BRATISLAVA. Futbaloví fanúšikovia na tohtoročné finále Ligy majstrov len tak nezabudnú. Na milánskych letiskách Linate a Malpensa tam pre štrajk talianskych leteckých dispečerov a personálu uviazlo takmer sedemtisíc nespokojných fanúšikov futbalového klubu AC Miláno, ktoré v Aténach o deň neskôr porazilo anglický Liverpool. Tifosi nakoniec oslavovali pri televízoroch. Pri nadávkach však skloňovali slovo Alitalia.
Talianska letecká spoločnosť, národný symbol a piaty najväčší letecký prepravca v Európe, v utorok zrušil takmer štyristo letov, čo je polovica denného priemeru. Štrajk pokazil plány tisícom cestujúcich po celej Európe, keď postupne museli svoje lety z a do Talianska rušiť aj British Airways či Lufthansa. V stredu a vo štvrtok nevzlietli desiatky ďalších lietadiel.
Zisk akcionári Alitalie nevideli od roku 1998
Spoločnosť, ktorá pre konkurenciu nízkonákladových aerolínií, vysokým cenám paliva a štrajkom produkuje denne stratu jeden milión eur, sa topí v dlhoch. Zisk nemala v koncoročných výkazoch od roku 1998.
Keď sa v decembri minulého roku strata vyšplhala až na 626 miliónov eur, po neúspešných snahách bývalej Berlusconiho vlády ozdraviť podnik, rozhodol sa Romano Prodi pre privatizáciu.
Štátny podiel, presne 49,9 percenta, sa tak v januári objavil na trhu. Medzi jedenástimi záujemcami vtedy zaujalo jedno meno: Fabio Scaccia. Najmä preto, že žiadny novinár zaoberajúci sa biznisom nevedel, kto to je. Alitaliu chcel kúpiť vysokoškolský profesor s mesačným príjmom 1200 eur.
„Videl som, že bol vyhlásený tender, a tak som poslal svoju ponuku,“ povedal neskôr Scaccia pre Reuters. Napriek tomu, že podmienkou bolo preukázateľných 100 miliónov eur, „chudobný“ profesor svietil na oficiálnom zozname potenciálnych kupcov vedľa gigantov ako talianska banka UniCredit. „Urobil som to na protest proti spôsobu spravovania Alitalie,“ povedal pre denník La Repubblica.
Alitaliu chce aj Aeroflot
Minister dopravy Alessandro Bianchi už informoval, že víťaz tendra bude musieť mať pripravených 1,5 miliardy eur na kúpu a rovnakú sumu na ďalšie nevyhnutné investície. Privatizácia by mala byť ukončená koncom júla. V hre sú už len traja kandidáti. Ruský Aeroflot, ktorý si potrebuje na kúpu požičať od bánk okolo 900 miliónov eur, americká spoločnosť Texas Pacific Group a domáca konkurenčná letecká spoločnosť Air One.
„Chceme, aby si Alitalia ponechala taliansky imidž a kľúčové vnútrozemské linky,“ citovala agentúra ANSA ministra hospodárstva Tommasa Padoa-Schioppu.
Tento rok oslavuje Alitalia 60. výročie svojho vzniku. Nad hlavami nespokojných cestujúcich neďaleko rímskeho letiska Fiumicino trónil tento týždeň bilbord Alitalie. „Začali sme lietať, keď väčšina sveta ešte stále len chodila. Ak je dnes svet väčší, je to aj vďaka nám.“
V utorok, keď väčšina sveta lietala, Taliani museli ostať na zemi. Po šesťdesiatich rokoch prichádzajú o svoje národné aerolínie.