PODĽA RIADITEĽA ŽELEZNÍC SR DALIBORA ZELENÉHO RUSKO UŽ MÁ PRÍSĽUB PODPORY Z RAKÚSKA A NEMECKA

Širokorozchodná trať by mohla byť do siedmich rokov

BRATISLAVA 28. mája (SITA) - Širokorozchodná železnica pre ruské vlaky by na Slovensku mohla byť najskôr o sedem rokov. "Sedem rokov je čas, za ktorý sa tento projekt dá postaviť," povedal pre SITA riaditeľ ...

BRATISLAVA 28. mája (SITA) - Širokorozchodná železnica pre ruské vlaky by na Slovensku mohla byť najskôr o sedem rokov. "Sedem rokov je čas, za ktorý sa tento projekt dá postaviť," povedal pre SITA riaditeľ Železníc SR Dalibor Zelený. Rusko už má prísľub podpory z Rakúska a Nemecka. "Zvlášť Nemecko hrá pomerne veľkú úlohu pri rozhodovaní o európskych peniazoch v doprave, či tento projekt podporia pri rozdeľovaní v rámci spolupráce s krajinami mimo Európskej únie", uviedol ďalej Zelený. Ak sa podľa neho ukáže, že je tento projekt reálny a návratný, únia určite nebude robiť prekážky.

Východoslovenské prekladiská tovaru z Ruska do západnej Európy tento projekt nepoškodí. Podľa Zeleného by sa mali viac využívať. V rámci Operačného programu doprava je vyčlenených na úpravu kontajnerových prekladísk 120 mil. eur na šesť rokov, čo stačí aj pre Čiernu nad Tisou, kam pôjde 1,6 mld. Sk. "To sú peniaze, ktoré úplne stačia, aby sme vo veľmi krátkom čase tak kontajnerové prekladiská vo východoslovenskom priestore, ako samotnú prekladiskovú stanicu Čierna dostali do stavu, aby sme mohli absorbovať zvýšený tok ruského tovaru do západnej Európy", poznamenal Zelený. Ak sa to podarí, urobí sa podľa neho veľký kus práce na dlhé roky dopredu nielen pre zamestnanosť, ale aj pre slovenskú dopravnú sústavu.

Zelený si myslí, že vnímanie slovenskej politickej reprezentácie zo strany Moskvy ako seriózneho obchodného partnera, ktorý nepodráža a "rozumie ruskej duši", je príležitosťou zabezpečiť obchody a dlhodobú prácu. Rusko vie zabezpečiť bezpečnosť prepravy cez svoje územie, chúlostivejšími môže byť tisíc kilometrov cez Ukrajinu. "To je vec, ktorá je skôr v ekonomickej sfére ruského vplyvu, ako nášho", povedal. Nemyslí si však, že by to bol do budúcnosti problém.

Rusi trvajú aj na zmene dohody s niekdajšou slovenskou vládou. Nie je preto jasné, kadiaľ by mala širokorozchodná železnica viesť. Dohoda expremiéra Vladimíra Mečiara z roku 1996 predpokladala, že pôjde z Hanisky pri Košiciach ako koľajnicová spleť po Palárikovo a odtiaľ ako samostatná trať do Bratislavy. K južnej línii železnice sa tak po Palárikovo mala pridať jedna koľajnica. Dnes chce Moskva samostatnú trať. "Pri rokovaní s ruskou stranou bola vyslovená požiadavka, aby sme v rámci projektu zhodnotili samostatné vedenie trate po celom území Slovenskej republiky", dodal Zelený. SR to urobí, pretože chce mať jasno, či sa to dá niekadiaľ postaviť, koľko to bude stáť, ako dlho to bude trvať, koľko na to má peňazí a kedy sa vrátia.

V súčasnosti nikto nevie povedať, koľko by "ruská železnica" stála. Rusi odhadujú, že to budú necelé 2 mld. USD, slovenské odhady sú vyššie. "To všetko musíme ekonomicky rozumne zhodnotiť," myslí si šéf železníc. Argumentom by mohlo byť aj to, že ruská strana dala najavo, že po problémoch s bývalými sovietskymi republikami ráta s tým, že bude hľadať alternatívne cesty pre tovar, ktorý prepravuje cez Pobaltie. Rusi o nej ale rokujú nielen so Slovenskom, ale a s Rakúskom a Nemeckom, ktoré hrá významnú úlohu pri prideľovaní peňazí EÚ. Zelený sa ale možného prekladiska vo Viedni neobáva. "Ak dokážeme, že sme schopní veľmi pružne ekonomicky reagovať na ruskú obchodnú príležitosť, ktorá tu je, budeme schopní prekladať tovar bezpečne, rýchlo a lacno, tak každý obchodný partner, ktorý nájde cestu, ktorá mu vyhovuje, nebude hľadať inú," uzavrel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 420
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 565
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 856
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 745
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 743
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 866
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 945
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 814
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 805
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 617

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Robert Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov. Nárok však nebudú mať všetci.

Stovky zamestnávateľov ponúknu na veľtrhu 31 tisíc pracovných miest

Veľtrh práce nie je určený len ľuďom, ktorí si hľadajú prácu, ale aj pre generáciu vstupujúcu na trh práce.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop