New York 22. mája (TASR) - Spoločnosť Boeing Co. prijala od súkromnej osoby - hongkonského realitného magnáta a miliardára Josepha Laua objednávku na súkromné lietadlo 787 VIP, ktorého bežná cena je 153 miliónov USD, v prepočte 3,8 miliardy SKK. Dnes o tom informovali agentúry AP a Reuters s odvolaním na zdroje z Boeingu.
Ide o lietadlo typu 787-8, ktoré má vo svojom štandardnom prevedení kapacitu 250 pasažierov. Boeing od začiatku tohto roka dostal objednávky na 7 luxusných lietadiel uvedeného typu od súkromných osôb. Lauova objednávka bola teda 8. v poradí. Väčšina objednávok pochádza od ázijských podnikateľov, ich mená však výrobca lietadiel nezverejnil.
Boeing 787-8 poskytuje 223 štvorcových metrov priestoru, čo je približne rozloha tenisového kurtu. Z výrobných liniek firmy Boeing v americkom Seattli má prvý stroj 787 vzísť v júli tohto roka, prvé testovacie lety sú naplánované na august.
Boeingy 787-8 majú dolet do 15 200 kilometrov. Bez medzipristátia je teda teoreticky možné cestovať z Hongkongu do Los Angeles.
Lau je jedným z najbohatších ázijských podnikateľov. Magazín Forbes odhadol jeho majetok na 2,1 miliardy USD.
Boeing začal s montážou modelu 787 Dreamliner v pondelok. Podľa plánu by sa nový model mal dostať do komerčnej letovej prevádzky v máji 2008. Vtedy by mala prvý stroj dostať japonská spoločnosť All Nippon Airways.
Do dnešného dátumu Boeing dostal 568 objednávok pre lietadlo 787, ktoré by malo byť o 20 % palivovo úspornejšie ako konkurenčné modely. Jeho údržba by mala byť tiež lacnejšia vďaka použitým materiálom, ktoré sú trvácnejšie než hliník. Tento model je prvým komerčným lietadlom, ktoré je vyrobené prevažne z uhlíkových vlákien namiesto z hliníka.
Boeing vyvinul jedinečný súbor mobilných nástrojov, ktoré sa môžu pohybovať po závode, čo urýchľuje montáž prefabrikovaných komponentov. Pre prvých 100 lietadiel Boeing očakáva, že každé z nich strávi v montážnom závode iba 6 dní. Po spustení produkčnej linky na plnú rýchlosť bude trvať finálna montáž dokonca iba tri dni. Pre porovnanie montáž modelu 777 trvá 18 dní.
Pri konštrukcii prvého úplne nového modelu za viac ako 10 rokov Boeing zmenil všetko, od materiálov až po spôsob montáže. Boeing prenechal väčšinu výroby na firmy v Japonsku, Taliansku, Južnej Karolíne a inde, pričom sa koncern sústredí iba na finálnu montáž v závode v meste Everett v blízkosti Seattlu.