Tifosi zradila domáca Alitalia

Niekoľko tisíc fanúšíkov AC Milána nemohlo vidieť na aténskom štadióne stredajší zápas svojho klubu s Liverpoolom. Zamestnanci národného leteckého prepravcu Alitalia totiž štrajkovali.

BRATISLAVA. Futbaloví fanúšikovia na tohtoročné finále Ligy majstrov len tak nezabudnú. Na milánskych letiskách Linate a Malpensa tam pre štrajk talianskych letec­kých dispečerov a personálu uviazlo takmer sedemtisíc nespokojných fanúšikov futbalového klubu AC Miláno, ktoré v Aténach o deň neskôr porazilo anglický Liverpool. Tifosi nakoniec oslavovali pri televízoroch. Pri nadávkach však sklo­ňovali slovo Alitalia.

Talianska letecká spoločnosť, národný symbol a piaty najväčší letecký prepravca v Európe, v utorok zrušil takmer štyristo letov, čo je polovica denného priemeru. Štrajk pokazil plány tisícom cestujú­cich po celej Európe, keď postupne museli svoje lety z a do Talianska rušiť aj British Airways či Lufthansa. V stredu a vo štvrtok nevzlietli desiatky ďalších lietadiel.

Zisk akcionári Alitalie nevideli od roku 1998

Spoločnosť, ktorá pre konkurenciu nízkonákladových aerolínií, vysokým cenám paliva a štrajkom produkuje denne stratu jeden milión eur, sa topí v dlhoch. Zisk nemala v koncoročných výkazoch od roku 1998.

Keď sa v decembri minulého roku strata vyšplhala až na 626 miliónov eur, po neúspešných snahách bývalej Berlusconiho vlády ozdraviť podnik, rozhodol sa Romano Prodi pre privatizáciu.

Štátny podiel, presne 49,9 percenta, sa tak v januári objavil na trhu. Medzi jedenástimi záujemcami vtedy zaujalo jedno meno: Fabio Scaccia. Najmä preto, že žiadny novinár zaoberajúci sa biznisom nevedel, kto to je. Alitaliu chcel kúpiť vysokoškolský profesor s mesačným príjmom 1200 eur.

„Videl som, že bol vyhlásený tender, a tak som poslal svoju ponuku,“ povedal neskôr Scaccia pre Reuters. Napriek tomu, že podmienkou bolo preukázateľných 100 miliónov eur, „chudobný“ profesor svietil na oficiálnom zozname potenciálnych kupcov vedľa gigantov ako talianska banka UniCredit. „Urobil som to na protest proti spôsobu spravovania Alitalie,“ povedal pre denník La Repubblica.

Alitaliu chce aj Aeroflot

Minister dopravy Alessandro Bianchi už informoval, že víťaz tendra bude musieť mať pripravených 1,5 miliardy eur na kúpu a rovnakú sumu na ďalšie nevyhnutné investície. Privatizácia by mala byť ukončená koncom júla. V hre sú už len traja kandidáti. Ruský Aeroflot, ktorý si potrebuje na kúpu požičať od bánk okolo 900 miliónov eur, americká spoločnosť Texas Pacific Group a domáca konkurenčná letecká spoločnosť Air One.

„Chceme, aby si Alitalia ponechala taliansky imidž a kľúčové vnútrozemské linky,“ citovala agentúra ANSA ministra hospodárstva Tommasa Padoa-Schioppu.

Tento rok oslavuje Alitalia 60. výročie svojho vzniku. Nad hlavami nespokojných cestujúcich neďaleko rímskeho letiska Fiumicino trónil tento týždeň bilbord Alitalie. „Začali sme lietať, keď väčšina sveta ešte stále len chodila. Ak je dnes svet väčší, je to aj vďaka nám.“

V utorok, keď väčšina sveta lietala, Taliani museli ostať na zemi. Po šesťdesiatich rokoch prichádzajú o svoje národné aerolínie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 622
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 667
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 194
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 511
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 847
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 525
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 345
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 192
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 771
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 738

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Naši inšpektori možno preveria firmu, ktorej zadržali kamióny

V skladoch prístavu Zeebrugge zadržali v pondelok 112 kamiónov so slovenskými značkami.

Spolumajiteľa Poštovej banky, ktorý chce kúpiť Markízu, vyšetrujú pre korupciu

Čínska CEFC China Energy sa od obvinení z korupcie či prania špinavých peňazí dištancuje.

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.

Francúzsky Amazon vymyslel udavačskú hru, aby prevychoval šéfov

Zamestnanec, ktorému sa podarí nazbierať najviac bodov, vyhrá dron.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.