 miliardy EUR.

TASR o tom informovala PR manažérka Capgemini Slovensko Denisa Vološčuková.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 965
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 834
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 041
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 418
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 891
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 267
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 093
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 621
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 752
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 745

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.

Posúvanie dôchodku sa nepáči ľuďom ani odborom. Štát nevylučuje zmenu

V roku 2017 sa dôchodok posunul o dva a pol mesiaca, v roku 2018 sa má posunúť o dva mesiace.

RegioJet posilní spoje z Košíc do Prahy o pár vlakov

Rozšíriť plánujú aj prevádzku autobusovej linky zo Zvolena a Banskej Bystrice.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop