PODĽA RIADITEĽA ŽELEZNÍC SR DALIBORA ZELENÉHO RUSKO UŽ MÁ PRÍSĽUB PODPORY Z RAKÚSKA A NEMECKA

Širokorozchodná trať by mohla byť do siedmich rokov

BRATISLAVA 28. mája (SITA) - Širokorozchodná železnica pre ruské vlaky by na Slovensku mohla byť najskôr o sedem rokov. "Sedem rokov je čas, za ktorý sa tento projekt dá postaviť," povedal pre SITA riaditeľ ...

BRATISLAVA 28. mája (SITA) - Širokorozchodná železnica pre ruské vlaky by na Slovensku mohla byť najskôr o sedem rokov. "Sedem rokov je čas, za ktorý sa tento projekt dá postaviť," povedal pre SITA riaditeľ Železníc SR Dalibor Zelený. Rusko už má prísľub podpory z Rakúska a Nemecka. "Zvlášť Nemecko hrá pomerne veľkú úlohu pri rozhodovaní o európskych peniazoch v doprave, či tento projekt podporia pri rozdeľovaní v rámci spolupráce s krajinami mimo Európskej únie", uviedol ďalej Zelený. Ak sa podľa neho ukáže, že je tento projekt reálny a návratný, únia určite nebude robiť prekážky.

Východoslovenské prekladiská tovaru z Ruska do západnej Európy tento projekt nepoškodí. Podľa Zeleného by sa mali viac využívať. V rámci Operačného programu doprava je vyčlenených na úpravu kontajnerových prekladísk 120 mil. eur na šesť rokov, čo stačí aj pre Čiernu nad Tisou, kam pôjde 1,6 mld. Sk. "To sú peniaze, ktoré úplne stačia, aby sme vo veľmi krátkom čase tak kontajnerové prekladiská vo východoslovenskom priestore, ako samotnú prekladiskovú stanicu Čierna dostali do stavu, aby sme mohli absorbovať zvýšený tok ruského tovaru do západnej Európy", poznamenal Zelený. Ak sa to podarí, urobí sa podľa neho veľký kus práce na dlhé roky dopredu nielen pre zamestnanosť, ale aj pre slovenskú dopravnú sústavu.

Zelený si myslí, že vnímanie slovenskej politickej reprezentácie zo strany Moskvy ako seriózneho obchodného partnera, ktorý nepodráža a "rozumie ruskej duši", je príležitosťou zabezpečiť obchody a dlhodobú prácu. Rusko vie zabezpečiť bezpečnosť prepravy cez svoje územie, chúlostivejšími môže byť tisíc kilometrov cez Ukrajinu. "To je vec, ktorá je skôr v ekonomickej sfére ruského vplyvu, ako nášho", povedal. Nemyslí si však, že by to bol do budúcnosti problém.

Rusi trvajú aj na zmene dohody s niekdajšou slovenskou vládou. Nie je preto jasné, kadiaľ by mala širokorozchodná železnica viesť. Dohoda expremiéra Vladimíra Mečiara z roku 1996 predpokladala, že pôjde z Hanisky pri Košiciach ako koľajnicová spleť po Palárikovo a odtiaľ ako samostatná trať do Bratislavy. K južnej línii železnice sa tak po Palárikovo mala pridať jedna koľajnica. Dnes chce Moskva samostatnú trať. "Pri rokovaní s ruskou stranou bola vyslovená požiadavka, aby sme v rámci projektu zhodnotili samostatné vedenie trate po celom území Slovenskej republiky", dodal Zelený. SR to urobí, pretože chce mať jasno, či sa to dá niekadiaľ postaviť, koľko to bude stáť, ako dlho to bude trvať, koľko na to má peňazí a kedy sa vrátia.

V súčasnosti nikto nevie povedať, koľko by "ruská železnica" stála. Rusi odhadujú, že to budú necelé 2 mld. USD, slovenské odhady sú vyššie. "To všetko musíme ekonomicky rozumne zhodnotiť," myslí si šéf železníc. Argumentom by mohlo byť aj to, že ruská strana dala najavo, že po problémoch s bývalými sovietskymi republikami ráta s tým, že bude hľadať alternatívne cesty pre tovar, ktorý prepravuje cez Pobaltie. Rusi o nej ale rokujú nielen so Slovenskom, ale a s Rakúskom a Nemeckom, ktoré hrá významnú úlohu pri prideľovaní peňazí EÚ. Zelený sa ale možného prekladiska vo Viedni neobáva. "Ak dokážeme, že sme schopní veľmi pružne ekonomicky reagovať na ruskú obchodnú príležitosť, ktorá tu je, budeme schopní prekladať tovar bezpečne, rýchlo a lacno, tak každý obchodný partner, ktorý nájde cestu, ktorá mu vyhovuje, nebude hľadať inú," uzavrel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 454
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 688
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 269
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 997
  5. Kam do tepla v januári? 1 756
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 388
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 326
  8. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 310
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 912
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 898

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Širokorozchodná

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Neprehliadnite tiež

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 2,7 až 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.